Motorlampe MT-10 lyser.
-
- Innlegg: 205
- Registrert: 19 des 2010, 15:42
- Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Duke GT 2022
- Bosted: Røros
Motorlampe MT-10 lyser.
Hei!
Min 2017 Yamaha MT-10 har gått 190 mil. I går lyste motorlampa når jeg skulle kjøre. Ingen merkbare feil. Ser på andre forum at dette ikke er uvanlig på MT-10. Sykkelen er ombygd og ble godkjent torsdag. Er visstnok bare å få satt på diagnose utstyr og få radert bort feilkoden. Noen her inne som har opplevd det samme på MT-10?
Min 2017 Yamaha MT-10 har gått 190 mil. I går lyste motorlampa når jeg skulle kjøre. Ingen merkbare feil. Ser på andre forum at dette ikke er uvanlig på MT-10. Sykkelen er ombygd og ble godkjent torsdag. Er visstnok bare å få satt på diagnose utstyr og få radert bort feilkoden. Noen her inne som har opplevd det samme på MT-10?
Alt er mulig, bare du vil nok!
2022 KTM 1290 Super Duke GT
2017 Yamaha MT-10
2011 Kawasaki Z1000SX
2005 Kawasaki Z 750
1985 Yamaha FJ 1100
1986 Suzuki ER 100/125
1977 Suzuki AC 50
2022 KTM 1290 Super Duke GT
2017 Yamaha MT-10
2011 Kawasaki Z1000SX
2005 Kawasaki Z 750
1985 Yamaha FJ 1100
1986 Suzuki ER 100/125
1977 Suzuki AC 50
- LarsE
- Innlegg: 375
- Registrert: 27 mar 2017, 21:59
- Motorsykkelen din: 2011 KTM 690 DUKE-R / 2004 BMW F650GS
Re: Motorlampe MT-10 lyser.
Motorlampe på MC er akkurat som motorlampa på en bil - Den er bare ett symptom å at det har blitt oppdaget en feil.
Å sitter her og prøve å rett og slett gjette seg fram til hva som er galt er helt meningsløst. Det samme er det å prøve å sammenligne seg med andre som også har motorlampe, spesielt siden du ikke merker noe selv på sykkelen.
Det er en liten forskjell mellom sykkel og bil da, og det er at lampa på sykkelen gjerne kan blinke en sekvens som kan si deg noe om hva feilen er. Kan være verdt å lese litt gjennom instruksjonsboka (KTM har en del sider om de forskjellige feilkodene du kan få på lampa) men siden du har såpass ny sykkel hadde jeg stikket innom nærmeste forhandler til uka.
Å sitter her og prøve å rett og slett gjette seg fram til hva som er galt er helt meningsløst. Det samme er det å prøve å sammenligne seg med andre som også har motorlampe, spesielt siden du ikke merker noe selv på sykkelen.
Det er en liten forskjell mellom sykkel og bil da, og det er at lampa på sykkelen gjerne kan blinke en sekvens som kan si deg noe om hva feilen er. Kan være verdt å lese litt gjennom instruksjonsboka (KTM har en del sider om de forskjellige feilkodene du kan få på lampa) men siden du har såpass ny sykkel hadde jeg stikket innom nærmeste forhandler til uka.
- kjellv
- Moderator
- Innlegg: 7056
- Registrert: 14 aug 2012, 23:16
- Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
- Bosted: Molde
- Kontakt:
Re: Motorlampe MT-10 lyser.
Euro4 kravene, altså fra 1. Januar 2017 inneholder mye forskjellig, bl.a. at en god del flere av feilkodene ikke skal forsvinne av seg selv, men må avleses og slettes.
Vi har sett at f.eks om sykkelen har vært på siden med tenninga på og veltesensor er aktiv kan utløse dette (støttevelt). Eller at bakhjulet har vært løftet med hovedstøtte eller bikelift, og vært kjørt i 1.gir under kjedesmøring over en viss tid, så kan feilkoder komme og bli stående.
