IronButt
- tagesk
- Innlegg: 2274
- Registrert: 05 nov 2008, 12:08
- Motorsykkelen din: 2011 BMW R1200GS-A
- Bosted: Toscana, Italia
- Kontakt:
IronButt
Nå vet jeg godt at mange mener at å kjøre langt, det er dumt og bortkastet.
Men det er nå en god del som liker det, likevel.
For ordens skyld: Hva er langt?
Vel, mindre enn 1.600 km per dag ikke er verdt å nevne.
Dersom du liker slikt, da skal du surfe over til IronButt.org. Der kan du kose deg
sammen med andre som også liker slikt.
Jeg liker slikt.
[TaSK]
Men det er nå en god del som liker det, likevel.
For ordens skyld: Hva er langt?
Vel, mindre enn 1.600 km per dag ikke er verdt å nevne.
Dersom du liker slikt, da skal du surfe over til IronButt.org. Der kan du kose deg
sammen med andre som også liker slikt.
Jeg liker slikt.
[TaSK]
Oslo øst
2011 BMW R1200GS-A. 2020: 1k - 2019: 2k - 2018: 3k - 2017: 12K - 2016: 9k - 2015: 18k - 2014: 28k - 2013: 8k - 2012: 19k - 2011: 33k - 2010: 24k - 2009: 23k - 2008: 26k
Info om å kjøre MC i Toscana. Kjøp boken her.
IBA: 33616 (2008)
2011 BMW R1200GS-A. 2020: 1k - 2019: 2k - 2018: 3k - 2017: 12K - 2016: 9k - 2015: 18k - 2014: 28k - 2013: 8k - 2012: 19k - 2011: 33k - 2010: 24k - 2009: 23k - 2008: 26k
Info om å kjøre MC i Toscana. Kjøp boken her.
IBA: 33616 (2008)
- jhn
- Innlegg: 3791
- Registrert: 11 mai 2009, 03:53
- Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
- Bosted: Nordkapp
Re: IronButt
Hvis du skal kjøre 1600 km pr dag så blir det veldig lite søvn eller fare
for mange og store bøter noe som igjen kan føre til enda mindre søvn.
Uansett så e det rimelig uansvarlig spør du mæ, men gjør du vel ikke ?
Æ håpe ikke det e altfor mange "jærnræve" på veien.
for mange og store bøter noe som igjen kan føre til enda mindre søvn.
Uansett så e det rimelig uansvarlig spør du mæ, men gjør du vel ikke ?
Æ håpe ikke det e altfor mange "jærnræve" på veien.
- AJ
- Administrator
- Innlegg: 39745
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: IronButt
Må innrømme at jeg tenker i samme baner, ja...jhn skrev:Hvis du skal kjøre 1600 km pr dag så blir det veldig lite søvn eller fare
for mange og store bøter noe som igjen kan føre til enda mindre søvn.
Uansett så e det rimelig uansvarlig spør du mæ, men gjør du vel ikke ?
Æ håpe ikke det e altfor mange "jærnræve" på veien.
Poenget er vel å ha det trivelig på tur; mange pauser og en prat med andre motorsyklister man treffer, stresse ned osv. osv.
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.


De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
- jhn
- Innlegg: 3791
- Registrert: 11 mai 2009, 03:53
- Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
- Bosted: Nordkapp
Re: IronButt
Ja du fikk med det viktigste der synes æ. 

