IronButt

Om motorsykler generelt, MC-nyheter, kjøreopplæring, MC i media osv. osv.
Svar
Brukeravatar
Intruder
Motorsykkelen din: 1992 Intruder 750

Re: IronButt

Legg inn av Intruder »

Da jeg i hine gamle dager kjørte taxi,måtte jeg,etter 20 timer sammenhengende kjøring
bråstoppe fordi jeg så en diger haug med halmbunter midt i vegen. :oh :dontknow
Da jeg gikk ut av taxi`n var det ingenting der... :notlistening :[-(
Da bar det rett hjem og til sengs !! :mk
Evig eies kun det tapte !

Nil satis nisi optimum !

http://www.rykogreis.com/" onclick="window.open(this.href);return false;

Brukeravatar
Jalmar
Motorsykkelen din: Din MC her

Legg inn av Jalmar »

jhn skrev:Foresten Jalmar hvis du kjører i 24 timer kun for å teste det så utsetter du både dæ sjøl og andre for unødig fare,du prater jo som en erfaren
traffikant så det forundre mæ litt at du ikke forstår det.
Det e vel ingen som har tenkt om så bare litt på traffiksikkerhet som
e uenig i det.
Så fort man setter seg på en mc, eller i en bil, utsetter man seg selv og andre for unødig fare. I hvert fall så lenge kjøretøyet er i bevegelse. Når det er sagt, så tror jeg det er viktig å se litt på hva maraton-kjøring egentlig er.

Jeg kan ikke forstå at en vel forberedt sjåfør skal representere noen ekstra fare for seg sjøl eller omgivelsene ved å kjøre f.eks. 24 timer for å teste seg selv og dertil egnet utstyr. Da tror jeg en uforberedt sjåfør som kjører 10 timer for å besøke sin akutt syke mor (f.eks.) er en mye større risiko for omgivelsene.

Dette er i bunn og grunn snakk om at man bør kjenne seg selv og sine begrensninger før man setter seg på sykkelen i det hele tatt. Og det at man er interessert i maraton-kjøring, betyr ikke nødvendigvis at man er mer interessert i risiko enn andre. Jeg tror nok (uten å ha vitenskapelige beviser) at du vil finne flere ulykker blant sjåfører som leter etter benken i skogen hver onsdag, enn blant de som driver med maratonkjøring.

Det er imidlertid en ting jeg setter som en forutsetning. Det er at man klarer å holde på med denne aktiviteten uten at konkuranseintstinktene tar overhånd. Og det tror jeg kan være tilfelle for de som holder på mange dager i strekk for å nå de gjeveste utmerkelsene. For min del kunne jeg stoppet 5 mil hjemmefra og sovet hvis jeg følte meg uskikket til å kjøre videre p.g.a. søvnmangel eller andre trafikkfarlige tilstander.

For mitt vedkommende er dette en aktivitet jeg holder på med like mye for forberedelsene sin del. Ruteplanlegging og tilpassing av sykkel er artig, og en test for å se hvor god man er til å forutse det som eventuelt kan skje. Man skal også bruke litt tid på å lære seg selv å kjenne. Søvnrytme, kroppens tegn på utmattelse og slike ting er viktig å kjenne før man legger ut på slike "stunt". Og som nevnt tidligere, jeg kutter ut denne hobbyen så fort jeg merker at det går konkuranse i det. Hvis jeg merker at jeg ikke klarer å stoppe etter 20 timer fordi jeg er trøtt, så er ikke maraton-kjøring noe for meg lenger.