Sent fra min TA-1053 via Tapatalk
Vi har sett at f.eks om sykkelen har vært på siden med tenninga på og veltesensor er aktiv kan utløse dette (støttevelt). Eller at bakhjulet har vært løftet med hovedstøtte eller bikelift, og vært kjørt i 1.gir under kjedesmøring over en viss tid, så kan feilkoder komme og bli stående.
Sent fra min TA-1053 via Tapatalk
-
- Innlegg: 205
- Registrert: 19 des 2010, 15:42
- Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Duke GT 2022
- Bosted: Røros
Re: Motorlampe MT-10 lyser.
Mistenker at at rensing av kjede på depotstøtta er årsaken her.kjellv skrev:Euro4 kravene, altså fra 1. Januar 2017 inneholder mye forskjellig, bl.a. at en god del flere av feilkodene ikke skal forsvinne av seg selv, men må avleses og slettes.
Vi har sett at f.eks om sykkelen har vært på siden med tenninga på og veltesensor er aktiv kan utløse dette (støttevelt). Eller at bakhjulet har vært løftet med hovedstøtte eller bikelift, og vært kjørt i 1.gir under kjedesmøring over en viss tid, så kan feilkoder komme og bli stående.
Sent fra min TA-1053 via Tapatalk
Sent from my iPhone using Tapatalk
Alt er mulig, bare du vil nok!
2022 KTM 1290 Super Duke GT
2017 Yamaha MT-10
2011 Kawasaki Z1000SX
2005 Kawasaki Z 750
1985 Yamaha FJ 1100
1986 Suzuki ER 100/125
1977 Suzuki AC 50
2022 KTM 1290 Super Duke GT
2017 Yamaha MT-10
2011 Kawasaki Z1000SX
2005 Kawasaki Z 750
1985 Yamaha FJ 1100
1986 Suzuki ER 100/125
1977 Suzuki AC 50
-
- Innlegg: 2264
- Registrert: 13 feb 2011, 15:43
- Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006
Re: Motorlampe MT-10 lyser.
Tror ikke det trengs tilkobling av noe diag-verktøy. Finn ut hvilken kode som forårsaker motorlampe. Den mest sannsynlige er den som forårsakes av kjøring av bakhjul på depotstøtte eller i benk mens forhjul ikke roterer(som lefty293 og andre her antyder). ECU tror da det er feil med forhjulsensor og TC vil da ikke fungere.
På R1 nullstilles denne koden (69) etter noen meter med normal kjøring, men den kan også nullstilles manuelt vha knappene på styret.
Skaff en servicemanual. Da kan du finne ut hva kodene betyr, og hvordan de skal nullstilles uten hjelp fra verksted. Vet ikke om kodene har samme betydning på MT-10 som på R1.
På R1 nullstilles denne koden (69) etter noen meter med normal kjøring, men den kan også nullstilles manuelt vha knappene på styret.
Skaff en servicemanual. Da kan du finne ut hva kodene betyr, og hvordan de skal nullstilles uten hjelp fra verksted. Vet ikke om kodene har samme betydning på MT-10 som på R1.
-
- Innlegg: 205
- Registrert: 19 des 2010, 15:42
- Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Duke GT 2022
- Bosted: Røros
Re: Motorlampe MT-10 lyser.
Har selv servicenanual. I manualen står det ikke beskrevet hvordan en kan nullstille de aktuelle feilkodene. Det ser ut at det er som kjellv skriver, at fra 2017 må enkelte kjøretøy få feilkoder nullstilt med diagnoseverktøy. Noe tungvint.cannon skrev:Tror ikke det trengs tilkobling av noe diag-verktøy. Finn ut hvilken kode som forårsaker motorlampe. Den mest sannsynlige er den som forårsakes av kjøring av bakhjul på depotstøtte eller i benk mens forhjul ikke roterer(som lefty293 og andre her antyder). ECU tror da det er feil med forhjulsensor og TC vil da ikke fungere.
På R1 nullstilles denne koden (69) etter noen meter med normal kjøring, men den kan også nullstilles manuelt vha knappene på styret.
