Honda CBX750 1988 Byggtråd
- Jompa
- Innlegg: 7211
- Registrert: 08 jan 2011, 14:52
- Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
- Bosted: Alta
Re: Honda CBX750 1988 Byggtråd
Ahaa, nå skjønner jeg hva den bøyde plata med de to festeørene som du postet bilde av i forrige innlegg skal brukes til.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.
Re: Honda CBX750 1988 Byggtråd
Jepp! Tror jaggu ikke jeg hadde fått lov til å kjøre lenge uten skilt. Det hadde vel ikke hjelpet at jeg synest det er stygt med skilt...
Videre så har jeg døpt byggprosjektet;
Naboklagen. Grunnen kan nok høres i den vedlagte videoen
(eksosanlegget er IKKE ferdig så det er sagt)
[youtube]https://youtu.be/fSlv-ZLzVwY[/youtube]
Videre så har jeg 2 spørsmål;
1:
Jeg har bytta ut luftfilteret med podfilter og eksosanlegget vil være mye åpnere enn det originale. Er det en ca mal på hvordan forgasserne burde dyses?
2:
Jeg tenker å få shine'a opp motoren. Lakken er sliten å flaket. Har noen erfaring med dette? Hva er beste fremgangsmåte?
Jeg tenker gloss black med polerte finner..
Videre så har jeg døpt byggprosjektet;
Naboklagen. Grunnen kan nok høres i den vedlagte videoen
[youtube]https://youtu.be/fSlv-ZLzVwY[/youtube]
Videre så har jeg 2 spørsmål;
1:
Jeg har bytta ut luftfilteret med podfilter og eksosanlegget vil være mye åpnere enn det originale. Er det en ca mal på hvordan forgasserne burde dyses?
2:
Jeg tenker å få shine'a opp motoren. Lakken er sliten å flaket. Har noen erfaring med dette? Hva er beste fremgangsmåte?
Jeg tenker gloss black med polerte finner..
-
- Innlegg: 7935
- Registrert: 06 nov 2008, 22:42
- Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
- Bosted: Tranby
Re: Honda CBX750 1988 Byggtråd
Sikkert ikke hva du vil høre men:
CV forgassere blir stort sett ubrukelige m podfiltre.
Enten funker de bra på lav eller høy åpning
Enten behold boxen eller bytt forgassere.
De små «ståltrådfilterne» er skitt ytelsesmessige også.
CV forgassere blir stort sett ubrukelige m podfiltre.
Enten funker de bra på lav eller høy åpning
Enten behold boxen eller bytt forgassere.
De små «ståltrådfilterne» er skitt ytelsesmessige også.
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后
Re: Honda CBX750 1988 Byggtråd
Den som ikke tåle tilbakemeldinger bør vel ikke ha en åpen trådmekkern skrev: 23 mar 2018, 10:47 Sikkert ikke hva du vil høre men:
CV forgassere blir stort sett ubrukelige m podfiltre.
Enten funker de bra på lav eller høy åpning
Enten behold boxen eller bytt forgassere.
De små «ståltrådfilterne» er skitt ytelsesmessige også.

Å beholde det orginale luftfilteret blir ikke aktuelt, men å bytte forgassere kan være en mulighet.
Har du noen du mener er en bra swap?
-
- Innlegg: 7935
- Registrert: 06 nov 2008, 22:42
- Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
- Bosted: Tranby
Re: Honda CBX750 1988 Byggtråd
Finn forgassere som ikke har vakumklokker og har nogenlunde lik diameter på venturi. kehin CR forgassere mikuni rs og lignende.
Enklest er det dog hvis du finner noen med samme C-C mellom forgasserne som du har.
Det finnes også eksempler på CV forgassere som ikke er like ubrukelige som de orginale.
VB42A Keihin
GSXR 34mm CV carbs
sjekk ut forumet her for eksempel:http://www.cb1100f.net/
En seksjon med rør/slange mellom filter og forgasser hjelper forresten mye-men det var utseendet da...
Uansett hva du finner på må dette justeres inn med div dyser og testing.
skal du ha noe som fungerer godt og ikke lukter uforbrent bensin fungerer optimalt og heller ikke brenner innmaten i motoren er en bredbåndslamnda A/F måler veldig kjekk under uttesting.
Dette er ennå viktigere nå etter vi har fått etanol i bensina-plugger er ikke lesbare som før.
Enklest er det dog hvis du finner noen med samme C-C mellom forgasserne som du har.
Det finnes også eksempler på CV forgassere som ikke er like ubrukelige som de orginale.
VB42A Keihin
GSXR 34mm CV carbs
sjekk ut forumet her for eksempel:http://www.cb1100f.net/
En seksjon med rør/slange mellom filter og forgasser hjelper forresten mye-men det var utseendet da...

