Jeg har kjørt motorsykkel siden 1984, og køkjøring har vært en del av hverdagen her i Bergen. Har faktisk samme kø på enkelte steder slik det var for 34 år siden
Med sunn fornuft går dette veldig bra. Har aldri opplevd å bli stoppet av politi pga jeg har lagt på eller krysset heltrukken linje. Men, en skal selvfølgelig ikke kjøre forbi på høyre side av biler. Det er idioti, ikke der bilistene forventer en mc. Ser desverre mye tendenser til det til og fra jobb.
Min kjørestil er slik jeg ser det ganske aggresiv. Er ikke tvil om hva jeg skal. Og det viktigste er slik jeg ser det å ha kontroll og forstå trafikkbildet på enhver billist. Dette går på feeling. Følge godt med på spesielt forhjul om bilisten har tenkt å skifte felt, blinklys, er det en luke billisten kan hive seg inn i?? Ha forståelse for trafikkbildet.
I går ettermiddag kjørte min sønn meg til Flesland. På veien kjørte vi igjennom en tunnell hvor 2 motorsyklister kom imot på vår side av stiplet gul linje slik at bilisten forran oss måtte bremse og legge seg utenfor hvitstripen til høyre. Sønnen min oppfattet dette ikke med en gang og så heller ikke motorsyklistene da vi var i en svak høyrekurve i tunnellen. Da kjente jeg at det kokte i toppen. Slik køkjøring med mc er tull. Hadde jeg kommet på mc hadde jeg snudd og gitt de en tilbakemelding (dette var på veien jeg kjører hver dag)
Jeg kjører slik jeg føler meg trygg, ikke slik andre mener jeg skal kjøre trygt. Avpass farten etter forholdene og erfaring, enten det er i kø eller på landeveien!
Her er en oversikt over lovlig/ulovlig lansplitting for de som skal nedover i Europa
http://www.fema-online.eu/website/index ... ng-abroad/
Denne printer jeg ut til ferien