Men som nevnt i tidligere innlegg, så er dette vanskelig å skjønne for de som ikke har denne interessen. Akkurat som jeg har vanskelig med å forstå vitsen med å røyke f.eks.
1980 Kawasaki Z650SR "Gamle" For tiden uregistrert
2000 Kawasaki ZG1200 Voyager Still going strong
2015 Kawasaki KLX250S Flytter inn i garasjen i løpet av mai
2014 Citroen Berlingo 1,6 HDI Proff Lang utgave

c")

Brukeravatar
tagesk
Motorsykkelen din: 2011 BMW R1200GS-A
Kontakt:

Legg inn av tagesk »

Jalmar skrev:Akkurat som jeg har vanskelig med å forstå vitsen med å røyke f.eks.
Røyke er fantastisk. Synd jeg ikke kan drive med det lengere.

Ellers er alt du sier (her hvertfall :-J ) fornuftig og "på kornet".

[TaSK]
Oslo øst
2011 BMW R1200GS-A. 2020: 1k - 2019: 2k - 2018: 3k - 2017: 12K - 2016: 9k - 2015: 18k - 2014: 28k - 2013: 8k - 2012: 19k - 2011: 33k - 2010: 24k - 2009: 23k - 2008: 26k
Info om å kjøre MC i Toscana. Kjøp boken her.
IBA: 33616 (2008)

Brukeravatar
jhn
Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str

Legg inn av jhn »

Joda Jalmar du skreiv omtrent det æ hadde forventa og det e jo en god del fornuft i det du skriv men det forandre ikke
det faktum at etter x antall timer så blir man sliten og da går reaksjonstiden opp og vurderingsevner ned, deriblant evner til å vurdere egen årvåkenhet.

Brukeravatar
Jalmar

Legg inn av Jalmar »

Nettopp. Etter X antall timer. Der sa du det helt korrekt. :thumleft

Og x antall timer kan være 5 timer for en person, og 20 timer for en annen person. Det kommer av mange faktorer. Trening er en av de faktorene.

Man kan ikke kjøre to timer hver onsdag gjennom hele sesongen, og så legge ut på et 24-timers Iron Butt-opplegg. Da er man ute på farlige veier. Akkurat som man ikke kan gå skitur med appelsinspising som mål hver lørdag om vinteren, og så melde seg på Vasaloppet og regne med å hevde seg.

Dessuten er vurderingen i starten kanskje den viktigste vurderingen. Er man forberedt nok, er man uthvilt nok, har man en god nok form den dagen??? Så kommer vurderingene underveis. Når rumpa verker, skuldrene verker og øyelokkene begynner å bli tunge. Og jeg tror at de som er interessert i maraton-kjøring er en god del flinkere til å vurdere disse risikomomentene, enn en sjåfør som kjører normale turer i nærområdet. Nettopp fordi man er genuit interessert i å vite mer om sine egne begrensninger for å kunne utføre sin hobby på en trygg måte. Dessuten skal vi ta med i betraktningen at halsbrekkende kjøring i høy fart, der man hele tiden tar sjanser, er noe av det som en maratonkjører for enhver pris må unngå. Fordi det tapper en for krefter.

c")

Brukeravatar
Baron von Waffel
Motorsykkelen din: §usuki DL1000 Vstrom, Honda Varadero 125

Legg inn av Baron von Waffel »

Sammenligningen med kjøre- og hviletidsbestemmelsene er bare delvis relevant. for de reglene er gitt for å passe for alle yrkessjåfører. Dermed blir de et slags minste felles multiplum, mens det sikkert finnes noen yrkessjåfører som ville hatt kapasitet til å kjøre mye mer uten at det ble uforsvarlig. Av kontrollhensyn er det umulig å ha regler som blir så skjønnspregede som man da måtte gjøre kjøre- og hviletidsbestemmelsene.
Min Stolte Gnager - §uzuki DL 1000 V-strom
Smågnageren -Honda Varadero 125

Brukeravatar
jhn

Legg inn av jhn »

Og plutselig en dag finner både du og kanskje noen med/mottraffikanter ut hvor dine
begrensninger ligger.Sjansen for at det skal skje øker for hver time men nok om det,
du og dine likesinnede blir tydeligvis ikke påvirket av de samme naturlover som
folk flest så æ stoppe her.

