Du trenger ikke og forklare hvor flott det kan være i Lofoten. Jeg vet nøyaktig hvilken stemning du mener. Jeg har vært i lofoten og opplevd den samme strekningen flere titalls ganger i midnattsol. Dog med bil i jobbsammenheng...Dansekris skrev: 31 jan 2018, 23:06 Jeg kommer litt sent til festen her, men tenkte å dele min erfaring også.
Jeg var på langtur aleine i fjor sommer. Kjørte til Nordnorge og så Sverige ned igjen. Hadde ti kjøredager og seks hviledager på Evenes med kjæreste/venner. På det tidspunktet hadde jeg kun kjørt og hatt lappen i en sesong. Som noen allerede har vært inne på, så står man selv ansvarlig for potensielle flotte opplevelser, og skal man alltid være avhengige av andre blir det ofte ikke tur i det hele tatt. Jeg er godt vant med å være aleine. Hadde nesten en måned i utlandet aleine på jobbreise i fjor, så har blitt ganske egenrådig tross ung alder. Det er en god egenskap å kunne kose seg aleine!
Det som er fint med å reise aleine på tur er at alt blir på egne premisser. Det kan være utrolig deilig når man har med seg mye pikkpakk og skal være borte lenge. Med mindre man har superflaks har man ikke venner/turkamerater med samme innstilling og preferanser som en selv, og da blir det mange kompromisser along the way. Men igjen, er man gode venner/kjærester er det selvsagt både fint og morsomt å ha noen å dele opplevelsen med. Det merka jeg at jeg til tider savna, særlig da jeg kjørte inn på en busslomme etter å ha kommet av ferga til Moskenes kl ett om natta. Skyfri himmel og midnattsol etter et lavtrykk som hadde fulgt meg siden Oslo. Det er et minne jeg veldig gjerne skulle delt med noen! Kjøreturen fra fergeleiet til og inn til Leknes er noe av det mest magiske jeg har opplevd!
Samtidig ga det meg en enorm mestringsfølelse å være på en såpass lang tur mutters aleine. Det er noe klisjeaktig fint over en mann og sin motorsykkel mil etter mil på landeveien.
Har man adventure-genet i seg er lange aleneturer antakeligvis det beste i verden. Jeg har litt av begge deler, så jeg setter pris på egne prosjekter og turer med gode venner. Jeg foretrekker dog helst at man bare er to, maks tre. Ikke helt min stil å reise et følge sammen. Jeg vil kunne stoppe å pisse uten at det må organiserer noe særlig.
Intercom er et must når man er flere på tur! Særlig når man kjører gjennom ukjente byer eller er usikker på hvor man skal. Min erfaring er at man prater mest i starten, så blir det stille helt til man nærmer seg destinasjonen.
En helt utrolig naturopplevelse, og sikkert enda bedre på sykkel :)