Styret sitter fast *LØST*

... om verktøy, service, problemløsninger, reparasjoner og modifiseringer
Svar
Brukeravatar
Chanten
Innlegg: 123
Registrert: 26 okt 2011, 16:22
Motorsykkelen din: Suzuki SFV650 Gladius 2009

Styret sitter fast *LØST*

Legg inn av Chanten »

Hei!

Håper noen kan hjelpe meg... Fyrte opp "beistet" idag, og alt så og hørtes bra ut...helt til jeg skulle vri om på styret... Det sitter nesten bom fast. Kjørte på med WD40 og fikk jukket det litt frem og tilbake, men det sitter fremdeles ganske hardt.

Snakket med Bergen MC senter som jeg må få levert sykkelen til og de sa at så lenge det ikke kom klikkelyder når jeg vred om styret, så var det ikke noe problem å kjøre sykkelen til verkstedet (8 km fra meg) Han sa også at jeg bare måtte jukke det frem og tilbake for å se om det løsnet litt.

Jeg la merke til at styret var hardt og "hang seg" opp et par ganger på tampen av sesongen ifjor...men det var ikke mer enn at jeg tenkte jeg skulle ta det til årets service...

Sykkelen er en Suzuki Gladius 2009 mod.

Noen som har opplevd lignende og har noen triks? Sykkelen skal på service uansett, så håper på tips som gjør den korte kjøreturen mindre riskofull... Vet jeg kan ta sykkelen på henger osv, men håper det er mulighet å kjøre den bort.
Sist redigert av Chanten den 27 mar 2018, 15:37, redigert 1 gang totalt.

Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 39827
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Bosted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Styret sitter fast

Legg inn av AJ »

Korrosjon/rust i styrelager?
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
BildeBilde

Brukeravatar
Chanten
Innlegg: 123
Registrert: 26 okt 2011, 16:22
Motorsykkelen din: Suzuki SFV650 Gladius 2009

Re: Styret sitter fast

Legg inn av Chanten »

Jeg aner ikke...forsøkte å skru opp styret også, men det var lettere sagt en gjort... Kan det være for lite fett/smørning som gjør dette?

Brukeravatar
E-strom
Innlegg: 642
Registrert: 08 apr 2012, 11:33
Motorsykkelen din: BMW R1250GS og DRZ400S
Bosted: Trondheim
Kontakt:

Re: Styret sitter fast

Legg inn av E-strom »

Kan nok være styrelager ja - det er jo det eneste "kontaktpunktet" som forårsaker de symptomene du nevner over.

Mye høytrykkspyling kanskje - vasket ut fettet og pumpet inn vann i lagrene?

Mener AJ hadde samme problem på en relativt nyere Guzzi (eller?)
---------------------------------------------------------------------------------------------------------
Most motorcycle problems are caused by the nut that connects the handlebars to the saddle :redface
Kilde: http://www.quotegarden.com/motorcycles.html

Brukeravatar
Chanten
Innlegg: 123
Registrert: 26 okt 2011, 16:22
Motorsykkelen din: Suzuki SFV650 Gladius 2009

Re: Styret sitter fast

Legg inn av Chanten »

Jeg skal innrømme at jeg har brukt høyttrykk, men føler jeg har vært veldig nøye med avstanden...

Noen som har en fiks ide om hvordan jeg får den på glid igjen?

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 7056
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Bosted: Molde
Kontakt:

Re: Styret sitter fast

Legg inn av kjellv »

Chanten skrev: 22 mar 2018, 16:14 Jeg skal innrømme at jeg har brukt høyttrykk, men føler jeg har vært veldig nøye med avstanden...

Noen som har en fiks ide om hvordan jeg får den på glid igjen?
Det er nok ingen quickfix på dette..
Du får prøve som foreslått, se om du får noe bevegelse på det. Det må bli godt nok til at det er forsvarlig å kjøre med. Alternativt levere sykkelen til verksted på henger eller varebil.
Styrelagrene må byttes.

overlay
Innlegg: 333
Registrert: 01 mai 2017, 19:48
Motorsykkelen din: 2017 Triumph Street Triple RS
Bosted: Fredrikstad

Re: Styret sitter fast

Legg inn av overlay »

Jeg hadde byttet styrelageret ASAP, og ikke brukt sykkelen frem til det var gjort.
Det kan låse seg helt, og det kan ende med at du skader deg, og potensielt andre du måtte støte på :P

Pleier ikke være moralpoliti, men føler det trengtes å bli sagt :)

Brukeravatar
Chanten
Innlegg: 123
Registrert: 26 okt 2011, 16:22
Motorsykkelen din: Suzuki SFV650 Gladius 2009

Re: Styret sitter fast

Legg inn av Chanten »

Jeg har ingen planer om å riskere livet mitt (eller andres) for å spare noen kroner...;) Så tenker det blir på henger!