Re: IronButt
Som med all annen maraton-aktivitet, må man forberede seg. Nettopp for å unngå unødig fare både for seg selv og andre. Det er ikke særlig problem å kjøre 24 timer hvis man er godt trent og godt forberedt.
Greia er vel at dette er noe kun de interesserte ser meningen i. Jeg ser meningen og spenningen med denne typen aktiviteter, men har ikke rapportert til Iron Butt noen gang. For meg holder det at jeg setter personlige rekorder.
Dessuten er denne typen distanser vanskeligere å kjøre i Norge enn i f.eks. USA. Men bruker man Sverige i tillegg, blir det betraktelig lettere. Og det er ikke snakk om halsbrekkende hastigheter eller uvøren kjøring. Det som er poenget er jo å planlegge rute, være forberedt, og da teste seg selv og utstyret maks.
Min personlige rekord er Skibotn - Lørenskog på 27 timer. 165 mil på E6. Drømmer om å teste Oslo - Kirkenes gjennom Sverige og Finland på 36 timer. Da med sovepauser.
Greia er vel at dette er noe kun de interesserte ser meningen i. Jeg ser meningen og spenningen med denne typen aktiviteter, men har ikke rapportert til Iron Butt noen gang. For meg holder det at jeg setter personlige rekorder.
Dessuten er denne typen distanser vanskeligere å kjøre i Norge enn i f.eks. USA. Men bruker man Sverige i tillegg, blir det betraktelig lettere. Og det er ikke snakk om halsbrekkende hastigheter eller uvøren kjøring. Det som er poenget er jo å planlegge rute, være forberedt, og da teste seg selv og utstyret maks.
Min personlige rekord er Skibotn - Lørenskog på 27 timer. 165 mil på E6. Drømmer om å teste Oslo - Kirkenes gjennom Sverige og Finland på 36 timer. Da med sovepauser.

