Styret sitter fast *LØST*
Styret sitter fast *LØST*
Hei!
Håper noen kan hjelpe meg... Fyrte opp "beistet" idag, og alt så og hørtes bra ut...helt til jeg skulle vri om på styret... Det sitter nesten bom fast. Kjørte på med WD40 og fikk jukket det litt frem og tilbake, men det sitter fremdeles ganske hardt.
Snakket med Bergen MC senter som jeg må få levert sykkelen til og de sa at så lenge det ikke kom klikkelyder når jeg vred om styret, så var det ikke noe problem å kjøre sykkelen til verkstedet (8 km fra meg) Han sa også at jeg bare måtte jukke det frem og tilbake for å se om det løsnet litt.
Jeg la merke til at styret var hardt og "hang seg" opp et par ganger på tampen av sesongen ifjor...men det var ikke mer enn at jeg tenkte jeg skulle ta det til årets service...
Sykkelen er en Suzuki Gladius 2009 mod.
Noen som har opplevd lignende og har noen triks? Sykkelen skal på service uansett, så håper på tips som gjør den korte kjøreturen mindre riskofull... Vet jeg kan ta sykkelen på henger osv, men håper det er mulighet å kjøre den bort.
Håper noen kan hjelpe meg... Fyrte opp "beistet" idag, og alt så og hørtes bra ut...helt til jeg skulle vri om på styret... Det sitter nesten bom fast. Kjørte på med WD40 og fikk jukket det litt frem og tilbake, men det sitter fremdeles ganske hardt.
Snakket med Bergen MC senter som jeg må få levert sykkelen til og de sa at så lenge det ikke kom klikkelyder når jeg vred om styret, så var det ikke noe problem å kjøre sykkelen til verkstedet (8 km fra meg) Han sa også at jeg bare måtte jukke det frem og tilbake for å se om det løsnet litt.
Jeg la merke til at styret var hardt og "hang seg" opp et par ganger på tampen av sesongen ifjor...men det var ikke mer enn at jeg tenkte jeg skulle ta det til årets service...
Sykkelen er en Suzuki Gladius 2009 mod.
Noen som har opplevd lignende og har noen triks? Sykkelen skal på service uansett, så håper på tips som gjør den korte kjøreturen mindre riskofull... Vet jeg kan ta sykkelen på henger osv, men håper det er mulighet å kjøre den bort.
Sist redigert av Chanten den 27 mar 2018, 15:37, redigert 1 gang totalt.
-
OnlineAJ
- Administrator
- Innlegg: 39827
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: Styret sitter fast
Korrosjon/rust i styrelager?
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.


De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
Re: Styret sitter fast
Jeg aner ikke...forsøkte å skru opp styret også, men det var lettere sagt en gjort... Kan det være for lite fett/smørning som gjør dette?
- E-strom
- Innlegg: 642
- Registrert: 08 apr 2012, 11:33
- Motorsykkelen din: BMW R1250GS og DRZ400S
- Bosted: Trondheim
- Kontakt:
Re: Styret sitter fast
Kan nok være styrelager ja - det er jo det eneste "kontaktpunktet" som forårsaker de symptomene du nevner over.
Mye høytrykkspyling kanskje - vasket ut fettet og pumpet inn vann i lagrene?
Mener AJ hadde samme problem på en relativt nyere Guzzi (eller?)
Mye høytrykkspyling kanskje - vasket ut fettet og pumpet inn vann i lagrene?
Mener AJ hadde samme problem på en relativt nyere Guzzi (eller?)
---------------------------------------------------------------------------------------------------------
Most motorcycle problems are caused by the nut that connects the handlebars to the saddle
Kilde: http://www.quotegarden.com/motorcycles.html
Most motorcycle problems are caused by the nut that connects the handlebars to the saddle

