

Jeg er ikke så veldig opptatt av det, men veit at veldig mange andre er, så derfor er det viktig å tenke på.JK95 skrev: 05 apr 2018, 10:34 Jeg kjører en Ducati fra 2001 med 108k km på tellerverket, og den går knallgodt enda, så km.stand ville jeg ikke brydd meg hardt omAlt for mange legger for mye tanker i km på MC, en skulle tro en sykkel med 50k km tilsvarer en taxi-mæsj med 500k km på hvordan enkelte kvier seg for kilometer
![]()
Dansekris skrev: 04 apr 2018, 22:40Hvor høy er du? Er selv 184cm og ganske lang i beina.Jajo82 skrev: 04 apr 2018, 18:12 Se på den live også. Etter det jeg leste om f800 så har den en salhøyde på 890mm( korriger meg om jeg tar feil) har selv en africa twin og den er på grensa høy, f800 er tydeligvis høyere
Takk for tips!SverreOlsen skrev: 05 apr 2018, 15:32 https://www.finn.no/mc/all/ad.html?finnkode=101116541
Kjeeempe sykkel for billig penge, lik min, helt utrolig kjørmaskin og på utenlandske forum er det flere med disse som er gått 200 tusen uten problemer! Ligger en 995i ute også, 20 hk mer og litt annen teknologi i motoren. Begge med elektrisk innsprøytning :)
Det blir nok en stor forandring og får nok ikke begge fotbladene i bakken samtidig, men det er vel bare en vanesak tenker jeg!Jajo82 skrev: 05 apr 2018, 16:06Dansekris skrev: 04 apr 2018, 22:40Hvor høy er du? Er selv 184cm og ganske lang i beina.Jajo82 skrev: 04 apr 2018, 18:12 Se på den live også. Etter det jeg leste om f800 så har den en salhøyde på 890mm( korriger meg om jeg tar feil) har selv en africa twin og den er på grensa høy, f800 er tydeligvis høyere
Er 180 så da er det uproblematisk for deglykke til med kjøp av ny sykkel🏍🏍
Dansekris skrev: 05 apr 2018, 16:19Takk for tips!SverreOlsen skrev: 05 apr 2018, 15:32 https://www.finn.no/mc/all/ad.html?finnkode=101116541
Kjeeempe sykkel for billig penge, lik min, helt utrolig kjørmaskin og på utenlandske forum er det flere med disse som er gått 200 tusen uten problemer! Ligger en 995i ute også, 20 hk mer og litt annen teknologi i motoren. Begge med elektrisk innsprøytning :)
Vurderte den svarte som har ligget ute en stund, men slo det fra meg. Syns den var litt for gammel og dyr.Det blir nok en stor forandring og får nok ikke begge fotbladene i bakken samtidig, men det er vel bare en vanesak tenker jeg!Jajo82 skrev: 05 apr 2018, 16:06Dansekris skrev: 04 apr 2018, 22:40Hvor høy er du? Er selv 184cm og ganske lang i beina.Jajo82 skrev: 04 apr 2018, 18:12 Se på den live også. Etter det jeg leste om f800 så har den en salhøyde på 890mm( korriger meg om jeg tar feil) har selv en africa twin og den er på grensa høy, f800 er tydeligvis høyere
Er 180 så da er det uproblematisk for deglykke til med kjøp av ny sykkel🏍🏍
Det er ingen tvil om at teknisk holder nok sykkelen svært lenge, så fremt den blir vedlikeholdt, men det er nok som du sier mange som er opphengt i km-stand. Jeg kjøpte en V-storm Suzuki som hadde 54000 km og som var gått 75 000 da jeg solgte den. Teknisk var den kanskje bedre da jeg solgte den, men det tok en stund før jeg fikk salg og da måtte jeg sette ned prisen. Nå skal det nevnes at jeg bor i Finnmark og at markedet er mindre, til slutt ble det en kar fra Jessheim som kjøpte denDansekris skrev: 05 apr 2018, 10:24Takk for svar!Ketil skrev: 05 apr 2018, 07:41Jeg synes denne ser veldig fin ut og er særdeles godt utstyrt, i tillegg virker det som alt av servicer er tatt og at en del slitedeler er skiftet nylig. 