Hei.
Har luftet systemet og etter å ha gjort dette får jeg ikke satt denne på igjen? Mulig den har utvidet seg på noen måte?
Er det noen problem å kjøre slik uten gummi på toppen eller kan det resultere i noen problemer? Mener å ha hatt flere sykler før som ikke har hatt gummi på toppen, som sikkert har blitt borte av andre årsaker.
Tenker på om den kan komme inn luft eller lignende til systemet uten å ha den der.
Mvh Andre
Gummi som sitter på toppen av clutch reservoar
-
- Innlegg: 7
- Registrert: 14 jun 2017, 18:54
- Motorsykkelen din: Aprilia RSV 1000
- Greenone
- Innlegg: 147
- Registrert: 11 jul 2017, 11:09
- Motorsykkelen din: 2007 ZX-10R
- Bosted: Ullensaker
Re: Gummi som sitter på toppen av clutch reservoar
Du bør ikke kjøre for lenge uten denne.
(Clutch)/bremsevesken er hygroskopisk og vil ta opp vann fra lufta dersom luft er i kontakt med den over tid. Det er mulig at reservoaret er ventilert for å tillate at vesken endrer volum med temperatur. Ventileringen er over gummien og denne holder luft/veske adskilt. Dersom gummi mangler vil du mest sannsynlig få vann blandet med vesken etterhvert.
(Clutch)/bremsevesken er hygroskopisk og vil ta opp vann fra lufta dersom luft er i kontakt med den over tid. Det er mulig at reservoaret er ventilert for å tillate at vesken endrer volum med temperatur. Ventileringen er over gummien og denne holder luft/veske adskilt. Dersom gummi mangler vil du mest sannsynlig få vann blandet med vesken etterhvert.
Livet er ikke bare en lek, det er også en dans på roser
The older I get the faster I was
The older I get the faster I was
- Tvinitla
- Innlegg: 253
- Registrert: 01 okt 2006, 11:09
- Motorsykkelen din: BMW R1150RT
- Bosted: Hordaland
Re: Gummi som sitter på toppen av clutch reservoar
Er absolutt ikke å anbefale å kjøre uten denne gummi-membranen. Som Greenone skriver vil væsken ta opp fuktighet.
Jeg har også hatt problemer med noen av disse membranene, de sveller i kontakt med bremsevæsken og vil til slutt bli så deformert at en ikke får de til å passe under lokket igjen. Det må nok kjøpes nytt.
Jeg har også hatt problemer med noen av disse membranene, de sveller i kontakt med bremsevæsken og vil til slutt bli så deformert at en ikke får de til å passe under lokket igjen. Det må nok kjøpes nytt.
Mine sykler:
nå BMW R1150RT '01
ex. BMW K1200LT '00
ex. YAMAHA FJ 1200 '89 (Km.stand: 159.000)
ex. SUZUKI GSX 750 ES '85
ex. PUCH SV 175 '59
nå BMW R1150RT '01
ex. BMW K1200LT '00
ex. YAMAHA FJ 1200 '89 (Km.stand: 159.000)
ex. SUZUKI GSX 750 ES '85
ex. PUCH SV 175 '59
-
- Innlegg: 2264
- Registrert: 13 feb 2011, 15:43
- Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006
Re: Gummi som sitter på toppen av clutch reservoar
Den gummien fungerer som regel også som pakning mellom lokk og væskebeholder og den forhindrer søl. Bremsevæske på lakk fungerer som lakkfjerner.
Ville ikke vært så bekymret for vannopptaket på clutch-siden. Vannet er først og fremst et problem på bremsesiden på grunn av fare for "koking"/dampdannelse ved ekstreme temperaturer i bremsekalipere.
Ville ikke vært så bekymret for vannopptaket på clutch-siden. Vannet er først og fremst et problem på bremsesiden på grunn av fare for "koking"/dampdannelse ved ekstreme temperaturer i bremsekalipere.
- Greenone
- Innlegg: 147
- Registrert: 11 jul 2017, 11:09
- Motorsykkelen din: 2007 ZX-10R
- Bosted: Ullensaker
Re: Gummi som sitter på toppen av clutch reservoar
Problemet ved vannopptak i væsken på clutchsiden er korrosjon. Men dette skjer jo ikke over natta. Antakeligvis har vel trådstarter fått fikset dette nå.
Livet er ikke bare en lek, det er også en dans på roser
The older I get the faster I was
The older I get the faster I was