Bjerknez skrev: 09 mar 2018, 20:43
Mener du jeg skulle ventet på støvlene, betalt ett par hundrelapper mer og blitt våt på beina med mine gamle hele sommerferien?
Nåt utvalget er lite og prisen er høy, så sitter ikke akkurat kjøpelysten høyt hos meg.
Nei, jeg mener ikke det. Har vi ikke varen så kan vi ikke forvente et salg. Slik er det bare, det vet vi forhandlere. Jeg pleier i slike situasjoner å tilby at jeg kan bestille for ham, kanskje også dekke frakt på varen og om det er mulig også rabattere varen litt selv om denne type salg ikke gir det samme rom for rabatter som en større bestilling gjør.
Dette viser litt av problemet mange av forhandlerne i stadig større grad opplever. Denne type varer selges det stadig mindre av over disk, konkurranse med nettbutikker er vi dømt til å tape. Kostnadene for en nettbutikk er langt lavere enn hos en forhandler, vareutvalget hos nettbutikkene er derfor også mye større. Forhandlere må ved alle innkjøp nøye vurdere varen og beregne hvor mye man kan tørre å kjøpe inn. Bommer man på dette vil gjerne resultatet bli at man har varene på lager i flere år før de er solgt, eller at de "gis bort" i en eller annen kampanje for å bli kvitt problemet. Det er nå kun større forhandlere med stort kundegrunnlag som klarer å ha et godt vareutvalg og fortsatt tjene penger på det.
At kjøpelysten synker i takt med vareutvalget er helt naturlig, det forstår vi. Men dessverre er det ikke så mye vi klarer å gjøre noe med. Vi må heller prøve å bli bedre på varer og tjenester vi ikke møter konkurranse fra nettbutikkene i.