BMW K100RS, K1 og R75/5
Re: BMW K1200RS - Service
Litt googling:
An unusual design choice was a 5mm right offset of the rear wheel. According to BMW engineer Berthold Hauser, this makes up for a slight weight bias to the right. Conventional engineering would expect the bike to shimmy in corners, but we can attest this is not the case.
An unusual design choice was a 5mm right offset of the rear wheel. According to BMW engineer Berthold Hauser, this makes up for a slight weight bias to the right. Conventional engineering would expect the bike to shimmy in corners, but we can attest this is not the case.
BMW K1 1991 og BMW K100RS 1992
- Jompa
- Innlegg: 7211
- Registrert: 08 jan 2011, 14:52
- Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
- Bosted: Alta
Re: BMW K1200RS - Service
Kan det komme. av at sykkelen har litt vektmessig slagside ?Esveen skrev: 12 feb 2018, 13:13 Litt googling:
An unusual design choice was a 5mm right offset of the rear wheel. According to BMW engineer Berthold Hauser, this makes up for a slight weight bias to the right. Conventional engineering would expect the bike to shimmy in corners, but we can attest this is not the case.
At motoren veier mere på høyre side ?
Bare et skudd i blinde fra meg.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.
Re: BMW K1200RS - Service
Kan godt hende det. Kardangen med paralever er også på høyre side, rimelig kraftig konstruksjon sammenlignet med K100 f.eks.
BMW er tydeligvis allergisk mot å gjøre som andre i mc verden :)
BMW er tydeligvis allergisk mot å gjøre som andre i mc verden :)
BMW K1 1991 og BMW K100RS 1992
-
- Innlegg: 2264
- Registrert: 13 feb 2011, 15:43
- Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006
Re: BMW K1200RS - Service
Har også googlet litt. Ser ut som det er en del vektfordeling ute av senter som er årsaken, særlig motor. Kardangdriften med tilhørende vridning av baksving får også litt av "skylden".
Re: BMW K1200RS - Service
Følte for å rydde litt i garasjen. Skaffet ett gratis kjøkken på finn.no, malte med en maling vi hadde liggende. Totalt 700kr for verktøytavle, oppheng, sort akryl og ett par pensler.
Vil kalle det en billig oppussing :)
Vasken blir delevasker med bøtte under og den lille vasken blir oppsamling av olje i bøtte/kar.
Flyttet også hev/senk bordet for å gi bedre plass.
Vil kalle det en billig oppussing :)
Vasken blir delevasker med bøtte under og den lille vasken blir oppsamling av olje i bøtte/kar.
Flyttet også hev/senk bordet for å gi bedre plass.
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
BMW K1 1991 og BMW K100RS 1992
- Jompa
- Innlegg: 7211
- Registrert: 08 jan 2011, 14:52
- Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
- Bosted: Alta
Re: BMW K1200RS - Service
Virkelig fin garasje .
En kjøkkenbenk med solid plate og vask hadde vært en bra ide for meg også, jeg har puslet litt med tanken på å gjøre noe med garasjen min til våren.
En kjøkkenbenk med solid plate og vask hadde vært en bra ide for meg også, jeg har puslet litt med tanken på å gjøre noe med garasjen min til våren.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.
Re: BMW K1200RS - Service
Her var det orden i sysakene
Og ikke dumt med skikkelig benkeplass, så lenge en klarer å holde den "clean" 


Re: BMW K1200RS - Service
Takk for det. Utfordringen er å holde det ryddig. Jeg roter forferdelig med verktøy når jeg holder på, men prøver å rydde når jeg er ferdig. 4 år med LEAN på jobben gjør sitt etterhvert.
Idag tok jeg med 3 dahls pils og Firepower - nyplata til Judas Priest i garasjen (forøvrig overraskende bra!) Da fikk jeg tatt av kammene, tatt ut alle bøttene, rengjort og skrevet ned i skjema. Skrev ned nummer på alle bøttene, slik at jeg lettere kan bestille ny bøtte ved neste justering uten å plukke av alt på forhånd.
På skjema er det M - målt klaring, B - mål innskrevet bak på bøttene og NB - ny mål på bøtte.
Syns det var mye rart her. Det ble gjort en ventilsjekk før jeg kjøpte sykkelen. Usikker på hva som ble gjort. Uansett må jeg prøve å få bedre klaringer.
Idag tok jeg med 3 dahls pils og Firepower - nyplata til Judas Priest i garasjen (forøvrig overraskende bra!) Da fikk jeg tatt av kammene, tatt ut alle bøttene, rengjort og skrevet ned i skjema. Skrev ned nummer på alle bøttene, slik at jeg lettere kan bestille ny bøtte ved neste justering uten å plukke av alt på forhånd.
På skjema er det M - målt klaring, B - mål innskrevet bak på bøttene og NB - ny mål på bøtte.
Syns det var mye rart her. Det ble gjort en ventilsjekk før jeg kjøpte sykkelen. Usikker på hva som ble gjort. Uansett må jeg prøve å få bedre klaringer.
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
BMW K1 1991 og BMW K100RS 1992
Re: BMW K1200RS - Service
Oppstart:
Fikk bøttene fra Mc-tuning samt ny pakning og kjøleveske. Satt i de nye bøttene, monterte kammene med forsiktighet. Strammet boltene i kryssmønster samt 9nm i moment. Dro kammene rolig rundt til sporet passet inn i tappen på drevet. Strammet drevene med 56nm.
