L M skrev: 15 mar 2018, 20:19
Har nok landet på sjangeren nå, tror jeg. Blir nakensykkel, så kan jeg heller bytte til tourer når jeg blir enda litt eldre.
Jeg tror videre jeg har landet på enten KTM 790 eller Yamaha MT09 SP. Servicekostnader og forsikring er høyere på KTMen, men så er også sykkelen ca. 20k billigere - så her går det omtrent opp i opp totalt sett. Jeg er skikkelig usikker, og skriver et lite resonnement i et håp om at jeg kan få feedback fra dere. I den forbindelse vil jeg også takke dere alle for gode tips! Som så mange andre slike tråder, ender trådstarter med å gå for det han nevner i førsteinnlegget. Det betyr allikevel ikke at jeg har ignorert alle råd, og jeg har helt klart fått gode innspill til neste sykkel!
Uansett; resonnement!
KTMen er smalere og mindre fysisk, men har en mye større utstyrspakke montert, og mange har så langt latt seg imponere av smidigheten.
MT09 har nok en bedre sittestilling for meg, men har mindre utstyr og er mindre smidig, samt har litt dårligere dempere foran. Kanskje har den også mindre potensiale enn KTMen i forhold til bruksområde?
Sykkelen skal jo brukes primært til pendling. Jeg liker å kjøre svinger, og kunne tenke meg å bli en bedre fører, prøve meg på banedager osv., men faktum er at sykkelen blir brukt på ganske rette, kjedelige veier 75% av tiden.
Trenger jeg alle modusene og hjelpemidlene til KTMen? Kanskje er det nettopp dette som gjør at jeg føler meg mer komfortabel med å kjøre på bane, eller aktivt på svingete veier?
Jeg er også fornøyd med Horneten. Det er allikevel noen minuser ved den som kanskje kan hjelpe meg (les: dere) til å fatte en avgjørelse:
1. Den er fysisk liten.
2. Den krever mye turtall for å gå. Jeg må gire mye, veldig lite bunndrag. (Maks torq. på 10500, rødlinje på 13 tror jeg)
3. Den
føles tam. Den funker, men gir sjelden en "wow"-følelse hos meg.
4. Kjenner det i bak og rygg ved kjøring over en time. Denne plager meg minimalt, og er ikke noe jeg prioriterer akkurat nå.
5. Dama liker ikke passasjersetet, nærmere bestemt sittestillingen. Hun er forholdsvis høy, og føler hun må lene seg veldig forover for å rekke ned til håndtak.
Sånn. Da vet dere hvordan jeg ligger an. Jeg er veldig klar for å starte sesongen på ny sykkel, og kommer til å prøvekjøre begge modellene før den endelige avgjørelsen fattes. Samtidig er jeg såpass ny at jeg ikke stoler helt på meg selv i forhold til å avgjøre, basert på 30 minutt-ish på hver sykkel, hvilke jeg skal velge. Nettopp derfor involverer jeg dere, og igjen: tusen takk for alle råd og innspill så langt!