Noen har antakelig fått med seg at jeg er i ferd med å kjøpe "ny" sykkel.
Har en gunstig avtale med forhandleren om 50 % betaling ved underskrivelse av kjøpekontrakt og resterende om 7-8 mnd.
Hva om forhandleren går konkurs i mellomtida ?
Jeg har en uregistrert sykkel stående på lager og har betalt 50 % av kjøpesummen.
Vil kreditorene med høyest prioritet da ha krav på sykkelen, og har jeg i såfall tapt det jeg har betalt inn ?
Om jeg betaler 100% av kjøpesummen nå, og forhandler går konkurs, har jeg da en bedre sak ?
Forutsetter at sykkelen fremdeles ikke er registrert og står i forhandlers lokale.
Hva om forhandler går konkurs ?
- Jompa
- Innlegg: 7211
- Registrert: 08 jan 2011, 14:52
- Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
- Bosted: Alta
Hva om forhandler går konkurs ?
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.
- kjellv
- Moderator
- Innlegg: 7056
- Registrert: 14 aug 2012, 23:16
- Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
- Bosted: Molde
- Kontakt:
Re: Hva om forhandler går konkurs ?
Et vanskelig juridisk spørsmål..
Finnes det jurister her inne som kan klargjøre dette for oss?

Finnes det jurister her inne som kan klargjøre dette for oss?
- hakhap
- Innlegg: 2598
- Registrert: 14 sep 2012, 14:39
- Motorsykkelen din: Aprilia Tuono V4 1100 RR
- Bosted: Buskerud
Re: Hva om forhandler går konkurs ?
ville gjette at hvis du betalar 100% er den din og du har fortsatt en uregistrert sykkel etter en konkurs. Hvis 50% betaling stiller du som andre kreditorer, hvor normalt banken og staten får først og alle andre slåss om smulene. (jeg kan ha feil da dette er sånn jeg hørt / lest om det uten juridisk kjennedom)
-
- Innlegg: 2264
- Registrert: 13 feb 2011, 15:43
- Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006
Re: Hva om forhandler går konkurs ?
Når du beskriver dette som en gunstig avtale så regner jeg med at selger finansierer 50% av kjøpesummen, og at sykkelen overføres eiermessig til deg (salgsmelding/kontrakt) ved avtaleinngåelse. I så fall er sykkelen som din å regne, og selger har ikke krav på sykkelen så sant du ikke har misligholdt din betalingsforpliktelse. Ved konkurs vil konkursboet ta over 50%-fordringen og du gjør opp med boet. Hvis selger har formidlet kreditt fra en annen part (for eksempel bank) så er det denne parten som har fordringen på deg, uavhengig av konkurs eller ikke. Konkursboet kan ikke hevde eierskap til gjenstander som ikke eies av selger.
Derimot, hvis du har forhåndsbetalt 50% uten at sykkelen er eiermessig overført til deg så har du finansiert selgers innkjøp(import?) av sykkelen (du har altså lånt ut penger til forhandleren). Dette er på ingen måte en gunstig avtale for deg, og du tar risiko ved en eventuell konkurs. Du vil da bli stående som en kreditor mot boet og du vil trolig ha svært lav prioritet i forhold til banker og andre med pant i konkursboet. I denne varianten vil trolig din posisjon også være avhengig av hvilke betingelser som ble avtalt da du utbetalte lånet til forhandleren. Her kan også eierskapet til sykkelen være mer komplisert, da forhandler kanskje ikke har gjort opp for sin anskaffelse av sykkelen fra sin leverandør.
Om sykkelen er registrert eller ikke har liten/ingen betydning. Det er eierskapet til sykkelen som er avgjørende. Hvis du tror at forhandler kommer til å gå konk så bør du snarest mulig sluttføre handelen og få sykkelen ut av lokalene. Dette fordi det uansett kan være vanskelig å hente ut eiendeler av et konkursbo på grunn av karantene etc.
