Hei
Min 1991 Suzuki starter ikke på startmotoren når den er kald. Det virker som om spenningen blir så lav at det ikke blir gnist på pluggen. Startmotoren går litt seint rundt, men kan holde på lenge så det er spenning på batteriet. Starter lett på gir. Har byttet batteri uten forbedring. Starter lett med starthjelp når den er kald. Er det startmotoren som er svak? Evt dårlige kabler? Tips?
Startvansker Suzuki GSX 1100F-91
-
- Innlegg: 2
- Registrert: 31 des 2009, 11:10
- Motorsykkelen din: Suzuki GSX 1100F
- AJ
- Administrator
- Innlegg: 39776
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: Startvansker Suzuki GSX 1100F-91
Kan det være at du har problemer med regulatoren, tro? MC'er er utstyrt med slike, vil jeg tro...
Har ikke så god greie på disse tingene, men dårlig fungerende, evt. defekt regulator, kan være en årsak siden regulatoren skal gjøre det slik at spenningen skal holdes rimelig konstant.
Ellers, velkommen til Forumet
Er mange flinke flok med teknsik innsikt her inne så jeg er ganske sikker på at du får et vettugt svar etter hvert :)


Har ikke så god greie på disse tingene, men dårlig fungerende, evt. defekt regulator, kan være en årsak siden regulatoren skal gjøre det slik at spenningen skal holdes rimelig konstant.
Ellers, velkommen til Forumet

Er mange flinke flok med teknsik innsikt her inne så jeg er ganske sikker på at du får et vettugt svar etter hvert :)
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.


