Jompa, en mann i begynnelsen av 60'årene.
- Jompa
- Innlegg: 7211
- Registrert: 08 jan 2011, 14:52
- Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
- Bosted: Alta
Re: Jompa, en mann i 50-årene.
Det med løftehøyde er noe jeg ikke hadde tenkt på, bra du nevnte det. Med bakskjerm som går langt ned under senter av hjulet må man nødvendigvis kunne løfte sykkeln ganske høyt for å kunne ta hjulet ned og ut.
En mulighet er å legge noen solide planker under jekken sånn at hele løftehøyda kan utnyttes til å løfte sykkelen.
Da skal vel hjulet gå klart av skjermen ?
En mulighet er å legge noen solide planker under jekken sånn at hele løftehøyda kan utnyttes til å løfte sykkelen.
Da skal vel hjulet gå klart av skjermen ?
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.
Re: Jompa, en mann i 50-årene.
Tja... det er vel kanskje begrenset hvor mye du kan bygge opp, du må jo få hele pakka under sykkelen for å kunne jekke den opp....
Re: Jompa, en mann i 50-årene.
Ja, eller legg noe oppå jekkflataJompa skrev: 18 mar 2018, 11:17 Det med løftehøyde er noe jeg ikke hadde tenkt på, bra du nevnte det. Med bakskjerm som går langt ned under senter av hjulet må man nødvendigvis kunne løfte sykkeln ganske høyt for å kunne ta hjulet ned og ut.
En mulighet er å legge noen solide planker under jekken sånn at hele løftehøyda kan utnyttes til å løfte sykkelen.
Da skal vel hjulet gå klart av skjermen ?
Eventuelt bare kjøpe en jekk som er nesten helt den samme, bare løfter litt høyere

De om ble nevnt oppe i tråden er slike.
Disse jekkene er også bredere "flate" i gulvet som gjør det mer stødig når du når max høyde.
En jekk i stiver materiale og mer tight sammensatt er mer komfortabel

