Fredriks BMW-blogg "Flying Brick" K1200RS
- FredrikE24
- Innlegg: 5032
- Registrert: 24 apr 2016, 18:53
- Motorsykkelen din: BMW K1200RS
- Bosted: Nordre Follo
Re: Fredriks BMW-blogg "Flying Brick" K1200RS + Jawa 350
Veiva ble skifta da den var utslitt, "voldsomt" med lyder i de to lagrene i midten. I tllegg var det bra med vibrasjon i den når man kjørte. Typisk Jawa. Den veiva jeg har satt inn er speller ny og er avbalansert i Norge og skal være tilnærmet i balanse.
Kjøpt hos Saxegaard, og han fikk den gamle vieva mi og han hadde vel ikke tatt i en så sliten veiv noen gang :)
Istedefor å flytte over den gamle alu-blokka som holder de midtre lagrene, så kjøpte jeg ny av det gamle designet. Den var svindyr, men er langt bedre enn den som satt der.
Når det gjelder girkassa så er det flere ting som har spillt inn her.
Punkt en, den var satt sammen galt. I hver blokkdel så sitter det et nålelager og et kulelager. Girakslingen som sitter i nålelagrene skal ha en viss slakk sideveis, men ikke for lite heller. Det må kontrolleres før veiva settes inn. Må sette inn skiver på clutchssiden av blokka om slakken er for stor(noe den var).
Punkt 2, For at kulelagrene ikke skal flytte seg innover i blokka under kjøring, så sitter det to låseskiver(litt av skiva ligger hårfint innpå ytterringen på lageret). En i hver blokkdel.
I høyre blokkdel satt det en skive, men den skiva som satt i høyre blokkdel, skal egentlig sitte i venstre, og den som skal sitte i venstre blokkdel satt ikke der(!). Ettersom skiva som satt i høyre var skiva som egentlig skulle sitte i venstre, så har drevet som ligger ann mot den flaten(blokkdelen) liggi og slipt på den skiva under kjøring. Her kommer all sponet fra.. Punkt 3, Girskiftemekanismen er festet med fire skruer. Disse må dras til med Loctite.. Ellers løsner de. De er i konstant "press" ved hvert girskifte. De var ikke festet med loctite og var følgelig helt løse.
Dette fører til at skiftegaflene ikke alltid låses i gir på en ordentlig måte.
Dette har ført til at skiftegaflene har blitt slipt tynnere av girdreva som sitter på skiftegaflene. Den ene var helt blå, så åpenbart vært temmelig varmt..
Dette har igjen medført at drivedoggene ikke har gått skikkelig i gir alltid, og var betydelig slitt og dårlig på de girdreva som skiftegaflene løfter på. Og det er nok her problemene har begynt, så har ting bare eskalert ved at de begynner å "klatre".
Byttet derfor begge disse girdrevene med helt nye, samt nye skiftegafler. Det er hvertfall min teori rundt det.
Kjøpt hos Saxegaard, og han fikk den gamle vieva mi og han hadde vel ikke tatt i en så sliten veiv noen gang :)
Istedefor å flytte over den gamle alu-blokka som holder de midtre lagrene, så kjøpte jeg ny av det gamle designet. Den var svindyr, men er langt bedre enn den som satt der.
Når det gjelder girkassa så er det flere ting som har spillt inn her.
Punkt en, den var satt sammen galt. I hver blokkdel så sitter det et nålelager og et kulelager. Girakslingen som sitter i nålelagrene skal ha en viss slakk sideveis, men ikke for lite heller. Det må kontrolleres før veiva settes inn. Må sette inn skiver på clutchssiden av blokka om slakken er for stor(noe den var).