Derimot, hvis du har forhåndsbetalt 50% uten at sykkelen er eiermessig overført til deg så har du finansiert selgers innkjøp(import?) av sykkelen (du har altså lånt ut penger til forhandleren). Dette er på ingen måte en gunstig avtale for deg, og du tar risiko ved en eventuell konkurs. Du vil da bli stående som en kreditor mot boet og du vil trolig ha svært lav prioritet i forhold til banker og andre med pant i konkursboet. I denne varianten vil trolig din posisjon også være avhengig av hvilke betingelser som ble avtalt da du utbetalte lånet til forhandleren. Her kan også eierskapet til sykkelen være mer komplisert, da forhandler kanskje ikke har gjort opp for sin anskaffelse av sykkelen fra sin leverandør.
Om sykkelen er registrert eller ikke har liten/ingen betydning. Det er eierskapet til sykkelen som er avgjørende. Hvis du tror at forhandler kommer til å gå konk så bør du snarest mulig sluttføre handelen og få sykkelen ut av lokalene. Dette fordi det uansett kan være vanskelig å hente ut eiendeler av et konkursbo på grunn av karantene etc.
-
- Innlegg: 7935
- Registrert: 06 nov 2008, 22:42
- Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
- Bosted: Tranby
Re: Hva om forhandler går konkurs ?
Hvis du ikke har dokumentasjon på at du er eier-tollpaåirer/reg dokumenter så stiller du tynt. Samme hvis den fortsatt er i firmaets «hende» da den ikke regnes overlevert men er i «lagerbeholdning»
Se link. Og bytt ut båt med mc.
http://www.tangedal.no/blog1.php/2010/1 ... rkesselger
Se link. Og bytt ut båt med mc.
http://www.tangedal.no/blog1.php/2010/1 ... rkesselger
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后
- Stian87
- Innlegg: 2038
- Registrert: 14 mai 2016, 23:18
- Motorsykkelen din: Ducati Diavel 2016
- Bosted: Ski
Re: Hva om forhandler går konkurs ?
Enig med cannon, 50 % ved signering av kontrakt er absolutt ingen gunstig avtale. 10 % er ganske vanlig, men heller ikke gunstig. Årsaken til dette er at du gir selger kreditt med hva det innebærer av avkastningstap. For å si det på en annen måte, hvis du har pengene hos deg generer de andre penger, for eksempel renter på sparekonto eller plassering i fond eller lignende. Når du har betalt penger til selger sitter pengene og generer penger hos selger, han får således større likviditet og kan bruke pengene på innkjøp til virksomheten sin som han kan selge med fortjeneste.
Det er også veldig spesielt å betale for et produkt før man får det. I de aller fleste sammenheng betaler man etterskuddsvis etter at man har mottatt en vare, gjerne da ved faktura med 14 dager kreditt i din favør.
Som flere også påpeker bærer du en ekstrem risiko ved å betale 50 % på forskudd i tilfelle en konkurs. Da vil du sannsynligvis måtte vinke farvel til både sykkel og forskuddet ditt. Men som cannon sier, det avhenger av betingelsene ved avtalen. Avtalen du har inngått bør ha klausuler som regulerer eventuell konkurs.
Det er også veldig spesielt å betale for et produkt før man får det. I de aller fleste sammenheng betaler man etterskuddsvis etter at man har mottatt en vare, gjerne da ved faktura med 14 dager kreditt i din favør.
Som flere også påpeker bærer du en ekstrem risiko ved å betale 50 % på forskudd i tilfelle en konkurs. Da vil du sannsynligvis måtte vinke farvel til både sykkel og forskuddet ditt. Men som cannon sier, det avhenger av betingelsene ved avtalen. Avtalen du har inngått bør ha klausuler som regulerer eventuell konkurs.
LocaToWeb Profilside
https://locatoweb.com/user/ztian
Ducati Monster 821 2016 (2016 - 2017) --> BMW S1000R 2017 (2017 - 2019) --> Ducati Diavel 2016 (2019--->)
https://locatoweb.com/user/ztian
Ducati Monster 821 2016 (2016 - 2017) --> BMW S1000R 2017 (2017 - 2019) --> Ducati Diavel 2016 (2019--->)
- Bjerknez
- Innlegg: 24576
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Hva om forhandler går konkurs ?
Å betale på forskudd hadde jeg aldri noensinne gjort. Vertfall ikke med slike beløp. Så sant man ikke kjenner vedkommede veldig godt. Jeg hadde vertfall ikke hatt guts til noe slikt. SÅ mye penger har jeg ikke å tape... :)
-
- Innlegg: 7935
- Registrert: 06 nov 2008, 22:42
- Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
- Bosted: Tranby
Re: Hva om forhandler går konkurs ?