Kilde: http://www.quotegarden.com/motorcycles.html
Re: Styret sitter fast
Jeg skal innrømme at jeg har brukt høyttrykk, men føler jeg har vært veldig nøye med avstanden...
Noen som har en fiks ide om hvordan jeg får den på glid igjen?
Noen som har en fiks ide om hvordan jeg får den på glid igjen?
- kjellv
- Moderator
- Innlegg: 7056
- Registrert: 14 aug 2012, 23:16
- Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
- Bosted: Molde
- Kontakt:
Re: Styret sitter fast
Det er nok ingen quickfix på dette..Chanten skrev: 22 mar 2018, 16:14 Jeg skal innrømme at jeg har brukt høyttrykk, men føler jeg har vært veldig nøye med avstanden...
Noen som har en fiks ide om hvordan jeg får den på glid igjen?
Du får prøve som foreslått, se om du får noe bevegelse på det. Det må bli godt nok til at det er forsvarlig å kjøre med. Alternativt levere sykkelen til verksted på henger eller varebil.
Styrelagrene må byttes.
-
- Innlegg: 333
- Registrert: 01 mai 2017, 19:48
- Motorsykkelen din: 2017 Triumph Street Triple RS
- Bosted: Fredrikstad
Re: Styret sitter fast
Jeg hadde byttet styrelageret ASAP, og ikke brukt sykkelen frem til det var gjort.
Det kan låse seg helt, og det kan ende med at du skader deg, og potensielt andre du måtte støte på
Pleier ikke være moralpoliti, men føler det trengtes å bli sagt :)
Det kan låse seg helt, og det kan ende med at du skader deg, og potensielt andre du måtte støte på

Pleier ikke være moralpoliti, men føler det trengtes å bli sagt :)
Re: Styret sitter fast
Jeg har ingen planer om å riskere livet mitt (eller andres) for å spare noen kroner...
Så tenker det blir på henger!
Noen som har en formening om hva det koster å skifte dette? Eller om dette er en overkommelig jobb å gjøre selv?

Noen som har en formening om hva det koster å skifte dette? Eller om dette er en overkommelig jobb å gjøre selv?
- kjellv
- Moderator
- Innlegg: 7056
- Registrert: 14 aug 2012, 23:16
- Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
- Bosted: Molde
- Kontakt:
Re: Styret sitter fast
GodtChanten skrev: 22 mar 2018, 16:59 Jeg har ingen planer om å riskere livet mitt (eller andres) for å spare noen kroner...Så tenker det blir på henger!
Noen som har en formening om hva det koster å skifte dette? Eller om dette er en overkommelig jobb å gjøre selv?

Så slipper jeg å tenke mer på at det var et litt dårlig råd jeg kom med

Hvis det er bare lagrene og tetningene som må byttes vil jeg tippe det tar rundt en time. Et par konger regner jeg med..
Men det kan være mer trøbbel enn det, da går det lengre tid.
-
OnlineAJ
- Administrator
- Innlegg: 39827
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: Styret sitter fast
Helt korekt.E-strom skrev: 22 mar 2018, 15:52 Kan nok være styrelager ja - det er jo det eneste "kontaktpunktet" som forårsaker de symptomene du nevner over.
Mye høytrykkspyling kanskje - vasket ut fettet og pumpet inn vann i lagrene?
Mener AJ hadde samme problem på en relativt nyere Guzzi (eller?)
Merket at sykkelen var treg å styre på et visst styreutslag. Akkurat som om styret ble holdt igjen. Ga ingen godfølelse akkurat...

Og det viste seg at det var rust i styrelageret. I tillegg lite fett... Om dette var vasket ut eller om det var lite fra fra fabrikken er ikke godt å si. Dog mest sannsynlig det siste siden dette er en svakhet mange Guzzieiere har opplevd.
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.