Punkt 2, For at kulelagrene ikke skal flytte seg innover i blokka under kjøring, så sitter det to låseskiver(litt av skiva ligger hårfint innpå ytterringen på lageret). En i hver blokkdel.
I høyre blokkdel satt det en skive, men den skiva som satt i høyre blokkdel, skal egentlig sitte i venstre, og den som skal sitte i venstre blokkdel satt ikke der(!). Ettersom skiva som satt i høyre var skiva som egentlig skulle sitte i venstre, så har drevet som ligger ann mot den flaten(blokkdelen) liggi og slipt på den skiva under kjøring. Her kommer all sponet fra.. Punkt 3, Girskiftemekanismen er festet med fire skruer. Disse må dras til med Loctite.. Ellers løsner de. De er i konstant "press" ved hvert girskifte. De var ikke festet med loctite og var følgelig helt løse.
Dette fører til at skiftegaflene ikke alltid låses i gir på en ordentlig måte.
Dette har ført til at skiftegaflene har blitt slipt tynnere av girdreva som sitter på skiftegaflene. Den ene var helt blå, så åpenbart vært temmelig varmt..
Dette har igjen medført at drivedoggene ikke har gått skikkelig i gir alltid, og var betydelig slitt og dårlig på de girdreva som skiftegaflene løfter på. Og det er nok her problemene har begynt, så har ting bare eskalert ved at de begynner å "klatre".
Byttet derfor begge disse girdrevene med helt nye, samt nye skiftegafler. Det er hvertfall min teori rundt det.
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
- FredrikE24
- Innlegg: 5032
- Registrert: 24 apr 2016, 18:53
- Motorsykkelen din: BMW K1200RS
- Bosted: Nordre Follo
Re: Fredriks BMW-blogg "Flying Brick" K1200RS + Jawa 350
Så prøver vi igjen å lage en bildeserie over prosessen idag.
Ting gikk ganske "fort" imorges. Høyre blokkdel gikk rett i ovnen før Frokost og lå der og koste seg i 2 timer
Etter å ha spist et par skiver brød, så bar det ut i garasjen og preppe venstre blokkdel.
På med pakingssement og beinfly inn for å hente den andre blokkdelen. "Smock" og der satt den
Så fant jeg frem nye simringer, disse skal sørge for at veivhuset er tett på begge sider, samt at girolje ikke skal lekke ut fra girkassa.
Ble banket pent på plass!
Lagde også en sporkile til svinghjulet av en bolt som ble satt inn. So far so good..
For å komme videre, så var det dags for å montere clutchen og drevet som sitter på veiva, primærkjede, girskiftemekanismen og kickmekanismen(som er kombinert med girskifte).
Legg merke til at det ikke sitter noen 638 clutch i denne motoren. Jeg satt inn en 634-clutch ifjor høst, da 638-clutchen er en regelrett møkkaclutch..
Deilig å se ting ta litt form!
Så fant jeg frem en ny clutchdekselpakning fra delelageret og satt på dekselet.
Festet med nye skruer! Det artige er at det er en Tsjekker som lager disse skruene på bestilling fra Saxegaard for å være så like originalen som mulig i en CNC-fres. En og en skrue
Så ganske eksklusivt!
Ting gikk ganske "fort" imorges. Høyre blokkdel gikk rett i ovnen før Frokost og lå der og koste seg i 2 timer