Det kan være store og tunge hjul på disse syklene, og noen setter sykkelen max opp og deretter en vanlig saksejekk el.lgn under bakhjulet. Da kan man løsne hjulet og deretter senke det på den jekken uten å slite seg ut osv
Som tidligere nevnt, noen sykler kan komme litt kan komme litt skjevt opp. Heller ikke alle HD'r er så flate under som flere sier. Det kan stikke ting ned om man ikke vil ødelegge.
Da kan man lage en braket, eller bearbeide jekken litt, for å skreddersy den til egen sykkel.
Her er en liten sammenligning av et par jekker.
https://www.youtube.com/watch?v=rG_-ETsu0Uk
"Do the right thing"
Re: Jompa, en mann i 50-årene.
Relax skrev: 18 mar 2018, 12:22Ja, eller legg noe oppå jekkflataJompa skrev: 18 mar 2018, 11:17 Det med løftehøyde er noe jeg ikke hadde tenkt på, bra du nevnte det. Med bakskjerm som går langt ned under senter av hjulet må man nødvendigvis kunne løfte sykkeln ganske høyt for å kunne ta hjulet ned og ut.
En mulighet er å legge noen solide planker under jekken sånn at hele løftehøyda kan utnyttes til å løfte sykkelen.
Da skal vel hjulet gå klart av skjermen ?
Du har ikke rare klaringa å gå på under sykkelen, med tanke på å legge noe imellom.
Det er bare så vidt den Jula/Biltema løfteren går under ramma når sykkelen står på støtta....
Til gjengjeld løfter den så høyt at det er null problem å få ut bahjulet.
Tror ikke den mekaniske saksejekken klarer å løfte så høyt.
(Tror strengt tatt den er mer beregnet for å stabilisere en sykkel på et løftebord. )
Har som sagt brukt Jula-løfteren flere ganger til å bytte hjul, både foran og bak på RoadKing og Ultra, og det går relativt smertefritt.
Alt etter hvor store potter du har, så kan det også være nødvendig å fjerne en av eksospottene for å få ut hjulbolten.
På Ultraen til kompisen min, som har "raka rør" fra Vance & Hines, fikk vi dratt ut bolten på oversiden av "potta", mens på min RoadKing måtte vi av med SE-potta på ene siden for å få ut bolten.
I never apologize.
I'm sorry, but that's just the way I am.
I'm sorry, but that's just the way I am.
- Jompa
- Innlegg: 7211
- Registrert: 08 jan 2011, 14:52
- Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
- Bosted: Alta
Re: Jompa, en mann i 50-årene.
Har tenkt litt på saksejekken som du kaller den og ser at x-en på den blir veldig smal og flytter seg mot den ene sida når man løfter.
Den kan nok bli ustødig, får vurdere hydr. løfter i stedet.
Den kan nok bli ustødig, får vurdere hydr. løfter i stedet.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.
- kjellv
- Moderator
- Innlegg: 7056
- Registrert: 14 aug 2012, 23:16
- Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
- Bosted: Molde
- Kontakt:
Re: Jompa, en mann i 50-årene.
Vi har en slik på verkstedet, og bruker den egentlig ganske mye. Genial løsning egentlig. Den er både sterk og stødig, selv når den er helt oppløftet.Jompa skrev:Har tenkt litt på saksejekken som du kaller den og ser at x-en på den blir veldig smal og flytter seg mot den ene sida når man løfter.
Den kan nok bli ustødig, får vurdere hydr. løfter i stedet.
Men når vi har sykler på str med din da bruker vi pallejekken
Sent fra min TA-1053 via Tapatalk
- Jompa
- Innlegg: 7211
- Registrert: 08 jan 2011, 14:52
- Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
- Bosted: Alta
Re: Jompa, en mann i 50-årene.
Snart tre uker siden vi kom hjem fra påskeferie i Karibia og Florida.
Fort Lauderdale i to dager, ei uke på cruise og fire dager i Miami.
Cruiset kan vel enklest beskrives som late dager på et enormt skip med fri tilgang på mat og drikke.
Greit for late folk som meg, men ei uke er nok.
Hva sier du om 330 m lengde, 70 m over vannlinja, 225 000 tonn og godt og vel 8000 mennesker om bord ?
Det var kø ut fra Fort Lauderdale Stort skip, det største jeg har sett
Vi var i land på Haiti, Jamaica og i Mexico.
Så årets påsketur ble med vannscooter i Mexicogulfen.
Marked i Hussein Bolts hjemby, Falmouth på Jamaica
I Mexico skriver de det de mener på skiltene.........
Etter ei uke til sjøs bar det til Miami og 4 dager på South Beach. Jeg fikk meg noen soltimer på stranda og har aldri før bada så tidlig i sjøen.
Prisene var helt hinsides, selv for en nordmann. 30 dollar for en øl på på en fortausrestaurant langs Ocean Drive gjorde at alkoholkonsumet ble holdt på et ytterst edruelig nivå. Fordelen var at jeg slapp å lete etter "rest room" til stadighet.
Om noen lurer, så er det ett mc-merke som gjelder i Florida. Harley Davidson. Punktum.
Jeg så noen få andre sykler også, plastraketter, etpar BMW GS, en Yamaha FJR 1300 og i nabolaget til hotellet bodde det en Ducati Multistrada.
Ellers var det Harley i alle varianter, fra choppere til alle cruisermodellene og forbausende mange Road King, Road Glide, Street Glide og Electra Glide.
Jeg har alltid hatt en forestilling om at Harley er for hvite menn over 40 med pondus, skjegg, tatoveringer og bikeruniform.
Sånn var det ikke i Miami.
Jeg så mange svarte og folk fra lengre sør i Amerika på Harley. Ikke mange damer som kjørte, men noen var det.
Og bare et fåtall av dem så ut som de "bikerne" vi ser her i landet.
Mange av syklene var lettere customisert med bla a større forhjul enn originalt. Høyere styre var også vanlig, men få apehengere.
Desto mer ledlys under tanken og over alt, og eksosanlegg med gromlyd.
Alle andre farger enn ensfarget svart, gjerne kombinasjon av svart og lilla, svart og mørkerød div varianter av blå eller grønn osv.
Jeg har også hatt ei forestilling om at det er rock som gjelder når man kjører HD, og skjønte etter hvert at jeg tok feil der også.....
Jeg hørte ikke "Born to be Wild" en eneste gang
Fra flere av syklene gjallet rap,en utover gatene, pluss Hiphop og Gud vet hva alle musikkstilene heter.
Vel, jeg ble noen illusjoner fattigere og noen erfaringer rikere. Og fikk ikke et eneste bilde av noen sykler.
Miami Beach
Dette må være folkebilen i Miami: Mustang i retrodesign, den blir bare finere jo mer jeg ser på den.
Fort Lauderdale i to dager, ei uke på cruise og fire dager i Miami.
Cruiset kan vel enklest beskrives som late dager på et enormt skip med fri tilgang på mat og drikke.
Greit for late folk som meg, men ei uke er nok.
Hva sier du om 330 m lengde, 70 m over vannlinja, 225 000 tonn og godt og vel 8000 mennesker om bord ?
Det var kø ut fra Fort Lauderdale Stort skip, det største jeg har sett
Vi var i land på Haiti, Jamaica og i Mexico.
Så årets påsketur ble med vannscooter i Mexicogulfen.
Marked i Hussein Bolts hjemby, Falmouth på Jamaica
I Mexico skriver de det de mener på skiltene.........
Etter ei uke til sjøs bar det til Miami og 4 dager på South Beach. Jeg fikk meg noen soltimer på stranda og har aldri før bada så tidlig i sjøen.
Prisene var helt hinsides, selv for en nordmann. 30 dollar for en øl på på en fortausrestaurant langs Ocean Drive gjorde at alkoholkonsumet ble holdt på et ytterst edruelig nivå. Fordelen var at jeg slapp å lete etter "rest room" til stadighet.