De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
Re: Styret sitter fast
AJ skrev: 22 mar 2018, 17:43Helt korekt.E-strom skrev: 22 mar 2018, 15:52 Kan nok være styrelager ja - det er jo det eneste "kontaktpunktet" som forårsaker de symptomene du nevner over.
Mye høytrykkspyling kanskje - vasket ut fettet og pumpet inn vann i lagrene?
Mener AJ hadde samme problem på en relativt nyere Guzzi (eller?)
Merket at sykkelen var treg å styre på et visst styreutslag. Akkurat som om styret ble holdt igjen. Ga ingen godfølelse akkurat...![]()
Og det viste seg at det var rust i styrelageret. I tillegg lite fett... Om dette var vasket ut eller om det var lite fra fra fabrikken er ikke godt å si. Dog mest sannsynlig det siste siden dette er en svakhet mange Guzzieiere har opplevd.
Ja, det er akkurat som jeg skulle sagt det selv... Følte at styret hang og "lægget", spesielt i rundkjøringer...sykt ekkelt... Men da vet jeg hva problemet er!
Takk for svar!
Re: Styret sitter fast
Jeg går for gull og bestiller inn deler og Haynes manual til sykkelen! Verste som kan skje, er at den må på verksted;) Forsøkte å jokke på styret nå, men det er triste greier...virker som hele styret er gjenngrodd... Jeg kjører ihvertfall ikke sånn som sykkelen er nå!
Er det noen som har skiftet styrelager selv før, og som har noen tips? Ser en del filmer på youtube, så har fått et bilde av hva jeg begir meg ut på:)
Er det noen som har skiftet styrelager selv før, og som har noen tips? Ser en del filmer på youtube, så har fått et bilde av hva jeg begir meg ut på:)
-
- Innlegg: 2264
- Registrert: 13 feb 2011, 15:43
- Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006
Re: Styret sitter fast
Tips: hele fronten med gaffel og hjul må demonteres. Da er det lurt å få hengt opp fronten på sykkelen slik at den står greit uten front.Chanten skrev: 22 mar 2018, 19:35 Jeg går for gull og bestiller inn deler og Haynes manual til sykkelen! Verste som kan skje, er at den må på verksted;) Forsøkte å jokke på styret nå, men det er triste greier...virker som hele styret er gjenngrodd... Jeg kjører ihvertfall ikke sånn som sykkelen er nå!
Er det noen som har skiftet styrelager selv før, og som har noen tips? Ser en del filmer på youtube, så har fått et bilde av hva jeg begir meg ut på:)
Re: Styret sitter fast
Ja, så det på youtube:) Det ser ut som en overkommelig jobb:)cannon skrev: 22 mar 2018, 21:05Tips: hele fronten med gaffel og hjul må demonteres. Da er det lurt å få hengt opp fronten på sykkelen slik at den står greit uten front.Chanten skrev: 22 mar 2018, 19:35 Jeg går for gull og bestiller inn deler og Haynes manual til sykkelen! Verste som kan skje, er at den må på verksted;) Forsøkte å jokke på styret nå, men det er triste greier...virker som hele styret er gjenngrodd... Jeg kjører ihvertfall ikke sånn som sykkelen er nå!
Er det noen som har skiftet styrelager selv før, og som har noen tips? Ser en del filmer på youtube, så har fått et bilde av hva jeg begir meg ut på:)
- FredrikE24
- Innlegg: 5032
- Registrert: 24 apr 2016, 18:53
- Motorsykkelen din: BMW K1200RS
- Bosted: Nordre Follo
Re: Styret sitter fast
Eneste som man skal passe på er riktig "preload" på lageret. Ellers lite å brenne seg på her egentlig :)
Re: Styret sitter fast
Lyst til å utdype "preload"?;)FredrikE24 skrev: 22 mar 2018, 21:26 Eneste som man skal passe på er riktig "preload" på lageret. Ellers lite å brenne seg på her egentlig :)
- kjellv
- Moderator
- Innlegg: 7056
- Registrert: 14 aug 2012, 23:16
- Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
- Bosted: Molde
- Kontakt:
Re: Styret sitter fast
De aller fleste arbeidsbeskrivelser for denne jobben omhandler bytting av styrelager som ikke sitter fast mer enn de skal, der det ikke er problemer med rust. Vær forberedt på at jobben "kan" være mer komplisert enn det du ser på youtube eller i Haynes.
Rust er trøblete. Lagrene "sveller ut" og sitter trangt. Lagersetene får også gjerne spor etter gravrust, altså groper i flater som skal være glatte. Prøver du å slipe dette for å få flatene rene og rustfrie etterpå, endrer du på pasningene slik at nytt lager kanskje sitter for romslig.
Men for all del, bare prøv
Rust er trøblete. Lagrene "sveller ut" og sitter trangt. Lagersetene får også gjerne spor etter gravrust, altså groper i flater som skal være glatte. Prøver du å slipe dette for å få flatene rene og rustfrie etterpå, endrer du på pasningene slik at nytt lager kanskje sitter for romslig.
Men for all del, bare prøv