Etter å ha spist et par skiver brød, så bar det ut i garasjen og preppe venstre blokkdel.
På med pakingssement og beinfly inn for å hente den andre blokkdelen. "Smock" og der satt den

Så fant jeg frem nye simringer, disse skal sørge for at veivhuset er tett på begge sider, samt at girolje ikke skal lekke ut fra girkassa.
Ble banket pent på plass!
Lagde også en sporkile til svinghjulet av en bolt som ble satt inn. So far so good..
For å komme videre, så var det dags for å montere clutchen og drevet som sitter på veiva, primærkjede, girskiftemekanismen og kickmekanismen(som er kombinert med girskifte).
Legg merke til at det ikke sitter noen 638 clutch i denne motoren. Jeg satt inn en 634-clutch ifjor høst, da 638-clutchen er en regelrett møkkaclutch..

Så fant jeg frem en ny clutchdekselpakning fra delelageret og satt på dekselet.
Festet med nye skruer! Det artige er at det er en Tsjekker som lager disse skruene på bestilling fra Saxegaard for å være så like originalen som mulig i en CNC-fres. En og en skrue

Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
- FredrikE24
- Innlegg: 5032
- Registrert: 24 apr 2016, 18:53
- Motorsykkelen din: BMW K1200RS
- Bosted: Nordre Follo
Re: Fredriks BMW-blogg "Flying Brick" K1200RS + Jawa 350
Så når clutchsiden var montert, og tenningsanlegg + drev/kjede monteres med motoren i ramma, så gikk vi løs på stempel og sylindre.
Ettersom stemplene har vært byttet nylig og er helt strøkne så jeg ingen vits i å skifte disse, men en vask kunne de jo få
Først på med noe gædd Så kom far innom garasjen og jeg satt han i sving med å pusse alle pin-boltene til sylindrene og vaske stemplene helt reine.
Det ble jo helt konge!
Klar til å hives på plass Men først! De fleste som har montert stempler på rådene på en slik motor er vandt med at nålelagrene som sitter i rådene er av bur-typen. Altså at nålene sitter fast i buret og at dette er ganske enkelt og greit å montere.
Men hos Jawa, så er det løse nåler, totalt 28(!) nåler per stempel/råde(Det skal nevnes, at da jeg tok dette fra hverandre, så telte jeg opp 22 nåler på den ene råden, og 24 på den andre. Mao har forrige mann som monterte dette feilet i prosessen..). Disse må stables på plass før stempel og kryssbolten som fester stempelet til råden settes inn. Det kan jo være en utfordring, heldigvis finnes det løsninger, og jeg hadde griseflaks, da jeg fant en bolt som jeg har tatt vare på fra et bilunderstell fra tidligere. Denne var eksakt 15,8mm tykk, mens kryssbolten er 16mm. Kappet denne til å passe i mellom åpningene i stempelet: På bildet ser man dingsen som jeg kappet til, to ringer som skal sitte på hver side av alle nålene og noen nåler.
Så for å stable alle disse 28 nålene på plass på forhånd uten at disse skal ramle overalt, så ble den bolten jeg hadde laget meg, smurt inn med fett og hver enkelt nål ble satt på plass på bolten med de to ringene på hver side. Vips! Deretter ble hele greiene plassert inn i råden: På plass: Nå ligger det på plass inni råden og bolten min ligger også der.
Så må stempelet tres nedpå. Kryssbolten var lagt i frysern for å lettere skli på plass, så hentet kryssbolten.
Deretter presser man inn kryssbolten. Den bolten jeg hadde laget meg, sklir ut, mens kryssbolten tar over plassen og nålene ramler ikke ut. Neste nålelager pakkes og det andre stempelet settes på, på samme måte.
Ettersom stemplene har vært byttet nylig og er helt strøkne så jeg ingen vits i å skifte disse, men en vask kunne de jo få

Først på med noe gædd Så kom far innom garasjen og jeg satt han i sving med å pusse alle pin-boltene til sylindrene og vaske stemplene helt reine.
Det ble jo helt konge!
Klar til å hives på plass Men først! De fleste som har montert stempler på rådene på en slik motor er vandt med at nålelagrene som sitter i rådene er av bur-typen. Altså at nålene sitter fast i buret og at dette er ganske enkelt og greit å montere.
Men hos Jawa, så er det løse nåler, totalt 28(!) nåler per stempel/råde(Det skal nevnes, at da jeg tok dette fra hverandre, så telte jeg opp 22 nåler på den ene råden, og 24 på den andre. Mao har forrige mann som monterte dette feilet i prosessen..). Disse må stables på plass før stempel og kryssbolten som fester stempelet til råden settes inn. Det kan jo være en utfordring, heldigvis finnes det løsninger, og jeg hadde griseflaks, da jeg fant en bolt som jeg har tatt vare på fra et bilunderstell fra tidligere. Denne var eksakt 15,8mm tykk, mens kryssbolten er 16mm. Kappet denne til å passe i mellom åpningene i stempelet: På bildet ser man dingsen som jeg kappet til, to ringer som skal sitte på hver side av alle nålene og noen nåler.
Så for å stable alle disse 28 nålene på plass på forhånd uten at disse skal ramle overalt, så ble den bolten jeg hadde laget meg, smurt inn med fett og hver enkelt nål ble satt på plass på bolten med de to ringene på hver side. Vips! Deretter ble hele greiene plassert inn i råden: På plass: Nå ligger det på plass inni råden og bolten min ligger også der.
Så må stempelet tres nedpå. Kryssbolten var lagt i frysern for å lettere skli på plass, så hentet kryssbolten.
Deretter presser man inn kryssbolten. Den bolten jeg hadde laget meg, sklir ut, mens kryssbolten tar over plassen og nålene ramler ikke ut. Neste nålelager pakkes og det andre stempelet settes på, på samme måte.
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
Sist redigert av FredrikE24 den 29 apr 2018, 23:36, redigert 1 gang totalt.
- FredrikE24
- Innlegg: 5032
- Registrert: 24 apr 2016, 18:53
- Motorsykkelen din: BMW K1200RS
- Bosted: Nordre Follo
Re: Fredriks BMW-blogg "Flying Brick" K1200RS + Jawa 350
Så var det dags for å sette på stempelringer. Disse var ikke veldig slitte i utgangspunktet(de gamle var målbart slitte), men greie å skifte, så opprettholder man god kompresjon og det greiene der når man først har ting oppe.
Plutselig ble motoren løftet ut og inn i sykkelen gijen
Så ble de montert på stempel
Så ble de ferdigpussede pinboltene satt på plass i blokka, og vips var sylindrene klare for å skli nedpå med ny bunnpakning. Så det gikk litt unna der, så det ble knipset et bilde når det var ferdig bare.
Så ble toppene satt på med nye pakninger og muttere på toppen tightet til i kryss.Plutselig ble motoren løftet ut og inn i sykkelen gijen


Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
-
- Innlegg: 7935
- Registrert: 06 nov 2008, 22:42
- Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
- Bosted: Tranby
Re: Fredriks BMW-blogg "Flying Brick" K1200RS + Jawa 350
Det er litt arbeid , men samtidig litt tilfredstillende.
Godt å se at noen fortsatt gidder og har lyst-ikke bare «kjøper»
Flott arbeid.
Godt å se at noen fortsatt gidder og har lyst-ikke bare «kjøper»

Flott arbeid.

当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后
-
- Innlegg: 594
- Registrert: 02 jan 2016, 13:39
- Motorsykkelen din: Mz Baghira 660
- Bosted: Talgje
Re: Fredriks BMW-blogg "Flying Brick" K1200RS + Jawa 350
Ble den startet opp? 
Hviss ikke kan du jo filme når du fyrer den opp

Hviss ikke kan du jo filme når du fyrer den opp

- Skogstrollet
- Innlegg: 742
- Registrert: 03 okt 2016, 13:29
- Motorsykkelen din: Honda CRF250L, Yamaha XSR700
- Bosted: Oslo
Re: Fredriks BMW-blogg "Flying Brick" K1200RS + Jawa 350
Jeg er fortsatt imponert! 

"Finns ingen plats att gömma sig
Vart du än går skogen hittar dig"
Vart du än går skogen hittar dig"
Re: Fredriks BMW-blogg "Flying Brick" K1200RS + Jawa 350
Si meg en ting, er du utdanna mekaniker?
Re: Fredriks BMW-blogg "Flying Brick" K1200RS + Jawa 350
Si meg en ting, er du utdanna mekaniker?
Re: Fredriks BMW-blogg "Flying Brick" K1200RS + Jawa 350
Si meg en ting, er du utdanna mekaniker?
-
- Innlegg: 2264
- Registrert: 13 feb 2011, 15:43
- Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006
Re: Fredriks BMW-blogg "Flying Brick" K1200RS + Jawa 350
Har du fyra opp? Tøff tråd dette:-)
Vi rægga rundt med en 50-talls Jawa på 70-tallet. Tror det var en 1958 350. Hadde forgasserproblemer og "trauet" i blokka, under forgasser fanget opp en del bensin. På en av kjøreturene tok bensinen fyr og flammene stod opp rundt forgasser og bensintank, trolig antent via varmt eksossystem eller en gnist.
Kjørte rett i grøfta, la sykkelen i gresset og stappet på med vått gress. Det gikk bra.....
Både fører og passasjer greide seg fint, men olabukse og joggeso lukta litt svidd....sa mor mi...... Vi var 14 år og omtrent like smarte.
Vi rægga rundt med en 50-talls Jawa på 70-tallet. Tror det var en 1958 350. Hadde forgasserproblemer og "trauet" i blokka, under forgasser fanget opp en del bensin. På en av kjøreturene tok bensinen fyr og flammene stod opp rundt forgasser og bensintank, trolig antent via varmt eksossystem eller en gnist.
Kjørte rett i grøfta, la sykkelen i gresset og stappet på med vått gress. Det gikk bra.....