Brukeravatar
Jalmar

Legg inn av Jalmar »

Naturlovene gjelder for alle uansett. Forskjellen du ikke ser er at naturlovene slår inn på forskjellig måte, med forskjellig effekt, på forskjellige personer.

Jeg kan ikke konkurere med Einar Bjørndalen i skisporet eller på standplass med 160 i puls. Men det er de samme naturlover for han og meg. For han vil ikke det å delta i et skiskytterrenn medføre unormal fare, men for meg ville det antagelig være livstruende hvis jeg skulle forsøke å holde følge.

Forskjellen på Bjørndalen og meg er i dette tilfellet ikke naturlovene, men trening og forberedelser.

Tenk også på en annen ting. Trafikken er full av folk som vurderer seg som skikket til å føre bil eller mc etter en hard arbeidsdag, og har kanskje hodet fullt av tanker om helt andre ting enn trafikk. DET er et større faremoment enn en vel forberedt maraton-kjører. ;e

c")

Brukeravatar
jhn

Legg inn av jhn »

Æ sa æ skulle stoppe men æ ombestemte mæ.Æ vil anta at Bjørndalen e vel så godt
forberedt som det du e og selv han går på en smell i ny og ne.
En viktig forskjell e at hvis han feilbedømmer så e vel det værste som kan skje at
han treffer den benken æ går rundt i skogen å snuble og leite etter,mens du derimot
kan treffe mæ på landeveien på tur til den samme skogen.Æ vet ikke helt om du
ser forskjellen ?

Brukeravatar
Jalmar

Legg inn av Jalmar »

Det som skjer med Bjørndalen når han går på en smell, er at han enten går rolig inn og får et dårligere resultat enn han siktet etter, eller at han bryter løpet. Dette fordi erfaring og trening har gjort at Bjørndalen vet at han har gått på en smell.

Så sånn sett syns jeg du fant en fin sammenligning.

Og du har helt rett i at Bjørndalen sikkert er vel så godt forberedt på sine aktiviteter, som jeg er på mine. Det er jo nettopp det som er poenget.

Og er man forberedt og trent for en aktivitet, så vet man hvor begrensningene ligger. Og man vet en god del om de tegnene som viser seg når man er i ferd med å gå på en smell.

En mulig forskjell på Bjørndalen og en maraton-kjører, vil jeg tro er konkuranseinstinktet. Det kan godt være at Bjørndalen presser seg mer fordi han er motivert av resultatet i sterkere grad enn en maraton-kjører som ikke tjener noe ekstra om han klarer distansen eller ikke.

Jeg syns jo det er trist hvis du kjører rundt og føler deg usikker på om du vil få en maraton-kjører i fanget når du er ute på tur. Jeg tror jeg kan berolige deg når det gjelder dette. For det første er det ikke så veldig mange som holder på med denne aktiviteten her i landet, og for det andre er det mye større sjans for at du f.eks. treffer en fyllekjører eller en mobiltelefonsnakkende bilist på din vei.

Tenker du noen gang på at du kan få en fallskjermhopper i hodet når du ferdes ute på veien? Eller at ferga du befinner deg på kan gå i brygga med et smell fordi kapteinen er dritings? Disse to siste kommentarene kan virke både barnslige og flåsete, men det er faktisk ting som har skjedd. Foeløpig har jeg ikke lest eller hørt noe om maraton-kjørere som har forårsaket ulykker.

Men man kan jo spørre seg selv følgende:

Hvor gikk tidsgrensa for når man blei usikker som sjåfør når man nettopp hadde fått lappen? 2-3 timer? (antagelig 0 timer som helt fersk)

Hvor gikk grensa når man hadde kjørt f.eks. 5 år og kanskje 50K kilometer? 7-9 timer?

