Hva er begrunnelsen for å lagre med 98-oktan, og å blande inn olje? Jeg har vinterlagret sykler i kald garage i en mannsalder, mange ulike typer med og uten innsprut. Bensin som lagres noen måneder oppleves helt lik som "fersk" bensin. Syklene er lettstartet, de går like bra og alt er på stell, uansett hvor gammel bensinen er. Det samme gjelder bensin til plenklipper og motorsag. Ingen merkbar forskjell.AJ skrev: 02 apr 2018, 20:15Høres ut som et godt tips. Noterer meg dette i tillegg til å fortsette med å fylle full tank 98 oktan de siste kjøreturene før vinterlagring.Bergen skrev: 02 apr 2018, 20:09 Angående bensin fikk jeg et tips her før vinteren. Hell i en knapp halv desiliter 2 takts olje på full tank og kjør sykkelen 10 min før lagring. Ryker litt på første tank, men beskytter overflater og skader ingen verdens ting.
Jeg tenker: 4 til 6 måneder i garasjen for en motorsykkel kan kalles parkering. Syklene utsettes uansett ikke for værre påkjenninger enn de gjør ved vanlig bruk gjennom sesongen, med varme, kulde, fuktighet osv.
HVIS jeg skulle bruke "oljetrikset" (noe jeg ikke skal) så ville jeg ha blandet bittelitt olje i bensinen ved nesten tom tank og deretter tomgangskjørt sykkelen noen minutter, for deretter å fylle opp tanken med ren bensin uten olje. Ingen grunn til å "brenne" mer olje enn nødvenig i forbrenningskammer.