1980 Kawasaki Z650SR "Gamle" For tiden uregistrert
2000 Kawasaki ZG1200 Voyager Still going strong
2015 Kawasaki KLX250S Flytter inn i garasjen i løpet av mai
2014 Citroen Berlingo 1,6 HDI Proff Lang utgave
c")
2000 Kawasaki ZG1200 Voyager Still going strong
2015 Kawasaki KLX250S Flytter inn i garasjen i løpet av mai
2014 Citroen Berlingo 1,6 HDI Proff Lang utgave
c")
- jhn
- Innlegg: 3791
- Registrert: 11 mai 2009, 03:53
- Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
- Bosted: Nordkapp
Re: IronButt
Joda æ har gjort lignene stunt æ også men da bør man ha mye hvile
både før og etter et slikt døgn men når han skriver pr dag så får man
inntrykk av at det e noe som skal fåregå flere dager etter hverandre
og da blir det vel noe helt annet.15-20 timer i salen pr dag over
flere dager e vel noe de færreste vil anbefale
både før og etter et slikt døgn men når han skriver pr dag så får man
inntrykk av at det e noe som skal fåregå flere dager etter hverandre
og da blir det vel noe helt annet.15-20 timer i salen pr dag over
flere dager e vel noe de færreste vil anbefale
Re: IronButt
Det er jo flere distanser/tider man kan velge i på Iron Butt. Den slappeste er vel 1600 km på 24 timer, og den råeste er vel 100000 miles på 365 dager. D.v.s. ca 450 km. pr. dag i ett år.
Min erfaring er at jeg må kutte ut kjøringa etter 12 timer pr. dag hvis jeg skal holde på flere dager i strekk. Men dette er jo veldig individuelt fra person til person.
For min del syns jeg det er mest interessant å teste ut maks kjørelengde på ett døgn. Da legger jeg det gjerne opp slik at jeg tar en langtur over flere dager, og avslutter turen med en skikkelig maratonetappe siste dag.
Min erfaring er at jeg må kutte ut kjøringa etter 12 timer pr. dag hvis jeg skal holde på flere dager i strekk. Men dette er jo veldig individuelt fra person til person.
For min del syns jeg det er mest interessant å teste ut maks kjørelengde på ett døgn. Da legger jeg det gjerne opp slik at jeg tar en langtur over flere dager, og avslutter turen med en skikkelig maratonetappe siste dag.
1980 Kawasaki Z650SR "Gamle" For tiden uregistrert
2000 Kawasaki ZG1200 Voyager Still going strong
2015 Kawasaki KLX250S Flytter inn i garasjen i løpet av mai
2014 Citroen Berlingo 1,6 HDI Proff Lang utgave
c")
2000 Kawasaki ZG1200 Voyager Still going strong
2015 Kawasaki KLX250S Flytter inn i garasjen i løpet av mai
2014 Citroen Berlingo 1,6 HDI Proff Lang utgave
c")
- fireman
- Innlegg: 451
- Registrert: 14 jun 2004, 17:41
- Motorsykkelen din: Kawa ER5
- Bosted: Kristiansand
- Kontakt:
Re: IronButt
Jeg personlig har ikke lagt ut på slike maratondistanser, og kommer neppe til å gjøre det. Men jeg forstår godt de som tiltrekkes av dette, og jeg tror også at planlegging av slike etapper er veldig viktig.
Mine lengste etapper har ligget på rundt 100-110 mil på en dag. Det jeg har merket er hvor viktig det er å være opplagt og uthvilt. Jeg har opplevd å bli skikkelig sløv mot slutten av slike etapper, spesielt i Norge med de hastighetsbegrensninger vi har her.
Har også kjørt nokså langt i Tyskland, da opplevde jeg ikke å bli hverken sliten eller sløv, men så lå jeg nok jevnt i ca 150-200 km/t der det var mulig.
Jeg blir iallefall veldig skjerpet når det går litt fortere enn her på berget. Det verste for meg er å ligge i 70 km/t langs E18/E6 el.l, drepende kjedelig over tid!
Mine lengste etapper har ligget på rundt 100-110 mil på en dag. Det jeg har merket er hvor viktig det er å være opplagt og uthvilt. Jeg har opplevd å bli skikkelig sløv mot slutten av slike etapper, spesielt i Norge med de hastighetsbegrensninger vi har her.
Har også kjørt nokså langt i Tyskland, da opplevde jeg ikke å bli hverken sliten eller sløv, men så lå jeg nok jevnt i ca 150-200 km/t der det var mulig.
Jeg blir iallefall veldig skjerpet når det går litt fortere enn her på berget. Det verste for meg er å ligge i 70 km/t langs E18/E6 el.l, drepende kjedelig over tid!
Hvis du ikke er fornøyd med det du har,
ville ikke hele verden, om du eide den,
kunne gjøre deg lykkelig.
ville ikke hele verden, om du eide den,
kunne gjøre deg lykkelig.
- Bimma
- Innlegg: 713
- Registrert: 03 nov 2008, 15:11
- Motorsykkelen din: BMW F800ST 08-mod.
- Bosted: Drammen
- Kontakt:
Re: IronButt
Pauser og søvn er oppskrytt........
Personlig synes jeg dagsetapper på 60-70 mil er akkurat passe....Selvfølgelig helst på grus. Dette gir litt ekstra spenning, spesielt siden jeg ikke har akkurat har noen grussykkel......
Dessuten er jeg helt sikker på at jeg ikke sovner.... 

Personlig synes jeg dagsetapper på 60-70 mil er akkurat passe....Selvfølgelig helst på grus. Dette gir litt ekstra spenning, spesielt siden jeg ikke har akkurat har noen grussykkel......


