Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring
- kusa
- Innlegg: 94
- Registrert: 08 okt 2016, 12:08
- Motorsykkelen din: Kawasaki Ninja ZX6r 636 2006mod
- Bosted: Hønefoss
Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring
Da var dagen kommet for å bytte kjede og drev på min ninja 636. Lurer på om noen har anbefalinger om hvor jeg skal kjøpe dette? EBay/xlmoto/andre?? Jeg tror jeg vil gå for X ring men er åpen for O også.. Har hørt at X skal vare lengre og være «bedre»... Er også usikker på hvilken type kjede jeg skal kjøpe, altså 520 eller lignende! Noen som har peiling?
Ta kontakt om du/dere vil ha turfølge! Område Oslo/Hønefoss.
2006 - Kawasaki Ninja 636 (2016 - ...)
2006 - Kawasaki Ninja 636 (2016 - ...)
- AJ
- Administrator
- Innlegg: 39726
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring
Du får ikke gjort noe feil om du går for D.I.D X-Ring VX520 og JT drev foran og bak.kusa skrev: 25 apr 2018, 20:00 Er også usikker på hvilken type kjede jeg skal kjøpe, altså 520 eller lignende! Noen som har peiling?
RK kjeder er også bra.
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.


De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
- LarsE
- Innlegg: 375
- Registrert: 27 mar 2017, 21:59
- Motorsykkelen din: 2011 KTM 690 DUKE-R / 2004 BMW F650GS
Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring
Jeg kjøpte nettopp DID X-ring kjede og JT drev til BMWen min på eBay. Drevene kom fra statene og kjeda fra UK, kom vel på rundt ei uke muligens? Tror alt gikk under tollgrensa og, så det var pluss :)
- kusa
- Innlegg: 94
- Registrert: 08 okt 2016, 12:08
- Motorsykkelen din: Kawasaki Ninja ZX6r 636 2006mod
- Bosted: Hønefoss
Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring
Hvor mange lenker tror dere at jeg trenger og antall tenner på både drevet bak og fremme? Tips? Er helt blank på dette området.
Ta kontakt om du/dere vil ha turfølge! Område Oslo/Hønefoss.
2006 - Kawasaki Ninja 636 (2016 - ...)
2006 - Kawasaki Ninja 636 (2016 - ...)
- AJ
- Administrator
- Innlegg: 39726
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring
Jeg går ut fra at du ikke har brukermanualen til sykkelen siden du spør om disse tingene?kusa skrev: 25 apr 2018, 21:55 Hvor mange lenker tror dere at jeg trenger og antall tenner på både drevet bak og fremme? Tips? Er helt blank på dette området.
Det ser ut til at du kan laste ned manualen du trenger fra denne siden: http://mybikemanuals.com/kawasaki/kawas ... s-manuals/ . Tror manualen til din Kawasaki Ninja ZX6r 636 er den samme som gjelder for 2004 modellen du finner i linken.
Der bør det stå opplyst alt du trenger å vite om dimensjoner og hvordan du bytter kjede og drev.
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.


