De fem beste adventuresyklene? Noe ikke alle er enige i, kanskje...?

Om motorsykler generelt, MC-nyheter, kjøreopplæring, MC i media osv. osv.
Brukeravatar
simpson
Innlegg: 2761
Registrert: 09 mar 2011, 14:40
Motorsykkelen din: 2018 Ducati Multistrada 950

Re: De fem beste adventuresyklene? Noe ikke alle er enige i, kanskje...?

Legg inn av simpson »

Tjææææ
Spørs hva som er matsjfart på langtur.
Med BMW'n på langturer i Tyskland mener jeg 150 kmt er maks, men fortsatt behagelig nok til at det er innafor,, samme med Transalpen jeg hadde. Men neppe med noe som er mye mindre.
Men dette er uvant for meg da jeg med Ducatien hadde rundt 200 kmt i marsj over mange timer,
Kjørte Assen Ålborg på 4 timer med den og det var perfekt for den sykkelen, kjørte samme med Transalpen på 7t.
Klart det lar seg gjøre men det er ikke for meg optimalt.
I 1986 kjørte jeg 45 mil på en GP 100, det gikk men ikke faen om jeg gjør det igjen.

Fidel
Innlegg: 394
Registrert: 07 nov 2008, 10:35
Motorsykkelen din: Guzzier og en KTM 690 Rally Replica

Re: De fem beste adventuresyklene? Noe ikke alle er enige i, kanskje...?

Legg inn av Fidel »

Å flise gjennom Tyskland i 150-200 km/t er for meg transport - ikke så mye "adventure". Jentungen og jeg dro på 14 dagers ferie med hver vår moped. 2000 km "adventure" så det holder :)
HP

http://www.ridenorway.com" onclick="window.open(this.href);return false;

Brukeravatar
hakhap
Innlegg: 2598
Registrert: 14 sep 2012, 14:39
Motorsykkelen din: Aprilia Tuono V4 1100 RR
Bosted: Buskerud

Re: De fem beste adventuresyklene? Noe ikke alle er enige i, kanskje...?

Legg inn av hakhap »

" Tuono: Italian for Holy Crap this is Quick" - MCN
Youtube
Flickr
Instagram
Bilde

Brukeravatar
simpson
Innlegg: 2761
Registrert: 09 mar 2011, 14:40
Motorsykkelen din: 2018 Ducati Multistrada 950

Re: De fem beste adventuresyklene? Noe ikke alle er enige i, kanskje...?

Legg inn av simpson »

Fidel skrev: 01 jan 2018, 16:17 Å flise gjennom Tyskland i 150-200 km/t er for meg transport - ikke så mye "adventure". Jentungen og jeg dro på 14 dagers ferie med hver vår moped. 2000 km "adventure" så det holder :)
Helt enig med deg. Men transportetapper er dessverre en del av sykkelkjøring og av og til helt nødvendig hvis du ikke skal bruke for lang tid på enkelte turer. Så derfor er det for meg helt nødvendig på ha en sykkel som også funker bra på det også.

Brukeravatar
KåreDump
Innlegg: 711
Registrert: 27 feb 2015, 15:24
Motorsykkelen din: Støypjernskomfyr med vesker

Re: De fem beste adventuresyklene? Noe ikke alle er enige i, kanskje...?

Legg inn av KåreDump »

pingvin skrev: 29 des 2017, 07:06 Tja...McGregor/Boreman brukte vel bare noen måneder på å bygge GS-merkevaren ;) Tidenes PR-kupp (og tidenes tabbe av KTM da det var 990 Adventure de egentlig ville ha).
Ingen tvil om at du har rett i det!!
Før The Long Way Round var var det stort sett bare sære tyskere på tur til Nordkapp som kjørte GS.
Etter serien måtte alle som skulle kjøre lengre enn fire mil ha en sånn.

