Jeg ser for meg at det ikke er mange år igjen til ordet "kjøreglede" også avvikles

https://www.motor.no/artikler/eu-onsker ... rce=Eloqua
Sant nok. Men jeg er redd at om noen år når flertallet av bilene har dette systemet, blir det plutselig ikke lov å kjøre enkelte veistrekninger uten et slik system. Så etter noen år blir det strammet inne ennå mer og du har ikke lenger lov å bruke biler uten avanserte elektroniske hjelpesystemer på offentlig vei. Til slutt er vi redusert til passasjerer i hver vår fullautomatiserte selvkjørende bil. Du skal være bra nerd for å finne kjøreglede i slike..NickNei skrev: 22 nov 2017, 18:02 Men med denne setningen: "Dette systemet kan imidlertid overstyres av sjåføren dersom han ønsker det." så ser alt mye lysere ut.
Noen produsenter kan tilby dette i dag, så nytt er det ikke.
Kanskje det er noe slikt Yamaha ser for seg (med skrekkblandet fryd...kjellv skrev: 22 nov 2017, 18:25 Til slutt er vi redusert til passasjerer i hver vår fullautomatiserte selvkjørende bil. Du skal være bra nerd for å finne kjøreglede i slike..![]()
Tyngre kjøretøy (over 3,5 tonn) har hatt fartssperre i mange år allerede, men det er en statisk sperre som kun begrenser toppfart.kjellv skrev: 22 nov 2017, 17:54 EU parlamentet, muligens verdens største produsent av direktiver og forordninger har gjort det igjen. Påbudt intelligent fartsholder i alle nye biler. Denne fartsholder leser trafikkskiltene og passer på at farten holdes riktig.
Jeg ser for meg at det ikke er mange år igjen til ordet "kjøreglede" også avvikles![]()
Selvkjørende motorsykler fins allerede:AJ skrev: 22 nov 2017, 18:41 Kanskje det er noe slikt Yamaha ser for seg (med skrekkblandet fryd...![]()
) når de nå lanserer trehjulingen Niken?
Forstadiet til selvkjørende motorsykkel...
I håp om å bevare noe av kjøregleden den dagen tohjulsmotorsykler forbys...
Hysj, ikke snakk sånn!! Du skremmer vettet og nattesøvnen av meg!!Jompa skrev: 22 nov 2017, 21:32 Om noen få år er det slutt på kjøretøy som bruker fossilt drivstoff.
Nå er det vel kanskje best å presisere at Yamaha NIKEN ikke er noe mer forstadie enn hvilken som helst annen MC. Det verserer diverse myter om at dette er nærmest en handicapsykkel. Det er den ikke. Den krenger i svinger, den velter hvis den ikke støttes. Det finnes ingen funksjoner i denne som assisterer med å holde den oppreist. Nedleggsvinkelen for forakselpendel er 45 grader. Legges den lenger ned enn dette vil fordemperne justere seg og ta opp mer. Men stopper du i et lyskryss, så må foten settes ned ellers så blir det velt av det.AJ skrev: 22 nov 2017, 18:41 Kanskje det er noe slikt Yamaha ser for seg (med skrekkblandet fryd...![]()
) når de nå lanserer trehjulingen Niken?
Forstadiet til selvkjørende motorsykkel...
I håp om å bevare noe av kjøregleden den dagen tohjulsmotorsykler forbys...