Fredriks BMW-blogg "Flying Brick" K1200RS
- FredrikE24
- Innlegg: 5011
- Registrert: 24 apr 2016, 18:53
- Motorsykkelen din: BMW K1200RS
- Bosted: Nordre Follo
Re: Fredriks BMW-blogg "Flying Brick" K1200RS + Jawa 350
Ligger her og har vondt i morfinrus. I forbindelse med det så begynner jeg å lure på om dette kan være ødeleggende for kommende sesong!
Jeg tråkka over noe så vanvittig i dag, det smalt noe veldig. Heldigvis ikke knukket noe :)Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
Re: Fredriks BMW-blogg "Flying Brick" K1200RS + Jawa 350
Æsj, no dritt. God bedring.....
- AJ
- Administrator
- Innlegg: 39726
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: Fredriks BMW-blogg "Flying Brick" K1200RS + Jawa 350
Uffda...
!
Ser ikke veldig bra ut...
Men siden ingenting er brukket så er det all grunn til å tro at du blir du helt fin igjen til vår- og sommersesongen
.

Ser ikke veldig bra ut...
Men siden ingenting er brukket så er det all grunn til å tro at du blir du helt fin igjen til vår- og sommersesongen

_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.


De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
- FredrikE24
- Innlegg: 5011
- Registrert: 24 apr 2016, 18:53
- Motorsykkelen din: BMW K1200RS
- Bosted: Nordre Follo
Re: Fredriks BMW-blogg "Flying Brick" K1200RS + Jawa 350
Håper det, men sesongen starter tidlig, 4/5 uker så er vi der!AJ skrev: 23 jan 2018, 21:37 Uffda...!
Ser ikke veldig bra ut...
Men siden ingenting er brukket så er det all grunn til å tro at du blir du helt fin igjen til vår- og sommersesongen.
- AJ
- Administrator
- Innlegg: 39726
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: Fredriks BMW-blogg "Flying Brick" K1200RS + Jawa 350
Ut fra snømengdene her jeg bor høres dette ut som et eventyr. Men! jeg har likevel trua på sesongstart i løpet av marsFredrikE24 skrev: 23 jan 2018, 21:50Håper det, men sesongen starter tidlig, 4/5 uker så er vi der!AJ skrev: 23 jan 2018, 21:37 Uffda...!
Ser ikke veldig bra ut...
Men siden ingenting er brukket så er det all grunn til å tro at du blir du helt fin igjen til vår- og sommersesongen.

_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.


De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
- FredrikE24
- Innlegg: 5011
- Registrert: 24 apr 2016, 18:53
- Motorsykkelen din: BMW K1200RS
- Bosted: Nordre Follo
Re: Fredriks BMW-blogg "Flying Brick" K1200RS + Jawa 350
En uke siden jeg tråkka over. Fortsatt hovent, fortsatt problematisk. Jeg er dog ikke helt fastlåst til sofaen!
Litt usikker på hvor tiden ble av i høst og i Desember. Jeg måtte jobbe knallhardt for å lande noen prosjekter på jobben til langt på kveld fra starten av November og helt til den 22. Desember.
Tidligere på høsten gikk tiden bort i Jawa-prepping og en del bilskruing. Ukene før overtråkket var garasjen okkupert grunnet montasje av hengerfeste på bil.
Så fort jeg er på beina igjen så må jeg sette i gang med BMWen.. egentlig ikke så mye på planen i år.
- Montere ferdig GPS-feste + RAM mount til telefon
- Montere PIAA Ekstralys
- Flekklakke høyre kåpe
- Skifte alle oljer
- Overhale Kardang
- Skifte Paralever «Pivot bearings»
- Skifte resten av bensinslangene
- Skifte innsugsgummi
- Ta det som evt. Måtte dukke opp.
I verstefall blir girkassa med ut for skifte av tetninger + ny clutch(når man først er der inne).
Bildene jeg har tatt i høst.. ikke mange.. Koed-expressen!
Litt usikker på hvor tiden ble av i høst og i Desember. Jeg måtte jobbe knallhardt for å lande noen prosjekter på jobben til langt på kveld fra starten av November og helt til den 22. Desember.
Tidligere på høsten gikk tiden bort i Jawa-prepping og en del bilskruing. Ukene før overtråkket var garasjen okkupert grunnet montasje av hengerfeste på bil.
Så fort jeg er på beina igjen så må jeg sette i gang med BMWen.. egentlig ikke så mye på planen i år.
- Montere ferdig GPS-feste + RAM mount til telefon
- Montere PIAA Ekstralys
- Flekklakke høyre kåpe
- Skifte alle oljer
- Overhale Kardang
- Skifte Paralever «Pivot bearings»
- Skifte resten av bensinslangene
- Skifte innsugsgummi
- Ta det som evt. Måtte dukke opp.
I verstefall blir girkassa med ut for skifte av tetninger + ny clutch(når man først er der inne).
Bildene jeg har tatt i høst.. ikke mange.. Koed-expressen!
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
- FredrikE24
- Innlegg: 5011
- Registrert: 24 apr 2016, 18:53
- Motorsykkelen din: BMW K1200RS
- Bosted: Nordre Follo
Re: Fredriks BMW-blogg "Flying Brick" K1200RS + Jawa 350
Krøkket meg ut i garasjen i kveld. Tenkte at noe må jeg da kunne gjøre.
Jeg har hatt noen chrome-ringer(i stål) til instrumentpanelet liggende en stund.
Så nå har jeg prøvemontert de, vurderer faktisk å la de sitte på. Sammen med carbon-looken så kan det kanskje passe..
Vi får se
Jeg har hatt noen chrome-ringer(i stål) til instrumentpanelet liggende en stund.
Så nå har jeg prøvemontert de, vurderer faktisk å la de sitte på. Sammen med carbon-looken så kan det kanskje passe..