Husker jeg sto og venta på ferga fra Dublin til Holyhead et par år etter at serien hadde gått sin seiersgang.
Det var meg på HD, en Kanadier på en custom Suzuki (husker ikke modellnavn, men det var en de kun selger i Nordamerika), og 50-60 "individualister" på GS......
I never apologize.
I'm sorry, but that's just the way I am.

Brukeravatar
LarsE
Innlegg: 375
Registrert: 27 mar 2017, 21:59
Motorsykkelen din: 2011 KTM 690 DUKE-R / 2004 BMW F650GS

Re: De fem beste adventuresyklene? Noe ikke alle er enige i, kanskje...?

Legg inn av LarsE »

pingvin skrev: 29 des 2017, 07:06 Tja...McGregor/Boreman brukte vel bare noen måneder på å bygge GS-merkevaren ;) Tidenes PR-kupp (og tidenes tabbe av KTM da det var 990 Adventure de egentlig ville ha).
Tja, er jo veldig lett å sitte her i ettertid og si at KTM dreit på draget, men må huske på at der og da var det ikke sikkert at dem kom til å klare det. Det er jo bare å se på problemene de hadde, med ødelagt demper og knekt ramme. Hvis syklene ikke hadde klart det kunne det jo like greit vert dårlig PR for KTM uansett.

Og hvem visste vel at serien kom til å bli så ikonisk som den har blitt?

Brukeravatar
pingvin
Innlegg: 1822
Registrert: 20 okt 2013, 19:25
Motorsykkelen din: Triumph Scrambler 1200 XE

Re: De fem beste adventuresyklene? Noe ikke alle er enige i, kanskje...?

Legg inn av pingvin »

HVA...insinuerer du at KTM ikke er verdens beste sykler og ikke overlever alt :O Verste jeg har hørt :lol

Dette er internett, der setter vi ting på spissen og etterpåklokskap er helt innafor ;) Selvfølgelig ikke bare LWR/LWD men god pr var det og utover å være bra reklame for BMW så gjorde det jo adventure motorcycling hot og det er jo bra. At i overkant mange wanna bees med fullt offroad gear aldri er utenfor asfalt får vi leve med. (Er selv wanna bee, med jobb/familie vanskelig å ta fri et år og kjøre rundt jorda :sorry )
2019 Triumph Scrambler 1200
2017 KTM 450 EXC-F Six days

ZZR-Erling

Re: De fem beste adventuresyklene? Noe ikke alle er enige i, kanskje...?

Legg inn av ZZR-Erling »

Hvordan klarer Yamaha Super Tenere seg for tiden?

Brukeravatar
simpson
Innlegg: 2761
Registrert: 09 mar 2011, 14:40
Motorsykkelen din: 2018 Ducati Multistrada 950

Re: De fem beste adventuresyklene? Noe ikke alle er enige i, kanskje...?

Legg inn av simpson »

pingvin skrev: 03 jan 2018, 07:12

. At i overkant mange wanna bees med fullt offroad gear aldri er utenfor asfalt får vi leve med. (Er selv wanna bee, med jobb/familie vanskelig å ta fri et år og kjøre rundt jorda :sorry )
Men dette finner du vel i alle kategorier av kjørere?
Ikke få som kjører R sykkel med racehjelm, hel dress med knepucker uten en eneste skramme, brede kyllingstriper osv.
Men det vel liksom en del av hele pakka?

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 39856
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Bosted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: De fem beste adventuresyklene? Noe ikke alle er enige i, kanskje...?

Legg inn av AJ »

ZZR-Erling skrev: 03 jan 2018, 07:28 Hvordan klarer Yamaha Super Tenere seg for tiden?
Det er jeg også nysgjerrig på. En god gammel traver som visstnok skal ha blitt oppgradert en del på 2018 modellen, om jeg ikke tar helt feil?

Noen her inne med XT 1200/Super Ténéré, som har lyst til å dele erfaringene sine i denne tråden?
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
BildeBilde

Brukeravatar
AlfaGuzzi
Innlegg: 65
Registrert: 16 okt 2013, 13:34
Motorsykkelen din: 2013 - MotoGuzzi 1200 Sport Corsa

Re: De fem beste adventuresyklene? Noe ikke alle er enige i, kanskje...?

