Du er helt klart inne på noe. Det var vel på 80 tallet at kravene om egne kilometertellere var påkrevd på biler med annet drivstoff enn bensin. Dette skulle kompensere for statens tapte inntekter. Det er jo en (farlig god) ide å trekke dette frem igjen. Det kommer nok når andelen el-biler blir stor nok.AlfaGuzzi skrev: 03 jan 2018, 19:18 Politikerne var tause i flere år etter at det ble påpekt fra faglig hold hvor skadelig Dieselbiler var for lokalmiljøet. Selv nå er diesel billigere enn bensin. Forstå det den som kan.
At folk flest biter på da, som nå med el-biler er bare naturlig med alle de fordelene.
Vil man miljøet vel så tar man kollektivtet når man kan, og ellers kjører kun når man trenger det. Det vet alle inderst inne.
Så, er disse el-bilistene miljøbevisste? Selvsagt ikke. De ser en fordel og helt lovlig utnytter snyltemuligheten. Det er ikke deres feil, de har staten på sin side.
På meg virker det som om Norge skal oppnå klima målet ene og alene ved å skifte ut bilparken til el. Kan ikke se noen andre grunner til at Staten kaster bort milliarder i manglende inntekter hvert år.
Bare vent. El-bilen er helelektriske og svært lett å overvåke mht beskatning, det kommer. De bare venter på at mange nok har gått 5 på. Det er helt klart en sammenheng mellom de nye elektroniske strøm målerne som alle MÅ ha og det som kommer av beskatning. Billig nå, dyrt senere.
Man får gjøre det man kan selv uten å gå til det ekstreme. Kjøre den bilen bilen man har, og vedlikeholde den. Og ta litt tog iblandt hvis situasjonen tillater det. Og selvsagt kjøre MC om sommeren.
Slik var det jo med disse diesel-bilene som var så fryktelig miljøvennlige for en god del år siden. Når mange nok hadde bitt på kom avgiftene, så fy og forbud. Derimot er det en meget god måte å fornye bilparken på!
Jeg lurer på om det var i Bil jeg leste at en Tesla må kjøre over 350,000 km for å kompensere dette "fotavtrykket" mot en bensinbil fra Tyskland. Fint med biler som kommer fra USA med dieselbåt. (Dieselbåtene tilhører ikke noe land)..
8-)