- FredrikE24
- Innlegg: 5032
- Registrert: 24 apr 2016, 18:53
- Motorsykkelen din: BMW K1200RS
- Bosted: Nordre Follo
Re: Fredriks BMW-blogg "Flying Brick" K1200RS + Jawa 350
Ikke fyra opp enda!
Driver og monterer tenningsanlegg og gasser.
Videre så var det på tide å gjøre noe med den bråkete eksosen.. det har vel vært fri flyt gjennom der sålenge jeg har hatt den. Så demonterte pottene og satt sammen lyddemperne med nye pakninger.
Nei, jeg har ikke noen mekanikerutdannelse overhodet, men har jo skrudd litt fra barnehagealder og oppover. Tror jeg var fire da hyttemopeden kom på plass, og det ble det både trimmet og skrudd.
Så har jeg aldri hatt bilene mine på verksted, og har holdt på med å hjelpe kamerater i alle år. Drevet med modellflyving med nitromotorer osv.
Av utdanning har jeg et telemontørfagbrev(mao. Elektrofaglig), så en høyskoleutdanning/bachelor i Kybernetikk(m/ Elektronikk og automasjon). Jeg sitter i utgangspunktet på kontor, men jeg er ikke vond å be om jeg må ut og wrench’e litt
Driver og monterer tenningsanlegg og gasser.
Videre så var det på tide å gjøre noe med den bråkete eksosen.. det har vel vært fri flyt gjennom der sålenge jeg har hatt den. Så demonterte pottene og satt sammen lyddemperne med nye pakninger.
Nei, jeg har ikke noen mekanikerutdannelse overhodet, men har jo skrudd litt fra barnehagealder og oppover. Tror jeg var fire da hyttemopeden kom på plass, og det ble det både trimmet og skrudd.
Så har jeg aldri hatt bilene mine på verksted, og har holdt på med å hjelpe kamerater i alle år. Drevet med modellflyving med nitromotorer osv.
Av utdanning har jeg et telemontørfagbrev(mao. Elektrofaglig), så en høyskoleutdanning/bachelor i Kybernetikk(m/ Elektronikk og automasjon). Jeg sitter i utgangspunktet på kontor, men jeg er ikke vond å be om jeg må ut og wrench’e litt

- FredrikE24
- Innlegg: 5032
- Registrert: 24 apr 2016, 18:53
- Motorsykkelen din: BMW K1200RS
- Bosted: Nordre Follo
Re: Fredriks BMW-blogg "Flying Brick" K1200RS + Jawa 350
Strek i regninga, men de gamle toppene er skjeive! Ikke snakk om å få det tett mellom sylindre og topp..
Har sjekket opp med stållinjal og vi snakker 2mm skjevhet i høyre topp og nesten 1,5mm på den venstre.
Jeg har mens jeg har eid sykkelen alltid hatt litt lekkasje rundt toppa, så det var ikke helt overraskende. Jeg har allerede fått tak i nye topper fra Tsjekkia, kom på 400 spenn for begge to, helt nye. Godt Jawa-deler er billig!
Har sjekket opp med stållinjal og vi snakker 2mm skjevhet i høyre topp og nesten 1,5mm på den venstre.
Jeg har mens jeg har eid sykkelen alltid hatt litt lekkasje rundt toppa, så det var ikke helt overraskende. Jeg har allerede fått tak i nye topper fra Tsjekkia, kom på 400 spenn for begge to, helt nye. Godt Jawa-deler er billig!
-
- Innlegg: 7935
- Registrert: 06 nov 2008, 22:42
- Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
- Bosted: Tranby
Re: Fredriks BMW-blogg "Flying Brick" K1200RS + Jawa 350
Kan hende den har vært skikkelig varm en gang siden den tidligere har vært boret og demontert.
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后
- Stian87
- Innlegg: 2038
- Registrert: 14 mai 2016, 23:18
- Motorsykkelen din: Ducati Diavel 2016
- Bosted: Ski
Re: Fredriks BMW-blogg "Flying Brick" K1200RS + Jawa 350
Uansett om du mener at alle hadde fått til dette fredrik er jeg 100 % sikker på at jeg ikke hadde greid det du greier. Jeg bøyer med i støvet 