Om noen lurer, så er det ett mc-merke som gjelder i Florida. Harley Davidson. Punktum.
Jeg så noen få andre sykler også, plastraketter, etpar BMW GS, en Yamaha FJR 1300 og i nabolaget til hotellet bodde det en Ducati Multistrada.
Ellers var det Harley i alle varianter, fra choppere til alle cruisermodellene og forbausende mange Road King, Road Glide, Street Glide og Electra Glide.
Jeg har alltid hatt en forestilling om at Harley er for hvite menn over 40 med pondus, skjegg, tatoveringer og bikeruniform.
Sånn var det ikke i Miami.
Jeg så mange svarte og folk fra lengre sør i Amerika på Harley. Ikke mange damer som kjørte, men noen var det.
Og bare et fåtall av dem så ut som de "bikerne" vi ser her i landet.
Mange av syklene var lettere customisert med bla a større forhjul enn originalt. Høyere styre var også vanlig, men få apehengere.
Desto mer ledlys under tanken og over alt, og eksosanlegg med gromlyd.
Alle andre farger enn ensfarget svart, gjerne kombinasjon av svart og lilla, svart og mørkerød div varianter av blå eller grønn osv.
Jeg har også hatt ei forestilling om at det er rock som gjelder når man kjører HD, og skjønte etter hvert at jeg tok feil der også.....
Jeg hørte ikke "Born to be Wild" en eneste gang
Fra flere av syklene gjallet rap,en utover gatene, pluss Hiphop og Gud vet hva alle musikkstilene heter.
Vel, jeg ble noen illusjoner fattigere og noen erfaringer rikere. Og fikk ikke et eneste bilde av noen sykler.

Miami Beach
Dette må være folkebilen i Miami: Mustang i retrodesign, den blir bare finere jo mer jeg ser på den.

Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.
- AJ
- Administrator
- Innlegg: 39726
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: Jompa, en mann i 50-årene.
Wow...
!
Litt av en ferie, må jeg si...!
Ble vel sikkert svidd av av par lapper der, tenker jeg...
Like sikkert som at det må ha vært en riktig god feireopplevelse
.

Litt av en ferie, må jeg si...!
Ble vel sikkert svidd av av par lapper der, tenker jeg...

Like sikkert som at det må ha vært en riktig god feireopplevelse

_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.


De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
- Jompa
- Innlegg: 7211
- Registrert: 08 jan 2011, 14:52
- Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
- Bosted: Alta
Re: Jompa, en mann i 50-årene.
Jo, det ble absolutt svidd av noen lapper...... æ måtte spørre fruen om ho hadde ubegrenset kreditt på mastercardet, noe ho heldigvis ikke hadde. Så nå blir det til å jobbe overtid for å berge konkursboet. Neida, det er ikke såå galt.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.
- AJ
- Administrator
- Innlegg: 39726
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: Jompa, en mann i 50-årene.
Uansett er det en tid for når man skal unne seg ferieluksus som dette. Et minne for livet, vil jeg absolutt tro
.


_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.


De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
Re: Jompa, en mann i 50-årene.
Dette så ikke værst ut! Har vært på cruise i Middelhavet, og satser på en tur til Carribean en dag.
Har tidligere jobbet til sjøs, så har vært mye rundtom der borte. Men vi hadde ingen paraplydrinker ombord som jeg kan huske
Har tidligere jobbet til sjøs, så har vært mye rundtom der borte. Men vi hadde ingen paraplydrinker ombord som jeg kan huske

