kgjersda skrev: 27 apr 2018, 09:41
Hadde ingen problem med syklene i år etter vinteren, begge stod fullagret med 98
Jeg benytter en Kawasaki 250R til ca 80 km pendling, daglig. Jeg fyller alltid 98 oktan V-power fra Shell, her til lands.
Til tross for dette gikk sykkelen dårligere enn vanlig på den fulle tanken, som hadde vært lagret siden november.
Særlig merkbart var det at akselerasjonen var dårligere på høye gear (ligger stort sett i 6. gear), og den var lite villig til å
passere et relativt høyt turtall, vesentlig lavere enn rødt felt på turteller (13 000 omdr./min).
Sykkelen ble tatt ut 24. mars, og benyttet sporadisk. På den vinterlagrede tanken målte jeg et forbruk på 0.46 liter / mil,
noe som lå markant over det høyeste jeg har registrert noensinne tidligere, som var 0.44 liter / mil.
I juli i fjor, like etter en service der plugger, luftfilter, olje, filter, kjede og drev ble skiftet, lå forbruket på i underkant av 0.38 liter/mil.
Bruksmønsteret mitt er relativt konstant, i og med sat mesteparten av kjøringen er pendling til og fra jobb.
Jeg antar en del av forklaringen på at motoren gikk dårlig på den første tanken eller så, skyldes at bensinen er forringet under
lagring, inkludert kondens i tanken. Så dersom 98 V-power fortsatt er etanolfri, så er det andre forhold som spiller en vesentlig rolle
når bensin forringes også. Burde spørre shell om de har begynt å blande etanol også i 98-oktan..
(Hadde liknende problemer på vårparten i fjor, og brukte litt Tunap servicekonsentrat, noe kondensfjerner, og stadig nyere 98 oktan..
Sykkelen ble også den gang "seg selv" etter noen få uker / 10-talls liter forbruk).