Legg inn av AlfaGuzzi »

Synes denne var skikkelig kul (og fin)
http://www.mvagusta.com/en-us/motorcycl ... lusso-800/
MV AGUSTA.jpg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Brukeravatar
Jompa
Innlegg: 7211
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Bosted: Alta

Re: De fem beste adventuresyklene? Noe ikke alle er enige i, kanskje...?

Legg inn av Jompa »

simpson skrev: 03 jan 2018, 08:30
pingvin skrev: 03 jan 2018, 07:12

. At i overkant mange wanna bees med fullt offroad gear aldri er utenfor asfalt får vi leve med. (Er selv wanna bee, med jobb/familie vanskelig å ta fri et år og kjøre rundt jorda :sorry )
Men dette finner du vel i alle kategorier av kjørere?
Ikke få som kjører R sykkel med racehjelm, hel dress med knepucker uten en eneste skramme, brede kyllingstriper osv.
Men det vel liksom en del av hele pakka?
Ser for meg at jeg blir nødt til å anskaffe løsskjegg, som en del av biker-pakka :-k
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
LarsE
Innlegg: 375
Registrert: 27 mar 2017, 21:59
Motorsykkelen din: 2011 KTM 690 DUKE-R / 2004 BMW F650GS

Re: De fem beste adventuresyklene? Noe ikke alle er enige i, kanskje...?

Legg inn av LarsE »

pingvin skrev: 03 jan 2018, 07:12 HVA...insinuerer du at KTM ikke er verdens beste sykler og ikke overlever alt :O Verste jeg har hørt :lol
Neida, jeg insinuerer ingenting :roll

Men tror kompisen min har litt han skulle sagt. 690en hans var ute av drift i cirka en måned i fjor vår etter at spjeldhuset hans røk :knegg

Elsker KTM (har to stk), men på en slik tur kan alt skje. Det er harde kår, med dårlig bensin og hundre mil offroad, om KTMene hadde knekt sammen eller fått motorhavari på turen kunne det vert like negativt som det var positivt for BMW.

Brukeravatar
simpson
Innlegg: 2761
Registrert: 09 mar 2011, 14:40
Motorsykkelen din: 2018 Ducati Multistrada 950

Re: De fem beste adventuresyklene? Noe ikke alle er enige i, kanskje...?

Legg inn av simpson »

Jompa skrev: 03 jan 2018, 16:14
simpson skrev: 03 jan 2018, 08:30
pingvin skrev: 03 jan 2018, 07:12

. At i overkant mange wanna bees med fullt offroad gear aldri er utenfor asfalt får vi leve med. (Er selv wanna bee, med jobb/familie vanskelig å ta fri et år og kjøre rundt jorda :sorry )
Men dette finner du vel i alle kategorier av kjørere?
Ikke få som kjører R sykkel med racehjelm, hel dress med knepucker uten en eneste skramme, brede kyllingstriper osv.
Men det vel liksom en del av hele pakka?
Ser for meg at jeg blir nødt til å anskaffe løsskjegg, som en del av biker-pakka :-k
Da er du i godt selskap da, mange Harley wanna bee familiefedre som kjører full pakke med klær, skjegg solbriller osv :twothumbs:

Brukeravatar
pingvin
Innlegg: 1822
Registrert: 20 okt 2013, 19:25
Motorsykkelen din: Triumph Scrambler 1200 XE

Re: De fem beste adventuresyklene? Noe ikke alle er enige i, kanskje...?

Legg inn av pingvin »

LarsE skrev: 03 jan 2018, 18:38
pingvin skrev: 03 jan 2018, 07:12 HVA...insinuerer du at KTM ikke er verdens beste sykler og ikke overlever alt :O Verste jeg har hørt :lol
Neida, jeg insinuerer ingenting :roll

Men tror kompisen min har litt han skulle sagt. 690en hans var ute av drift i cirka en måned i fjor vår etter at spjeldhuset hans røk :knegg

Elsker KTM (har to stk), men på en slik tur kan alt skje. Det er harde kår, med dårlig bensin og hundre mil offroad, om KTMene hadde knekt sammen eller fått motorhavari på turen kunne det vert like negativt som det var positivt for BMW.
Blir litt pussig vinkling, hadde vært dårlig PR om BMWene brøyt sammen også...eller Yamaha for den saks skyld.

