Bjerknez' | BMW i4 M50 M-Sport Pro
- Bjerknez
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Kontakt:
Re: Bjerknez - En lettere sesong i møte!
Jeg spiser sjelden på mac'ern selv jeg, men det er fordi jeg synes det er for dyrt i forhold til mengde mat og jeg liker heller ikke å sitte i sterile lokaler fult av ketchup og klin over alt samt unger som skriker. Drive in er bedre, men strengt tatt ikke noe fan av mac'ern jeg heller.
Peppes Pizza derimot... mmmmmmmmm :)
Peppes Pizza derimot... mmmmmmmmm :)
Faller av og til for fristelsen og dropper innom McDonalds, Burger King, eller lignende sjapper.
Smaken er ikke den verste, men får bestandig en følelse av å være rulla inn i smult etter hvert besøk!
Mulig det er innbilning, men jeg føler meg klissete!!
Mange "eksperter" blir rimelig kjapt avkledd i blindtester.
Smaken er ikke den verste, men får bestandig en følelse av å være rulla inn i smult etter hvert besøk!
Mulig det er innbilning, men jeg føler meg klissete!!
Tror terskelen for å kalle seg ekspert er rimelig lav!Bjerknez skrev: 22 jan 2018, 13:04 Jeg tenker at når mateksperter (se video over) synes maten rett fra Mc Donalds er god, uten at de vet at det er fra Mc.Donalds og samtidig står og håner kjeden, så kan såkalte mateksperter ta seg en bolle. Det går nesten en sport i å misslike junkfood.
Mange "eksperter" blir rimelig kjapt avkledd i blindtester.
I never apologize.
I'm sorry, but that's just the way I am.
- Bjerknez
- Kontakt:
Det tror jeg også, og derfor tror jeg også de fleste her inne ikke hadde klart og smake forskjell på "flott" kjøtt vs "billig" kjøtt.
- Stian87
- Motorsykkelen din: Ducati Diavel 2016
Det har du nok helt rett i Bjerknez. Skulle nok kunne kjent forskjell på kjøtt fra forskjellige deler av kua, eller kyllingen, og fra forskjellige dyr. Men et godt eksempel er at man i Norge får kjøtt fra storfe, som kan være fra ku eller okse. Kvaliteten kan være svært varierende, du kan ofte merke det på mørhet marmoreringsgrad osv. Dette vil nok være vanskelig for de fleste, inkludert meg selv å kjenne forskjellen på. Men jeg skal nok greie å både smake og se forskjell på kjøtt fra norsk ku/okse og et stykke Wagu/Kobe...Bjerknez skrev: 22 jan 2018, 14:27 Det tror jeg også, og derfor tror jeg også de fleste her inne ikke hadde klart og smake forskjell på "flott" kjøtt vs "billig" kjøtt.