Noen som har en formening om hva det koster å skifte dette? Eller om dette er en overkommelig jobb å gjøre selv?

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 7056
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Bosted: Molde
Kontakt:

Re: Styret sitter fast

Legg inn av kjellv »

Chanten skrev: 22 mar 2018, 16:59 Jeg har ingen planer om å riskere livet mitt (eller andres) for å spare noen kroner...;) Så tenker det blir på henger!

Noen som har en formening om hva det koster å skifte dette? Eller om dette er en overkommelig jobb å gjøre selv?
Godt :thumleft
Så slipper jeg å tenke mer på at det var et litt dårlig råd jeg kom med :prf
Hvis det er bare lagrene og tetningene som må byttes vil jeg tippe det tar rundt en time. Et par konger regner jeg med..
Men det kan være mer trøbbel enn det, da går det lengre tid.

Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 39827
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Bosted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Styret sitter fast

Legg inn av AJ »

E-strom skrev: 22 mar 2018, 15:52 Kan nok være styrelager ja - det er jo det eneste "kontaktpunktet" som forårsaker de symptomene du nevner over.

Mye høytrykkspyling kanskje - vasket ut fettet og pumpet inn vann i lagrene?

Mener AJ hadde samme problem på en relativt nyere Guzzi (eller?)
Helt korekt.
Merket at sykkelen var treg å styre på et visst styreutslag. Akkurat som om styret ble holdt igjen. Ga ingen godfølelse akkurat... :[-(
Og det viste seg at det var rust i styrelageret. I tillegg lite fett... Om dette var vasket ut eller om det var lite fra fra fabrikken er ikke godt å si. Dog mest sannsynlig det siste siden dette er en svakhet mange Guzzieiere har opplevd.
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
BildeBilde

Brukeravatar
Chanten
Innlegg: 123
Registrert: 26 okt 2011, 16:22
Motorsykkelen din: Suzuki SFV650 Gladius 2009

Re: Styret sitter fast

Legg inn av Chanten »

AJ skrev: 22 mar 2018, 17:43
E-strom skrev: 22 mar 2018, 15:52 Kan nok være styrelager ja - det er jo det eneste "kontaktpunktet" som forårsaker de symptomene du nevner over.

Mye høytrykkspyling kanskje - vasket ut fettet og pumpet inn vann i lagrene?

Mener AJ hadde samme problem på en relativt nyere Guzzi (eller?)
Helt korekt.
Merket at sykkelen var treg å styre på et visst styreutslag. Akkurat som om styret ble holdt igjen. Ga ingen godfølelse akkurat... :[-(
Og det viste seg at det var rust i styrelageret. I tillegg lite fett... Om dette var vasket ut eller om det var lite fra fra fabrikken er ikke godt å si. Dog mest sannsynlig det siste siden dette er en svakhet mange Guzzieiere har opplevd.

Ja, det er akkurat som jeg skulle sagt det selv... Følte at styret hang og "lægget", spesielt i rundkjøringer...sykt ekkelt... Men da vet jeg hva problemet er!

Takk for svar!

Brukeravatar
Chanten
Innlegg: 123
Registrert: 26 okt 2011, 16:22
Motorsykkelen din: Suzuki SFV650 Gladius 2009

Re: Styret sitter fast

Legg inn av Chanten »

Jeg går for gull og bestiller inn deler og Haynes manual til sykkelen! Verste som kan skje, er at den må på verksted;) Forsøkte å jokke på styret nå, men det er triste greier...virker som hele styret er gjenngrodd... Jeg kjører ihvertfall ikke sånn som sykkelen er nå!

Er det noen som har skiftet styrelager selv før, og som har noen tips? Ser en del filmer på youtube, så har fått et bilde av hva jeg begir meg ut på:)

cannon
Innlegg: 2264
Registrert: 13 feb 2011, 15:43
Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006

Re: Styret sitter fast

Legg inn av cannon »

Chanten skrev: 22 mar 2018, 19:35 Jeg går for gull og bestiller inn deler og Haynes manual til sykkelen! Verste som kan skje, er at den må på verksted;) Forsøkte å jokke på styret nå, men det er triste greier...virker som hele styret er gjenngrodd... Jeg kjører ihvertfall ikke sånn som sykkelen er nå!

Er det noen som har skiftet styrelager selv før, og som har noen tips? Ser en del filmer på youtube, så har fått et bilde av hva jeg begir meg ut på:)
Tips: hele fronten med gaffel og hjul må demonteres. Da er det lurt å få hengt opp fronten på sykkelen slik at den står greit uten front.