De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
Re: Startvansker Suzuki GSX 1100F-91
Tenningsanlegget på disse syklene kutter ut lenge før spenninga blir så lav at syateren ikke drar motoren rundt.
Høres veldig ut som om du har ei dårlig jording. Dette kan måles hvis du har et godt multi meter.
Har du spenning (mere enn 1 volt) mellom gods på motor og - pol på batteriet når du forsøker å starte, så har du problemet der.
Jeg hadde en 750ES, og jeg hadde et eget batteri for å forsyne tenningsanlegget!!, og da startet den nesten uansett.
Gatesykler har stort sett batteri tenning og er avhengig av skikkelig punch i dette for å tenne ordentlig, i motsetning noen off roadere, påhengsmotorer, snøfresere og denslags som ofte har CDI tenning (uavhengig av batteriet)
Coiler er også et "ømt" punkt på disse, men rimer dårlig med at den starter lett når du skyver den i gang.
De var ihverfall dyre, og jeg kjøpte Honda coiler i stedet. (kostet det halve, og var bedre)
Det KAN også være starteren som er gåen (drar mye mere strøm enn den skal) men er mindre sannsynlig.
Høres veldig ut som om du har ei dårlig jording. Dette kan måles hvis du har et godt multi meter.
Har du spenning (mere enn 1 volt) mellom gods på motor og - pol på batteriet når du forsøker å starte, så har du problemet der.
Jeg hadde en 750ES, og jeg hadde et eget batteri for å forsyne tenningsanlegget!!, og da startet den nesten uansett.
Gatesykler har stort sett batteri tenning og er avhengig av skikkelig punch i dette for å tenne ordentlig, i motsetning noen off roadere, påhengsmotorer, snøfresere og denslags som ofte har CDI tenning (uavhengig av batteriet)
Coiler er også et "ømt" punkt på disse, men rimer dårlig med at den starter lett når du skyver den i gang.
De var ihverfall dyre, og jeg kjøpte Honda coiler i stedet. (kostet det halve, og var bedre)
Det KAN også være starteren som er gåen (drar mye mere strøm enn den skal) men er mindre sannsynlig.
Re: Startvansker Suzuki GSX 1100F-91
Ble litt "kort" i sta, så jeg skal forsøke å fylle ut litt mer:
Du nevner et nytt batteri. Og da er du sikker på at dette er helt oppladet??!!..
Batteri kapasiteten på en slik mc er ganske marginal, og med bare 14Ah, skal det batteriet være i toppform for å starte sykkelen hvis temp er rundt frysepunktet.
Ferdes du mye i denslags temperaturer, så anbefales et ekstra startbatteri, slik at kapasiteten blir større.
Strøm har du i massevis! (tenker på generator)
Hvis du satte i nytt (og toppladet) batteri, skyldes problemet neppe regulatoren, men den sjekker du ved å måle spenningen på batteriet ved ca 4000 o/min og lyset på. (Skal ligge på ca. 14,5 volt)
Er spenningen under 13,8v er det noe galt.
1100F har (i motsetningen til mange eldre Suzzer) en kraftig og god generator som sjelden feiler.
Mine "øvelser" med ekstra batteri på 750-ES (84 mod) skyldes dels en elendig regulator som aldri holdt batteriet helt på topp, samt et ønske om at sykkel skulle starte til ca -10.
Lykke til!!
Du nevner et nytt batteri. Og da er du sikker på at dette er helt oppladet??!!..
Batteri kapasiteten på en slik mc er ganske marginal, og med bare 14Ah, skal det batteriet være i toppform for å starte sykkelen hvis temp er rundt frysepunktet.
Ferdes du mye i denslags temperaturer, så anbefales et ekstra startbatteri, slik at kapasiteten blir større.
Strøm har du i massevis! (tenker på generator)
Hvis du satte i nytt (og toppladet) batteri, skyldes problemet neppe regulatoren, men den sjekker du ved å måle spenningen på batteriet ved ca 4000 o/min og lyset på. (Skal ligge på ca. 14,5 volt)
Er spenningen under 13,8v er det noe galt.
1100F har (i motsetningen til mange eldre Suzzer) en kraftig og god generator som sjelden feiler.
Mine "øvelser" med ekstra batteri på 750-ES (84 mod) skyldes dels en elendig regulator som aldri holdt batteriet helt på topp, samt et ønske om at sykkel skulle starte til ca -10.
Lykke til!!
-
- Innlegg: 2
- Registrert: 31 des 2009, 11:10
- Motorsykkelen din: Suzuki GSX 1100F
Re: Startvansker Suzuki GSX 1100F-91
Tror det er lav spenning til coil som er problemet. Med nytt fulladet batteri så starter den akkurat, men med startkabler fra bilen så får startmotoren et mye høyere turtall og starter lett. Kan vere dårlige kontakter, skal sjekke det. Ekstra batteri? Hvordan kobles dette opp?
-
- Innlegg: 7935
- Registrert: 06 nov 2008, 22:42
- Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
- Bosted: Tranby
Re: Startvansker Suzuki GSX 1100F-91
disse syklene har litt for tynt el-anlegg...så alle kontaktpunkter må være i topp stand så du ikke taper noe strøm. med startkabler har du mere strøm tilgjengelig og spenningen til tennina er høy nok under last.
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后
Re: Startvansker Suzuki GSX 1100F-91
... og ekstra ille blir det fordi spenninga er lavest (motor går tyngst) i det plugen skal tenne (Rett før øvre dødpunkt)
Har den en tendens til å tenne akkurat i det du slipper start knappen? (Det gjorde min)
Startstrøm er bortimot 100 A!!
Har du en motstand på 0.01 ohm (og det er ingentig) i startkretsen, så mister du 1 Volt!
Sjekk derfor alle kontaktpunkter veldig nøye.
Har den en tendens til å tenne akkurat i det du slipper start knappen? (Det gjorde min)
Startstrøm er bortimot 100 A!!
Har du en motstand på 0.01 ohm (og det er ingentig) i startkretsen, så mister du 1 Volt!
Sjekk derfor alle kontaktpunkter veldig nøye.
-
- Innlegg: 7935
- Registrert: 06 nov 2008, 22:42
- Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
- Bosted: Tranby
Re: Startvansker Suzuki GSX 1100F-91
Hadde en GS750 og den var helt ræva på starteren men brukte en kicken kunne en starte den med armen... 

当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后
Re: Startvansker Suzuki GSX 1100F-91
Et ekstra batteri kobler du inn i kursen for tenning (På Fj'n heter sikringa rett og slett ignition)nittimekki skrev:Tror det er lav spenning til coil som er problemet. Med nytt fulladet batteri så starter den akkurat, men med startkabler fra bilen så får startmotoren et mye høyere turtall og starter lett. Kan vere dårlige kontakter, skal sjekke det. Ekstra batteri? Hvordan kobles dette opp?
Dette blir ladet av sykkelens generator sålenge tenninga er på.
For å isolere dette lille batteriet fra startbatteriet under start, kan du bruke et rele som bryter forbindelsen når du trykker inn startknappen.
Da har tenninga spretne 13v til rådighet, selv om startbatteriet kanskje er nede i 6 når du starter!
Alternativt kan du sette inn en stor diode istedet for releet. Du mister 0.7 volt, men det gjør ikke så mye.
Ideen er at dioden sperrer når spenning på startbatteriet synker under tenningsbatteriets spenning.
NB! Husk sikring til dette batteriet også.
2 Ah eller deromkring holder i lange baner.