Men nok om det, vi kjører det vi vil og er fornøyde med det vi har valgt så da er jo alt bra ;) "Den beste bilen i væla er den jeg har nå", er det ikke slik?
2019 Triumph Scrambler 1200
2017 KTM 450 EXC-F Six days

Brukeravatar
pingvin
Innlegg: 1822
Registrert: 20 okt 2013, 19:25
Motorsykkelen din: Triumph Scrambler 1200 XE

Re: De fem beste adventuresyklene? Noe ikke alle er enige i, kanskje...?

Legg inn av pingvin »

pingvin skrev: 03 jan 2018, 20:27
LarsE skrev: 03 jan 2018, 18:38
pingvin skrev: 03 jan 2018, 07:12 HVA...insinuerer du at KTM ikke er verdens beste sykler og ikke overlever alt :O Verste jeg har hørt :lol
Neida, jeg insinuerer ingenting :roll

Men tror kompisen min har litt han skulle sagt. 690en hans var ute av drift i cirka en måned i fjor vår etter at spjeldhuset hans røk :knegg

Elsker KTM (har to stk), men på en slik tur kan alt skje. Det er harde kår, med dårlig bensin og hundre mil offroad, om KTMene hadde knekt sammen eller fått motorhavari på turen kunne det vert like negativt som det var positivt for BMW.
Blir litt pussig vinkling, hadde vært dårlig PR om BMWene brøyt sammen også...eller Yamaha for den saks skyld.

Men nok om det, vi kjører det vi vil og er fornøyde med det vi har valgt så da er jo alt bra ;) "Den beste bilen i væla er den jeg har nå", er det ikke slik?
KTM2.jpg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
2019 Triumph Scrambler 1200
2017 KTM 450 EXC-F Six days

Fidel
Innlegg: 394
Registrert: 07 nov 2008, 10:35
Motorsykkelen din: Guzzier og en KTM 690 Rally Replica

Re: De fem beste adventuresyklene? Noe ikke alle er enige i, kanskje...?

Legg inn av Fidel »

Bilde
HP

http://www.ridenorway.com" onclick="window.open(this.href);return false;

Brukeravatar
simpson
Innlegg: 2761
Registrert: 09 mar 2011, 14:40
Motorsykkelen din: 2018 Ducati Multistrada 950

Re: De fem beste adventuresyklene? Noe ikke alle er enige i, kanskje...?

Legg inn av simpson »

Fidel skrev: 04 jan 2018, 20:51 Bilde
Ny generasjon Cafe racer? :D :D

Brukeravatar
Ketil
Innlegg: 637
Registrert: 07 jun 2012, 11:00
Motorsykkelen din: BMW1250GSA 2019
Bosted: Pasvik

Re: De fem beste adventuresyklene? Noe ikke alle er enige i, kanskje...?

Legg inn av Ketil »

AJ skrev: 03 jan 2018, 08:42
ZZR-Erling skrev: 03 jan 2018, 07:28 Hvordan klarer Yamaha Super Tenere seg for tiden?
Det er jeg også nysgjerrig på. En god gammel traver som visstnok skal ha blitt oppgradert en del på 2018 modellen, om jeg ikke tar helt feil?

