Har fått kjenne på sesongens første snø og parallelt kommer tankene om hva neste sesong bringer.
Som jeg tidligere har skrevet tror jeg nok at mine dager med en plastrakett fra Japan er talte. Jeg har lekt med tanken på å beholde Hondaen og så supplere den med en eldre Suzuki V-strom eller noe i den duren. Det spørs om ikke den planen utgår til fordel for noe mer oppreist og nyere.
Jeg har lenge tenkt at jeg ikke kan leve uten en racingsykkel og potensiell kneskraping. Det har jeg vel innsett at jeg kan, og jeg er hvert fall villig til å prøve en sesong med noe annet.
Jeg vil fortsatt ha fart og spenning, men jeg sitte oppreist og vil ha mulighet til å kjøre på grus. Bakgrunnen for overgangen til ADV/touring er
så enkelt som at jeg er bitt av basillen. Etter langturen i sommer visste jeg at jeg ville ha mer!
Økonomien har blitt bedre og mer stabil etterhvert som jeg har karra til meg full jobb. Derfor
tror jeg at jeg kan få til å kjøpe en av disse syklene til neste sesong. Selvsagt godt brukt. Budsjettet blir max 130k.
Kandidatene er:
Triumph Tiger 800 XC.
Hvorfor:
Denne modellen har gått meg litt hus forbi tidligere. Men etter noen timer rundt på nettet og Youtube skjønner jeg at denne kanskje er den mest idelle for meg. Ikke for stor, ikke for grusorientert og ikke for dyr. Motoren er visst knall og fin til hverdagsbruk. Sprek er den også!
Virker som et bra kompromiss når det kommer til asfalt vs grus.
KTM Adventure 990 R
Hvorfor:
Har alltid hatt sansen for KTM, men ikke helt funnet modellen for meg og min lommebok. Denne virker veldig ålreit. Sint og kraftig motor. Grom lyd. Velprøvd og anerkjent for ADV-førere. Den er kanskje litt for grov for hverdagsbruk og min asfalt/grus-ratio, men det virker som den duger til asfalt-touring også.
Yamaha MT-09 Tracer
Hvorfor:
Har sikla på denne sykkelen lenge. Var først veldig interessert i den vanlige MT-09, men da får jeg ikke touring-egenskapene til Traceren.
Dette virker som en tipptopp entry level sport-touring-sykkel. Sprek, svingvillig og relativt billig. Eneste ulempen her er at jeg utelukker gruskjøring.
Vi får se hva neste vår bringer. Planen er hvert fall å legge ut på en treukers tur i Europa til sommeren og besøke de flotteste alpene og så ta en skikkelig heisatur hjem gjennom øst-europa. Deretter helgeturer i den norske fjellheimen med telt og full pakke!
Samtidig må jeg tenke på at min motorsykkel hovedsaklig blir brukt til å frakte meg att og fram til jobb i en travel Oslo-trafikk. Aller helst skulle jeg fått en ny sykkel inn dørene i bygården så jeg får parkert den i bakgården. Det klarer jeg med Hondaen, men usikker på om alle de overnevnte klarer det.