LocaToWeb Profilside
https://locatoweb.com/user/ztian
Ducati Monster 821 2016 (2016 - 2017) --> BMW S1000R 2017 (2017 - 2019) --> Ducati Diavel 2016 (2019--->)
https://locatoweb.com/user/ztian
Ducati Monster 821 2016 (2016 - 2017) --> BMW S1000R 2017 (2017 - 2019) --> Ducati Diavel 2016 (2019--->)
- FredrikE24
- Innlegg: 5032
- Registrert: 24 apr 2016, 18:53
- Motorsykkelen din: BMW K1200RS
- Bosted: Nordre Follo
Re: Fredriks BMW-blogg "Flying Brick" K1200RS + Jawa 350
Det er alltids håp. Etter å ha drøftet problemet med at toppene er skjeive opp og ned, så klarte man etterhvert å finne en måte å plane toppene i riktig hjemmemekk-"ånd". Etter å ha sittet i en slags tankesmie med min far siste døgnet om problemet, så har man forsøkt å finne mulige løsninger.
Vi var ganske tidlig enige om at vi trengte noe som kunne slipe kun området som ligger ann mot sylinderen. Man trengte noe i perfekt diameter. Etter å ha lett i noen timer i en rund skive av noe slag jeg kunne lime fast noe slipepapir til eller lignende, så fant jeg en kappeskive til vinkelsliper. Den var litt for stor.
Så jeg satt den på vinkelsliperen og begynte å kappe i filler en stein i hagen. Etterhvert ble den i perfekt diameter.
Så ble den festet til søyleboremaskinen man har i garasjen, og sylindertoppene lagt under. Bormaskinen ble "reimet" om til maksimal hastighet. Så ble kappeskiva satt ned på sylindertoppen og hele greia jevnet pent ut.
Så heiv man de tilbake på motoren, og dratt til med korrekt moment. Kjente litt på kicken, og du verden og kompresjon det er nå :)
Så har man visst ordnet de skjeive toppene "godt nok" allikevel. Nye topper er på vei, så de finner vel veien på motoren etterhvert når de ankommer. Inntil videre fungerer vel motoren bra nå antar jeg.
Får montere litt videre før det blir oppstart
Tenningsanlegget kommer på plass: Så er forgasser hektet på: Svinghjul på: Lyddemperne i pottene er ute for demontering og nye skiver. Her ser man lekkasje på ene toppen:
Vi var ganske tidlig enige om at vi trengte noe som kunne slipe kun området som ligger ann mot sylinderen. Man trengte noe i perfekt diameter. Etter å ha lett i noen timer i en rund skive av noe slag jeg kunne lime fast noe slipepapir til eller lignende, så fant jeg en kappeskive til vinkelsliper. Den var litt for stor.
Så jeg satt den på vinkelsliperen og begynte å kappe i filler en stein i hagen. Etterhvert ble den i perfekt diameter.
Så ble den festet til søyleboremaskinen man har i garasjen, og sylindertoppene lagt under. Bormaskinen ble "reimet" om til maksimal hastighet. Så ble kappeskiva satt ned på sylindertoppen og hele greia jevnet pent ut.
Så heiv man de tilbake på motoren, og dratt til med korrekt moment. Kjente litt på kicken, og du verden og kompresjon det er nå :)
Så har man visst ordnet de skjeive toppene "godt nok" allikevel. Nye topper er på vei, så de finner vel veien på motoren etterhvert når de ankommer. Inntil videre fungerer vel motoren bra nå antar jeg.
Får montere litt videre før det blir oppstart

