Mc-Ronny skrev: 12 mar 2018, 13:46
ikke for å virke naiv.. men er flippup så mye dårligere på sikkerhet?
Jeg har brukt åpningshjelm i årevis, helt siden min første BMW åpningshjelm på 80 tallet. Har aldri sett at disse er dårligere enn helhjelm. Men det finnes sikkert bilder av det også.
Gikk et rykte her i Vestlandshovedstaden at en Schubert C2 åpningshjelm hadde delt seg i en kollisjon og dertil skade på førers ansikt midt på 2000 tallet. Men da jeg spurte eneste forhandler her i byen om dette hadde de ikke hørt noe.
En åpningshjelm er hengslet og med en låseordning i front på hver side. Er smellen kraftig nok er det ikke utenkelig at den svikter. Men det har ikke bekymret meg pga jeg tenker at da er "impact" så stor at hjelm gjerne ikke er det som redder livet...
Fordelen med åpningshjelm for min del var da jeg røykte. Da slapp jeg å ta av hjelmen for en blås i regnværet. Dette behovet er der ikke lengre, men det er en stor fordel med frisk luft i bykjøring på varme dager. Ned med solvisiret og øynene er beskyttet mot støv og annet rask.
Personlig har jeg begge alternativer og velger utifra hvilken kjøring jeg bedriver