800GS er velprøvd og har hele tiden vært en populær mc i adv-segmentet, og mange som kjøre mye utenfor asfalt foretrekker denne fremfor en 1200 GS/GSA på grunn av lavere vekt, den er også brukt på mange lange transkontinentale mc-ekspedisjoner. Så at den har rundet 50 000 km, forutsatt at servicer er fulgt opp, ville ikke bekymret meg. Fordelen med å kjøpe en "gammel" mc er at du slipper å forholde deg til dyre service på merkeverksted, og heller kan gjøre mye vedlikehold selv samtidig som du lærer mye nytt om sykkelen din. Jeg har en mc utenfor garanti og har gjennom forum som dette og kritisk bruk av YouTube, lært meg at det er veldig mye du får til av det som gjøres av service. Det som jeg har satt bort til verksted har vært justering av ventiler, ellers har jeg gjort det meste selv. Du bruker helt sikkert mer tid på å skru selv enn en mekaniker på verksted gjør, men du sparer en del penger og du lærer å kjenne din egen mc bedre. Til en BMW som dette finnes det egne forum på nett og et hav av deler/tilbehør å få tak i. Lykke til med valget og eventuelt kjøp!Dansekris skrev: 04 apr 2018, 14:48Finansiering er selvsagt en mulighet, men den muligheten ønsker jeg ikke å benytte. Jeg eier ikke egen leilighet ennå, så alle kjøp blir fullfinansiert av egen lomme inntil videre. Gjeldslave blir jeg fort uansett!thewiz skrev: 04 apr 2018, 14:39 Kjøp deg en 14-15 R1200GSA. Er finansiering en mulighet? Tror det er vanskelig å slå disse hvis man ser på konkurrentene.
Man lever en gang, og plutselig er det slutt, kan like gjerne kjøpe kjøretøyet du ønsker mest.
Jeg er bare 26 år gammel, så at jeg ikke har drømmesykkelen i hende enda lever jeg godt med. Denne BMWen har alt jeg ønsker meg og masse ekstrautstyr.
Er bare litt bekymra for servicekostander og høy KM-stand. Ta en titt her:
https://www.finn.no/mc/all/ad.html?finn ... =117129670
Det er det jeg også har tenkt. Her er det mye utstyr som jeg uansett ville kjøpt, så sparer en del på det.
Min eneste bekrymring er KM-standen og eventuelle storservicer som ligger rundt hjørnet. Jeg må ta hensyn til at jeg sikkert kommer til å kjøre 10-20K før den skal selges igjen og konsekvensene av å sitte på en sykkel som har gått 70k. Det er nok ikke en veldig lettsolgt sykkel.
Her er servicehistorikken på nevnte sykkel:
21000 km byttet til kraftigere bolt og forsterket feste for bakdemper fra Best Rest Products
24000 km 20000 service hos BMW Sandefjprd
24600 km nytt fremdekk Heidenau K60 90/90-21
24600 km nytt bakdekk Heidenau K60 150/70-17
30300 km plugger og luftfilter
32700 km styrelager
32700 km Hjullager foran
33000 km olje og filter (20/3-16)
37500 km Hjullager bak
37500 km drev og kjede
40900 km service olje og filter (13/5-17)
41375 km nye dekk Anakeen III
Det betyr at det ikke har vært gjort storservice siden 24k og at dekkene har rullet 10k km. Det bør gi meg litt rom for å prute, sant?
Hva tenker dere ellers på verditap når sykkelen nærmer seg 70k km?