De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
-
- Innlegg: 47
- Registrert: 03 mar 2017, 10:16
- Motorsykkelen din: Triumph Tiger 1200 GT Explorer - 2024
Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring
Sjekk på https://www.gearingcommander.com/
For meg ser det ut til at du skal ha 15 tenner fram og 43 bak. Kjedet skal ha 110 lenker.
For meg ser det ut til at du skal ha 15 tenner fram og 43 bak. Kjedet skal ha 110 lenker.
- kusa
- Innlegg: 94
- Registrert: 08 okt 2016, 12:08
- Motorsykkelen din: Kawasaki Ninja ZX6r 636 2006mod
- Bosted: Hønefoss
Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring
Takk. Har nå funnet ut dette! Et siste spørsmål er nå hvor jeg kan få gode bremseskiver? Xlmoto har bare bremseskiver til 2,5 tusen per stk (fremme) noe som er alt for dyrt spør du meg.. noen tips?AJ skrev: 25 apr 2018, 22:13Jeg går ut fra at du ikke har brukermanualen til sykkelen siden du spør om disse tingene?kusa skrev: 25 apr 2018, 21:55 Hvor mange lenker tror dere at jeg trenger og antall tenner på både drevet bak og fremme? Tips? Er helt blank på dette området.
Det ser ut til at du kan laste ned manualen du trenger fra denne siden: http://mybikemanuals.com/kawasaki/kawas ... s-manuals/ . Tror manualen til din Kawasaki Ninja ZX6r 636 er den samme som gjelder for 2004 modellen du finner i linken.
Der bør det stå opplyst alt du trenger å vite om dimensjoner og hvordan du bytter kjede og drev.
Ta kontakt om du/dere vil ha turfølge! Område Oslo/Hønefoss.
2006 - Kawasaki Ninja 636 (2016 - ...)
2006 - Kawasaki Ninja 636 (2016 - ...)
- Jompa
- Innlegg: 7211
- Registrert: 08 jan 2011, 14:52
- Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
- Bosted: Alta
Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring
Prøv et søk på EBC motorcycle brakes
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.
- E-strom
- Innlegg: 642
- Registrert: 08 apr 2012, 11:33
- Motorsykkelen din: BMW R1250GS og DRZ400S
- Bosted: Trondheim
- Kontakt:
Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring
Selv handler jeg en del herfra:kusa skrev: 25 apr 2018, 20:00 Da var dagen kommet for å bytte kjede og drev på min ninja 636. Lurer på om noen har anbefalinger om hvor jeg skal kjøpe dette? EBay/xlmoto/andre?? Jeg tror jeg vil gå for X ring men er åpen for O også.. Har hørt at X skal vare lengre og være «bedre»... Er også usikker på hvilken type kjede jeg skal kjøpe, altså 520 eller lignende! Noen som har peiling?
http://www.wemoto.com/bikes/kawasaki/zx ... 36_c6f/06/
Gode priser, og de trekker fra engelsk moms i nettbutikken. De sender varene dagen etter bestilling, og så ligger de hos Tollen på Gardermoen i en liten ukes tid før de sendes videre til meg.
---------------------------------------------------------------------------------------------------------
Most motorcycle problems are caused by the nut that connects the handlebars to the saddle
Kilde: http://www.quotegarden.com/motorcycles.html
Most motorcycle problems are caused by the nut that connects the handlebars to the saddle

Kilde: http://www.quotegarden.com/motorcycles.html
- E-strom
- Innlegg: 642
- Registrert: 08 apr 2012, 11:33
- Motorsykkelen din: BMW R1250GS og DRZ400S
- Bosted: Trondheim
- Kontakt:
Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring
X-ring skal være bedre fordi det gir lavere friksjon (fordi selve ringen er enklere å klemme sammen), og så kan de jo se som at ved O-ring så blir skitten liggende langs ytterkanten av ringen - noe som ikke skjer ved X-ringkusa skrev: 25 apr 2018, 20:00 ...Jeg tror jeg vil gå for X ring men er åpen for O også.. Har hørt at X skal vare lengre og være «bedre»... Er også usikker på hvilken type kjede jeg skal kjøpe, altså 520 eller lignende! Noen som har peiling?

Når det gjelder 520-kjede så bør du kjøpe det som sykkelen blir levert med. Har du 520 så bruker du det, ikke noe poeng i å gå for 525 eller 530 - dessuten kan du få trøbbel med plassen hvis du går for bredere kjede


---------------------------------------------------------------------------------------------------------
Most motorcycle problems are caused by the nut that connects the handlebars to the saddle
Kilde: http://www.quotegarden.com/motorcycles.html
Most motorcycle problems are caused by the nut that connects the handlebars to the saddle