Livet består av øyeblikk - nyt dem !
Tohjuling: BMW F800ST 08-mod.
Kjørelengde 2007: 18.230 km ___ 2008: 24.540 km ___ 2009: 17.300km___2010: 17.889 km
BLOGGEN MIN: mc-tourer.com
Tohjuling: BMW F800ST 08-mod.
Kjørelengde 2007: 18.230 km ___ 2008: 24.540 km ___ 2009: 17.300km___2010: 17.889 km
BLOGGEN MIN: mc-tourer.com
- fireman
- Innlegg: 451
- Registrert: 14 jun 2004, 17:41
- Motorsykkelen din: Kawa ER5
- Bosted: Kristiansand
- Kontakt:
Re: IronButt
Høres ut som en kandidat til dakar? :-)
Hvis du ikke er fornøyd med det du har,
ville ikke hele verden, om du eide den,
kunne gjøre deg lykkelig.
ville ikke hele verden, om du eide den,
kunne gjøre deg lykkelig.
- tagesk
- Innlegg: 2274
- Registrert: 05 nov 2008, 12:08
- Motorsykkelen din: 2011 BMW R1200GS-A
- Bosted: Toscana, Italia
- Kontakt:
Re: IronButt
Som Jalmar sa - det har med trening å gjøre. Talent og trening.jhn skrev:Joda æ har gjort lignene stunt æ også men da bør man ha mye hvile
både før og etter et slikt døgn men når han skriver pr dag så får man
inntrykk av at det e noe som skal fåregå flere dager etter hverandre
og da blir det vel noe helt annet.
IronButt Rally, som går annenhvert år i USA, der må man kjøre ca 17.000 km på 11 dager for å fullføre.
Det er fulltegnet hver eneste gang.
Alle greier seg uten søvn én natt. Kanskje to. Men derefter er det umulig. Eller med andre ord: Skal du
kjøre 17.000 km på 11 dgaer, da går det ikke an å tømme to kopper kaffe og la være å sove. Man må ha
evne til å sove fem timer om natten og 2x30 minutter i løpet dagen og fungerer fint med det, OG ha fysisk
styrke til å kjøre motorsykkel de resterende 18 timene, OG på toppen av alt være klar i toppen for å følge
reglene, besøke de riktige stedene i riktig rekkefølge, føre loggboken, ringe inn posisjoner, et cetera, et cetera.
Evnen til å ta en "power nap" på 30 minutter to ganger i løpet av dagen, den er gull verdt i denne sammenhengen.
IronButt Rally skal kjøres i Europa for første gang i år (juli). Det er naturligvis fulltegnet.
Det er ikke slik at det man ikke skal delta i Wasaloppet eller Birkebeineren, fordi når man
går på ski, da skal man spise appelsin og drikke kakao.
Spiser man ikke appelsin og drikker kakao, da er skituren bortkastet.
Wasaloppet og "drikke kakao" er to forskjellige ting.
Men det ene er ikke bedre på noen måte enn det andre,.
Man kan nyte begge deler (men ikke samtidig).
Jeg synes det er tull å sitte på en benk i skogen når man er på motorsykkeltur. Jeg vil kjøre.
Og bensinstopp, det tar fire minutter. Henge omkring på en Shell i timesvis, det er ikke for meg.
Selv om jeg kan treffe andre som henger omkring fordi de heller ikke kjører.
Det er med langdistansekjøring som med andre fysisk krevende øvelser: Enten liker man det, eller så liker man det ikke.
Jeg liker det.
Men å delta i IronButt Rally i Europa, og kjøre 17.000 km på 11 dager, det kan jeg ikke forestille meg at jeg vil kunne greie.
Så jeg forsøker ikke engang.
[TaSK]
Oslo øst
2011 BMW R1200GS-A. 2020: 1k - 2019: 2k - 2018: 3k - 2017: 12K - 2016: 9k - 2015: 18k - 2014: 28k - 2013: 8k - 2012: 19k - 2011: 33k - 2010: 24k - 2009: 23k - 2008: 26k
Info om å kjøre MC i Toscana. Kjøp boken her.
IBA: 33616 (2008)
2011 BMW R1200GS-A. 2020: 1k - 2019: 2k - 2018: 3k - 2017: 12K - 2016: 9k - 2015: 18k - 2014: 28k - 2013: 8k - 2012: 19k - 2011: 33k - 2010: 24k - 2009: 23k - 2008: 26k
Info om å kjøre MC i Toscana. Kjøp boken her.
IBA: 33616 (2008)
Re: IronButt
Grus gir litt ekstra spenning på turen. Men det er rart hvor fort man blir vant til slippene og at sykkelen "lever" mer. Men har man en god dag og finner flyten på grusveiene, kan det fort bli noen mil ut av det. Vi har jo testa ut litt maraton på grus vi Bimma. Du verden så sure sånne svenske KTM-folk kan bli 

