Greenone skrev: 02 nov 2017, 18:11
Jeg kjenner ikke sykkelen, men her er kanskje et par generelle tips.
Bytt kjøleveske dersom denne ikke er byttet på 10 år. Spyl hele systemet godt med hageslangen før du fyller igjen. Avleiringer i radiator fra korrosjon og silikatutfall kan delvis blokkere gjennomstrømningen i radiator hvis sykkel har stått lenge ubrukt.
Har du sjekket at vannpumpen fungerer?
Luft kjølesystemet. Ta av radiator lokk (kald motor) Klem/pump litt på slangene. Start sykkelen. Kjør den på litt forsiktig varierende gass (tomgang og litt over) til det ikke kommer mer bobler. Sjekk at vannet varierer høyde med turtall. Etterfyll kjøleveske om nødvendig.
Sjekk at radiatorlokk holder på trykket, ellers koker kjølevesken for tidlig.
Hvis motoren har termostat(?) så sjekk også funksjon på denne.
Eksosventiler som ikke tetter grunnet manglende justering eller problemer kan bidra til varmere eksos.
Men i såfall så går sykkel dårligere, blir tungstartet og eksosventilene vil brennes veldig snart. Ble den lettere å starte med ny plugg?
Ellers kan jo jagingen f.eks tyde på vakum lekkasje eller for mager blanding. (og varmere eksos)
Byttet kjølevæske istad. Hadde oppe lokket til vannpumpa, den går rundt når jeg turna motoren. Spyla ikke igjennom med hageslange før jeg fylte ny væske.
Usikker på om det finnes termostat i denne sykkelen, men det kan jeg få sjekket opp. For meg så virker det som at radiatorlokket holder tett. Men er en fjør i toppen på lokket som skal åpne ved for mye trykk og slippe væske ut gjennom en slange som ender under sykkelen.
Har målt klaring på ventiler.
Innsug siden var det 002tommer og eksos var det 004tommer. Usikker på hva som er riktig på denne type sykkel. Hvor får jeg evnt tak i nye shims?
Sykkelen går bra, drar godt på alle gira. Går også bedre enn Suzuki rmz 450 2009.
Ja, den ble veldig mye bedre å starte ved bytte av tennplugg. Den smalt heller ikke fult så ille som tidligere, men smeller fremdeles for mye.
Hvordan stiller jeg på blandingen av bensin og luft? Er jeg helt på jordet om jeg tror det er å ta av bunnkaret i forgasseren og stille på dyse opp derfra?
Noe sier meg at det er mager blanding, men den pluggen som ble byttet ut var verken svart eller hvit.