Noen her inne med XT 1200/Super Ténéré, som har lyst til å dele erfaringene sine i denne tråden?
Jeg har en 2010 XT1200Z Super Tenere som jeg er svært godt fornøyd med. Utrolig lettkjørt i forhold til størrelse og vekt, faktisk lettere å krypkjøre med enn Vstrom 650 jeg hadde tidligere. På langkjøring er den helt fantastisk komfortabel, selv om setet ikke er helt optimalt, og på dårlige veier og grusveier er den også veldig god. Den har nå rullet 41000 km og var inne på ventilsjekk i høst, mekanikerens tilbakemelding var at motoren så ny ut og justering var ikke nødvendig. Da jeg byttet sykkel sist var også BMW GS 1200 en sterk kandidat, prøvde enn 2013 modell, men min konklusjon var da at Yamahaen var den som "stemte" for meg. Kjøreegenskaper og Yamaha sin driftssikkerhet var det som var utslagsgivende for meg, selv om det finnes andre kandidater som har høyere effekt og et mer spenstig oppsett. I forhold til 2018 modellen av Super Tenere så har nok den først og fremst oppdateringer på elektronikk og er nok en bedre mc på flere felt enn det jeg klare å se, men motor og drivverk virker å være mye det samme. Når tror jeg at jeg skal ha min i mange år fremover, da den dekker mitt mc-behov og vel så det, men skulle jeg byttet i dag ville nok den nye Super Tenere vært en sterk kandidat sammen med BMW GS.

Når det gjelder hva som er en optimal Adventure sykkel, så mener jeg den må ha pondus nok til at du kan ut på lange eventyr, nok motor og tankkapasitet, samtidig som den er hendig nok til å takle dårlige grusveier. I mitt hode er kjøring på stier og offroad mer ekstremt enn det jeg tenker på som Adventure, men det er som sagt i mitt hode :crazy:

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 7056
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Bosted: Molde
Kontakt:

Re: De fem beste adventuresyklene? Noe ikke alle er enige i, kanskje...?

Legg inn av kjellv »

Ketil skrev: 05 jan 2018, 08:01
AJ skrev: 03 jan 2018, 08:42
ZZR-Erling skrev: 03 jan 2018, 07:28 Hvordan klarer Yamaha Super Tenere seg for tiden?
Det er jeg også nysgjerrig på. En god gammel traver som visstnok skal ha blitt oppgradert en del på 2018 modellen, om jeg ikke tar helt feil?

Noen her inne med XT 1200/Super Ténéré, som har lyst til å dele erfaringene sine i denne tråden?
Jeg har en 2010 XT1200Z Super Tenere som jeg er svært godt fornøyd med. Utrolig lettkjørt i forhold til størrelse og vekt, faktisk lettere å krypkjøre med enn Vstrom 650 jeg hadde tidligere. På langkjøring er den helt fantastisk komfortabel, selv om setet ikke er helt optimalt, og på dårlige veier og grusveier er den også veldig god. Den har nå rullet 41000 km og var inne på ventilsjekk i høst, mekanikerens tilbakemelding var at motoren så ny ut og justering var ikke nødvendig. Da jeg byttet sykkel sist var også BMW GS 1200 en sterk kandidat, prøvde enn 2013 modell, men min konklusjon var da at Yamahaen var den som "stemte" for meg. Kjøreegenskaper og Yamaha sin driftssikkerhet var det som var utslagsgivende for meg, selv om det finnes andre kandidater som har høyere effekt og et mer spenstig oppsett. I forhold til 2018 modellen av Super Tenere så har nok den først og fremst oppdateringer på elektronikk og er nok en bedre mc på flere felt enn det jeg klare å se, men motor og drivverk virker å være mye det samme. Når tror jeg at jeg skal ha min i mange år fremover, da den dekker mitt mc-behov og vel så det, men skulle jeg byttet i dag ville nok den nye Super Tenere vært en sterk kandidat sammen med BMW GS.