Brukeravatar
Chanten
Innlegg: 123
Registrert: 26 okt 2011, 16:22
Motorsykkelen din: Suzuki SFV650 Gladius 2009

Re: Styret sitter fast

Legg inn av Chanten »

cannon skrev: 22 mar 2018, 21:05
Chanten skrev: 22 mar 2018, 19:35 Jeg går for gull og bestiller inn deler og Haynes manual til sykkelen! Verste som kan skje, er at den må på verksted;) Forsøkte å jokke på styret nå, men det er triste greier...virker som hele styret er gjenngrodd... Jeg kjører ihvertfall ikke sånn som sykkelen er nå!

Er det noen som har skiftet styrelager selv før, og som har noen tips? Ser en del filmer på youtube, så har fått et bilde av hva jeg begir meg ut på:)
Tips: hele fronten med gaffel og hjul må demonteres. Da er det lurt å få hengt opp fronten på sykkelen slik at den står greit uten front.
Ja, så det på youtube:) Det ser ut som en overkommelig jobb:)

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 5032
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Bosted: Nordre Follo

Re: Styret sitter fast

Legg inn av FredrikE24 »

Eneste som man skal passe på er riktig "preload" på lageret. Ellers lite å brenne seg på her egentlig :)

Brukeravatar
Chanten
Innlegg: 123
Registrert: 26 okt 2011, 16:22
Motorsykkelen din: Suzuki SFV650 Gladius 2009

Re: Styret sitter fast

Legg inn av Chanten »

FredrikE24 skrev: 22 mar 2018, 21:26 Eneste som man skal passe på er riktig "preload" på lageret. Ellers lite å brenne seg på her egentlig :)
Lyst til å utdype "preload"?;)

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 7056
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Bosted: Molde
Kontakt:

Re: Styret sitter fast

Legg inn av kjellv »

De aller fleste arbeidsbeskrivelser for denne jobben omhandler bytting av styrelager som ikke sitter fast mer enn de skal, der det ikke er problemer med rust. Vær forberedt på at jobben "kan" være mer komplisert enn det du ser på youtube eller i Haynes.
Rust er trøblete. Lagrene "sveller ut" og sitter trangt. Lagersetene får også gjerne spor etter gravrust, altså groper i flater som skal være glatte. Prøver du å slipe dette for å få flatene rene og rustfrie etterpå, endrer du på pasningene slik at nytt lager kanskje sitter for romslig.
Men for all del, bare prøv :thumleft

Brukeravatar
Greenone
Innlegg: 147
Registrert: 11 jul 2017, 11:09
Motorsykkelen din: 2007 ZX-10R
Bosted: Ullensaker

Re: Styret sitter fast

Legg inn av Greenone »

Chanten skrev: 22 mar 2018, 19:35 Jeg går for gull og bestiller inn deler og Haynes manual til sykkelen! Verste som kan skje, er at den må på verksted;) Forsøkte å jokke på styret nå, men det er triste greier...virker som hele styret er gjenngrodd... Jeg kjører ihvertfall ikke sånn som sykkelen er nå!

Er det noen som har skiftet styrelager selv før, og som har noen tips? Ser en del filmer på youtube, så har fått et bilde av hva jeg begir meg ut på:)
Det meste bør stå greit forklart i Haynes manualen.
Originallagere er enklere å få riktig preload på enn ettermarkeds koniske lagere.
Ofte kan det være greit å stramme noe mer enn spec når du har montert, slik at lagrene setter seg, for så å slakke opp og sette korrekt preload.
Bruk de gamle lagerskålene for å banke på plass de nye dersom du ikke har spesialverktøy for dette.
Pass på at skålene ikke starter med å sette seg skjevt i rammen. Bruk god tid.
Kjøp deg en hakenøkkel, ikke bruk hammer og skrutrekker på styremutterne. Biltema har en som sannsynligvis passer.
Etter litt kjøring bør du kontrollere slakk og evnt. etterstramme ved behov. Ikke kjør med slakk, dette vil etterhvert skade de nye.
Lykke til :)
Livet er ikke bare en lek, det er også en dans på roser

The older I get the faster I was

Brukeravatar
Chanten
Innlegg: 123
Registrert: 26 okt 2011, 16:22
Motorsykkelen din: Suzuki SFV650 Gladius 2009

Re: Styret sitter fast

Legg inn av Chanten »

Takker for alle gode råd:)

cannon
Innlegg: 2264
Registrert: 13 feb 2011, 15:43
Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006

Re: Styret sitter fast

Legg inn av cannon »

FredrikE24 skrev: 22 mar 2018, 21:26 Eneste som man skal passe på er riktig "preload" på lageret. Ellers lite å brenne seg på her egentlig :)
"Preload" er på de fleste sykler et oppgitt moment.
Først rett moment på strammemutter under øvre styrebro. Deretter rett moment på "hovedmutter" som sitter oppå styrebro. Øvre styrebro trekkes til på gaffelbeina etter at hovedmutter er dratt til med moment.