Når jeg kjøpte NY bil så betalte jeg ved henting-noe annet var/er helt uaktuelt.
Forutsetningene kan brått endres.
Hva med en sterk endring i valutakursen? eller frakt?
hvis sykkelen er her i landet så er jo muligheten å gjøre alt papirarbeid nå og registrere den.
SÅ kan du avregistrere den og inngå en skriftlig avtale om lagring av DIN sykkel.
Da er du sikret hvis konkurs.
Hvis sykkelen ikke er her i landet nå ville jeg ikke betalt en krone.
Forutsetningene kan brått endres.
Hva med en sterk endring i valutakursen? eller frakt?
hvis sykkelen er her i landet så er jo muligheten å gjøre alt papirarbeid nå og registrere den.
SÅ kan du avregistrere den og inngå en skriftlig avtale om lagring av DIN sykkel.
Da er du sikret hvis konkurs.
Hvis sykkelen ikke er her i landet nå ville jeg ikke betalt en krone.
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后
Re: Hva om forhandler går konkurs ?
Kan ikke forstå annet enn at det skal være knekkende likegyldig om sykkelen er registrert i ditt navn så lenge kontrakten er underskrevet og kjøpesummen er betalt.Jompa skrev: 13 nov 2017, 23:16 Om jeg betaler 100% av kjøpesummen nå, og forhandler går konkurs, har jeg da en bedre sak ?
Forutsetter at sykkelen fremdeles ikke er registrert og står i forhandlers lokale.
Ved en eventuell konkurs bør det jo likestilles med en hvilken som helst annen sykkel som står inne hos forhandler til rep/service eller vinterlagring.
Ville vært mer skeptisk til forhold rundt forsikring (brann/tyveri/skade) enn en eventuell konkurs.
I never apologize.
I'm sorry, but that's just the way I am.
I'm sorry, but that's just the way I am.
Re: Hva om forhandler går konkurs ?
Du betaler med kredittkort og stoler på Finansavtaleloven. Forbrukerrådet:
"Den som har gitt deg kreditt (som oftest banken), blir ansvarlig hvis selgeren av en vare eller tjeneste går konkurs, og du har et berettiget krav mot selgeren."
Erling.
"Den som har gitt deg kreditt (som oftest banken), blir ansvarlig hvis selgeren av en vare eller tjeneste går konkurs, og du har et berettiget krav mot selgeren."
Erling.
- Jompa
- Innlegg: 7211
- Registrert: 08 jan 2011, 14:52
- Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
- Bosted: Alta
Re: Hva om forhandler går konkurs ?
Sykkelen står hos forhandleren, det er altså ikke snakk om å forskuttere import.
Utifra svarene regner jeg det som sikkert at underskrevet kjøpekontrakt med serienummer holder som bevis på at sykkelen er kjøpt og eid av meg.
Det står også spesifikt i kontrakten at den skal lagres hos forhandler frem til juni 18.
Har skrevet under og returnert kontrakten i dag.
Utifra svarene regner jeg det som sikkert at underskrevet kjøpekontrakt med serienummer holder som bevis på at sykkelen er kjøpt og eid av meg.
Det står også spesifikt i kontrakten at den skal lagres hos forhandler frem til juni 18.
Har skrevet under og returnert kontrakten i dag.

De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.
- Kjellrf
- Innlegg: 1621
- Registrert: 31 aug 2009, 15:15
- Motorsykkelen din: Kawa, Honda og Guzzi
- Bosted: Sandefjord
Re: Hva om forhandler går konkurs ?
Gå inn på proff.no og sjekkregnskapstallene, hvis det er AS. Det er normalt at butikkene ikke går spesielt bra/har bra resultat.
Og gratulerer! :)
Og gratulerer! :)
Medlem av Tønsberg mc klubb
Eier: Z1000A2, CX500, V7 Sport, ZZR600 E6, VFR800X Crossrunner
Har kjørt og eid mc siden 1980.
Eier: Z1000A2, CX500, V7 Sport, ZZR600 E6, VFR800X Crossrunner
Har kjørt og eid mc siden 1980.