Jeg har papirer på at jeg er hjerneskadd.jhn skrev:Det her handle vel mere om kordan hjernen fungere enn om mc kjøring

Jeg har papirer på at jeg er hjerneskadd.jhn skrev:Det her handle vel mere om kordan hjernen fungere enn om mc kjøring
Godt poeng det der - har ikke tenkt på det på den måten.Jalmar skrev: Det som er alfa og omega er at man er interessert i sin egen kropps signaler. Man må vite litt om seg selv. Overraskende mange mennesker vet ikke når de blir trøtte, og de vet heller ikke mye om kunsten å vile. For de som ER interessert i å lære mer om seg selv og sin rytme, anbefaler jeg virkelig å starte med maraton-kjøring. Man kan få seg mange positive overraskelser vedrørende sine egne grenser på den måten.
Hvis jeg skal sammenligne, så må jeg trekke fram Gamle. Han er luftavkjølt, og har 187000 km på telleren. Han bruker ca. 1/2 liter olje pr. 1000 km på småkjøring, og nesten ingenting på langkjøring. Jeg har den teorien at dette kommer av at jeg kjører mer "agressivt" når jeg kjører daglig småkjøring. Er jeg på langtur, så kjører jeg jevnt og forsøker å planlegge kjøringen slik at den blir effektiv og behagelig. På en kveldstur for å komme litt vekk fra hverdagen, blir det fler forbikjøringer og unødvendig brå aksellerasjoner.tagesk skrev:Til noe helt annet: Olje.
Min gamle BMW bruker omlag en liter olje per tusen km når jeg driver med den daglige småkjøringen.
Høres mye ut, men er faktisk innenfor det BMW sier er normalt.
På langkjøring bruker den i praksis ikke olje i det hele tatt.
Da jeg kjørte til de fem hav (tre tusen km på femti timer) brukte den mindre enn én deciliter på hele turen.
I forhold til en moderne vannkjølt motor er selv det mye, men for en luftkjølt motor med 1990-design er det veldig bra.
Konklusjonen må være: Kjøre mer - forurense mindre![]()
[TaSK]
Det er du visst ikke alene om !!Gammelgutt skrev:Jeg har papirer på at jeg er hjerneskadd.jhn skrev:Det her handle vel mere om kordan hjernen fungere enn om mc kjøring
Nesten så jeg skulle ha sagt det selv!In the end, we cannot hope to reach our full potential until we realize that managing ourselves
and our ambitions is just as important as managing our time -- and it all begins by planning a ride that
doesn't exceed our limitations.
Her er det noe å starte med om en vil sette seg inn i temaettagesk skrev:Som Jalmar sa - det har med trening å gjøre. Talent og trening.jhn skrev:Joda æ har gjort lignene stunt æ også men da bør man ha mye hvile
både før og etter et slikt døgn men når han skriver pr dag så får man
inntrykk av at det e noe som skal fåregå flere dager etter hverandre
og da blir det vel noe helt annet.
IronButt Rally, som går annenhvert år i USA, der må man kjøre ca 17.000 km på 11 dager for å fullføre.
Det er fulltegnet hver eneste gang.
Alle greier seg uten søvn én natt. Kanskje to. Men derefter er det umulig. Eller med andre ord: Skal du
kjøre 17.000 km på 11 dgaer, da går det ikke an å tømme to kopper kaffe og la være å sove. Man må ha
evne til å sove fem timer om natten og 2x30 minutter i løpet dagen og fungerer fint med det, OG ha fysisk
styrke til å kjøre motorsykkel de resterende 18 timene, OG på toppen av alt være klar i toppen for å følge
reglene, besøke de riktige stedene i riktig rekkefølge, føre loggboken, ringe inn posisjoner, et cetera, et cetera.
Evnen til å ta en "power nap" på 30 minutter to ganger i løpet av dagen, den er gull verdt i denne sammenhengen.
IronButt Rally skal kjøres i Europa for første gang i år (juli). Det er naturligvis fulltegnet.
Det er ikke slik at det man ikke skal delta i Wasaloppet eller Birkebeineren, fordi når man
går på ski, da skal man spise appelsin og drikke kakao.
Spiser man ikke appelsin og drikker kakao, da er skituren bortkastet.
Wasaloppet og "drikke kakao" er to forskjellige ting.
Men det ene er ikke bedre på noen måte enn det andre,.
Man kan nyte begge deler (men ikke samtidig).
Jeg synes det er tull å sitte på en benk i skogen når man er på motorsykkeltur. Jeg vil kjøre.
Og bensinstopp, det tar fire minutter. Henge omkring på en Shell i timesvis, det er ikke for meg.
Selv om jeg kan treffe andre som henger omkring fordi de heller ikke kjører.
Det er med langdistansekjøring som med andre fysisk krevende øvelser: Enten liker man det, eller så liker man det ikke.
Jeg liker det.
Men å delta i IronButt Rally i Europa, og kjøre 17.000 km på 11 dager, det kan jeg ikke forestille meg at jeg vil kunne greie.
Så jeg forsøker ikke engang.
[TaSK]
Enig, helt sikker på at det er lettest alene. Er jo friere til å ta pauser da.Jarle skrev:Tror også det kan være lurt å gjennomføre turen alene.
Da er det ikke noe press, man kjører når man vil, stopper når man vil og kjører i det tempoet man vil.
Første gangen jeg gjorde det gikk det greit.
Andre gangen ble jeg trøtt og la meg heller til å sove på en benk nede i Tyskland.
Verre er det jo egentlig ikke.