Oljeskift..
Oljeskift..
Etter 45 dager har sykkelen gått 7000 km. I sitt tidligere liv i gjennomsnitt 3000 pr. år :!:
Bruker sykkelen så mye som muligt, gratis eller billigere bompenger osv...
Siden jeg ikke har noen brukermanual og verkstedshåndboken min ikke sier noe om dette..
Hvor ofte bør en skifte olje/oljefilter : :
Honda VT500C.................
Bruker sykkelen så mye som muligt, gratis eller billigere bompenger osv...
Siden jeg ikke har noen brukermanual og verkstedshåndboken min ikke sier noe om dette..
Hvor ofte bør en skifte olje/oljefilter : :
Honda VT500C.................
Det får man vel kalle hyppige skift.rerell skrev:Jag byter olja och filter var 5000 km och innan vinterlagring.
Litt for ofte etter min smak, det holder lenge å skifte olje etter 10-20000 km ved "vanlig" kjøring. Ved røffere behandling skifter man oftere .
Men når det er sagt så er det utrolig viktig med regelmessige oljeskift, trenger ikke tenke lenger enn på hvilke oppgaver oljen/oljefilteret har.
Men som sagt, dette er min mening.
- rogg
- Innlegg: 3339
- Registrert: 16 jun 2004, 22:17
- Motorsykkelen din: BMW R 1100 RT -99. BMW K 1200 LT -04. BMW R 1200 GSA -18 mod.
- Sted: Berger
- Kontakt:
Håy..bm skrev:Castrol, helsyntetisk, 120,- pr.l.
Vurderer Biltema sin olje nestegang, helsyntetisk MC olje, 79,- pr.l...
Bruker Castrol på min Shadow, og skifter en gang i året, men ville ikke finne på og bruke Biltemaolje. Var på et oljekurs, og der advarte de mot biltemaets billigolje. Hold deg til et oljeselskap....
Biltemas oljer er fra et større oljeselskap og har kommet MEGET bra ut i tester.rogg skrev:Håy..bm skrev:Castrol, helsyntetisk, 120,- pr.l.
Vurderer Biltema sin olje nestegang, helsyntetisk MC olje, 79,- pr.l...
Bruker Castrol på min Shadow, og skifter en gang i året, men ville ikke finne på og bruke Biltemaolje. Var på et oljekurs, og der advarte de mot biltemaets billigolje. Hold deg til et oljeselskap....
Som en del artikkler som man kan finne i andre butikker med samme produkt inni esken forekommer det ofte at Biltema har samme produkt til en rimligere pris..
Bruker Biltema olje på bilene og Forden i båten. Sistnevnte er på 180 hk. og går med en belastning som tilsvarer en fullastet lastebil som hele tiden går i motbakke. Med andre ord: nesten full pinne hele tiden....
- rogg
- Innlegg: 3339
- Registrert: 16 jun 2004, 22:17
- Motorsykkelen din: BMW R 1100 RT -99. BMW K 1200 LT -04. BMW R 1200 GSA -18 mod.
- Sted: Berger
- Kontakt:
Håy..
Kvaliteten på oljen er uten tvil viktig, og det gjelder også på tempraturen. Ved over 70gr. reduseres levetiden på oljen drastisk. Levetiden på olje halveres for hver 10gr. den stiger over 70gr.
Hvis levetiden er 4000t. ved 70gr. Oljens levetid er 2000t. ved 80gr. og bare 1000t. ved 90gr.
Med tanke på hva et motorhavari vil koste, er det billig å kjøpe dyr olje..
Kvaliteten på oljen er uten tvil viktig, og det gjelder også på tempraturen. Ved over 70gr. reduseres levetiden på oljen drastisk. Levetiden på olje halveres for hver 10gr. den stiger over 70gr.
Hvis levetiden er 4000t. ved 70gr. Oljens levetid er 2000t. ved 80gr. og bare 1000t. ved 90gr.
Med tanke på hva et motorhavari vil koste, er det billig å kjøpe dyr olje..
Oljekurs?rogg skrev:Bruker Castrol på min Shadow, og skifter en gang i året, men ville ikke finne på og bruke Biltemaolje. Var på et oljekurs, og der advarte de mot biltemaets billigolje. Hold deg til et oljeselskap....
Gikk de gjennom API-spesifikasjoner og hva de forskjellige klassene betyr?
Jeg kan se en grunn til at en oljeleverandør advarer mot Biltemaolje, og det er redsel for å miste eget salg.
En gang som jeg sjekket fant jeg ut at Biltemaoljen holdt en høyere API-klasse enn den Castrol-oljen som jeg brukte på min sykkel.
- Indian
- Innlegg: 652
- Registrert: 24 jun 2004, 23:14
- Motorsykkelen din: Din MC her
- Sted: Everywhere
- Kontakt:
Jeg ser ingen grunn til å stole på det oljeselskapene sier on Biltema sin olje. Det hele går på profitt.
Castrol bruker resirkulert olje i sine produkter men de opplyser aldri om det.
I USA selges det Shell Rotella som er beregnet på lasterbiler. Prisen er ca 100 kroner/4 liter.
I Norge selges samme oljen som Shell Helix til 600 kroner/4 liter.
Kjøper du samme olje direkte fra Shell så koster den 200 kroner.
Castrol bruker resirkulert olje i sine produkter men de opplyser aldri om det.
I USA selges det Shell Rotella som er beregnet på lasterbiler. Prisen er ca 100 kroner/4 liter.
I Norge selges samme oljen som Shell Helix til 600 kroner/4 liter.
Kjøper du samme olje direkte fra Shell så koster den 200 kroner.
Velkommen til oss "radeon"!radeon skrev:Hei, hei!
Olje er noe man kan diskutere til krampa tar en.
Jeg vil anbefale alle å prøve et søk på "API SG" eller "JASO MA" på internet. Det er lett å finne mye interresant info om olje og dens egenskaper....
God sommer, kjør forsiktig!
Tore
Jeg har også hørt det med API klassen på Biltemas oljer, og at den skal være like god. Men av en eller annen grunn så ender jeg alltid opp med en dyr "merkeolje" allikevel...
mvh:
Ronny Aas, mob: 40 40 50 60
Ronny Aas, mob: 40 40 50 60