- Greenone
- Innlegg: 147
- Registrert: 11 jul 2017, 11:09
- Motorsykkelen din: 2007 ZX-10R
- Bosted: Ullensaker
Re: Styret sitter fast
Det meste bør stå greit forklart i Haynes manualen.Chanten skrev: 22 mar 2018, 19:35 Jeg går for gull og bestiller inn deler og Haynes manual til sykkelen! Verste som kan skje, er at den må på verksted;) Forsøkte å jokke på styret nå, men det er triste greier...virker som hele styret er gjenngrodd... Jeg kjører ihvertfall ikke sånn som sykkelen er nå!
Er det noen som har skiftet styrelager selv før, og som har noen tips? Ser en del filmer på youtube, så har fått et bilde av hva jeg begir meg ut på:)
Originallagere er enklere å få riktig preload på enn ettermarkeds koniske lagere.
Ofte kan det være greit å stramme noe mer enn spec når du har montert, slik at lagrene setter seg, for så å slakke opp og sette korrekt preload.
Bruk de gamle lagerskålene for å banke på plass de nye dersom du ikke har spesialverktøy for dette.
Pass på at skålene ikke starter med å sette seg skjevt i rammen. Bruk god tid.
Kjøp deg en hakenøkkel, ikke bruk hammer og skrutrekker på styremutterne. Biltema har en som sannsynligvis passer.
Etter litt kjøring bør du kontrollere slakk og evnt. etterstramme ved behov. Ikke kjør med slakk, dette vil etterhvert skade de nye.
Lykke til :)
Livet er ikke bare en lek, det er også en dans på roser
The older I get the faster I was
The older I get the faster I was
Re: Styret sitter fast
Takker for alle gode råd:)
-
- Innlegg: 2264
- Registrert: 13 feb 2011, 15:43
- Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006
Re: Styret sitter fast
"Preload" er på de fleste sykler et oppgitt moment.FredrikE24 skrev: 22 mar 2018, 21:26 Eneste som man skal passe på er riktig "preload" på lageret. Ellers lite å brenne seg på her egentlig :)
Først rett moment på strammemutter under øvre styrebro. Deretter rett moment på "hovedmutter" som sitter oppå styrebro. Øvre styrebro trekkes til på gaffelbeina etter at hovedmutter er dratt til med moment.
Re: Styret sitter fast
Ja, jeg så det på en youtube film nå. Det er vel der jeg trenger hakenøkkelen:) Men hvis ikke jeg har sett heeelt feil, så fulgte det med en hakenøkkel i kittet til sykklene:)
-
- Innlegg: 2264
- Registrert: 13 feb 2011, 15:43
- Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006
Re: Styret sitter fast
Hakenøkkel som følger med er som regel til fjærforspenn på bakdemper (e). Det er bare å prøve. Ikke så enkelt med hakenøkkel og moment. Du kan ta det på feelingen, men det finnes adaptere til momentnøkkel også.
- Greenone
- Innlegg: 147
- Registrert: 11 jul 2017, 11:09
- Motorsykkelen din: 2007 ZX-10R
- Bosted: Ullensaker
Re: Styret sitter fast
Preload settes mellom der du har slakk, og der det begynner såvidt å bli noe motstand i lageret. Og da mot den løse siden. Du skal ende opp med ingen ekstra motstand og ingen slakk. Det er viktig at alt er demontert slik at ikke kabler etc ødelegger for 100% fri bevegelse. Det kan være så lite som under 1/12 turn forskjell mellom for stramt og passe. Teoretisk sett er det riktige å følge oppgitt moment dersom manualen spesifiserer dette, men i praksis for styrelagere så er dette ett sted hvor momentnøkkel er mindre nødvendig.