Skaff en servicemanual. Da kan du finne ut hva kodene betyr, og hvordan de skal nullstilles uten hjelp fra verksted. Vet ikke om kodene har samme betydning på MT-10 som på R1.
Sent from my iPhone using Tapatalk
Alt er mulig, bare du vil nok!
2022 KTM 1290 Super Duke GT
2017 Yamaha MT-10
2011 Kawasaki Z1000SX
2005 Kawasaki Z 750
1985 Yamaha FJ 1100
1986 Suzuki ER 100/125
1977 Suzuki AC 50
2022 KTM 1290 Super Duke GT
2017 Yamaha MT-10
2011 Kawasaki Z1000SX
2005 Kawasaki Z 750
1985 Yamaha FJ 1100
1986 Suzuki ER 100/125
1977 Suzuki AC 50
-
- Innlegg: 2264
- Registrert: 13 feb 2011, 15:43
- Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006
Re: Motorlampe MT-10 lyser.
Ok, selv om det høres helt urimelig ut, særlig med tanke på feilkoder som ikke er forårsaket av en feil som må utbedres av verksted. Koden knyttet til "bakhjulskjøring" er et eksempel på en slik kode. Er det feilkoden knyttet til "bakhjulskjøring" du har fått? Flere ganger?lefty293 skrev: 22 apr 2018, 23:07Har selv servicenanual. I manualen står det ikke beskrevet hvordan en kan nullstille de aktuelle feilkodene. Det ser ut at det er som kjellv skriver, at fra 2017 må enkelte kjøretøy få feilkoder nullstilt med diagnoseverktøy. Noe tungvint.cannon skrev:Tror ikke det trengs tilkobling av noe diag-verktøy. Finn ut hvilken kode som forårsaker motorlampe. Den mest sannsynlige er den som forårsakes av kjøring av bakhjul på depotstøtte eller i benk mens forhjul ikke roterer(som lefty293 og andre her antyder). ECU tror da det er feil med forhjulsensor og TC vil da ikke fungere.
På R1 nullstilles denne koden (69) etter noen meter med normal kjøring, men den kan også nullstilles manuelt vha knappene på styret.
Skaff en servicemanual. Da kan du finne ut hva kodene betyr, og hvordan de skal nullstilles uten hjelp fra verksted. Vet ikke om kodene har samme betydning på MT-10 som på R1.
Sent from my iPhone using Tapatalk
Her er en tråd som belyser problement. Løsningen er en fix fra Yamaha som innebærer flash av ECU. Eventuell egen flash vil da bli slettet.
https://fz10.org/thread/810/engine-light-on-reasons
Re: Motorlampe MT-10 lyser.
Så hvis man leker med biken, slik mange gjør, må man altså inn å reflashe ECU fordi produsenten har forhastet seg i utviklingen, kipt, men trolig mer og mer forekommende i takt med mer og mer sensorer, avgasskrav og programeringslinjer som skal henge sammen i en stor sammenheng.
Merkelig om det ikke raskt gis ut recals iform av direkte kontakt med kundene, og offentlig informasjon.
Det er ikke veeeldig kjekt å gå rett på en snodig alarm på ens leketøy.. Hørte dere dette, o store produsenter!?
Merkelig om det ikke raskt gis ut recals iform av direkte kontakt med kundene, og offentlig informasjon.
Det er ikke veeeldig kjekt å gå rett på en snodig alarm på ens leketøy.. Hørte dere dette, o store produsenter!?
Re: Motorlampe MT-10 lyser.
Denne listen er kanskje en bra side for informasjon om recalls:
http://www.dft.gov.uk/vosa/apps/recalls/default.asp
http://www.dft.gov.uk/vosa/apps/recalls/default.asp
-
- Innlegg: 205
- Registrert: 19 des 2010, 15:42
- Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Duke GT 2022
- Bosted: Røros
Re: Motorlampe MT-10 lyser.