Tenningsanlegget kommer på plass: Så er forgasser hektet på: Svinghjul på: Lyddemperne i pottene er ute for demontering og nye skiver. Her ser man lekkasje på ene toppen:
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
- FredrikE24
- Innlegg: 5032
- Registrert: 24 apr 2016, 18:53
- Motorsykkelen din: BMW K1200RS
- Bosted: Nordre Follo
Re: Fredriks BMW-blogg "Flying Brick" K1200RS + Jawa 350
Liten video av første oppstart her:
Nå begynner det imidlertid å bli så møkkete og rotete i garasjen at jeg er glad for at ting går mot en ende! Det har vært mange timer på å skru på dette spetakkelet nå, men er gøy når det faktisk starter og går på første
Nå begynner det imidlertid å bli så møkkete og rotete i garasjen at jeg er glad for at ting går mot en ende! Det har vært mange timer på å skru på dette spetakkelet nå, men er gøy når det faktisk starter og går på første

- FredrikE24
- Innlegg: 5032
- Registrert: 24 apr 2016, 18:53
- Motorsykkelen din: BMW K1200RS
- Bosted: Nordre Follo
Re: Fredriks BMW-blogg "Flying Brick" K1200RS + Jawa 350
Litt mer fremgang. Kanskje det blir en prøvetur imorra!
Justering av tenning. Det skal være ca. 2,5mm fortenning, altså føre øvre dødpunkt.
Det gjøres med denne dingsen. Skrues i plugghullet og motor roteres til bolten snur fra å gå oppover med stempelet til nedover. Akkurat i det den snur har vi nådd øvre dødpunkt. Da dreies motoren ca. 2,5mm bakover(nedover) og tenningstidspunktet settes der. Kjedegangen settes på plass. Alt er et lukket system for at ikke sand og drit skal komme inn. Så monteres det som kalles for clutchautomaten. Hvordan man vil clutche er helt valgfritt. Om man ser på kammen til venstre, så er denne direkte koblet til girakslingen. Når man bruker girpedalen, opp eller ned, vil clutcharmen skyves på i samme retning som clutchwire ev. Ville dratt i mekanismen.
Så for å justere dette korrekt, slaktes wire helt, og skruen i midten skrues innover til armen legges inntil kammen til girpedalen. Så drar man inn ev. Slakk i clutchwire ved å stramme wire etterpå. Clutchwire er på en måte «slaven» i systemet.
Kjempenyttig i kuldegrader når clutchwire somregel har frosset fast uansett!
Justering av tenning. Det skal være ca. 2,5mm fortenning, altså føre øvre dødpunkt.
Det gjøres med denne dingsen. Skrues i plugghullet og motor roteres til bolten snur fra å gå oppover med stempelet til nedover. Akkurat i det den snur har vi nådd øvre dødpunkt. Da dreies motoren ca. 2,5mm bakover(nedover) og tenningstidspunktet settes der. Kjedegangen settes på plass. Alt er et lukket system for at ikke sand og drit skal komme inn. Så monteres det som kalles for clutchautomaten. Hvordan man vil clutche er helt valgfritt. Om man ser på kammen til venstre, så er denne direkte koblet til girakslingen. Når man bruker girpedalen, opp eller ned, vil clutcharmen skyves på i samme retning som clutchwire ev. Ville dratt i mekanismen.
Så for å justere dette korrekt, slaktes wire helt, og skruen i midten skrues innover til armen legges inntil kammen til girpedalen. Så drar man inn ev. Slakk i clutchwire ved å stramme wire etterpå. Clutchwire er på en måte «slaven» i systemet.
Kjempenyttig i kuldegrader når clutchwire somregel har frosset fast uansett!
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
Re: Fredriks BMW-blogg "Flying Brick" K1200RS + Jawa 350
Artig verktøy for å finne TDC
Lykke til med prosjektet videre

