Forslag til mc

Prat, råd og tips for dere med lett-MC, crossere o.l.
Svar
Emblaamanda
Innlegg: 2
Registrert: 11 jan 2018, 17:33
MC: Usikker

Forslag til mc

Legg inn av Emblaamanda » 11 jan 2018, 17:57

Hei.
Jeg er i gang med å ta mc kurs og skal at lappen. Men jeg er veldig usikker på hvilken sykkel jeg skal kjøpe etterhvert, og eventuelt når i "prosessen" jeg bør kjøpe. Jeg har sett mest på Yamaha MT 125, men vil gjerne se på andre for å bli helt sikker. Liker hvordan den ser ut og vil gjerne ha en som har omtrent dette utseende.
Jeg fyller 17 til sommeren. Jeg kan veldig lite om skruing av sykkel og alt slikt, så om det er mulig trenger jeg en sykkel som ikke trengs å fikses så alt for mye med.

Takk :)

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 27195
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
MC: KTM 1290 Super Adventure S, 2018 mod.
Kontakt:

Re: Forslag til mc

Legg inn av AJ » 11 jan 2018, 18:14

Heisan Emblaamanda og velkommen hit til MCsiden :vs ! Hyggelig at du fant oss og tråkket over dørstokkmila straks du var innafor. Sånt liker vi :thumleft .

Ut fra brukernavnet regner jeg med at du er en ung dame på jakt etter første MC?
Veldig hyggelig med flere jenter som finner veien inn i MC-verdenen.

Tenkte jeg likesågodt kommer med samme tips til deg som Hounds i denne tråden - viewtopic.php?p=333119#p333119.

Nemlig den nye Honda CB 125 R, som jeg synes ser veldig bra og vellykket ut rent designmessig. Når det gjelder driftsikkerhet og det motormessige er all grunn til å tro at ting er på stell. Honda pleier ikke gå på akkord med kvaliteten.

Synes som nevnt at denne ser veldig bra ut:

Bilde

Ikke blant de billigste, men en flott sykkel ser det ut til å være.
Men Yamaha MT 125 er på samme nivå, selv om jeg synes Honda'en tar siste stikk rent utseendemessig.
Vet om en annen ung dame her på forumet (husker ikke brukernavnet i farten...) som skaffet seg en slik og ga uttrykk for at hun var veldig fornøyd med den.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 4341
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
MC: Yamaha FJR1300
Sted: Romsdal
Kontakt:

Re: Forslag til mc

Legg inn av kjellv » 11 jan 2018, 21:44

Hei og velkommen hit :thumleft
En viktig ting å tenke på i valg av lettsykkel er avstanden til forhandler. Lettsykler har korte serviceintervaller, de fleste hver 3000 km. Svært mange har både to og tre servicer i løpet av en sommer. Tilgjengelighet til forhandler er viktig for å opprettholde garanti på sykkelen dersom du kjøper ny.
Når i prosessen du bør kjøpe sykkel kan være litt forskjellig. Har du noen som kan være ledsager for deg til øvelseskjøring, så vil jeg anbefale at du har sykkel klar i samme øyeblikk som teorien er bestått. Har du ikke denne muligheten, kan du kanskje vente til det nærmer seg oppkjøring.
Lykke til, og hold oss oppdatert i prosessen. Dette blir en spennende tid for deg :prf

Brukeravatar
KåreDump
Innlegg: 401
Registrert: 27 feb 2015, 15:24
MC: Støypjernskomfyr med vesker

Re: Forslag til mc

Legg inn av KåreDump » 12 jan 2018, 09:18

Velkommen til forumet Emblaamanda!
AJ skrev:
11 jan 2018, 18:14
...
Nemlig den nye Honda CB 125 R, som jeg synes ser veldig bra og vellykket ut rent designmessig. Når det gjelder driftsikkerhet og det motormessige er all grunn til å tro at ting er på stell. Honda pleier ikke gå på akkord med kvaliteten.

Synes som nevnt at denne ser veldig bra ut:
WOW!! Lettsyklene begynner å ligne mer og mer på "voksne" sykler!!
Enig med deg AJ, den Hondaen var griselekker!

Honda har vel alltid produsert kvalitet, og serviceintervallene ser da ikke avskrekkende ut heller!
HondaCB125R.JPG
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
I never apologize.
I'm sorry, but that's just the way I am.

Brukeravatar
hakhap
Innlegg: 2475
Registrert: 14 sep 2012, 14:39
MC: Aprilia Tuono V4 1100 RR
Sted: Buskerud

Re: Forslag til mc

Legg inn av hakhap » 12 jan 2018, 13:22

Må slå en slag for 125cc Aprilia Tuono

misspelling with autocorrect

" Tuono: Italian for Holy Crap this is Quick" - MCN
Youtube
Flickr
Instagram
Bilde

Brukeravatar
Grendel
Innlegg: 310
Registrert: 20 apr 2016, 20:54
MC: '98 Yamaha XJ600 (2017 -)

Re: Forslag til mc

Legg inn av Grendel » 12 jan 2018, 15:40

Hei og velkommen hit.
Det er hyggelig med nye!

Sørg for at det er en sykkel du føler det vell på når du sitter på den. Jeg har ikke mye erfaring, siden jeg er fersk selv. (snart er år!) Men jeg merket stor forskjell da jeg var ute og prøvesittet.

Jakten på MC er også hyggelig!