Motorlampa kom på nå i helga etter en tur på depotstøtta, og det er første gang den kommer. Ringer Yamaha i dag.cannon skrev: 23 apr 2018, 00:09Ok, selv om det høres helt urimelig ut, særlig med tanke på feilkoder som ikke er forårsaket av en feil som må utbedres av verksted. Koden knyttet til "bakhjulskjøring" er et eksempel på en slik kode. Er det feilkoden knyttet til "bakhjulskjøring" du har fått? Flere ganger?lefty293 skrev: 22 apr 2018, 23:07Har selv servicenanual. I manualen står det ikke beskrevet hvordan en kan nullstille de aktuelle feilkodene. Det ser ut at det er som kjellv skriver, at fra 2017 må enkelte kjøretøy få feilkoder nullstilt med diagnoseverktøy. Noe tungvint.cannon skrev:Tror ikke det trengs tilkobling av noe diag-verktøy. Finn ut hvilken kode som forårsaker motorlampe. Den mest sannsynlige er den som forårsakes av kjøring av bakhjul på depotstøtte eller i benk mens forhjul ikke roterer(som lefty293 og andre her antyder). ECU tror da det er feil med forhjulsensor og TC vil da ikke fungere.
På R1 nullstilles denne koden (69) etter noen meter med normal kjøring, men den kan også nullstilles manuelt vha knappene på styret.
Skaff en servicemanual. Da kan du finne ut hva kodene betyr, og hvordan de skal nullstilles uten hjelp fra verksted. Vet ikke om kodene har samme betydning på MT-10 som på R1.
Sent from my iPhone using Tapatalk
Her er en tråd som belyser problement. Løsningen er en fix fra Yamaha som innebærer flash av ECU. Eventuell egen flash vil da bli slettet.
https://fz10.org/thread/810/engine-light-on-reasons
Alt er mulig, bare du vil nok!
2022 KTM 1290 Super Duke GT
2017 Yamaha MT-10
2011 Kawasaki Z1000SX
2005 Kawasaki Z 750
1985 Yamaha FJ 1100
1986 Suzuki ER 100/125
1977 Suzuki AC 50
2022 KTM 1290 Super Duke GT
2017 Yamaha MT-10
2011 Kawasaki Z1000SX
2005 Kawasaki Z 750
1985 Yamaha FJ 1100
1986 Suzuki ER 100/125
1977 Suzuki AC 50
-
- Innlegg: 205
- Registrert: 19 des 2010, 15:42
- Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Duke GT 2022
- Bosted: Røros
Re: Motorlampe MT-10 lyser.
Ringte Yamaha, verkstedet mente bestemt at hvis lampa lyser uten at det er noen feil som ligger latent, så vil lampa slukke etter et visst antall varmkjøringer. Logisk.
Alt er mulig, bare du vil nok!
2022 KTM 1290 Super Duke GT
2017 Yamaha MT-10
2011 Kawasaki Z1000SX
2005 Kawasaki Z 750
1985 Yamaha FJ 1100
1986 Suzuki ER 100/125
1977 Suzuki AC 50
2022 KTM 1290 Super Duke GT
2017 Yamaha MT-10
2011 Kawasaki Z1000SX
2005 Kawasaki Z 750
1985 Yamaha FJ 1100
1986 Suzuki ER 100/125
1977 Suzuki AC 50
-
- Innlegg: 310
- Registrert: 22 mai 2012, 12:10
- Motorsykkelen din: Yamaha Fazer -02
- Bosted: Porsgrunn
Re: Motorlampe MT-10 lyser.
"Madammen" har en Suzuki SX4 der et motorvarsel i blant kommer på. Da kopler jeg fra batteriet et døgn og varselet har forsvunnet. Det er ingen feil på bilen. Om dette (altså å kople fra batteriet) fungerer på din MT-10 vet jeg jo ikke, men er kanskje forsøket verdt? På noen kjøretøy tømmer man jo da systemet. (Vil gjerne høre hvordan det går).
-
- Innlegg: 205
- Registrert: 19 des 2010, 15:42
- Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Duke GT 2022
- Bosted: Røros
Re: Motorlampe MT-10 lyser.
