USA-utgaver?
USA-utgaver?
Ser at det for enkelte sykler oppgis antall miles, og antar at det betyr at de er hentet fra USA? Lurer da på om det er noe man bør være obs på for enkelte sykler? Tenker f.eks. på om det er forskjeller på europeiske og amerikanske utgaver av japanske sykler, om amerikanske modeller kan være kjørt på " dårligere" bensin e.l.? Husker en yamaha-forhandler frarådet kjøp av en USA-importert fzx 750 ( som var fzx 700 i USA), men husker ikke nøyaktig grunnen.
- kjellv
- Moderator
- Innlegg: 7056
- Registrert: 14 aug 2012, 23:16
- Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
- Bosted: Molde
- Kontakt:
Re: USA-utgaver?
Bør ikke være noe problem på moderne sykler. USA var veldig tidlig med blyfri bensin, så tidlig at de fleste motorsykler ikke var forberedt for det. Hadde en sykkel kjørt på slik bensin kunne den ha skader på ventilene. I dag er dette ikke noe problem.snøgg skrev:Ser at det for enkelte sykler oppgis antall miles, og antar at det betyr at de er hentet fra USA? Lurer da på om det er noe man bør være obs på for enkelte sykler? Tenker f.eks. på om det er forskjeller på europeiske og amerikanske utgaver av japanske sykler, om amerikanske modeller kan være kjørt på " dårligere" bensin e.l.? Husker en yamaha-forhandler frarådet kjøp av en USA-importert fzx 750 ( som var fzx 700 i USA), men husker ikke nøyaktig grunnen.
Sent fra min TA-1053 via Tapatalk
Re: USA-utgaver?
Takk for svar; "moderne sykler", da snakker vi sånn cirka hva? Sitter og ser på litt eldre cruisere...
Re: USA-utgaver?
OBS.... Snakk med Biltilsynet om dette. Sykler med Europeisk typegodkjenning er uproblematisk. Da har de en E-merking på VIN-plaketten. Men selv sykler som er produsert i Europa, men for andre markeder, så som Asia eller USA, de har ikke nødvendigvis denne merkingen, og da er det plutselig ikke lenger plankekjøring. Da kan de kanskje be om dokumentasjon på en rekke greier, så som utslipp, standstøy osv. Det beste er å få tak i så mye dokumentasjon som mulig, feks bilde av vognkort, VIN-plakett osv, og stikke til Biltilsynet, Teknisk Avdeling, og spørre.kjellv skrev: 21 nov 2017, 22:02Bør ikke være noe problem på moderne sykler. USA var veldig tidlig med blyfri bensin, så tidlig at de fleste motorsykler ikke var forberedt for det. Hadde en sykkel kjørt på slik bensin kunne den ha skader på ventilene. I dag er dette ikke noe problem.snøgg skrev:Ser at det for enkelte sykler oppgis antall miles, og antar at det betyr at de er hentet fra USA? Lurer da på om det er noe man bør være obs på for enkelte sykler? Tenker f.eks. på om det er forskjeller på europeiske og amerikanske utgaver av japanske sykler, om amerikanske modeller kan være kjørt på " dårligere" bensin e.l.? Husker en yamaha-forhandler frarådet kjøp av en USA-importert fzx 750 ( som var fzx 700 i USA), men husker ikke nøyaktig grunnen.
Sent fra min TA-1053 via Tapatalk

- kjellv
- Moderator
- Innlegg: 7056
- Registrert: 14 aug 2012, 23:16
- Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
- Bosted: Molde
- Kontakt:
Re: USA-utgaver?
Fra slutten av -90 gikk vel de fleste på blyfritt vil jeg trosnøgg skrev:Takk for svar; "moderne sykler", da snakker vi sånn cirka hva? Sitter og ser på litt eldre cruisere...
Sent fra min TA-1053 via Tapatalk
- gsx750_80
- Innlegg: 2212
- Registrert: 24 apr 2010, 19:34
- Motorsykkelen din: GSX 750 '80, Ninja 250R m.fl.
- Bosted: Trøndelag
- Kontakt:
Re: USA-utgaver?
Problemer med bensinen kan være pga relativt høyt etanolinnhold i bensinen de. I USA har de slitt med dette i lang tid.snøgg skrev: 21 nov 2017, 21:56 Ser at det for enkelte sykler oppgis antall miles, og antar at det betyr at de er hentet fra USA? Lurer da på om det er noe man bør være obs på for enkelte sykler? Tenker f.eks. på om det er forskjeller på europeiske og amerikanske utgaver av japanske sykler, om amerikanske modeller kan være kjørt på " dårligere" bensin e.l.? Husker en yamaha-forhandler frarådet kjøp av en USA-importert fzx 750 ( som var fzx 700 i USA), men husker ikke nøyaktig grunnen.