Tok med en oljepumpekanne og hadde rikelig med olje på bøtter og knaster. Monterte pakning samt litt pakningstoff i halvmåner og i overgang register/blokk. Skrudde på toppdeksel med 9nm. Skrudde i nye tennplugger til slutt. 20nm.
Fyllte på 3.5l olje og toppet med kjøleveske. Dro motoren rundt med starteren med støtta ut for å få oljetrykk uten tenning.
Deretter fyrte jeg sykkelen som startet med en gang. Litt hvit røyk under oppstart, men helt uten ulyder fra kjedestrammer og ventiler. Har kjørt sykkelen varm 3 ganger nå for å sjekke lekkasjer, termostat og kjølevifter. Virker som alt er som det skal - fornøyd!
Da er det bare å vask og polering som står på planen. Får også bakhjulet med nytt Metzeler Z8 i morgen.
Fikk bøttene fra Mc-tuning samt ny pakning og kjøleveske. Satt i de nye bøttene, monterte kammene med forsiktighet. Strammet boltene i kryssmønster samt 9nm i moment. Dro kammene rolig rundt til sporet passet inn i tappen på drevet. Strammet drevene med 56nm.
Tok med en oljepumpekanne og hadde rikelig med olje på bøtter og knaster. Monterte pakning samt litt pakningstoff i halvmåner og i overgang register/blokk. Skrudde på toppdeksel med 9nm. Skrudde i nye tennplugger til slutt. 20nm.
Fyllte på 3.5l olje og toppet med kjøleveske. Dro motoren rundt med starteren med støtta ut for å få oljetrykk uten tenning.
Deretter fyrte jeg sykkelen som startet med en gang. Litt hvit røyk under oppstart, men helt uten ulyder fra kjedestrammer og ventiler. Har kjørt sykkelen varm 3 ganger nå for å sjekke lekkasjer, termostat og kjølevifter. Virker som alt er som det skal - fornøyd!
Da er det bare å vask og polering som står på planen. Får også bakhjulet med nytt Metzeler Z8 i morgen.
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
BMW K1 1991 og BMW K100RS 1992
- FredrikE24
- Innlegg: 5011
- Registrert: 24 apr 2016, 18:53
- Motorsykkelen din: BMW K1200RS
- Bosted: Nordre Follo
Re: BMW K1200RS - Service
Kjempegreier! Godt jobba! Det er tilfredsstillende når man med visshet vet at ting er i orden! :)
På kald olje, hvor lenge er oljetrykket over grenseverdi for utløst oljetrykksensor(lampe lyser) etter å ha kjørt starteren en stund?
Jeg har ofte bortfall av oljetrykkslampe i opp mot et halvt minutt(!), noe jeg synes er litt spesielt. Oljetrykket kommet fryktelig fort på plass også. Bør jo være et godt tegn?
På kald olje, hvor lenge er oljetrykket over grenseverdi for utløst oljetrykksensor(lampe lyser) etter å ha kjørt starteren en stund?
Jeg har ofte bortfall av oljetrykkslampe i opp mot et halvt minutt(!), noe jeg synes er litt spesielt. Oljetrykket kommet fryktelig fort på plass også. Bør jo være et godt tegn?
Re: BMW K1200RS - Service
Må bare si at det er veldig lærerikt med slike tråder hvor det er tatt bilder arbeidet.
Sent fra min SM-G955F via Tapatalk
Sent fra min SM-G955F via Tapatalk
Re: BMW K1200RS - Service
Det må jeg sjekke en dag. Ser at oljetrykkslampa slukker umiddelbart etter tenning. Bytta trykkbryteren i fjor.
Ja, når man har mobil i nærheten er det lett å ta bilder hvis man har lagt seg til vanen. Jeg gjør det også som en servicehistorikk/dokumentasjon.
La ei papplate under sykkelen etter sist oppstart. Ingen tegn til vann/olje lekk. Det grufset som ligger der er fra tidligere oljesøl/grus på oljetrykkbryterkabelen som falt av.
Montert nytt Metzeler roadtec Z8 bakdekk.
Ja, når man har mobil i nærheten er det lett å ta bilder hvis man har lagt seg til vanen. Jeg gjør det også som en servicehistorikk/dokumentasjon.
La ei papplate under sykkelen etter sist oppstart. Ingen tegn til vann/olje lekk. Det grufset som ligger der er fra tidligere oljesøl/grus på oljetrykkbryterkabelen som falt av.
Montert nytt Metzeler roadtec Z8 bakdekk.
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
BMW K1 1991 og BMW K100RS 1992
Re: BMW K1200RS - Service
Siste puss før montering i morgen. Da blir sykkelen klar for ny sesong:
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
BMW K1 1991 og BMW K100RS 1992
Re: BMW K1200RS - Service
Takk for det Erling :)
Da er begge syklene klare for sesongen. K100'en har fått ny olje og filter.
Håper neste oppdatering er fra en tur.
Riktig god påske.
Da er begge syklene klare for sesongen. K100'en har fått ny olje og filter.
Håper neste oppdatering er fra en tur.
Riktig god påske.
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
BMW K1 1991 og BMW K100RS 1992