Uansett hva du finner på må dette justeres inn med div dyser og testing.
skal du ha noe som fungerer godt og ikke lukter uforbrent bensin fungerer optimalt og heller ikke brenner innmaten i motoren er en bredbåndslamnda A/F måler veldig kjekk under uttesting.
Dette er ennå viktigere nå etter vi har fått etanol i bensina-plugger er ikke lesbare som før.
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后
Re: Honda CBX750 1988 Byggtråd
Riktig... jeg skal investere mer tid i å lese meg mer opp her ser jeg! Kanskje jeg må se mot en flatslide-upgrade.mekkern skrev:Finn forgassere som ikke har vakumklokker og har nogenlunde lik diameter på venturi. kehin CR forgassere mikuni rs og lignende.
Enklest er det dog hvis du finner noen med samme C-C mellom forgasserne som du har.
Det finnes også eksempler på CV forgassere som ikke er like ubrukelige som de orginale.
VB42A Keihin
GSXR 34mm CV carbs
sjekk ut forumet her for eksempel:http://www.cb1100f.net/
En seksjon med rør/slange mellom filter og forgasser hjelper forresten mye-men det var utseendet da...
Uansett hva du finner på må dette justeres inn med div dyser og testing.
skal du ha noe som fungerer godt og ikke lukter uforbrent bensin fungerer optimalt og heller ikke brenner innmaten i motoren er en bredbåndslamnda A/F måler veldig kjekk under uttesting.
Dette er ennå viktigere nå etter vi har fått etanol i bensina-plugger er ikke lesbare som før.
Ser man må ut med ca 8 - 10 000 for nye mikuni / Keihin. Noen sykler som ble levert med lignende forgassere som er mulig å plukke opp brukt tror du?
Har begynt på litt av påskens arbeid, har et mål om å ferdigstille eksosanlegget


Sent fra min SM-G935F via Tapatalk
-
- Innlegg: 7935
- Registrert: 06 nov 2008, 22:42
- Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
- Bosted: Tranby
Re: Honda CBX750 1988 Byggtråd
Jeg har ikke sjekket opp dette da jeg synes det er MYE enklere med luftfilterboks..
Ikke like stilig men dog..
sveiser ny eksos ja...
jeg bygget om et MAC 4-1 anlegg på cb900customen pga stygg høy lyd og at den ikke ser ut i måneskinn med bare 1 potte grunnet armen til midtstøtta (som jeg vil beholde)så det ble 4-1-2 anlegg sveist i rustfritt med uttagbar dempeplugg. Det originale 4-4anlegget har doble rør som har begynt å skrangle så de gikk på lager.


Ikke like stilig men dog..
sveiser ny eksos ja...
jeg bygget om et MAC 4-1 anlegg på cb900customen pga stygg høy lyd og at den ikke ser ut i måneskinn med bare 1 potte grunnet armen til midtstøtta (som jeg vil beholde)så det ble 4-1-2 anlegg sveist i rustfritt med uttagbar dempeplugg. Det originale 4-4anlegget har doble rør som har begynt å skrangle så de gikk på lager.


当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后
- Kjellrf
- Innlegg: 1621
- Registrert: 31 aug 2009, 15:15
- Motorsykkelen din: Kawa, Honda og Guzzi
- Bosted: Sandefjord
Re: Honda CBX750 1988 Byggtråd
Tommelfingerregelen ved dysing av CV-forgassere med pod-filtre og 4-1, er å gå opp 20-25% på hoveddysa, og ta det derfra. Grunnen er at du får mindre vacuum i gasserne.
Medlem av Tønsberg mc klubb
Eier: Z1000A2, CX500, V7 Sport, ZZR600 E6, VFR800X Crossrunner
Har kjørt og eid mc siden 1980.
Eier: Z1000A2, CX500, V7 Sport, ZZR600 E6, VFR800X Crossrunner
Har kjørt og eid mc siden 1980.
- Kjellrf
- Innlegg: 1621
- Registrert: 31 aug 2009, 15:15
- Motorsykkelen din: Kawa, Honda og Guzzi
- Bosted: Sandefjord
Re: Honda CBX750 1988 Byggtråd
Tommelfingerregelen ved dysing av CV-forgassere med pod-filtre og 4-1, er å gå opp 20-25% på hoveddysa, og ta det derfra. Grunnen er at du får mindre vacuum i gasserne.
Jeg tok og benket Kawan min, for å få det best mulig. Blei veldig bra. Kostet litt, men blei nær perfekt. Har prøvd å dyse andre sykler jeg har hatt, men dessverre mye prøving og feiling før det blir nogetlunde.
Jeg tok og benket Kawan min, for å få det best mulig. Blei veldig bra. Kostet litt, men blei nær perfekt. Har prøvd å dyse andre sykler jeg har hatt, men dessverre mye prøving og feiling før det blir nogetlunde.
Medlem av Tønsberg mc klubb
Eier: Z1000A2, CX500, V7 Sport, ZZR600 E6, VFR800X Crossrunner
Har kjørt og eid mc siden 1980.
Eier: Z1000A2, CX500, V7 Sport, ZZR600 E6, VFR800X Crossrunner
Har kjørt og eid mc siden 1980.
Re: Honda CBX750 1988 Byggtråd
Hvordan designet du dempepluggen? Hvor mye demper den lyden? Eksosen på sykkelen min er slik nå, skulle fått dempet lyden litt mermekkern skrev:Jeg har ikke sjekket opp dette da jeg synes det er MYE enklere med luftfilterboks..
Ikke like stilig men dog..
sveiser ny eksos ja...
jeg bygget om et MAC 4-1 anlegg på cb900customen pga stygg høy lyd og at den ikke ser ut i måneskinn med bare 1 potte grunnet armen til midtstøtta (som jeg vil beholde)så det ble 4-1-2 anlegg sveist i rustfritt med uttagbar dempeplugg. Det originale 4-4anlegget har doble rør som har begynt å skrangle så de gikk på lager.
https://youtu.be/G-riHCO_Iws