LocaToWeb Profilside
https://locatoweb.com/user/ztian
Ducati Monster 821 2016 (2016 - 2017) --> BMW S1000R 2017 (2017 - 2019) --> Ducati Diavel 2016 (2019--->)
Ducati Monster 821 2016 (2016 - 2017) --> BMW S1000R 2017 (2017 - 2019) --> Ducati Diavel 2016 (2019--->)
- Bjerknez
- Kontakt:
Haha...synes jeg ser det. En jeng mc folk sitter å glufser i seg kjøtt mens den ene sier "det stykket her var nok fra venstre baklår" :)'
Yeah right!
Jeg tør vedde ganske mange penger på at noen her inne hadde fått full pott i en slik blindtest. Alt har med tilberedningen å gjøre (tror jeg) samt salting og krydring etc. Skal man få noe smak av kjøtt så må det tilberedes skikkelig og da er det jo ikke kjøttet i seg selv som gir smaken men krydderet som legges på i etterkant :)
Yeah right!
Jeg tør vedde ganske mange penger på at noen her inne hadde fått full pott i en slik blindtest. Alt har med tilberedningen å gjøre (tror jeg) samt salting og krydring etc. Skal man få noe smak av kjøtt så må det tilberedes skikkelig og da er det jo ikke kjøttet i seg selv som gir smaken men krydderet som legges på i etterkant :)
Joda, det kan være problematisk å skille en kalvebog fra et lår fra en okse osv...
I Norge er vi i grunn ganske noldus når det kommer til kjøtt. Vi tror atomagisk at biffkjøtt er best, i alle fall om det står Gilde på pakken.
Helt feil!! Gilde-biff er bingo, du vet ikke hva slags kjøtt du får (kan være ku, kalv, eller okse), og mørhetsskalaen deres.... den er helt på jordet!
Har kjøpt biff som etter skalaen skulle være mør som smør, men minnet mer om sålene på mine to år gamle Converse (både i smak og tekstur)!!
Dessuten er stort sett alt biffkjøtt det som er minst smakfullt, men kjappest å tilberede.
Det er mye av "billigkjøttet" som er mye mer smakfullt, men det tar lengre å tilberede det rett!
Det er slett ikke bare krydder som gir smak!! Mesteparten av smaken kommer fra fettet, jo feitere/mer marmorert kjøtt desto mer smak!
Det er jo bare å tenke over hvilke deler man koker kraft av.
I Norge er vi i grunn ganske noldus når det kommer til kjøtt. Vi tror atomagisk at biffkjøtt er best, i alle fall om det står Gilde på pakken.
Helt feil!! Gilde-biff er bingo, du vet ikke hva slags kjøtt du får (kan være ku, kalv, eller okse), og mørhetsskalaen deres.... den er helt på jordet!
Har kjøpt biff som etter skalaen skulle være mør som smør, men minnet mer om sålene på mine to år gamle Converse (både i smak og tekstur)!!
Dessuten er stort sett alt biffkjøtt det som er minst smakfullt, men kjappest å tilberede.
Det er mye av "billigkjøttet" som er mye mer smakfullt, men det tar lengre å tilberede det rett!
Det er slett ikke bare krydder som gir smak!! Mesteparten av smaken kommer fra fettet, jo feitere/mer marmorert kjøtt desto mer smak!
Det er jo bare å tenke over hvilke deler man koker kraft av.
I never apologize.
- Stian87
Hehe, skulle nok greid å kjenne forskjell på indrefilet og entrecote f.eks, men det er klart at det hjelper å se stykket også. Full pott i blindtest mellom de forskjellige delene av kua skulle nok holde hardt
LocaToWeb Profilside
- kjellv
- Moderator
- Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
- Kontakt:
Det er faktisk ikke mulig! Det som har størst betydning for smaken er hvordan dyret har levd og hva det har spist. Det står det ingen ting om på pakken du kjøper.Stian87 skrev: 22 jan 2018, 16:20 Full pott i blindtest mellom de forskjellige delene av kua skulle nok holde hardt
- Jompa
- Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Her har du, Bjerknez, fortalt oss at du er i gang med en skikkelig hestekur, og så jabber vi i vei om mat.
Regnr med at det er skikkelig motiverende

Regnr med at det er skikkelig motiverende

De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.
- Bjerknez
- Kontakt:
Haha, det gjør meg ingenting jompa. Jeg har stålkontroll på den biten og vil definitivt aldri misslykkes. Dette er ikke et forsøk på og ned. Jeg kommer garantert til å gå ned 30 kgJompa skrev: 22 jan 2018, 18:03 Her har du, Bjerknez, fortalt oss at du er i gang med en skikkelig hestekur, og så jabber vi i vei om mat.
Regnr med at det er skikkelig motiverende![]()
![]()
![]()

Folk kan friste meg så mye dem vil, men gleden av å lykkes overgår det meste annet, så her er det bare å klinke til med diskusjoner om de saftigste rettene. Gjerne med bilder også

