(DIY)HONDA VFR800FI2001 gåen motor/overhaling
- Viffern94
- Innlegg: 104
- Registrert: 28 okt 2015, 21:06
- Motorsykkelen din: Honda VFR 800FI 2001
- Bosted: Trondheim
Re: (DIY)HONDA VFR800FI2001 gåen motor/overhaling
Fikk jobbet oss litt lenger ned i motoren idag, av med kamakslingene.
Er litt usikker på sylinderveggen, noen tynne striper er det på 3 av sylindrene; blir vel bytte av stempelringer. Øverst er det et belegg med olje/gugge, men det skal vel kanskje være der?
Er litt usikker på sylinderveggen, noen tynne striper er det på 3 av sylindrene; blir vel bytte av stempelringer. Øverst er det et belegg med olje/gugge, men det skal vel kanskje være der?
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
Honda CBF125,2010- Honda CB750,1997- Yamaha MT-09Tracer,2016- Yamaha FJR1300,2016-Honda VFR800,2001--
- Jompa
- Innlegg: 7211
- Registrert: 08 jan 2011, 14:52
- Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
- Bosted: Alta
Re: (DIY)HONDA VFR800FI2001 gåen motor/overhaling
Sotkanten oppe skraper du ganske enkelt bort med ei høvelig skrape eller en kniv før du honer cylindrene.
Du skal bare hoen akkurat så mye at de loddrette stripene er borte.
Etterpå måler du diameter med mikrometer, så finner du ut om diameter er innenfor spec, likeså om cylindrene har samme diameter hele veien og om de er urunde.
Det er sikkert ikke samme diameter oppe og ned som midt i cylindrene, men det er helt normalt. Det samme gjelder urundheten.
Så lenge du er innenfor grenseverdiene gjør ikke det noe. Lykke til.
Du skal bare hoen akkurat så mye at de loddrette stripene er borte.
Etterpå måler du diameter med mikrometer, så finner du ut om diameter er innenfor spec, likeså om cylindrene har samme diameter hele veien og om de er urunde.
Det er sikkert ikke samme diameter oppe og ned som midt i cylindrene, men det er helt normalt. Det samme gjelder urundheten.
Så lenge du er innenfor grenseverdiene gjør ikke det noe. Lykke til.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.
- FredrikE24
- Innlegg: 5011
- Registrert: 24 apr 2016, 18:53
- Motorsykkelen din: BMW K1200RS
- Bosted: Nordre Follo
Re: (DIY)HONDA VFR800FI2001 gåen motor/overhaling
Jeg kan ikke si jeg ser noe urovekkende overhodet på disse bildene.
Jeg vil si at når du først har det åpent kan du hone opp såvidt det er og som Jompa sier måle motoren.
Jeg mener fremdeles dette går litt for fort. Mtp finne ut av motorens tilstand og prestasjoner først, så åpne den opp og se om man finner svarene på hvorfor ditt og datt skjer med motoren basert på forundersøkelsene. Så skifte ut defekte deler, så sette den sammen.
Jeg har ikke helt skjønt hva det er du leter etter i motoren, mulig jeg har oversett noe. Jeg synes sylindrene ser OK ut, har du evt. En kompresjonstest som underbygger om de sylindrene med riper kan være et problem?
Er det trykk i bunndelen ved kinning og/eller lekkasjetest?
Jeg vil si at når du først har det åpent kan du hone opp såvidt det er og som Jompa sier måle motoren.
Jeg mener fremdeles dette går litt for fort. Mtp finne ut av motorens tilstand og prestasjoner først, så åpne den opp og se om man finner svarene på hvorfor ditt og datt skjer med motoren basert på forundersøkelsene. Så skifte ut defekte deler, så sette den sammen.
Jeg har ikke helt skjønt hva det er du leter etter i motoren, mulig jeg har oversett noe. Jeg synes sylindrene ser OK ut, har du evt. En kompresjonstest som underbygger om de sylindrene med riper kan være et problem?
Er det trykk i bunndelen ved kinning og/eller lekkasjetest?
