Les mer om dette her:
https://www.ninafuru.no/2017/11/17/gdpr ... edsforing/
Personvernlovgivningen gjelder også en drøss andre punkter, men her tar jeg for meg det som går på nyhetsbrev da dette er mest relevant for oss forbrukere i denne sammenhengen.
Etter mai 2018 har man ikke lenger lov til å "lure" folk til å melde seg på nyhetsbrev. Kjøper man en vare på en nettbutikk og registrerer seg med epostadresse, så kan ikke denne brukes av firmaet til å sende ut nyhetsbrev før du fysisk har valgt dette. Det er altså ikke lov til å forhåndssette en en godkjenning for dette som forbrukere ofte glemmer og fjerne.
Den nye loven sier også at man ikke har lov til å spørre om unødvendig informasjon ved bestillinger etc.
Den nye loven sier også at alle bedrifter som i dag sitter med personopplysninger som har blitt samlet inn på lovlig vis FØR mai 2018 men som ikke oppfyller de nye lovene må slettes fra deres systemer eller det må bes om ny godkjennelse av kunde.
Det blir også påbudt med såkalt "double opt-in" ved nyhetsbrev påmeldinger. Det vil si at alle som ved et uhell eller ikke har satt en hake i "ja, jeg melder meg på nyhetsbrevet" MÅ aktivere påmeldingen av nyhetsbrevet ved å fysisk klikke på en link som blir tilsendt.
De nye personvernreglene har sikkert også mange andre punkter vedrørende epost markedsføring samt en drøss andre ting, men dette synes jeg er positivt :)
De som driver diverse forum på nett i dag bør nok også ta en titt om dem har rent mel i posen, for siden dette blir norsk lov, så kan man faktisk bli anmeldt for overtramp.
Det beste med dette er at man etter mai 2018 kan sende en mail til de som plager en med gjentatt epostreklame og kreve seg selv slettet fra systemene. Funker ikke dette så kan man anmelde dem med loven i hånd. Dette gjelder ikke bare norske aktører men også nyhetsbrev fra andre EU land.
Det er vertfall slik jeg har forstått reglene så langt.
Jeg ønsker de nye reglene velkommen