Jeg har i dag snakket med MC-huset Nydal og det mangler jo en 40k-service her med ventilsjekk. Kan ikke se at bremsevæske er byttet siden 24k heller. Dekkene har rullet 10k og må byttes før langtur.Ketil skrev: 06 apr 2018, 08:41Det er ingen tvil om at teknisk holder nok sykkelen svært lenge, så fremt den blir vedlikeholdt, men det er nok som du sier mange som er opphengt i km-stand. Jeg kjøpte en V-storm Suzuki som hadde 54000 km og som var gått 75 000 da jeg solgte den. Teknisk var den kanskje bedre da jeg solgte den, men det tok en stund før jeg fikk salg og da måtte jeg sette ned prisen. Nå skal det nevnes at jeg bor i Finnmark og at markedet er mindre, til slutt ble det en kar fra Jessheim som kjøpte denDansekris skrev: 05 apr 2018, 10:24Takk for svar!Ketil skrev: 05 apr 2018, 07:41Jeg synes denne ser veldig fin ut og er særdeles godt utstyrt, i tillegg virker det som alt av servicer er tatt og at en del slitedeler er skiftet nylig. 800GS er velprøvd og har hele tiden vært en populær mc i adv-segmentet, og mange som kjøre mye utenfor asfalt foretrekker denne fremfor en 1200 GS/GSA på grunn av lavere vekt, den er også brukt på mange lange transkontinentale mc-ekspedisjoner. Så at den har rundet 50 000 km, forutsatt at servicer er fulgt opp, ville ikke bekymret meg. Fordelen med å kjøpe en "gammel" mc er at du slipper å forholde deg til dyre service på merkeverksted, og heller kan gjøre mye vedlikehold selv samtidig som du lærer mye nytt om sykkelen din. Jeg har en mc utenfor garanti og har gjennom forum som dette og kritisk bruk av YouTube, lært meg at det er veldig mye du får til av det som gjøres av service. Det som jeg har satt bort til verksted har vært justering av ventiler, ellers har jeg gjort det meste selv. Du bruker helt sikkert mer tid på å skru selv enn en mekaniker på verksted gjør, men du sparer en del penger og du lærer å kjenne din egen mc bedre. Til en BMW som dette finnes det egne forum på nett og et hav av deler/tilbehør å få tak i. Lykke til med valget og eventuelt kjøp!Dansekris skrev: 04 apr 2018, 14:48Finansiering er selvsagt en mulighet, men den muligheten ønsker jeg ikke å benytte. Jeg eier ikke egen leilighet ennå, så alle kjøp blir fullfinansiert av egen lomme inntil videre. Gjeldslave blir jeg fort uansett!thewiz skrev: 04 apr 2018, 14:39 Kjøp deg en 14-15 R1200GSA. Er finansiering en mulighet? Tror det er vanskelig å slå disse hvis man ser på konkurrentene.
Man lever en gang, og plutselig er det slutt, kan like gjerne kjøpe kjøretøyet du ønsker mest.
Jeg er bare 26 år gammel, så at jeg ikke har drømmesykkelen i hende enda lever jeg godt med. Denne BMWen har alt jeg ønsker meg og masse ekstrautstyr.
Er bare litt bekymra for servicekostander og høy KM-stand. Ta en titt her:
https://www.finn.no/mc/all/ad.html?finn ... =117129670
Det er det jeg også har tenkt. Her er det mye utstyr som jeg uansett ville kjøpt, så sparer en del på det.
Min eneste bekrymring er KM-standen og eventuelle storservicer som ligger rundt hjørnet. Jeg må ta hensyn til at jeg sikkert kommer til å kjøre 10-20K før den skal selges igjen og konsekvensene av å sitte på en sykkel som har gått 70k. Det er nok ikke en veldig lettsolgt sykkel.
Her er servicehistorikken på nevnte sykkel:
21000 km byttet til kraftigere bolt og forsterket feste for bakdemper fra Best Rest Products
24000 km 20000 service hos BMW Sandefjprd
24600 km nytt fremdekk Heidenau K60 90/90-21
24600 km nytt bakdekk Heidenau K60 150/70-17
30300 km plugger og luftfilter
32700 km styrelager
32700 km Hjullager foran
33000 km olje og filter (20/3-16)
37500 km Hjullager bak
37500 km drev og kjede
40900 km service olje og filter (13/5-17)
41375 km nye dekk Anakeen III
Det betyr at det ikke har vært gjort storservice siden 24k og at dekkene har rullet 10k km. Det bør gi meg litt rom for å prute, sant?