Det er svært vanlig at det i annonser for brukte mc står feks "carbs cleaned", evt at sykkelen trenger å få rengjort forgassere..
(Se evt feks https://www.cycleworld.com/real-world-l ... -your-tank ) Forøvrig nevnes mange uheldige følger av etanol i drivstoff i artikkelen i Cycleworld.
mvh
-gsx750_80
-gsx750_80
Re: USA-utgaver?
Takk for nyttige svar
Re: USA-utgaver?
Enkelte utgaver har egne utlippsrensesystemer, California? Kanskje muligheter for kluss med det, aner ikke 
Re: USA-utgaver?
Går ut fra at du spør om sykler som allerede er (brukt-) importert og godkjent i Norge på norske skilt, og svare videre ut fra den oppfatningen.
Som regel er utfordringen med USA-import å tilfredsstille kravene til å få norske skilt.
Ja, Cliforniautgaver er MYE dauere enn modeller solgt ny i andre stater (i alle fall gjelder dette HD)ZZR-Erling skrev: 22 nov 2017, 08:37 Enkelte utgaver har egne utlippsrensesystemer, California? Kanskje muligheter for kluss med det, aner ikke![]()
Husker spesielt California-modellene med Evolution-motor, de hadde annen kamaksling, annen tenningsmodul, mye lavere turtallssperre og mye lavere effekt enn modeller fra andre stater. Det måtte både mye penger og jobb til for å få de opp på nivå med EU-modellene effektmessig!
"Tjukk vaniljesaus" i forgasser og tank er ikke et helt uvanlig fenomen på norske motorer som har gått på norsk bensin heller!gsx750_80 skrev: 21 nov 2017, 22:21 Problemer med bensinen kan være pga relativt høyt etanolinnhold i bensinen de. I USA har de slitt med dette i lang tid.
Det er svært vanlig at det i annonser for brukte mc står feks "carbs cleaned", evt at sykkelen trenger å få rengjort forgassere..
Det gjelder for motorer som står lenge uten å bli brukt, og det er vel akkurat i den kategorien de mest aktuelle kandidatene for import finnes; sykler som har fått noen år på baken men likevel har lav kilometerstand.
Har gravd den type gul gugg ut av forgassere på både gressklippere, påhengsmotorer og motorsykler....
Har funnet det i forgassere som har stått ubrukt så lite som 6-7måneder på steder hvor temperaturen svinger en del.
Pakninger, seter, dekk osv er ting som bør sjekkes om sykkelen har stått en stund.
En kompis kjøpte en bruktimportert HD med lav km-stand som hadde hatt sine første år i sørstatene.
Den var dønn strøken i lakk og chrome, men det måtte byttes en del pakninger og dekkene og dekkene så greie ut, men var harde som bakelitt!
Egentlig kan det samme forventes av en "norsk" sykkel som har gått lite og vært lagret tørt i flere år....
Så det du bør sjekke på en importsykkel er stort sett det samme som du bør sjekke på en norsk sykkel.

I never apologize.
I'm sorry, but that's just the way I am.
I'm sorry, but that's just the way I am.
- Kjellrf
- Innlegg: 1621
- Registrert: 31 aug 2009, 15:15
- Motorsykkelen din: Kawa, Honda og Guzzi
- Bosted: Sandefjord
Re: USA-utgaver?
Når det gjelder blyfri bensin, har bla Honda sagt at de aldri har laget en så dårlig motor at den trenger bly i bensina. Det gjelder nok heller ikke de andre japanske. Husk at bly iopprinnelig kke blei tilsatt for at ventilene trengte det, men derimot for å heve oktantallet i bensina.
Føler det nesten er en hype om at eldre motorer trenger blytillsetning. Må komme fra de som skal selge det.
Har selv ei gammel VW boble, med motor fra 1957. Den har gått i 25 år på blyfri uten problemer, og de 30 hestene har virkelig fått trimmet seg i motorveisfart. Ventilene er fortsatt tette.
Føler det nesten er en hype om at eldre motorer trenger blytillsetning. Må komme fra de som skal selge det.
Har selv ei gammel VW boble, med motor fra 1957. Den har gått i 25 år på blyfri uten problemer, og de 30 hestene har virkelig fått trimmet seg i motorveisfart. Ventilene er fortsatt tette.
Medlem av Tønsberg mc klubb
Eier: Z1000A2, CX500, V7 Sport, ZZR600 E6, VFR800X Crossrunner
Har kjørt og eid mc siden 1980.
Eier: Z1000A2, CX500, V7 Sport, ZZR600 E6, VFR800X Crossrunner
Har kjørt og eid mc siden 1980.