Med stadig skjerpende støy- og utslippskrav de senere åre en har Moto Guzzi åpenbart slitt med holde tritt med "HK-hysteriet".
Men nå ser det jammen ut til at de finner løsninger på dette.
At V7 på 70-tallet hadde 70 HK overrasker nok ingen. "Alt" var mye enklere på den tiden i forhold til dagens krav. I 2017 er mye annerledes.
Det faktum at Moto Guzzi i dag er i stand til å levere en nyutviklet 850 motoren med effektøkning på hele 25 HK uten å måte ty til hel- eller delvis (toppkjølt, som hos BMW) væskekjøling og oljekjølingsregister(radiator), dømt ut fra bildene man har sett, er egentlig oppsiktsvekkende.
Bare tenk på alle lovordene BMW boxereren fikk da den nye versjonen med væskekjøling i sylindertoppene kom og hvor effektøkningen var 10 HK, fra 115 til 125.
Moto Guzzis nye 850 motor er med sine lovede 80HK forholdsmessige på høyde med den første nye sykkelen jeg hadde, Yamaha TDM 900 med sine 897 kubikk og 86 HK.
Overraskende kvikk og sterk sykkel det også.
Og i forhold til både Yamahas 700 kubikker (MT-09), KTM 690/Husqvarna 701 Vitpilen (793 kubikk), som har 75 HK, synes jeg også den nye 850'en fra Moto Guzzi står seg bra forholdsmessige når det gjelder effektuttaket.
Så får man heller se bort fra å sammenligne med "verstinger" som bl.a. 800 kubikkerne fra MV Agusta og 850 motoren til Yamaha med sine 115 HK...
Med slike lovende takter som Moto Guzzi nå vier på motorsiden er det kanskje et ørlite håp om en relansering av en 1200 kubikker med større effektutak enn tidligere?
Gjerne med 125 HK eller mer og fortsatt luft- og oljekjølt. At en Moto Guzzi bigblock motor skal greie seg med bare luftkjøling, har jeg dog liten tro på.
Nevner også at Yamaha SuperTénéré med sin 1199 kubikk store motor har 112 HK. Dette burde en bigblock 1200 kubikker fra Moto Guzzi fint kunne matche med samme motorteknologi som i den nye 850 motoren.
Ingen, det blir spennende å følge med på utviklingen hos Moto Guzzi i tida framover

!