Og hvor går grensa hvis man tenker seg at man sitter på en sykkel man føler seg komfortabel på, og man har 10-15-20-25 års erfaring, og har trent for å øke både fysisk og psykisk form???

Poenget her er at de ferdighetene man øver på og er motivert for å holde på med øker etter hvert. Det finnes ingen som kan si at f.eks. 10 timer er maks før du blir en usikker sjåfør. Da burde man heller fokusere på andre og viktigere ting i trafikken, og på den måten bidra til at trafikken blei tryggere.

Ting man selv ikke er interessert i, behøver ikke være farlige for utøveren eller øvrig trafikk selvom man selv ikke ønsker å holde på med det. Og dette skulle vel egentlig være en tråd for de som var interessert i maraton-kjøring??? :-k

c")

Brukeravatar
jhn

Legg inn av jhn »

Æ orke ikke komentere alt det her,æ nøye mæ med å si at du mest sannsynlig e en tryggere sjåfør etter 10 t enn etter 20
Hvis du ikke liker at det kommer folk inn på forumet som ikke e enig med dæ så får du prøve å få mod. til å stenge mæ ute.
Det e jo ikke sikkert det e så vanskelig.Lykke til

Brukeravatar
Jalmar

Legg inn av Jalmar »

jhn skrev:Æ orke ikke komentere alt det her,æ nøye mæ med å si at du mest sannsynlig e en tryggere sjåfør etter 10 t enn etter 20
Hvis du ikke liker at det kommer folk inn på forumet som ikke e enig med dæ så får du prøve å få mod. til å stenge mæ ute.
Det e jo ikke sikkert det e så vanskelig.Lykke til
At jeg er en tryggere sjåfør etter ti timer enn etter tyve, er det ingen tvil om. Og det har heller ikke vært diskusjonen her. Det er påstanden om at man er en FARLIG sjåfør etter f.eks. tyve timer jeg imøtegår. For det er nødvendigvis ikke riktig. ;e

Hvis jeg ikke hadde likt at folk var uenige med meg, hadde jeg vel ikke logget meg inn på et forum? Meningen med et forum er jo nettopp å diskutere og utveksle meninger. Hvis alle skulle være enige, ville forumet dø ut ganske fort. Hvorvidt moddene ønsker å stenge deg ute eller ikke det må du jo eventuelt ta opp med dem. Jeg har ikke sett eller lest noe fra din side som skulle tilsi at det ønsket var tilstede, så tror du uroer deg unødig for det. At diskusjonen i denne tråden egentlig skulle handle om synspunkter fra de som likte maraton-kjøring, men gikk over til å bli en diskusjon om hvorvidt denne aktiviteten er farlig for andre, må jo eventuelt trådstarter rapportere. Men jeg tror nok Tage syns utviklingen var grei nok. Og vi klarer nok å få den inn på tema igjen etter hvert. :D

c")

Brukeravatar
Baron von Waffel
Motorsykkelen din: §usuki DL1000 Vstrom, Honda Varadero 125

Legg inn av Baron von Waffel »

Det er nok mulig at det går an å bli utelukket fra forumet på grunn av innlegg man poster. Men ikke bare for å være uenig. Jeg ville forlatt dette forumet straks hvis det ikke var plass for uenighet og forskjellige vinklinger. Og sånn tror jeg moderatorene her tenker også.

Jeg opplever at jhn bidrar til å øke lesverdigheten av forumet.

Jeg kan ikke huske å ha sett det, men om man kommer med gjentatte ondsinnete personangrep vil jeg tro det lar seg gjøre å ikke bare bli moderert men også utestengt.
Min Stolte Gnager - §uzuki DL 1000 V-strom
Smågnageren -Honda Varadero 125

Brukeravatar
AJ
Administrator
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Kontakt:

Legg inn av AJ »

Baron von Waffel skrev:
Jeg opplever at jhn bidrar til å øke lesverdigheten av forumet.
Helt enig!
Kan for øvrig ikke se at noen er i nærheten av grensen for moderatorinngrep i denne tråden.