Hei!Anaxim skrev: 23 apr 2018, 09:14 "Madammen" har en Suzuki SX4 der et motorvarsel i blant kommer på. Da kopler jeg fra batteriet et døgn og varselet har forsvunnet. Det er ingen feil på bilen. Om dette (altså å kople fra batteriet) fungerer på din MT-10 vet jeg jo ikke, men er kanskje forsøket verdt? På noen kjøretøy tømmer man jo da systemet. (Vil gjerne høre hvordan det går).
Frakobling av batteriet i noen timer funket ikke på denne. Det kunne verkstedet også bekrefte at ikke ville fungere.
Alt er mulig, bare du vil nok!
2022 KTM 1290 Super Duke GT
2017 Yamaha MT-10
2011 Kawasaki Z1000SX
2005 Kawasaki Z 750
1985 Yamaha FJ 1100
1986 Suzuki ER 100/125
1977 Suzuki AC 50
2022 KTM 1290 Super Duke GT
2017 Yamaha MT-10
2011 Kawasaki Z1000SX
2005 Kawasaki Z 750
1985 Yamaha FJ 1100
1986 Suzuki ER 100/125
1977 Suzuki AC 50
Re: Motorlampe MT-10 lyser.
Her burde det vært gitt informasjon om slikt i Owners Manual, den har du tittet i?lefty293 skrev: 23 apr 2018, 08:40 Ringte Yamaha, verkstedet mente bestemt at hvis lampa lyser uten at det er noen feil som ligger latent, så vil lampa slukke etter et visst antall varmkjøringer. Logisk.
-
- Innlegg: 2264
- Registrert: 13 feb 2011, 15:43
- Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006
Re: Motorlampe MT-10 lyser.
Hei igjen. Har du Owners manual, eller Servicemanual? I Owners manual side 4.6 står det at du skal kontakte verksted for å benytte "On-board diagnostic system". Dette krever ikke tilkobling av diagnoseverktøy. Jeg TROR Servicemanual beskriver hvordan du selv kan bruke dette systemet. Sånn er det på R1.lefty293 skrev: 23 apr 2018, 08:40 Ringte Yamaha, verkstedet mente bestemt at hvis lampa lyser uten at det er noen feil som ligger latent, så vil lampa slukke etter et visst antall varmkjøringer. Logisk.
-
- Innlegg: 2264
- Registrert: 13 feb 2011, 15:43
- Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006
Re: Motorlampe MT-10 lyser.
Og her er servicemanualen. Har ikke gransket den nøye, men kap 9 har info om reset av en rekke feilkoder. Kap 8 har også mye info om on-board diagnostics. Jeg tror ditt problem er omtalt øverst på side 8-114. Koden resettes ved å kjøre noen meter, gitt at det er bakhjulskjøring i depotstøtte som er din årsak. ECU tror da et framhjul-sensor er kaputt.
(Beklager hvis du allerede har denne og har gransket den.)
Manualen beskriver også et diagnoseverktøy som kan kobles til. Dette tror jeg har med FI-systemet å gjøre, og verktøyet gjør jobben raskere og enklere for mekaniker.
http://www.mediafire.com/file/2bqywvkcw ... ual+16.pdf
(Beklager hvis du allerede har denne og har gransket den.)
Manualen beskriver også et diagnoseverktøy som kan kobles til. Dette tror jeg har med FI-systemet å gjøre, og verktøyet gjør jobben raskere og enklere for mekaniker.
http://www.mediafire.com/file/2bqywvkcw ... ual+16.pdf
-
- Innlegg: 205
- Registrert: 19 des 2010, 15:42
- Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Duke GT 2022
- Bosted: Røros
Re: Motorlampe MT-10 lyser.
Det er denne manualen jeg også har, selv om det er 2016 mot min 2017-modell. Det står vel ikke noe her om hvordan en sletter den eventuelle feilkoden uten bruk av diagnoseverktøyet.cannon skrev: 23 apr 2018, 10:36 Og her er servicemanualen. Har ikke gransket den nøye, men kap 9 har info om reset av en rekke feilkoder. Kap 8 har også mye info om on-board diagnostics. Jeg tror ditt problem er omtalt øverst på side 8-114. Koden resettes ved å kjøre noen meter, gitt at det er bakhjulskjøring i depotstøtte som er din årsak. ECU tror da et framhjul-sensor er kaputt.