- Grendel
- Innlegg: 489
- Registrert: 20 apr 2016, 20:54
- Motorsykkelen din: '98 Yamaha XJ600 / '14 Yamaha Bolt
Re: Jompa, en mann i 50-årene.
Herlig tur du hadde der @Jompa.
Vi var i USA for noen år siden. Det er absolutt et land jeg vil tilbake til. Vi leide bil, Lincoln selvfølgelig.
Slikt anbefales.
8-)
Vi var i USA for noen år siden. Det er absolutt et land jeg vil tilbake til. Vi leide bil, Lincoln selvfølgelig.
Slikt anbefales.
8-)
...bare en død fisk følger strømmen....
Nåværende: 1998 Yamaha XJ600 (2017-), 2014 Yamaha XVS95R Bolt (2021-)
Tidligere sykler: , 1984 Suzuki ZR50S (2015-17)
NMCU https://nmcu.org/ (Ivaretar rettighetene til MC-kjørere)
Yamaha Custom Club http://ycc.no/ (Klubben for alle Yamaha-kjørere)
Nåværende: 1998 Yamaha XJ600 (2017-), 2014 Yamaha XVS95R Bolt (2021-)
Tidligere sykler: , 1984 Suzuki ZR50S (2015-17)
NMCU https://nmcu.org/ (Ivaretar rettighetene til MC-kjørere)
Yamaha Custom Club http://ycc.no/ (Klubben for alle Yamaha-kjørere)
Re: Jompa, en mann i 50-årene.
Det så sykt nice ut! Lyst til å være med på et sånn cruise jeg også
Fikk du prøvd deg på surfe-maskinen? De har vel en på hver side av skipet?
Var selv i LA og San Diego for noen år siden, og så overaskende få HD-sykler. Så derimot mange R-sykler der borte :)

Var selv i LA og San Diego for noen år siden, og så overaskende få HD-sykler. Så derimot mange R-sykler der borte :)
- Stian87
- Innlegg: 2038
- Registrert: 14 mai 2016, 23:18
- Motorsykkelen din: Ducati Diavel 2016
- Bosted: Ski
Re: Jompa, en mann i 50-årene.
Det så utrolig fint ut. Litt av en ferie gitt
sikkert velsig deilig etter denne lange vinteren (som kanskje ikke er helt over oppe i nord?)

LocaToWeb Profilside
https://locatoweb.com/user/ztian
Ducati Monster 821 2016 (2016 - 2017) --> BMW S1000R 2017 (2017 - 2019) --> Ducati Diavel 2016 (2019--->)
https://locatoweb.com/user/ztian
Ducati Monster 821 2016 (2016 - 2017) --> BMW S1000R 2017 (2017 - 2019) --> Ducati Diavel 2016 (2019--->)
- gsx750_80
- Innlegg: 2212
- Registrert: 24 apr 2010, 19:34
- Motorsykkelen din: GSX 750 '80, Ninja 250R m.fl.
- Bosted: Trøndelag
- Kontakt:
Re: Jompa, en mann i 50-årene.
Glimrende forhold for mc i sørlige California, ja, men svært få å se på vegene, i urbane strøk, og på de sentrale veggene omkring feksJacobsen skrev: 26 apr 2018, 08:21 Det så sykt nice ut! Lyst til å være med på et sånn cruise jeg ogsåFikk du prøvd deg på surfe-maskinen? De har vel en på hver side av skipet?
Var selv i LA og San Diego for noen år siden, og så overaskende få HD-sykler. Så derimot mange R-sykler der borte :)
LA og San Diego. Interstate 5 er hovedvegen mellom de to byene, og der er det lite mc å se. Mange flere på E6 omkring Trondheim, feks.
Man må av hovedvegene for å se særlig mc-trafikk, vanligvis.
Jeg bodde i San Diego i 2015-2016, og ble en søndag med på tur med San Diego Super Moto, som finnes i (bla) denne videoen:
https://www.youtube.com/watch?v=GXceeGUo6HY
Gikk altså mye på Supermotard-sykler, som man kan observere i videoen. Ikke sjelden var det 50 + sykler i flokk, og for en dels vedkommende gikk det mer på bakhjul eller forhjul, og annenhvert lyskryss ble benyttet til burning, omtrent. Rasende festlig.
Var med på en slik tur fra nord for La Jolla, og ned til SD sentrum. Rart ikke politiet tok affære, men de ville kanskje ikke blande seg inn
i en flokk med 50-70 sykler som kjørte som det knapt eksisterte trafikkregler.
Ellers meldte jeg meg inn i San Diego Adventure Riders ( http://www.dualsport-sd.com/ ), en nettbasert klubb (på enkelte sett og vis ikke så ulik mc-siden, bortsett
fra at man måtte betale for adgang til visse forum på nettsiden, adgang til turer, barbecues og diverse rabatter i lokale mc-sjapper.
En snedig sak var at man kunne kjøre fritt med mc i ørken og nær sagt over alt. (Helt ulikt regler for snøscooter her til lands, mao ).
Eks i Ocotillo wells; https://www.youtube.com/watch?v=HToLtFpzKF4 eller Glamis dunes
https://www.youtube.com/watch?v=5jsQc9Y__KY som er i nærheten av SD.
Mao mye adventure-sykler / super moto . Sørlige Califronia er helt fantastisk for motorinteresserte. Men, som noen påpekte, lite HD å se.
(Overraskende lite amerikanskproduserte biler i SoCal også. Bestselgere er vel Camry, Accord o.l.)
mvh
-gsx750_80
-gsx750_80