Alle disse syklene i dette segmentet er kjøretøyer i toppklassen. Man gjør ingen feil uansett hvem man velger. Vi er alle ulike, og må tilpasse sykkelen etter kroppsfasong, høyde, ergonomi, samt selve kjøreopplevelsen da.
Har selv hatt flere av disse, nå sist gang en KTM 1290 Super Adventure T. En vanvittig sykkel på alle måter, og motormessig helt i øverste sjiktet. Litt tekniske problemer i startgropa, men dette tok forhandleren seg elegant av, og ordnet opp umiddelbart.
Om du liker et virkelig råskinn med fart og ytelse, men samtidig vil ha en turkamerat med høyreist kjørestilling og god lastekapasitet, og utover dette mulighet til å ta sykkelen litt utafor asfalten, så er denne absolutt å anbefale. 160 hk, og kun 223 kg, samt overbevisende gode kjøreegenskaper gjør denne robuste maskinen til en verdig kandidat, i alle fall til de som vil ha noe som "sparker fra" litt ekstra.
Var uheldig og punkterte med denne, så jeg sendte den på verksted for å bytte bakdekket, og i mellomtiden var jeg så dum og prøvekjørte en ny Triumph Street Scrambler 900. Fy feite, jeg (eller rettere sagt sykkelen) var solgt etter 5 minutters kjøretur! For en sykkel, og for en kjøreglede!
Jeg satt med kronisk bredt smil under hele kjøreturen, og nøt dette enkle men samtidig nydelig estetiske produktet.
Har alltid sett på Triumph som noe gammelt Engelsk ræl fra 60 tallet, og aldri hatt noe forholdt til dette varemerket. Vel, med disse egenskapene, og denne kjøregleden, så var ikke veien lang til å prøvekjøre storebroren i adventure-segmentet også, som nå hadde blitt oppgradert på mange områder. Du verden, igjen ble jeg helt satt ut, og ble øyeblikkelig fasinert av denne store tunge maskinen. Tiger 1200 Explorer veier over 250 kilo, men så fort den begynte å rulle, så var den så letthåndterlig som noe annet jeg har kjørt. Her kan du legge deg ned i svingene, spinne på grusen, nyte mila på motorveien, og kjøreegenskapene ellers opplevde jeg nærmest som helt fortreffelige.
Med mine 195 cm og nesten 100 kg, så var ergonomien også overbevisende. For meg, så er dette det mest komfortable jeg noensinne har kjørt. Stabil og lettkjørt, elektrisk justerbar vindskjerm, varme i setet og holker, og med 140 hk, så flyttet det seg jammen i meg fort nok også. Ikke så spenstig og eksplosiv som 1290,n, men langt bedre å kjøre langtur med. Så plutselig satt jeg der med to nye Triumph,r, og KTM,n har fått en ny eier. Både Ducati og BMW hadde fått noen nye modeller(Multistrada Enduro, GS Rally), og jeg var selvfølgelig innom og prøvekjørte disse grundig før jeg tegnet under kontrakten. Hadde også en eldre(?) GS (2015) på lån noen dager, for å teste ut denne nærmere, men med min kroppsfasong, så var det Tiger,n som overbeviste mest denne gangen.
Vel, uansett, kjøp sykkel med hjertet og følelser, ta deg tid til å prøve ut de interessante modellene. For bra er de alle sammen. Det er etter 5-6 timer i salen en ofte kjenner de store forskjellene. Og lev ut drømmene dine. Det koster, men investeringene er absolutt å forsvare. MC kjøring og opplevelsene dette fører med seg er sunt for helsa di(så lenge du holder sykkelen på veien da). Lykkehormonene jubler, så bare klem til