- Bjerknez
- Kontakt:
Det vil si at man da aldri vet om man har kjøpt kvalitetskjøtt?kjellv skrev: 22 jan 2018, 17:44Det er faktisk ikke mulig! Det som har størst betydning for smaken er hvordan dyret har levd og hva det har spist. Det står det ingen ting om på pakken du kjøper.Stian87 skrev: 22 jan 2018, 16:20 Full pott i blindtest mellom de forskjellige delene av kua skulle nok holde hardt
Så du mener du kan smake forskjell på kjøtt I en blindtest fra to dyr med ulik «oppvekst» altså? Det hadde i såfall imponert meg stort og jeg vil gjerne smake disse to kjøttstykkene selv, side om side. :)
- Stian87
Jeg tror det er vanskelig å si med sikkerhet hva som betyr mest. Om dyret har hatt det bra, og hva det har spist har noe betydning. Men alder, rase, kjønn, betyr vel så mye. Forøvrig vil jeg nok mene at hva du spiser, altså hvilken del av dyret betyr mest.Bjerknez skrev: 23 jan 2018, 03:38Det vil si at man da aldri vet om man har kjøpt kvalitetskjøtt?kjellv skrev: 22 jan 2018, 17:44Det er faktisk ikke mulig! Det som har størst betydning for smaken er hvordan dyret har levd og hva det har spist. Det står det ingen ting om på pakken du kjøper.Stian87 skrev: 22 jan 2018, 16:20 Full pott i blindtest mellom de forskjellige delene av kua skulle nok holde hardt
Så du mener du kan smake forskjell på kjøtt I en blindtest fra to dyr med ulik «oppvekst» altså? Det hadde i såfall imponert meg stort og jeg vil gjerne smake disse to kjøttstykkene selv, side om side. :)
Det stemmer det bjerknez. Som KåreDump skriver, norsk storfe er bingo, det er til dels fra to familier etter hva jeg har forstått, det er til dels ku, okse og kalv, og det er til dels forskjellig alder. Dette fremgår ikke av pakken. Det betyr at du kan kjøpe to stk kjøtt fra samme produsent som liggee ved siden av hverandre i butikken. Den ene god kvalitet, den andre dritt. Dette vil du kjenne forskjellen på, både i tekstur og smak. Krydder og saus bidrar til å redusere forskjellen, men den blir ikke borte
LocaToWeb Profilside
- Jompa
- Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Det har mye å si hva dyret har spist, svin fores f eks mest med kraftfor dvs korn.
Jeg har hørt at griser som beiter i skog får en helt annen smak, nærmest som villsvin. Har desverre ikke fått smakt kjøtt fra gris som har gått på naturlig beite.
For endel år siden brukte finenderne mye fiskemel som kyllinfor, og det kjøttet smakte fælt.
Kjøtt fra dyr som er stresset blir også dårlig, får samme b i smak som rein og elgokse i paringstida, så dyrevelferd har absolutt noe å si for kjøttkvaliteten.
Jeg har hørt at griser som beiter i skog får en helt annen smak, nærmest som villsvin. Har desverre ikke fått smakt kjøtt fra gris som har gått på naturlig beite.
For endel år siden brukte finenderne mye fiskemel som kyllinfor, og det kjøttet smakte fælt.
Kjøtt fra dyr som er stresset blir også dårlig, får samme b i smak som rein og elgokse i paringstida, så dyrevelferd har absolutt noe å si for kjøttkvaliteten.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.
- kjellv
- Moderator
- Kontakt:
Merker stor forskjell også på sauekjøtt. De fleste sau og lam blir slaktet nesten med det samme de kommer hjem etter å ha gått på fjellbeite og har levd på kun det de finner der og liker best. Sau som har gått i inngjerdet dyrka mark smaker helt annerledes.Jompa skrev: 23 jan 2018, 23:05 Det har mye å si hva dyret har spist, svin fores f eks mest med kraftfor dvs korn.
- Bjerknez
- Kontakt:
Jeg tror også at kjøttkvaliteten på sau med «god oppvekst» kontra en med «dårlig oppvekst» vil ha forskjeller i kjøttkvalliteten. Det finner man vel informasjon om mange steder også.
Men at man kan bastant med 100% sikkerhet kan si etter å ha spist noen biter «dette kjøttet var fra en sau som har gått inngjerdet og beitet» tror jeg ikke noe på. Kanskje en proff kokk, men at vanlige mennesker kan konkludere med dette tviler jeg sterkt på.
Mye kan vel forøvrig også skjules/frembringes i tilberedningen?
Det hadde vært utrolig gøy og testet dette i praksis. Tar du utfordringen kjellv, til sommeren? :)
Men at man kan bastant med 100% sikkerhet kan si etter å ha spist noen biter «dette kjøttet var fra en sau som har gått inngjerdet og beitet» tror jeg ikke noe på. Kanskje en proff kokk, men at vanlige mennesker kan konkludere med dette tviler jeg sterkt på.
Det hadde vært utrolig gøy og testet dette i praksis. Tar du utfordringen kjellv, til sommeren? :)
- kjellv
- Moderator
- Kontakt:
Den største utfordringen blir å få tak i kjøtt fra sau som har gått på innmarksbeite, det er slett ikke sikkert jeg klarer..Bjerknez skrev:Jeg tror også at kjøttkvaliteten på sau med «god oppvekst» kontra en med «dårlig oppvekst» vil ha forskjeller i kjøttkvalliteten. Det finner man vel informasjon om mange steder også.
Vi er så langt fra ulvesonen her hos oss at her går all sau på fjellet om sommeren. Men vi får se, kommer jeg over et koppelam eller noe annet så tar jeg utfordringen