Vi får se
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
-
- Innlegg: 333
- Registrert: 01 mai 2017, 19:48
- Motorsykkelen din: 2017 Triumph Street Triple RS
- Bosted: Fredrikstad
Re: Fredriks BMW-blogg "Flying Brick" K1200RS + Jawa 350
BMWer skal vell ha shadowline 

- FredrikE24
- Innlegg: 5011
- Registrert: 24 apr 2016, 18:53
- Motorsykkelen din: BMW K1200RS
- Bosted: Nordre Follo
Re: Fredriks BMW-blogg "Flying Brick" K1200RS + Jawa 350
Kan forsåvidt være enig i det! På BMW biler hvertfall :)
Originalt er ringene rundt i chrome, men ringene tas av sola og er bare et fåtall av sykler der ute som har de 100% inntakt.
Jeg synes det ser bra ut irl. Så de får sitte på foreløpig! Så er det noe som heter:"Jo chromere, jo grommere"

Originalt er ringene rundt i chrome, men ringene tas av sola og er bare et fåtall av sykler der ute som har de 100% inntakt.
Jeg synes det ser bra ut irl. Så de får sitte på foreløpig! Så er det noe som heter:"Jo chromere, jo grommere"


- Jompa
- Innlegg: 7211
- Registrert: 08 jan 2011, 14:52
- Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
- Bosted: Alta
Re: Fredriks BMW-blogg "Flying Brick" K1200RS + Jawa 350
Stilig med de kromringene, sett dem på.
Men, du skriver at sånne ringer ødelegges av sola.
Det må være plastringer med "chrom" ,ordentlige krommede stålringer tåler da hva som helst i årevis.
Men, du skriver at sånne ringer ødelegges av sola.
Det må være plastringer med "chrom" ,ordentlige krommede stålringer tåler da hva som helst i årevis.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.
- FredrikE24
- Innlegg: 5011
- Registrert: 24 apr 2016, 18:53
- Motorsykkelen din: BMW K1200RS
- Bosted: Nordre Follo
Re: Fredriks BMW-blogg "Flying Brick" K1200RS + Jawa 350
Jepp, de originale er fake, laget i plast. De blir gulere og gulere, også begynner de gjerne å flasse.
Jeg er veldig nøye på å dekke til speedometeret i sola om jeg ikke kjører evt. parkere i skygge. Speedometerskivene blir fort hvite og stygge.
Forrige eier var ikke nøye på dette i det heletatt, så skivene er ganske slitte allerede.
Jeg er veldig nøye på å dekke til speedometeret i sola om jeg ikke kjører evt. parkere i skygge. Speedometerskivene blir fort hvite og stygge.
Forrige eier var ikke nøye på dette i det heletatt, så skivene er ganske slitte allerede.
- FredrikE24
- Innlegg: 5011
- Registrert: 24 apr 2016, 18:53
- Motorsykkelen din: BMW K1200RS
- Bosted: Nordre Follo
Re: Fredriks BMW-blogg "Flying Brick" K1200RS + Jawa 350
Det er Lørdag, og jeg ser meg litt rundt i tysk motorsykkelhistorie.
BMW er vel den eneste tyske motorsykkelprodusenten som overlevde den økende bilismen i Europa og særlig Tyskland etterhvert som økonomien gikk oppover og oppover i etterkrigsårene. Neppe fordi BMW lagde SÅ fantastiske sykler(joda, de gjør jo det), men fordi de også begynte å lage helt suverene biler. Motorsykkel ble jo på en måte overflødig etterhvert som folk flest kunne kjøpe biler, det blir mer et nisje-produkt.
Min bestefar kjørte Zundapp og DKW(Das Kleine Wunder) like etter krigen, og da han levde var det alltid artig å høre om hvordan det var å komme seg rundt før i tiden, og da var motorsykkel det man hadde. På den tiden var motorsykler gjerne malte/lakkerte og matte. Ettersom han jobbet i en bedrift som hadde utstyr for å få gjort det meste, så han hadde mulighet til å forkromme metall, så han sendte like så greit 3/4 av sykkelen ned i chrome-badet. Etter hva han sa, så ble det litt av et blikkfang i bybildet. Folk nærmest flokket seg rundt.
Det var imidlertid trange tider, og motorsykkel var ingen hobby, mer et behov. Det var mange lange turer, knekte ribbein, knall, fall og punkteringer. Forrige eier hadde også satt inn mye mindre dyse enn det som skulle være i forgasseren på den for å spare bensin under krigen, så man sparte vel der man kunne.
DKW lagde også biler, og var underlagt AutoUnion. DKW-syklene forsvant og AutoUnion ble etterhvert Audi.
Zundapp holdt det gående lenge, men begynte å slite med salg ettersom de satset fullt på totaktere. Hele opplegget solgt til Kina og de fikk naturligvis heller ikke opp salget nevneverdig. Det ble lagt ned fullt og helt så sent som i 1996.
I en overgangsfase mens den tyske økonomien skjøt fart var det også artig at de tidligere tyske jagerflyprodusentene forsøkte seg på mikrobiler. De mest populære var nok BMW Isetta, men Zundapp som ikke tidligere jagerflyprodusent lagde også en artig en.. Zundapp Janus.
Noget spesielt!