- Viffern94
- Innlegg: 104
- Registrert: 28 okt 2015, 21:06
- Motorsykkelen din: Honda VFR 800FI 2001
- Bosted: Trondheim
Re: (DIY)HONDA VFR800FI2001 gåen motor/overhaling
Er kjørt trykktest/komp, som tydet på feil på 2sylindre. Fikk beskjed fra verksted at ytterligere tester ikke var nødvendig, for motoren måtte ut uansett for å komme til toppakning front.FredrikE24 skrev: 28 jan 2018, 15:17 Jeg kan ikke si jeg ser noe urovekkende overhodet på disse bildene.
Jeg vil si at når du først har det åpent kan du hone opp såvidt det er og som Jompa sier måle motoren.
Jeg mener fremdeles dette går litt for fort. Mtp finne ut av motorens tilstand og prestasjoner først, så åpne den opp og se om man finner svarene på hvorfor ditt og datt skjer med motoren basert på forundersøkelsene. Så skifte ut defekte deler, så sette den sammen.
Jeg har ikke helt skjønt hva det er du leter etter i motoren, mulig jeg har oversett noe. Jeg synes sylindrene ser OK ut, har du evt. En kompresjonstest som underbygger om de sylindrene med riper kan være et problem?
Er det trykk i bunndelen ved kinning og/eller lekkasjetest?
Honda CBF125,2010- Honda CB750,1997- Yamaha MT-09Tracer,2016- Yamaha FJR1300,2016-Honda VFR800,2001--
- Viffern94
- Innlegg: 104
- Registrert: 28 okt 2015, 21:06
- Motorsykkelen din: Honda VFR 800FI 2001
- Bosted: Trondheim
Re: (DIY)HONDA VFR800FI2001 gåen motor/overhaling
Jaok, virket som det var litt mye på stemplene, men da blir det skrapingJompa skrev: 28 jan 2018, 15:00 Sotkanten oppe skraper du ganske enkelt bort med ei høvelig skrape eller en kniv før du honer cylindrene.
Du skal bare hoen akkurat så mye at de loddrette stripene er borte.
Etterpå måler du diameter med mikrometer, så finner du ut om diameter er innenfor spec, likeså om cylindrene har samme diameter hele veien og om de er urunde.
Det er sikkert ikke samme diameter oppe og ned som midt i cylindrene, men det er helt normalt. Det samme gjelder urundheten.
Så lenge du er innenfor grenseverdiene gjør ikke det noe. Lykke til.

Oppdaget heftigere riper lengre ned i sylinderen, så tror kanskje verkstedet skal få ta seg av honingen

Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
Honda CBF125,2010- Honda CB750,1997- Yamaha MT-09Tracer,2016- Yamaha FJR1300,2016-Honda VFR800,2001--
- Viffern94
- Innlegg: 104
- Registrert: 28 okt 2015, 21:06
- Motorsykkelen din: Honda VFR 800FI 2001
- Bosted: Trondheim
Re: (DIY)HONDA VFR800FI2001 gåen motor/overhaling
Stadig mer kommer av motoren, lagt på siden for å ta av bunnpannen. Der oppdaget jeg metallspon
Er vel kanskje ikke et kjempegodt tegn Var ganske grovt også så vet ikke om det kommer fra sylindrene. Har bare tatt ut ett stempel hittil.
Klarte ikke å se tydelig slitasje eller tegn til noe feil på stempelringene

Er vel kanskje ikke et kjempegodt tegn Var ganske grovt også så vet ikke om det kommer fra sylindrene. Har bare tatt ut ett stempel hittil.
Klarte ikke å se tydelig slitasje eller tegn til noe feil på stempelringene
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
Honda CBF125,2010- Honda CB750,1997- Yamaha MT-09Tracer,2016- Yamaha FJR1300,2016-Honda VFR800,2001--
Re: (DIY)HONDA VFR800FI2001 gåen motor/overhaling
Hvorfor tar du av stempelrådene fra veiva, skal du skifte rådelager også? Trenger jo bare hone sylindrene og skifte stempelringer. Når du løsner rådelagerne må du jo skifte rådelager.