Vær også obs på at når du har fått satt 100% riktig preload, så kan dette endre seg når du drar til mutteren på toppen av styrekrona og denne presser ned på styremuttere. Nå har du en "låsemutter" under styrekrona som skal bl.a hjelpe til med å motvirke akkurat dette, men endelig preload kan allikevel endres. Dersom gjenger er litt slitt så vil endringen være større grunnet gjengeslakken. Sjekk derfor motstand etter du har dratt til toppmutter også. (Her bør du følge oppgitt moment) Og av akkurat denne grunn skal man heller ikke stole blindt på oppgitt moment for styremutter.
Vær også obs på at når du har fått satt 100% riktig preload, så kan dette endre seg når du drar til mutteren på toppen av styrekrona og denne presser ned på styremuttere. Nå har du en "låsemutter" under styrekrona som skal bl.a hjelpe til med å motvirke akkurat dette, men endelig preload kan allikevel endres. Dersom gjenger er litt slitt så vil endringen være større grunnet gjengeslakken. Sjekk derfor motstand etter du har dratt til toppmutter også. (Her bør du følge oppgitt moment) Og av akkurat denne grunn skal man heller ikke stole blindt på oppgitt moment for styremutter.
Livet er ikke bare en lek, det er også en dans på roser
The older I get the faster I was
The older I get the faster I was
Re: Styret sitter fast
Suverent, takk for så mange gode svar!
Så på en instruksjonvideo (ikke amatør) at han skrudde øverste låsemutter (med hakenøkkel) så stramt han kunne, for så å løsne en kvart runde. Mente at dette var det ideelle momentet og at man om nødvendig kunne stramme/slakke opp dersom det var nødvendig. Vet ikke om det høres fornuftig ut mtp moment?
Så på en instruksjonvideo (ikke amatør) at han skrudde øverste låsemutter (med hakenøkkel) så stramt han kunne, for så å løsne en kvart runde. Mente at dette var det ideelle momentet og at man om nødvendig kunne stramme/slakke opp dersom det var nødvendig. Vet ikke om det høres fornuftig ut mtp moment?
- Greenone
- Innlegg: 147
- Registrert: 11 jul 2017, 11:09
- Motorsykkelen din: 2007 ZX-10R
- Bosted: Ullensaker
Re: Styret sitter fast
Det hørtes ikke helt riktig ut. Låsemutter skal gjerne bare håndstrammes og det er ofte en skive med bøybare tapper i mellom som holder mutterene på plass. Å overstramme den først har ingen funksjon annet enn å evnt. rette ut skiven i mellom. Hvis du mente nederste mutter, så gjorde han sikkert det for å sette lagrene. Men å spesifisere en kvart runde etc blir ikke riktig. Her er det så små marginer. Hot tips er å følge manualen.
Ikke for å være negativ, men skal jeg være helt ærlig så ville jeg kanskje vurdert å ihvertfall få en pris på arbeidet på verksted. Det er en, om ikke vanskelig, men ihvertfall møysommelig jobb. Spesielt dersom man ikke har erfaring. (Lagerskåler kan ha satt seg etc. De sitter med til dels presspasning) Ikke minst er det livsviktig at det blir gjort riktig.
Ikke for å være negativ, men skal jeg være helt ærlig så ville jeg kanskje vurdert å ihvertfall få en pris på arbeidet på verksted. Det er en, om ikke vanskelig, men ihvertfall møysommelig jobb. Spesielt dersom man ikke har erfaring. (Lagerskåler kan ha satt seg etc. De sitter med til dels presspasning) Ikke minst er det livsviktig at det blir gjort riktig.

Livet er ikke bare en lek, det er også en dans på roser
The older I get the faster I was
The older I get the faster I was