Lykke til!
Det blir spennende å høre hvordan det går med både det ene og andre.

8-)
...bare en død fisk følger strømmen....

Tidligere sykler: , 1984 Suzuki ZR50S (2015-17)

Emblaamanda
Innlegg: 2
Registrert: 11 jan 2018, 17:33
MC: Usikker

Re: Forslag til mc

Legg inn av Emblaamanda » 26 jan 2018, 00:41

Hei og takk for svar! Det står mellom Yamaha MT og Honda CB R akkurat nå :) men har et spørsmål til, hva er viktig når jeg kjøper sykkel brukt? Ny også forsåvidt.. er det noe jeg må se etter eller noe som må være på plass eller slikt? Og er det lurest å kjøpe de nyeste årsmodellene? :)

Embla

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 12666
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
MC: 2017-BMW S1000R
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Forslag til mc

Legg inn av Bjerknez » 26 jan 2018, 02:07

Emblaamanda skrev:
26 jan 2018, 00:41
Hei og takk for svar! Det står mellom Yamaha MT og Honda CB R akkurat nå :) men har et spørsmål til, hva er viktig når jeg kjøper sykkel brukt? Ny også forsåvidt.. er det noe jeg må se etter eller noe som må være på plass eller slikt? Og er det lurest å kjøpe de nyeste årsmodellene? :)

Embla
Kjøper du nytt eller en sykkel med garanti så er du jo sikret mot uforutsette hendelser som kan myntes til feil med sykkelen. Kjøper du brukt må du sette din lit til at forrige eier har vert nøye med vedlikeholdet og hatt den på jevnlig service. Mange modifiserer syklene sine og det meste går nok på såkalt "trimming" i form av effekt eller lyd. Dette kan gi deg problemer ved en evt. kontroll. En 125ccm er nok også mer sannsynlig blir trimmet vil jeg tro.

Ett sett med nye dekk inkludert omlegging koster fort 4-5.000,- og ett sett dekk (avhengig av merke og type) holder fra rundt 5.000km. til over 10.000km. Sjekk at dekkene har mønster nok.

Kjede og drev koster vel ikke all verden tror jeg, men sjekk om drevene er slitt. Er disse veldig slitt så kan du forhandle deg frem til en hyggeligere pris eller evt. be verkstedet bytte dem før du får den levert.

Sjekk service historikken. En sykkel bør ha fulgt alle servicer og de må være stemplet i boka. Mangler du en service så står du i fare for å få problemer hvis feil skulle oppstå senere.

Rent økonomisk kommer du nok best ut av det ved å kjøpe en demokjørt eller en veldig pent brukt sykkel. Da slipper du som oftest førstegangsservice som koster noen få tusenlapper samt klargjøringskostnader. Du slipper også det verste verditapet. Det er vel begrenset hvor mye galt man kan ha gjort med en sykkel som kun har gått noen få tusen kilometer, men den kan jo ha vert veltet/krasjet og da kan den i verste fall lide av ringvirkninger etter dette. Dette bør du uansett spørre selger om.

Kommer du til å kjøre veldig mye og på lengre turer så mener jeg sittestilling og komfort er viktigst å tenke på hvis du skal "modifisere" sykkelen med ekstrautstyr. Sykkelen bør derfor prøvesittes først.

Varmeholker (varme i håndtakene) er absolutt verdt det hvis du skal ut på langturer. Skal du kun bruke den som pendlesykkel over korte strekninger og litt turkjøring i nærområdet så kan du nok se bort fra dette.

Bagasjeløsninger er også noe å tenke på. Skal du ut på tur så bør du finne en sykkel med mulighet for å stroppe fast litt bagasje. Finnes mange løsninger her, men tenk litt på hva du kommer til å bruke sykkelen til.

Hvis du vil "style" sykkelen din slik at den ser bedre ut så bør du først tenke på og bytte ut "tail tidy". Den plastdingsen bak på sykkelen som skiltplaten henger på. Den orginale og spesielt den på MT125 er uhyre stygg og ser helt teit ut. Yamaha har nok løsninger for dette. Hvis ikke finnes det tredjeparts leverandører som leverer dette.

Det andre og kanskje det mest vanlige er kjøp av såkalt effektannlegg. Du får en del "tøffere" lyd i sykkelen og tredjeparts anlegg ser ofte bedre ut. Det er stort sett snakk om å bytte den bakre potta og ikke hele anlegget.
Min blogg: www.bjerknez.no

Brukeravatar
Plastrakett
Innlegg: 11
Registrert: 25 jan 2018, 17:34
MC: Suzuki GSX-R 600, 2007

Re: Forslag til mc

Legg inn av Plastrakett » 26 jan 2018, 02:25

Brukt eller ny er en vurdering som ofte tas av lommeboken, men det finnes mange brukt sykkler som er like gode som nye.
En sykkel som ennå ikke er nevnt er vel KTM Duke 125.
Bilde Bilde

Brukeravatar
Juicebox
Innlegg: 466
Registrert: 11 mai 2015, 23:46
MC: Hypermotard 939 - Panigale 899 - EXC 450

Re: Forslag til mc

Legg inn av Juicebox » 26 jan 2018, 10:26

Jeg personlig hadde gått for en ny Honda msx :D
Billig og morsom! Kryr av ettermarkedsdeler nå

Svar

Hvem er online

Brukere i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 0 gjester