Lykke til med prosjektet videre

Sist redigert av Janners den 17 mai 2018, 20:33, redigert 1 gang totalt.
- FredrikE24
- Innlegg: 5032
- Registrert: 24 apr 2016, 18:53
- Motorsykkelen din: BMW K1200RS
- Bosted: Nordre Follo
Re: Fredriks BMW-blogg "Flying Brick" K1200RS + Jawa 350
Ikke bare finner den TDC, men hver strek er en millimeter, så er de strekene man bruker for å finne riktig tenningstidspunkt :) Meget kjekt!
Jawa 350 anbefales til vinterbruk. Kan ikke si jeg har savnet noe annet å kjøre i vinter. Den fungerer ypperlig!
Jawa 350 anbefales til vinterbruk. Kan ikke si jeg har savnet noe annet å kjøre i vinter. Den fungerer ypperlig!
- Jompa
- Innlegg: 7211
- Registrert: 08 jan 2011, 14:52
- Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
- Bosted: Alta
Re: Fredriks BMW-blogg "Flying Brick" K1200RS + Jawa 350
Starta Jawaen virkelig på første forsøket som i filmen ?
Har litt sans for slipemetoden din
Har litt sans for slipemetoden din

De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.
- FredrikE24
- Innlegg: 5032
- Registrert: 24 apr 2016, 18:53
- Motorsykkelen din: BMW K1200RS
- Bosted: Nordre Follo
Re: Fredriks BMW-blogg "Flying Brick" K1200RS + Jawa 350
Nå har jeg trampa en del på kicken for å høre etter om kompen forsvant mellom sylinder og topp noen ganger. Så man kan vel si at den var godt primet for en første start :)
Så er denne Jikov-gassern som sitter på disse Jawaene originalt temmelig håpløse når det gjelder kaldstart. De har ikke skikkelig choke, men sånn overfyllingsopplegg.. Denne motoren har i grunn startet på første eller andre tråkk hele vintern gjennom :)
Sitter en Mikuni i den nå, en standard roundslide. Forrige eier satt på en flatslide Mikuni før jeg kjøpte den, mente at den fikk en bedre gange av det. Men den manglet fintuning og gikk særs dårlig med den på.
Flatslidere er vanskeligere å få til å gå skikkelig, og jeg hadde ikke nok dyser å velge i liggende for den. Roundslide-mikunien fikk jeg også med sykkelen sammen med en original Jikov(også helt ny). Roundslidern hadde jeg ekstra dyser til liggende, så fikk tuna den godt inn.
Kanskje jeg skal prøve å få flatsliden til å gå skikkelig etterhvert, vi får se.
Så er denne Jikov-gassern som sitter på disse Jawaene originalt temmelig håpløse når det gjelder kaldstart. De har ikke skikkelig choke, men sånn overfyllingsopplegg.. Denne motoren har i grunn startet på første eller andre tråkk hele vintern gjennom :)
Sitter en Mikuni i den nå, en standard roundslide. Forrige eier satt på en flatslide Mikuni før jeg kjøpte den, mente at den fikk en bedre gange av det. Men den manglet fintuning og gikk særs dårlig med den på.
Flatslidere er vanskeligere å få til å gå skikkelig, og jeg hadde ikke nok dyser å velge i liggende for den. Roundslide-mikunien fikk jeg også med sykkelen sammen med en original Jikov(også helt ny). Roundslidern hadde jeg ekstra dyser til liggende, så fikk tuna den godt inn.
Kanskje jeg skal prøve å få flatsliden til å gå skikkelig etterhvert, vi får se.
Sist redigert av FredrikE24 den 03 mai 2018, 22:53, redigert 1 gang totalt.
- FredrikE24
- Innlegg: 5032
- Registrert: 24 apr 2016, 18:53
- Motorsykkelen din: BMW K1200RS
- Bosted: Nordre Follo
Re: Fredriks BMW-blogg "Flying Brick" K1200RS + Jawa 350
Det å kjøre Bimmer er temmelig flott

Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
Re: Fredriks BMW-blogg "Flying Brick" K1200RS + Jawa 350
Å kjøre den Bimmern og ha den Jawan er to forskjelige lidenskaper, men begge veldig bra!
Veldig fin, cool , morsom og interessant tråd du har !
Veldig fin, cool , morsom og interessant tråd du har !

"Do the right thing"
- Jompa
- Innlegg: 7211
- Registrert: 08 jan 2011, 14:52
- Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
- Bosted: Alta
Re: Fredriks BMW-blogg "Flying Brick" K1200RS + Jawa 350
En av de pene årsmodellene av K1200 , den sykkelen din.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.