Kilde: http://www.quotegarden.com/motorcycles.html
- AJ
- Administrator
- Innlegg: 39726
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Automatiske kjedesmørere - monteringstips av oljeslange
Uansett hvilket kjedesmøresystem man velger, være seg Scottoiler, Pro-Oiler, Cameleon oiler, Tutoro, Cobrra Nemo 2 ,Loobman eller evt. andre automatiske og semiautomatiske kjedesmørersystemer, så er fellesnevneren slangen som skal føre olje til drev og kjede.
Å feste denne slangen kan på de fleste sykler gjøre enkelt ved å bruke strips rundt svingarmen.
Men for oss som gjerne synes dette ser litt skjemmende ut må det til andre løsninger.
Jeg mener å ha funnet en som duger.
Da jeg nylig byttet sykkel tok jeg av Tutoro chainoileren på sykkelen jeg byttet inn og satte denne på den nye.
Før jeg gjorde det kjøpte jeg en ny plastslange i rett størrelse og lengde i en lokal gammeldags isenkrambutikk i stedet for gjenbruk av den gamle som fulgte med da jeg kjøpte Tutoro for 2-3 år siden.
Denne hadde en løsningen jeg ikke syntes var optimal ved at ståltråd var lagt inne i dler av denne. Dette for å gjøre den rigid og formbar, spesielt i forhold til plasseringen og og at best mulig skulle unngå vridning. En slik ståltråd inni slangen hvor oljen skal renne fritt og uhindret virket ikke særlig logisk.
Derfor ny slange hvor tilsvarende ståltråd ble tvinnet rundt slangen den siste tredjedelen for å gjøre den formbar og stabil.
Dette har vist seg å fungere helt utmerket. Slangen er stabil under alle kjøreforhold. Men ikke alene pga. ståltrådtvinningen. Siden det er mye bevegelse i svingarmen/bakgaffelen må slangen også festes i tillegg. For å unngå stripsing rundt svingarmen valgte jeg istedet å bruke små selvklebende festebraketter i plast hvor oljeslangen festes med strips i braketten.
Dette viser seg å fungere helt fint. Og skulle disse løsne under marsjen har jeg ca. 100 til å ta av
.
På min forrige KTM festet jeg oljedysa rett foran bakdravet over nedre kjedegang slik at oljepåføringen skjedde oppå innsiden av kjedet rett før drevtann og kjede møttes.
Lur plassering, egentlig. Men ikke helt treffsikker siden oljedryppene kan havne mellom kjederullene og sånn sett øke oljeforbruket.
I tillegg blir det antakelig mer oljesprut enn om oljen påføres direkte på bakdrevet, slik bildet nedenfor viser.
Dvs. at oljepåføringsdysen ligger an mot bakdrevet så nær der tann og kjede møtes.
Jeg valgte å binde ståltråd rundt slangen helt i enden hvor jeg monterte selve dysen. Dermed kan denne også formes best mulig slik at den ligger stødig an mot bakdrevet der jeg velger å ha den plassert.
Så langt har dette fungert veldig bra.
Som en ekstra god festordning for slangen har jeg også stripset fast denne i festepunktene til nedre kjedebeskyttelse, denne trekantformede plastbilen foran bakdrevet i nedkant med to festeskruer. Litt kinkig å komme til, men så fort stripsene er på plass rundt slange og festepunkter er det bare å stramme til og skru fast.
Nerdestoff dette her, jeg vet
.
Men kanskje nyttig for noen som vurderer et kjedesmørersystem.
Jeg syns i hvertfall fortsatt at det er veldig greit med et slik system hvor man slipper å tenke på å smøre kjedet etter hver tur.
Også tror jeg fortsatt at det er fornuftig å holde kjedet kontinuerlig smurt med olje under kjøring - på samme måte som en kardang hele tiden smøres av olje...
Her et par bilder av montering på min nye KTM. Ingen modifiseringer elelr tilkoblinger til vakuum eller elektrisk system av noe slag - et rent mekanisk system som altså funker veldig bra:
Å feste denne slangen kan på de fleste sykler gjøre enkelt ved å bruke strips rundt svingarmen.
Men for oss som gjerne synes dette ser litt skjemmende ut må det til andre løsninger.
Jeg mener å ha funnet en som duger.
Da jeg nylig byttet sykkel tok jeg av Tutoro chainoileren på sykkelen jeg byttet inn og satte denne på den nye.
Før jeg gjorde det kjøpte jeg en ny plastslange i rett størrelse og lengde i en lokal gammeldags isenkrambutikk i stedet for gjenbruk av den gamle som fulgte med da jeg kjøpte Tutoro for 2-3 år siden.
Denne hadde en løsningen jeg ikke syntes var optimal ved at ståltråd var lagt inne i dler av denne. Dette for å gjøre den rigid og formbar, spesielt i forhold til plasseringen og og at best mulig skulle unngå vridning. En slik ståltråd inni slangen hvor oljen skal renne fritt og uhindret virket ikke særlig logisk.
Derfor ny slange hvor tilsvarende ståltråd ble tvinnet rundt slangen den siste tredjedelen for å gjøre den formbar og stabil.
Dette har vist seg å fungere helt utmerket. Slangen er stabil under alle kjøreforhold. Men ikke alene pga. ståltrådtvinningen. Siden det er mye bevegelse i svingarmen/bakgaffelen må slangen også festes i tillegg. For å unngå stripsing rundt svingarmen valgte jeg istedet å bruke små selvklebende festebraketter i plast hvor oljeslangen festes med strips i braketten.
Dette viser seg å fungere helt fint. Og skulle disse løsne under marsjen har jeg ca. 100 til å ta av