Jeg synes forøvrig BMW skal være fornøyd med et motorsykkeldesign som til dags dato er produsert etter de samme prinsipper, nemlig R-modellene. Den modellen som jeg er kanskje mest imponert over er BMW R71 fra WW2(senere R75), på den tiden svært avansert.
Trekk på sidevogna, hydraulisk brems på bakakselen, høy og lavgir + revers og differensialsperre. Å se denne doningen smyge seg frem i litt ulendt terreng er imponerende :)


En sykkel kopiert av russerne og produseres fremdeles under navnet Ural, og ble lisens av flere øst-europeiske produsenter.
Russerne kjøpte fem BMW R71 fra Sverige og smuglet disse til Moskva hvor de ble demontert og kopiert.
Skal sies at den russiske var noe forenklet. Den har ikke høy- og lavserie, og den har ikke differensial på bakaksel. Drift på sidevogna kobles inn og det er en helt låst aksel.
Hvem hadde trodd at også amerikanerne skulle kopiere R71? Harley Davidson bygde også sin versjon av den, Harley-Davidson XA.
BMW er vel den eneste tyske motorsykkelprodusenten som overlevde den økende bilismen i Europa og særlig Tyskland etterhvert som økonomien gikk oppover og oppover i etterkrigsårene. Neppe fordi BMW lagde SÅ fantastiske sykler(joda, de gjør jo det), men fordi de også begynte å lage helt suverene biler. Motorsykkel ble jo på en måte overflødig etterhvert som folk flest kunne kjøpe biler, det blir mer et nisje-produkt.
Min bestefar kjørte Zundapp og DKW(Das Kleine Wunder) like etter krigen, og da han levde var det alltid artig å høre om hvordan det var å komme seg rundt før i tiden, og da var motorsykkel det man hadde. På den tiden var motorsykler gjerne malte/lakkerte og matte. Ettersom han jobbet i en bedrift som hadde utstyr for å få gjort det meste, så han hadde mulighet til å forkromme metall, så han sendte like så greit 3/4 av sykkelen ned i chrome-badet. Etter hva han sa, så ble det litt av et blikkfang i bybildet. Folk nærmest flokket seg rundt.
Det var imidlertid trange tider, og motorsykkel var ingen hobby, mer et behov. Det var mange lange turer, knekte ribbein, knall, fall og punkteringer. Forrige eier hadde også satt inn mye mindre dyse enn det som skulle være i forgasseren på den for å spare bensin under krigen, så man sparte vel der man kunne.
DKW lagde også biler, og var underlagt AutoUnion. DKW-syklene forsvant og AutoUnion ble etterhvert Audi.
Zundapp holdt det gående lenge, men begynte å slite med salg ettersom de satset fullt på totaktere. Hele opplegget solgt til Kina og de fikk naturligvis heller ikke opp salget nevneverdig. Det ble lagt ned fullt og helt så sent som i 1996.
I en overgangsfase mens den tyske økonomien skjøt fart var det også artig at de tidligere tyske jagerflyprodusentene forsøkte seg på mikrobiler. De mest populære var nok BMW Isetta, men Zundapp som ikke tidligere jagerflyprodusent lagde også en artig en.. Zundapp Janus.
Noget spesielt!