Hva tenker dere ellers på verditap når sykkelen nærmer seg 70k km?Den BMW'n du vurdere vil nok gi deg mye mc-glede, og kanskje blir du å beholde den lenger enn du tror. Jeg ville ikke bekymret meg nå for et eventuelt fremtidig salg. Dette er i utgangspunktet lettsolgte sykler, men du må alltid regne med et visst tap i salg av kjøretøy og alt handler til slutt om pris, solgt den får du.
Skulle gjerne, men det er for dyrt og for langt unna.Bjerknez skrev: 06 apr 2018, 09:42 Hva med denne?
https://www.finn.no/mc/all/ad.html?finnkode=115871793
Hvis du slipper nye dekk og storservice så sparer du fort inn noen tusenlapper ved å kjøpe denne. Den har også gått langt mindre etc.
Jeg tror heller ikke at denne er i dårlig stand, men skal jeg kjøpe en sykkel som har gått så langt vil jeg ha alle stemplene i boka jeg trenger for potensielle petimetere som skal kjøpe den av meg siden.FredrikE24 skrev: 06 apr 2018, 12:54 Min runder snart 100k, ikke bruker den olje, ikke er den lat, kompresjon som da den var ny.. Rotax motorene som sitter i BMW F-serie er bra greier, de har laget motorsykkel og snøscootermotorer i alle år, og vært ganske frempå innen Racing.
Hvis du ser hele regnestykket (forutsatt at hovedservice ikke trengs og nye dekk trengs å kjøpes) så sparer du muligens 15.000,- bare der som du må ut med på den andre sykkelen. I tillegg så er dte større sjanse for at verdien på sykkelen holder seg bedre da dne har gått ca. 30.000km. mindre enn den andre du kikket på.Skulle gjerne, men det er for dyrt og for langt unna.
Du må huske på at Tracer ikke er noen ADV på noen måte, men en ren asfaltsykkel med kun asfaltegenskaper, grus/offroad egenskapene er som på din S1000RBjerknez skrev: 04 apr 2018, 15:08 Må si meg enig med thewiz her.
Skal du ha adventure sykkel i "billigsegmentet" så tror jeg MT09 Tracer er en sikker vinner. Riktignok er dette en Adventure Light ( i beste fall), og den rekker nok kanskje ikke GSA'en til anklene, men trøsten er at motoren i MT09 Tracer er vesentlig morsommere enn den boblemotoren som sitter i GSA'en. Desverre så tror jeg GSA'en slår Tracer ned i støvlene på de fleste andre områder. Men det betyr ikke at Tracer er en dårlig sykkel. Man kan vel egentlig ikke sammenligne dem en gang.
MC-huset Nydal skulle ha 6000 og MC Oslo skulle ha 7000. MC Oslo var også opptatt av å påpeke av siden sykkelen hadde en historikk med K60-dekk ville den nok ha betydelig større slitasje enn en tilsvarende sykkel som kun hadde gått på asfalt.simpson skrev: 06 apr 2018, 15:26Du må huske på at Tracer ikke er noen ADV på noen måte, men en ren asfaltsykkel med kun asfaltegenskaper, grus/offroad egenskapene er som på din S1000RBjerknez skrev: 04 apr 2018, 15:08 Må si meg enig med thewiz her.
Skal du ha adventure sykkel i "billigsegmentet" så tror jeg MT09 Tracer er en sikker vinner. Riktignok er dette en Adventure Light ( i beste fall), og den rekker nok kanskje ikke GSA'en til anklene, men trøsten er at motoren i MT09 Tracer er vesentlig morsommere enn den boblemotoren som sitter i GSA'en. Desverre så tror jeg GSA'en slår Tracer ned i støvlene på de fleste andre områder. Men det betyr ikke at Tracer er en dårlig sykkel. Man kan vel egentlig ikke sammenligne dem en gang.
Når jeg kjøpte min F800 hadde den akkurat hatt stor service med ventiljustering, var ikke kostbart, og kom på på 1/3 av siste service jeg hadde på Ducatien min