(Beklager hvis du allerede har denne og har gransket den.)
Manualen beskriver også et diagnoseverktøy som kan kobles til. Dette tror jeg har med FI-systemet å gjøre, og verktøyet gjør jobben raskere og enklere for mekaniker.
http://www.mediafire.com/file/2bqywvkcw ... ual+16.pdf
Verkstedet i Trondheim som jeg hadde samtale med i dag mente bestemt at hvis det ikke er noe som er feil(bortsett fra lampa som f..... lyser) så skal lampa slukke bare ved å få nok oppstarter uten feil på mc'n.
Sykkelens traction og abs fungerer helt fint.
Alt er mulig, bare du vil nok!
2022 KTM 1290 Super Duke GT
2017 Yamaha MT-10
2011 Kawasaki Z1000SX
2005 Kawasaki Z 750
1985 Yamaha FJ 1100
1986 Suzuki ER 100/125
1977 Suzuki AC 50
2022 KTM 1290 Super Duke GT
2017 Yamaha MT-10
2011 Kawasaki Z1000SX
2005 Kawasaki Z 750
1985 Yamaha FJ 1100
1986 Suzuki ER 100/125
1977 Suzuki AC 50
-
- Innlegg: 2264
- Registrert: 13 feb 2011, 15:43
- Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006
Re: Motorlampe MT-10 lyser.
Det stemmer. Punkt 9 øverst på side 8-114 beskriver hvordan bruker av diagnose-verktøy kan se at koden slettes. Fint for mekanikeren det.lefty293 skrev: 23 apr 2018, 10:50Det er denne manualen jeg også har, selv om det er 2016 mot min 2017-modell. Det står vel ikke noe her om hvordan en sletter den eventuelle feilkoden uten bruk av diagnoseverktøyet.cannon skrev: 23 apr 2018, 10:36 Og her er servicemanualen. Har ikke gransket den nøye, men kap 9 har info om reset av en rekke feilkoder. Kap 8 har også mye info om on-board diagnostics. Jeg tror ditt problem er omtalt øverst på side 8-114. Koden resettes ved å kjøre noen meter, gitt at det er bakhjulskjøring i depotstøtte som er din årsak. ECU tror da et framhjul-sensor er kaputt.
(Beklager hvis du allerede har denne og har gransket den.)
Manualen beskriver også et diagnoseverktøy som kan kobles til. Dette tror jeg har med FI-systemet å gjøre, og verktøyet gjør jobben raskere og enklere for mekaniker.
http://www.mediafire.com/file/2bqywvkcw ... ual+16.pdf
Verkstedet i Trondheim som jeg hadde samtale med i dag mente bestemt at hvis det ikke er noe som er feil(bortsett fra lampa som f..... lyser) så skal lampa slukke bare ved å få nok oppstarter uten feil på mc'n.
Sykkelens traction og abs fungerer helt fint.
Metoden er å dreie forhjulet nok antall ganger til at ECU oppfatter at framhjul-sensor fungerer.
For deg er metoden på kjøre noen meter. Dette er den mest vanlige feilkoden på disse syklene, og det er helt utrolig at ikke Yamaha opplyser om årsak og utbedringsmetode. Helt vanvittig at eier skal rådes om å ta kontakt med verksted for denne typen "feil".
-
- Innlegg: 205
- Registrert: 19 des 2010, 15:42
- Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Duke GT 2022
- Bosted: Røros
Re: Motorlampe MT-10 lyser.