Brukeravatar
Chanten
Innlegg: 123
Registrert: 26 okt 2011, 16:22
Motorsykkelen din: Suzuki SFV650 Gladius 2009

Re: Styret sitter fast

Legg inn av Chanten »

Ja, jeg så det på en youtube film nå. Det er vel der jeg trenger hakenøkkelen:) Men hvis ikke jeg har sett heeelt feil, så fulgte det med en hakenøkkel i kittet til sykklene:)

cannon
Innlegg: 2264
Registrert: 13 feb 2011, 15:43
Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006

Re: Styret sitter fast

Legg inn av cannon »

Hakenøkkel som følger med er som regel til fjærforspenn på bakdemper (e). Det er bare å prøve. Ikke så enkelt med hakenøkkel og moment. Du kan ta det på feelingen, men det finnes adaptere til momentnøkkel også.

Brukeravatar
Greenone
Innlegg: 147
Registrert: 11 jul 2017, 11:09
Motorsykkelen din: 2007 ZX-10R
Bosted: Ullensaker

Re: Styret sitter fast

Legg inn av Greenone »

Preload settes mellom der du har slakk, og der det begynner såvidt å bli noe motstand i lageret. Og da mot den løse siden. Du skal ende opp med ingen ekstra motstand og ingen slakk. Det er viktig at alt er demontert slik at ikke kabler etc ødelegger for 100% fri bevegelse. Det kan være så lite som under 1/12 turn forskjell mellom for stramt og passe. Teoretisk sett er det riktige å følge oppgitt moment dersom manualen spesifiserer dette, men i praksis for styrelagere så er dette ett sted hvor momentnøkkel er mindre nødvendig.

Vær også obs på at når du har fått satt 100% riktig preload, så kan dette endre seg når du drar til mutteren på toppen av styrekrona og denne presser ned på styremuttere. Nå har du en "låsemutter" under styrekrona som skal bl.a hjelpe til med å motvirke akkurat dette, men endelig preload kan allikevel endres. Dersom gjenger er litt slitt så vil endringen være større grunnet gjengeslakken. Sjekk derfor motstand etter du har dratt til toppmutter også. (Her bør du følge oppgitt moment) Og av akkurat denne grunn skal man heller ikke stole blindt på oppgitt moment for styremutter.
Livet er ikke bare en lek, det er også en dans på roser

The older I get the faster I was

Brukeravatar
Chanten
Innlegg: 123
Registrert: 26 okt 2011, 16:22
Motorsykkelen din: Suzuki SFV650 Gladius 2009

Re: Styret sitter fast

Legg inn av Chanten »

Suverent, takk for så mange gode svar!

Så på en instruksjonvideo (ikke amatør) at han skrudde øverste låsemutter (med hakenøkkel) så stramt han kunne, for så å løsne en kvart runde. Mente at dette var det ideelle momentet og at man om nødvendig kunne stramme/slakke opp dersom det var nødvendig. Vet ikke om det høres fornuftig ut mtp moment?

Brukeravatar
Greenone
Innlegg: 147
Registrert: 11 jul 2017, 11:09
Motorsykkelen din: 2007 ZX-10R
Bosted: Ullensaker

Re: Styret sitter fast

Legg inn av Greenone »

Det hørtes ikke helt riktig ut. Låsemutter skal gjerne bare håndstrammes og det er ofte en skive med bøybare tapper i mellom som holder mutterene på plass. Å overstramme den først har ingen funksjon annet enn å evnt. rette ut skiven i mellom. Hvis du mente nederste mutter, så gjorde han sikkert det for å sette lagrene. Men å spesifisere en kvart runde etc blir ikke riktig. Her er det så små marginer. Hot tips er å følge manualen.

Ikke for å være negativ, men skal jeg være helt ærlig så ville jeg kanskje vurdert å ihvertfall få en pris på arbeidet på verksted. Det er en, om ikke vanskelig, men ihvertfall møysommelig jobb. Spesielt dersom man ikke har erfaring. (Lagerskåler kan ha satt seg etc. De sitter med til dels presspasning) Ikke minst er det livsviktig at det blir gjort riktig. :thumleft
Livet er ikke bare en lek, det er også en dans på roser

The older I get the faster I was

Svar