Stian87 skrev: 04 des 2017, 21:52
Angående visir, er det mange som bruker sota visir eller sånn iridium greie (eller hva det nå heter)?? Hvordan er det i en del ubelyste vestlandstuneller, hva gjør man da?
Det er et rent herk for å si det mildt..!
Jeg har et irridiumvisir til min C3 pro, men bruker det i grunnen svært lite lenger.
Her jeg bor er det mye tuneller, og nesten umulig å få kjørt en tur uten at jeg må gjennom en eller flere tuneller. Mange tuneller, spesielt de gamle er svært mørke. Nyere, og undersjøiske er langt lysere. Disse har godt med lys og har lysere vegger. De går i grunnen greit. Men de gamle tunellene kan være veldig mørke. Noen tuneller har ikke innlagt kunstig lys i det hele tatt. Overgangen mellom sollyset ute og den mørke tunellen gjør at men knapt ser noe som helst noen sekunder, særlig hvis det kommer brått på. I slike tilfeller er det eneste man kan gjøre er å slå opp visiret.
Det går an å forberede seg foran tunellene dersom de ikke kommer for brått på. Du kan enten lukke det ene øyet i 5-10 sekunder før du kjører inn i tunellen, for så å åpne øyet med det samme du kjører inn i tunellen. Pupillen i dette øyet vil da være langt mer åpent enn på det andre øyet når det åpnes igjen.
Man kan også slå ned solvisiret en tid før tunellåpningen og kjøre med dobbel solskjerming. Særlig hvis det er sollys kan dette være lurt. På samme måte åpner man solvisiret igjen akkurat når man kjører inn i tunellen og ser da ganske brukbart.
Men større problemer kan man få dersom turen blir lenger enn planlagt og kvelden med skumring kommer før man er framme. Da blir det bare mørkere og mørkere. Jeg har opplevd å kjøre de siste kilometrene hjem med åpent visir..