1980 Kawasaki Z650SR "Gamle" For tiden uregistrert
2000 Kawasaki ZG1200 Voyager Still going strong
2015 Kawasaki KLX250S Flytter inn i garasjen i løpet av mai
2014 Citroen Berlingo 1,6 HDI Proff Lang utgave
c")
2000 Kawasaki ZG1200 Voyager Still going strong
2015 Kawasaki KLX250S Flytter inn i garasjen i løpet av mai
2014 Citroen Berlingo 1,6 HDI Proff Lang utgave
c")
- fireman
- Innlegg: 451
- Registrert: 14 jun 2004, 17:41
- Motorsykkelen din: Kawa ER5
- Bosted: Kristiansand
- Kontakt:
Re: IronButt
Hehe, har også vært ute på grusveier med sykler som ikke akkurat ble bygget med det for øye! Verste turen var nok på en lokal grusvei i vårløsningen med en GoldWing 1500. :-)
Hvis du ikke er fornøyd med det du har,
ville ikke hele verden, om du eide den,
kunne gjøre deg lykkelig.
ville ikke hele verden, om du eide den,
kunne gjøre deg lykkelig.
- Bimma
- Innlegg: 713
- Registrert: 03 nov 2008, 15:11
- Motorsykkelen din: BMW F800ST 08-mod.
- Bosted: Drammen
- Kontakt:
Re: IronButt
Hehehe, ja, ikke sant..?? Men kanskje jeg bør ønske meg en grussykkel først... i 60-års gave kanskje..??fireman skrev:Høres ut som en kandidat til dakar? :-)

Ja, det har vært noen fornøyelige grusturer vi har hatt. Men jeg ser fordelen av bedre egnede dekk....Jalmar skrev:Grus gir litt ekstra spenning på turen. Men det er rart hvor fort man blir vant til slippene og at sykkelen "lever" mer. Men har man en god dag og finner flyten på grusveiene, kan det fort bli noen mil ut av det. Vi har jo testa ut litt maraton på grus vi Bimma. Du verden så sure sånne svenske KTM-folk kan bli


Sure svenske KTM-folk lar vi oss ikke affisere av.....


Livet består av øyeblikk - nyt dem !
Tohjuling: BMW F800ST 08-mod.
Kjørelengde 2007: 18.230 km ___ 2008: 24.540 km ___ 2009: 17.300km___2010: 17.889 km
BLOGGEN MIN: mc-tourer.com
Tohjuling: BMW F800ST 08-mod.
Kjørelengde 2007: 18.230 km ___ 2008: 24.540 km ___ 2009: 17.300km___2010: 17.889 km
BLOGGEN MIN: mc-tourer.com
Re: IronButt
Det er vel slik at det er en tid for alt? Det går an å spise appelsin på skituren på en onsdag, og så gå Vasaloppet en annen dag.tagesk skrev: Jeg synes det er tull å sitte på en benk i skogen når man er på motorsykkeltur. Jeg vil kjøre.
Og bensinstopp, det tar fire minutter. Henge omkring på en Shell i timesvis, det er ikke for meg.
Selv om jeg kan treffe andre som henger omkring fordi de heller ikke kjører.
[TaSK]
Eller kjøre på kosetur og sitte noen timer på en benk i skogen en ettermiddag, og kjøre 1600 km på neste lørdag.
Det som kan være litt moro er jo å høre de som kun henger rundt på Shell i timesvis komme med gode råd om langdistansekjøring.

1980 Kawasaki Z650SR "Gamle" For tiden uregistrert
2000 Kawasaki ZG1200 Voyager Still going strong
2015 Kawasaki KLX250S Flytter inn i garasjen i løpet av mai
2014 Citroen Berlingo 1,6 HDI Proff Lang utgave
c")
2000 Kawasaki ZG1200 Voyager Still going strong
2015 Kawasaki KLX250S Flytter inn i garasjen i løpet av mai
2014 Citroen Berlingo 1,6 HDI Proff Lang utgave
c")