Brukeravatar
tagesk
Motorsykkelen din: 2011 BMW R1200GS-A
Kontakt:

Legg inn av tagesk »

Jalmar skrev:Men jeg tror nok Tage syns utviklingen var grei nok. Og vi klarer nok å få den inn på tema igjen etter hvert. :D
La meg bare si at dersom alle skal være enig, da må det være med meg. Og det vet jeg sannelig ikke om er en så veldig god idé.

I England (vel, i UK) har de et aktivt marathonmiljø (egentlig liker jeg ikke ordet marathonkjøring fordi marathon er en fast distanse. Men jeg liker ikke langdistansekjøring heller fordi det er for, vel, langt; andre forslag?). De arrangerer (lange) turer. Men om jeg har forstått det rett så drar man ikke samtidig, man møtes ved endepunktet. Dermed bestemmer man når man vil dra ut i fra formen, været, sykkelen etc, men møter opp til middag. Så kommer man hjem basert på hvor god form man er i.

Jeg ble klar over opplegget fordi de skal møtes til middag i Torino lødag 24. april. Noen kjører i ett strekk bare for å spise, noen planlegger en sving innom Østeuropa på veien, og så videre. Jeg stikker innom for å hilse på. Kan jo bli kjedelig i lengden bare snakke med Jalmar :-k

Det jeg synes er fint er at det med stor omhu ikke er "fellesstart". Om man starter samtidig vil de "svakeste" lures til å kjøre lenger og fortere enn de egentlig er komfortable med. Resulatet at slikt kjenner vi.

Uansett - dersom noen føler for det: Samling på trappen foran katedralen i Torino, klokken 18, lørdag 24. april.

Selv om sesongen er kort så er vel Norge egentlig et perfekt land å øve seg på langdistansekjøring. Veiene er meget gode (selv om det klages hele tiden), massevis av døgnåpne bensinstasjoner, og det er lyst og fint.

Denne helgen er jeg alene hjemme, og planen var å forsøke 2.500 km på 36 timer. Jeg vurderte 2.500 km/24 timer for jeg vet at på Autostradaen har jeg tidligere greid 98 km/t (inklusive stopp) så med bedre planlegging av bensinfyllingne e(kjøre tanken helt tom før jeg fyller) burde det gå å lirke den over 100 km/t. Men 24 er for mye for meg i min alder.

Derfor var planen å prøve 2.500 på 36 timer. Sove hele formiddagen og dra herfra i sekstiden om kvelden. Kjøre 600 km og legge meg på en benk (med sovepose) for å sove fem timer. Så en lang dag med 14 timer og 1.200 km, fem nye timer på øyet, og derefter de siste seks timene hjem.

Men jeg var rundt på handletur forleden. SOlen skinte og det var fint, så jeg kjørte i jeans. Efterhvert som eftermiddagen seg på ble det fem grader. Jeg var blåfrossen da jeg kom hjem. Så nå er jeg sylte forkjølet og ikke i form til en langtur.

Isteden tror jeg at det passer med en svipptur til Roma. Jeg vil ta bilde av Bamsefar foran Spansketrappen, Forum Romanum og Pantheon (om det er mulig å kjøre helt frem da). Det vil tiden vise.

Svinger jeg innom noen steder i Toscana på veien blir det forhåpentligvis 1.000 km i morgen. Helgen er enda ung :-)

[TaSK]
Oslo øst
2011 BMW R1200GS-A. 2020: 1k - 2019: 2k - 2018: 3k - 2017: 12K - 2016: 9k - 2015: 18k - 2014: 28k - 2013: 8k - 2012: 19k - 2011: 33k - 2010: 24k - 2009: 23k - 2008: 26k
Info om å kjøre MC i Toscana. Kjøp boken her.
IBA: 33616 (2008)

Svar