Enig! Har forøvrig kjørt "noen kilometer" i ettertid..cannon skrev: 23 apr 2018, 10:55Det stemmer. Punkt 9 øverst på side 8-114 beskriver hvordan bruker av diagnose-verktøy kan se at koden slettes. Fint for mekanikeren det.lefty293 skrev: 23 apr 2018, 10:50Det er denne manualen jeg også har, selv om det er 2016 mot min 2017-modell. Det står vel ikke noe her om hvordan en sletter den eventuelle feilkoden uten bruk av diagnoseverktøyet.cannon skrev: 23 apr 2018, 10:36 Og her er servicemanualen. Har ikke gransket den nøye, men kap 9 har info om reset av en rekke feilkoder. Kap 8 har også mye info om on-board diagnostics. Jeg tror ditt problem er omtalt øverst på side 8-114. Koden resettes ved å kjøre noen meter, gitt at det er bakhjulskjøring i depotstøtte som er din årsak. ECU tror da et framhjul-sensor er kaputt.
(Beklager hvis du allerede har denne og har gransket den.)
Manualen beskriver også et diagnoseverktøy som kan kobles til. Dette tror jeg har med FI-systemet å gjøre, og verktøyet gjør jobben raskere og enklere for mekaniker.
http://www.mediafire.com/file/2bqywvkcw ... ual+16.pdf
Verkstedet i Trondheim som jeg hadde samtale med i dag mente bestemt at hvis det ikke er noe som er feil(bortsett fra lampa som f..... lyser) så skal lampa slukke bare ved å få nok oppstarter uten feil på mc'n.
Sykkelens traction og abs fungerer helt fint.
Metoden er å dreie forhjulet nok antall ganger til at ECU oppfatter at framhjul-sensor fungerer.
For deg er metoden på kjøre noen meter. Dette er den mest vanlige feilkoden på disse syklene, og det er helt utrolig at ikke Yamaha opplyser om årsak og utbedringsmetode. Helt vanvittig at eier skal rådes om å ta kontakt med verksted for denne typen "feil".
Neste tur kanskje :)
Alt er mulig, bare du vil nok!
2022 KTM 1290 Super Duke GT
2017 Yamaha MT-10
2011 Kawasaki Z1000SX
2005 Kawasaki Z 750
1985 Yamaha FJ 1100
1986 Suzuki ER 100/125
1977 Suzuki AC 50
2022 KTM 1290 Super Duke GT
2017 Yamaha MT-10
2011 Kawasaki Z1000SX
2005 Kawasaki Z 750
1985 Yamaha FJ 1100
1986 Suzuki ER 100/125
1977 Suzuki AC 50
Re: Motorlampe MT-10 lyser.
VELDIG enig, de har driti på leggen åkke som.cannon skrev: 23 apr 2018, 10:55Det stemmer. Punkt 9 øverst på side 8-114 beskriver hvordan bruker av diagnose-verktøy kan se at koden slettes. Fint for mekanikeren det.lefty293 skrev: 23 apr 2018, 10:50Det er denne manualen jeg også har, selv om det er 2016 mot min 2017-modell. Det står vel ikke noe her om hvordan en sletter den eventuelle feilkoden uten bruk av diagnoseverktøyet.cannon skrev: 23 apr 2018, 10:36 Og her er servicemanualen. Har ikke gransket den nøye, men kap 9 har info om reset av en rekke feilkoder. Kap 8 har også mye info om on-board diagnostics. Jeg tror ditt problem er omtalt øverst på side 8-114. Koden resettes ved å kjøre noen meter, gitt at det er bakhjulskjøring i depotstøtte som er din årsak. ECU tror da et framhjul-sensor er kaputt.
(Beklager hvis du allerede har denne og har gransket den.)
Manualen beskriver også et diagnoseverktøy som kan kobles til. Dette tror jeg har med FI-systemet å gjøre, og verktøyet gjør jobben raskere og enklere for mekaniker.
http://www.mediafire.com/file/2bqywvkcw ... ual+16.pdf
Verkstedet i Trondheim som jeg hadde samtale med i dag mente bestemt at hvis det ikke er noe som er feil(bortsett fra lampa som f..... lyser) så skal lampa slukke bare ved å få nok oppstarter uten feil på mc'n.
Sykkelens traction og abs fungerer helt fint.
Metoden er å dreie forhjulet nok antall ganger til at ECU oppfatter at framhjul-sensor fungerer.