Sent fra min SM-G935F via Tapatalk
-
- Innlegg: 7935
- Registrert: 06 nov 2008, 22:42
- Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
- Bosted: Tranby
Re: Honda CBX750 1988 Byggtråd
Det er jo litt begrenset på demping kontra effekt med såpass lite volum du har.
jeg laget 2 dempere som ser ut som "vanlige" db-killere.
de demper den voldsomme dypbasslyden jeg har slik at det låter "normalt"
de ser ut som dette:

en kan jo teste litt div variasjoner når en bygger selv..

jeg laget 2 dempere som ser ut som "vanlige" db-killere.
de demper den voldsomme dypbasslyden jeg har slik at det låter "normalt"
de ser ut som dette:

en kan jo teste litt div variasjoner når en bygger selv..

当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后
Re: Honda CBX750 1988 Byggtråd
Jeg får begynne å teste ut litt ulike dyser når sykkelen er kjørbar. Hvor var du for å benke sykkelen?Kjellrf skrev:Tommelfingerregelen ved dysing av CV-forgassere med pod-filtre og 4-1, er å gå opp 20-25% på hoveddysa, og ta det derfra. Grunnen er at du får mindre vacuum i gasserne.
Jeg tok og benket Kawan min, for å få det best mulig. Blei veldig bra. Kostet litt, men blei nær perfekt. Har prøvd å dyse andre sykler jeg har hatt, men dessverre mye prøving og feiling før det blir nogetlunde.
@Mekkern
Jeg lagde mufflern slik med dempevatt, mulig jeg skulle hatt noe som dempet litt den direkte utstrømningen. Kommer tilbake med flere bilder av eksosanlegget.


Sent fra min SM-G935F via Tapatalk
- Kjellrf
- Innlegg: 1621
- Registrert: 31 aug 2009, 15:15
- Motorsykkelen din: Kawa, Honda og Guzzi
- Bosted: Sandefjord
Re: Honda CBX750 1988 Byggtråd
Jeg var hos Roar Aas, han dreiv ved Spinnin Wheel på Mysen før. Han har flyttet til Hamar, og driver vel nå bare på hobbybasis. Flink fyr :)kasparhz skrev:Jeg får begynne å teste ut litt ulike dyser når sykkelen er kjørbar. Hvor var du for å benke sykkelen?Kjellrf skrev:Tommelfingerregelen ved dysing av CV-forgassere med pod-filtre og 4-1, er å gå opp 20-25% på hoveddysa, og ta det derfra. Grunnen er at du får mindre vacuum i gasserne.
Jeg tok og benket Kawan min, for å få det best mulig. Blei veldig bra. Kostet litt, men blei nær perfekt. Har prøvd å dyse andre sykler jeg har hatt, men dessverre mye prøving og feiling før det blir nogetlunde.
@Mekkern
Jeg lagde mufflern slik med dempevatt, mulig jeg skulle hatt noe som dempet litt den direkte utstrømningen. Kommer tilbake med flere bilder av eksosanlegget.
Sent fra min SM-G935F via Tapatalk
http://mcdyno.com
Sent fra min FRD-L09 via Tapatalk
Medlem av Tønsberg mc klubb
Eier: Z1000A2, CX500, V7 Sport, ZZR600 E6, VFR800X Crossrunner
Har kjørt og eid mc siden 1980.
Eier: Z1000A2, CX500, V7 Sport, ZZR600 E6, VFR800X Crossrunner
Har kjørt og eid mc siden 1980.
Re: Honda CBX750 1988 Byggtråd
Hadde tenkt å jobbe litt på sykkelen i helgen, det ble istedenfor bytting av hovedsylinder på clutchen på Golfen. Etter litt knoting viste det seg å være en grei jobb!


Sent fra min SM-G935F via Tapatalk



Sent fra min SM-G935F via Tapatalk
Re: Honda CBX750 1988 Byggtråd
Med sommeren rett rundt hjørnet burde jeg kanskje se en ende... vi får se hvor langt jeg kommer iløpet av de nærmeste dagene. Dagens prosjekt er å støpe salbunn.
Jeg slenger ut noen bilder når jeg er ferdig.
Sent fra min SM-G935F via Tapatalk
Jeg slenger ut noen bilder når jeg er ferdig.

Sent fra min SM-G935F via Tapatalk