Sent fra min TA-1053 via Tapatalk
- Bjerknez
- Kontakt:
Å kjøttet skal så klart tilberedes av tredjemann og man skal ha bind for øynene :)
Jeg er klar. Jeg er vertfall ganske sikker på at ikke JEG klarer å smake forskjell, så jeg får stole på flaksen. Kan godt være jeg smaler en viss forskjell, men hva som er dte dyre og det billige kjøttet klarer jeg nok ikke fastslå :)
Jeg er klar. Jeg er vertfall ganske sikker på at ikke JEG klarer å smake forskjell, så jeg får stole på flaksen. Kan godt være jeg smaler en viss forskjell, men hva som er dte dyre og det billige kjøttet klarer jeg nok ikke fastslå :)
100% Enig!!Jompa skrev: 23 jan 2018, 23:05 Det har mye å si hva dyret har spist, svin fores f eks mest med kraftfor dvs korn.
Har dessverre vært med på jakt der elg ble skadeskutt, med påfølgende ettersøk... Mye stress og smerte på dyret den siste timen før vi fikk has på det. Smakte ikke toppers av det slaktet nei!
Når man driver og surrer med elgslakt lærer man ganske mye om lagring/modning av kjøtt!
At kjøttet får henge korrekt antall døgngrader
Svin er vel det som lettest tar smak av maten den sipiser?
Jobba på et hotell i min ungdom (80-90-tallet), og da fikk vi inn svinekjøtt som hadde vært foret på fiskemel. Både lukta og smakte sild av skinka!!
Tror det gikk 200kg skinke rett i kompostkverna!
Er vel med kjøtt som med frukt og grønt? Det som får vokse i normalt tempo, med rett fór smaker best!
Tenker da for eksempel på "fabrikkylling" vs saktevoksende, og vassne, kunstgjødsel-pakka ny-poteter fra Hellas vs Norske ny-poteter.
I never apologize.
- Bjerknez
- Kontakt:
En liten oppdatering...
Nå har det gått ganske nøyaktig tre uker og jeg har nå gått ned 12 kg. Innen tre måneder vil jeg nok klare 30 kg. og vel så det. Men jeg har bestemt meg for at 30 kg. for holde for denne gang. Da veier jeg 88 kg. og det må være innafor hos en som har rundet 40 år og er 1.82 høy.
Nå har det gått ganske nøyaktig tre uker og jeg har nå gått ned 12 kg. Innen tre måneder vil jeg nok klare 30 kg. og vel så det. Men jeg har bestemt meg for at 30 kg. for holde for denne gang. Da veier jeg 88 kg. og det må være innafor hos en som har rundet 40 år og er 1.82 høy.
Du er veldig opptatt av vekta Bjerknez men det som hadde vært veldig interessant å vite var hvordan forholdet mellom muskler og fett (fettprosenten) var i kroppen din etter en sånn fangeleir kur. Jaja jeg vet at du ikke gjør dette for helsa men av ren forfengelighet men når du blogger om det så er det vel for å få tilbakemeldinger/oppmerksomhet.
Fettprosent og forhold mellom muskler og fett har alt å si!Rune75 skrev: 31 jan 2018, 10:48 Du er veldig opptatt av vekta Bjerknez men det som hadde vært veldig interessant å vite var hvordan forholdet mellom muskler og fett (fettprosenten) var i kroppen din etter en sånn fangeleir kur. Jaja jeg vet at du ikke gjør dette for helsa men av ren forfengelighet men når du blogger om det så er det vel for å få tilbakemeldinger/oppmerksomhet.
Vekta påvirkes av alt for mange faktorer.
BMI kan dere i alle fall ta rennfart og drite i!!
På mitt magreste (som voksen) har jeg vært 97kg, og da var den 194 cm lange kroppen min egentlig for tynn!
Hadde veldig lav fettprosent men BMI tilsa at jeg var overvektig og i risikosonen for å få fedmerelaterte sykdommer!!
En kompis av meg med laaaangt høyere fettprosent var derimot undervektig i følge BMI-skalaen....
Jævla sprøyt hele greia!!
I never apologize.
- Stian87
Hehe joa BMI er piss, men det kan jo gi en indikasjon om forholdet vekt/høyde. De fleste vil jeg tro har en formening om de er tjukke eller veltrente. Så om du har lav BMI, men er en kule bør man kanskje ikke tenke så mye på detKåreDump skrev: 31 jan 2018, 11:29 Fettprosent og forhold mellom muskler og fett har alt å si!
Vekta påvirkes av alt for mange faktorer.
BMI kan dere i alle fall ta rennfart og drite i!!
På mitt magreste (som voksen) har jeg vært 97kg, og da var den 194 cm lange kroppen min egentlig for tynn!
Hadde veldig lav fettprosent men BMI tilsa at jeg var overvektig og i risikosonen for å få fedmerelaterte sykdommer!!
En kompis av meg med laaaangt høyere fettprosent var derimot undervektig i følge BMI-skalaen....
Jævla sprøyt hele greia!!
LocaToWeb Profilside
Dessuten er alt under 100kg femi!! 

I never apologize.
-
- Motorsykkelen din: 2017 Triumph Street Triple RS
Jeg passer alltid på å spesifisere at min BMI kommer av trening, ikke overspising når jeg signerer livsforsikringer