Når det gjelder hva som er en optimal Adventure sykkel, så mener jeg den må ha pondus nok til at du kan ut på lange eventyr, nok motor og tankkapasitet, samtidig som den er hendig nok til å takle dårlige grusveier. I mitt hode er kjøring på stier og offroad mer ekstremt enn det jeg tenker på som Adventure, men det er som sagt i mitt hode :crazy:
Denne fikk en oppgradering i 2015, med Euro4 motor som ikke er veldig endret fra 2010. Den fikk da 112hk mot 2010 som hadde 110hk, og har også fått en ny clutch, helt nytt og større instrument. Den kom også med elektronisk justering av dempere i 2015 (ZE)
2018 kom uten noen endringer, men den kom med en modell i tillegg som kalles XT1200ZE "Raid Edition" og vel kan sammenlignes med den tidligere "World Crosser", altså en ferdig utrustet langtursykkel. Den er samme som standard, men er levert med en stor utstyrspakke. Denne har 2 stk helt nye Yamaha 37L sidebokser, og skal i Norge også leveres med stor toppboks ettersom det spesielt i Norge er vanlig med tre bokser. Resten av Europa leveres den kun med sidebokser. Jeg vet ennå ikke hvor stor toppboksen blir.
Ellers har Raid Edition bukplate, karbon sidedeksler, tåkelys og en del annet jeg ikke kommer på i farta..

Denne sykkelen har vært på markedet siden 2010 og har ikke vært noen storselger her i landet. Ellers i Europa selger den bra, men i det Norske markedet som av en eller annen grunn domineres av BMW har den blitt hengende etter. Den er stor og tung (265kg med full tank), men er likevel svært letthåndterlig. Med 112 hk/117Nm har den likevel rikelig med krefter, og en motor som trives på lave turtall. Forholdet mellom hk/kg kan kanskje forklare noe av salgstallene, men denne sykkelen bør uansett oppleves før man gjør seg bastante meninger om den. Motoren kan sies å være en forstørret TDM-motor, og har en like morsom karakteristikk. Den har høyt moment fra lave turtall, og det er ikke så innmari nøye hvilket gir man bruker. Servicekostnadene er lave, driftssikkerheten er høy.

Brukeravatar
Ketil
Innlegg: 637
Registrert: 07 jun 2012, 11:00
Motorsykkelen din: BMW1250GSA 2019
Bosted: Pasvik

Re: De fem beste adventuresyklene? Noe ikke alle er enige i, kanskje...?

Legg inn av Ketil »

kjellv skrev: 05 jan 2018, 17:33
Ketil skrev: 05 jan 2018, 08:01
AJ skrev: 03 jan 2018, 08:42
ZZR-Erling skrev: 03 jan 2018, 07:28 Hvordan klarer Yamaha Super Tenere seg for tiden?
Det er jeg også nysgjerrig på. En god gammel traver som visstnok skal ha blitt oppgradert en del på 2018 modellen, om jeg ikke tar helt feil?

Noen her inne med XT 1200/Super Ténéré, som har lyst til å dele erfaringene sine i denne tråden?
Jeg har en 2010 XT1200Z Super Tenere som jeg er svært godt fornøyd med. Utrolig lettkjørt i forhold til størrelse og vekt, faktisk lettere å krypkjøre med enn Vstrom 650 jeg hadde tidligere. På langkjøring er den helt fantastisk komfortabel, selv om setet ikke er helt optimalt, og på dårlige veier og grusveier er den også veldig god. Den har nå rullet 41000 km og var inne på ventilsjekk i høst, mekanikerens tilbakemelding var at motoren så ny ut og justering var ikke nødvendig. Da jeg byttet sykkel sist var også BMW GS 1200 en sterk kandidat, prøvde enn 2013 modell, men min konklusjon var da at Yamahaen var den som "stemte" for meg. Kjøreegenskaper og Yamaha sin driftssikkerhet var det som var utslagsgivende for meg, selv om det finnes andre kandidater som har høyere effekt og et mer spenstig oppsett. I forhold til 2018 modellen av Super Tenere så har nok den først og fremst oppdateringer på elektronikk og er nok en bedre mc på flere felt enn det jeg klare å se, men motor og drivverk virker å være mye det samme. Når tror jeg at jeg skal ha min i mange år fremover, da den dekker mitt mc-behov og vel så det, men skulle jeg byttet i dag ville nok den nye Super Tenere vært en sterk kandidat sammen med BMW GS.