- Viffern94
- Innlegg: 104
- Registrert: 28 okt 2015, 21:06
- Motorsykkelen din: Honda VFR 800FI 2001
- Bosted: Trondheim
Re: (DIY)HONDA VFR800FI2001 gåen motor/overhaling
Må vel av med de for å komme til stempelringene?MorganX skrev: 28 jan 2018, 16:07 Hvorfor tar du av stempelrådene fra veiva, skal du skifte rådelager også? Trenger jo bare hone sylindrene og skifte stempelringer. Når du løsner rådelagerne må du jo skifte rådelager.
Honda CBF125,2010- Honda CB750,1997- Yamaha MT-09Tracer,2016- Yamaha FJR1300,2016-Honda VFR800,2001--
- LarsE
- Innlegg: 375
- Registrert: 27 mar 2017, 21:59
- Motorsykkelen din: 2011 KTM 690 DUKE-R / 2004 BMW F650GS
Re: (DIY)HONDA VFR800FI2001 gåen motor/overhaling
På MC pleier man vel bare ta av sylinderen/sylinderene.
- Viffern94
- Innlegg: 104
- Registrert: 28 okt 2015, 21:06
- Motorsykkelen din: Honda VFR 800FI 2001
- Bosted: Trondheim
Re: (DIY)HONDA VFR800FI2001 gåen motor/overhaling
Hm, klassisk nybegynnerfeil da. Må bla litt mer i Haynes før jeg fortsetter, ble nysgjerrig på hvordan det så ut med stemplene siden det lå metallspon i bunnpannen.
Honda CBF125,2010- Honda CB750,1997- Yamaha MT-09Tracer,2016- Yamaha FJR1300,2016-Honda VFR800,2001--
Re: (DIY)HONDA VFR800FI2001 gåen motor/overhaling
Ja, når jeg har skiftet stempelringer og honet har jeg bare løsnet toplokket og sylinderne..men det kan jo se ut som de skal se på veiva og rådelagerne når de først åpner motoren, men da begynner man og snakke om en total overhaling av motoren... og for en som ikke har skrudd før er det og skifte rådelager og veivlager osv.. ikke bare..bare... husk og vær nøye med å trekke til med riktig moment når du skal montere det sammen igjen.
- LarsE
- Innlegg: 375
- Registrert: 27 mar 2017, 21:59
- Motorsykkelen din: 2011 KTM 690 DUKE-R / 2004 BMW F650GS
Re: (DIY)HONDA VFR800FI2001 gåen motor/overhaling
På mange sykler er det vel ikke mulig å komme til veiva uten å dele motoren? Rimelig sikker på at det er klin umulig på de syklene jeg har hvert fall.
- Jompa
- Innlegg: 7211
- Registrert: 08 jan 2011, 14:52
- Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
- Bosted: Alta
Re: (DIY)HONDA VFR800FI2001 gåen motor/overhaling
Hvorfor det ?MorganX skrev: 28 jan 2018, 16:07 Hvorfor tar du av stempelrådene fra veiva, skal du skifte rådelager også? Trenger jo bare hone sylindrene og skifte stempelringer. Når du løsner rådelagerne må du jo skifte rådelager.
Er lagrene i orden setter man dem på igjen.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.
Re: (DIY)HONDA VFR800FI2001 gåen motor/overhaling
Det er ikke noe must... men var bare en mekaniker som sa en gang til meg at når man først tar fra hverandre veiva og rådene så bytter man rådelager med det samme det er åpent.. ihvertfall om motoren har gått noen kilometer, råder koster ikke allhverden,men jobben er sur og ta på nytt om lagere tar kvelden noen mnd etterpå.Jompa skrev: 28 jan 2018, 16:55Hvorfor det ?MorganX skrev: 28 jan 2018, 16:07 Hvorfor tar du av stempelrådene fra veiva, skal du skifte rådelager også? Trenger jo bare hone sylindrene og skifte stempelringer. Når du løsner rådelagerne må du jo skifte rådelager.
Er lagrene i orden setter man dem på igjen.