For deg er metoden på kjøre noen meter. Dette er den mest vanlige feilkoden på disse syklene, og det er helt utrolig at ikke Yamaha opplyser om årsak og utbedringsmetode. Helt vanvittig at eier skal rådes om å ta kontakt med verksted for denne typen "feil".
Hvis noen finner på å skal ha betalt for OBD reset, grunnet at forhjulet ikke har hatt like mange omdreininger som bakhjulet, kan de tenke seg om en gang, og heller gi reduksjon i pris på en service eller no! Og gir de seg ikke på det, kan de helst bare stenge sjappa!
Re: Motorlampe MT-10 lyser.
Helt fantastisk at en sykkel kan få feilkode som må resettes på verksted pga smøring av kjede eller noe så vanlig som bakhjulkjøring
De burde bruke tid og krefter på å fjerne den koden!! Say no more

De burde bruke tid og krefter på å fjerne den koden!! Say no more

-
- Innlegg: 2264
- Registrert: 13 feb 2011, 15:43
- Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006
Re: Motorlampe MT-10 lyser.
Forhjulet kan gjerne snurre mange færre runder enn bakhjul uten å få feil. Men når bakhjul snurrer mange runder (drevet av motor) uten at forhjul gir rotasjonspulser så er jo det tegn på at forhjulsensor feiler. Da er det greit å gi en feilkode, siden dette er en situasjon som indikerer at bl.a. TC ikke fungerer.
Problemet er at Yamaha tilsynelatende ikke gir eier en enkel måte å slette koden når sykkel (les ECU) detekterer normaltilstand igjen etter få meters normal kjøring.
På min R1 kan jeg resette denne og andre koder med bruk av knappene på styret. I tillegg er det sånn at akkurat denne koden sletter seg selv etter 20-30 meter normal kjøring med begge hjul på bakken.
Trådstarter har jo kjørt et stykke, uten at kode ble slettet, og han kan ikke slette den via menysystemet. Det er uholdbart.
Neste kjedesmøring bør gjøres med manuell snurring av bakhjul.
Problemet er at Yamaha tilsynelatende ikke gir eier en enkel måte å slette koden når sykkel (les ECU) detekterer normaltilstand igjen etter få meters normal kjøring.
På min R1 kan jeg resette denne og andre koder med bruk av knappene på styret. I tillegg er det sånn at akkurat denne koden sletter seg selv etter 20-30 meter normal kjøring med begge hjul på bakken.
Trådstarter har jo kjørt et stykke, uten at kode ble slettet, og han kan ikke slette den via menysystemet. Det er uholdbart.
Neste kjedesmøring bør gjøres med manuell snurring av bakhjul.
-
- Innlegg: 205
- Registrert: 19 des 2010, 15:42
- Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Duke GT 2022
- Bosted: Røros
Re: Motorlampe MT-10 lyser.
Automatisk kjedesmører faktisk. Det var rengjøring av kjedet etter «oversmøring» som var caset her.
Sent from my iPhone using Tapatalk
Sent from my iPhone using Tapatalk
Alt er mulig, bare du vil nok!
2022 KTM 1290 Super Duke GT
2017 Yamaha MT-10
2011 Kawasaki Z1000SX
2005 Kawasaki Z 750
1985 Yamaha FJ 1100
1986 Suzuki ER 100/125
1977 Suzuki AC 50
2022 KTM 1290 Super Duke GT
2017 Yamaha MT-10
2011 Kawasaki Z1000SX
2005 Kawasaki Z 750
1985 Yamaha FJ 1100
1986 Suzuki ER 100/125
1977 Suzuki AC 50
Re: Motorlampe MT-10 lyser.
Det enkleste må vel være å fjerne pæra i det motorlyset ...lefty293 skrev: 23 apr 2018, 09:17 Hei!
Frakobling av batteriet i noen timer funket ikke på denne. Det kunne verkstedet også bekrefte at ikke ville fungere.
- Bjerknez
- Innlegg: 24650
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Motorlampe MT-10 lyser.
Da lyser nok den lampen som viser at det er en pære som er gått
