ZZR-Erling skrev: 29 jan 2018, 09:09
Da skal den være rimelig varmkjørt/kokt, eller så er de som BMW sekserne på 80 tallet. De sprakk pga lokal oppvarming som ikke var målbart på temp måleren
Det er en myte at BMW-seksere på 80-tallet sprakk i tide og utide, samme som at M103 motoren til Mercedes også sprakk i tide og utide.
Det som er problemet her, er alu-topp på stålblokk og litt hard gassing på kald motor.
Jeg har skrudd på både lilleseksern og storseksern til BMW fra 80-tallet(M20 og M30) mye, kamerater eier flere av dem, og har en BMW med M30 i garasjen og hadde bla. en 1976 BMW 6-serie tidligere. Utrolig holdbare greier

De som har hatt sprukket topp har som regel kokt ihjel før fører av bilen har funnet ut at det kan være lurt å stoppe.
Jeg ville tatt en skikkelig kikk på pakningene, i tillegg sjekket hele anleggsflaten på begge toppene der pakningen ligger og sjekket for sprekker og/eller tegn på at vann slipper forbi.