Når det gjelder hva som er en optimal Adventure sykkel, så mener jeg den må ha pondus nok til at du kan ut på lange eventyr, nok motor og tankkapasitet, samtidig som den er hendig nok til å takle dårlige grusveier. I mitt hode er kjøring på stier og offroad mer ekstremt enn det jeg tenker på som Adventure, men det er som sagt i mitt hode :crazy:
Denne fikk en oppgradering i 2015, med Euro4 motor som ikke er veldig endret fra 2010. Den fikk da 112hk mot 2010 som hadde 110hk, og har også fått en ny clutch, helt nytt og større instrument. Den kom også med elektronisk justering av dempere i 2015 (ZE)
2018 kom uten noen endringer, men den kom med en modell i tillegg som kalles XT1200ZE "Raid Edition" og vel kan sammenlignes med den tidligere "World Crosser", altså en ferdig utrustet langtursykkel. Den er samme som standard, men er levert med en stor utstyrspakke. Denne har 2 stk helt nye Yamaha 37L sidebokser, og skal i Norge også leveres med stor toppboks ettersom det spesielt i Norge er vanlig med tre bokser. Resten av Europa leveres den kun med sidebokser. Jeg vet ennå ikke hvor stor toppboksen blir.
Ellers har Raid Edition bukplate, karbon sidedeksler, tåkelys og en del annet jeg ikke kommer på i farta..

Denne sykkelen har vært på markedet siden 2010 og har ikke vært noen storselger her i landet. Ellers i Europa selger den bra, men i det Norske markedet som av en eller annen grunn domineres av BMW har den blitt hengende etter. Den er stor og tung (265kg med full tank), men er likevel svært letthåndterlig. Med 112 hk/117Nm har den likevel rikelig med krefter, og en motor som trives på lave turtall. Forholdet mellom hk/kg kan kanskje forklare noe av salgstallene, men denne sykkelen bør uansett oppleves før man gjør seg bastante meninger om den. Motoren kan sies å være en forstørret TDM-motor, og har en like morsom karakteristikk. Den har høyt moment fra lave turtall, og det er ikke så innmari nøye hvilket gir man bruker. Servicekostnadene er lave, driftssikkerheten er høy.
Slik jeg forstår av det du beskriver som er nytt i forhold til utgangspunktet i 2010 så er det vel noe elektronikk, som sikkert er kjekt det, og noe eksteriør. Ellers er vel det mye det samme, men det jo til gjengjeld et svært bra utgangspunkt :thumleft Det jeg tror ville hjulpet for å få opp salget av Super Tenere må være en oppgradering av motoren slik at den effektmessig er på høyde med konkurrentene, mange er jo veldig opptatt av hk. Personlig opplever jeg motor og effekt som mer enn tilstrekkelig til mitt bruk, og det er som du skriver Kjellv en dravillig motor fra lave turtall og i alle gir.

Brukeravatar
kvase
Innlegg: 1064
Registrert: 29 des 2015, 02:35
Motorsykkelen din: KTM 1090 ADV-R/Yamaha WR450F
Bosted: Arendal
Kontakt:

Re: De fem beste adventuresyklene? Noe ikke alle er enige i, kanskje...?

Legg inn av kvase »

Blås i størrelse på motor vi er individualister så her er flere trumf mc en vi klarer å bli 100 % enig om jeg er glad i min KTM men jeg blir imponert av slike turer som dette som er vel god gammeldags moto dra på tur å opplev ting 30 000 km
Vespa Piago 75cc :crazy: Panter 50 cc :D Honda FT 500 cc :thumleft XT660 Z Tennere :thumleft KTM :twothumbs: 1050 ADV-- i stallen nå KTM 1090 ADV-R :prf
i tillegg en Suzuki DRZ 400 :lol
https://www.myrouteapp.com/travelblog/routes/1002610#
Er dyslektiker min verden kan være nesten slik som i artiklen her
http://www.dagbladet.no/2016/03/09/nyhe ... /43421895/

Svar