Jeg synes forøvrig BMW skal være fornøyd med et motorsykkeldesign som til dags dato er produsert etter de samme prinsipper, nemlig R-modellene. Den modellen som jeg er kanskje mest imponert over er BMW R71 fra WW2(senere R75), på den tiden svært avansert.
Trekk på sidevogna, hydraulisk brems på bakakselen, høy og lavgir + revers og differensialsperre. Å se denne doningen smyge seg frem i litt ulendt terreng er imponerende :)


En sykkel kopiert av russerne og produseres fremdeles under navnet Ural, og ble lisens av flere øst-europeiske produsenter.
Russerne kjøpte fem BMW R71 fra Sverige og smuglet disse til Moskva hvor de ble demontert og kopiert.
Skal sies at den russiske var noe forenklet. Den har ikke høy- og lavserie, og den har ikke differensial på bakaksel. Drift på sidevogna kobles inn og det er en helt låst aksel.
Hvem hadde trodd at også amerikanerne skulle kopiere R71? Harley Davidson bygde også sin versjon av den, Harley-Davidson XA.
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
- FredrikE24
- Innlegg: 5011
- Registrert: 24 apr 2016, 18:53
- Motorsykkelen din: BMW K1200RS
- Bosted: Nordre Follo
Re: Fredriks BMW-blogg "Flying Brick" K1200RS + Jawa 350
Forresten en liten snutt som kanskje kan være supplerende..
-
- Innlegg: 7
- Registrert: 15 feb 2017, 12:07
- Motorsykkelen din: Apostlenes hester
Re: Fredriks BMW-blogg "Flying Brick" K1200RS + Jawa 350
Fint innlegg over her :)
Det er spennende å høre historier om hvordan det var før i tiden.
I dag tar vi for gitt å kunne dra over store avstander på kort tid.
Og for majoriteten av dagens norske folkemasse, er motorsykkel, som du sier, stort sett et eventuelt forlystelig suplement til bilen.
Det var vel først i 1960 at kjøp av bil i Norge ikke lenger var statlig kontrollert. Og motorsykkel var i tiden før det et av få alternativer for å effektivt kunne forflytte seg rundt i landet.
Selv om det er en annen diskusjon, så ble bilen en revolusjon for den individuelle personlige frihet. Turisme var ikke lenger forbeholdt de rike.
BMW har jeg stor sans for, og det er ikke uten grunn til at Tyskland er kjent for å lage noe av det ypperste innen teknikk og teknologi.
Hvis man leser litt krigshistorie er det fasinerende hvor mye teknologi som ble stjålet fra Tyskland i forbindelse med oppløsningen av 2. verdenskrig, og i tiden etter.
Det er spennende å høre historier om hvordan det var før i tiden.
I dag tar vi for gitt å kunne dra over store avstander på kort tid.
Og for majoriteten av dagens norske folkemasse, er motorsykkel, som du sier, stort sett et eventuelt forlystelig suplement til bilen.
Det var vel først i 1960 at kjøp av bil i Norge ikke lenger var statlig kontrollert. Og motorsykkel var i tiden før det et av få alternativer for å effektivt kunne forflytte seg rundt i landet.
Selv om det er en annen diskusjon, så ble bilen en revolusjon for den individuelle personlige frihet. Turisme var ikke lenger forbeholdt de rike.
BMW har jeg stor sans for, og det er ikke uten grunn til at Tyskland er kjent for å lage noe av det ypperste innen teknikk og teknologi.
Hvis man leser litt krigshistorie er det fasinerende hvor mye teknologi som ble stjålet fra Tyskland i forbindelse med oppløsningen av 2. verdenskrig, og i tiden etter.
-
- Innlegg: 7935
- Registrert: 06 nov 2008, 22:42
- Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
- Bosted: Tranby
Re: Fredriks BMW-blogg "Flying Brick" K1200RS + Jawa 350
Litt angående ww2 sykler ,zundapp var i forkant av BMW dengang med høyere effekt og bedre sykkel.
så det var vel greit nok at russland kopierte den slappere bmw`n....
men designet til BMW ble kjørt for retten da det var snakk om at dette var en kopi...
av ABC motorcycles sitt motordesign.
https://www.motorcycleclassics.com/barb ... motorcycle
så det var vel greit nok at russland kopierte den slappere bmw`n....
men designet til BMW ble kjørt for retten da det var snakk om at dette var en kopi...
av ABC motorcycles sitt motordesign.
https://www.motorcycleclassics.com/barb ... motorcycle
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后