På min forrige KTM festet jeg oljedysa rett foran bakdravet over nedre kjedegang slik at oljepåføringen skjedde oppå innsiden av kjedet rett før drevtann og kjede møttes.
Lur plassering, egentlig. Men ikke helt treffsikker siden oljedryppene kan havne mellom kjederullene og sånn sett øke oljeforbruket.
I tillegg blir det antakelig mer oljesprut enn om oljen påføres direkte på bakdrevet, slik bildet nedenfor viser.
Dvs. at oljepåføringsdysen ligger an mot bakdrevet så nær der tann og kjede møtes.
Jeg valgte å binde ståltråd rundt slangen helt i enden hvor jeg monterte selve dysen. Dermed kan denne også formes best mulig slik at den ligger stødig an mot bakdrevet der jeg velger å ha den plassert.
Så langt har dette fungert veldig bra.
Som en ekstra god festordning for slangen har jeg også stripset fast denne i festepunktene til nedre kjedebeskyttelse, denne trekantformede plastbilen foran bakdrevet i nedkant med to festeskruer. Litt kinkig å komme til, men så fort stripsene er på plass rundt slange og festepunkter er det bare å stramme til og skru fast.
Nerdestoff dette her, jeg vet

Men kanskje nyttig for noen som vurderer et kjedesmørersystem.
Jeg syns i hvertfall fortsatt at det er veldig greit med et slik system hvor man slipper å tenke på å smøre kjedet etter hver tur.
Også tror jeg fortsatt at det er fornuftig å holde kjedet kontinuerlig smurt med olje under kjøring - på samme måte som en kardang hele tiden smøres av olje...
Her et par bilder av montering på min nye KTM. Ingen modifiseringer elelr tilkoblinger til vakuum eller elektrisk system av noe slag - et rent mekanisk system som altså funker veldig bra:
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.


De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
-
- Innlegg: 2264
- Registrert: 13 feb 2011, 15:43
- Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006
Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring
Du har kanskje fikset dette?kusa skrev: 25 apr 2018, 20:00 Da var dagen kommet for å bytte kjede og drev på min ninja 636. Lurer på om noen har anbefalinger om hvor jeg skal kjøpe dette? EBay/xlmoto/andre?? Jeg tror jeg vil gå for X ring men er åpen for O også.. Har hørt at X skal vare lengre og være «bedre»... Er også usikker på hvilken type kjede jeg skal kjøpe, altså 520 eller lignende! Noen som har peiling?
Jeg anbefaler på kjøpe standard kjededimensjon til din sykkel. Jeg handler sånt fra wemoto.com. Legg inn sykkelen din så får du opp rett kjede/drevpakke. Svært god nettbutikk.
Jeg anbefaler x-ring, og velg kvalitet (som kanskje koster litt ekstra).
Jeg skiftet nettopp kjede/drev på cbr929rr. Kjørt drøyt 40.000 km. DID x-ring og JT ståldrev. Monterte samme pakke fra wemoto, og de leverte DID-kjede i rett lengde til min sykkel.
Skal du bytte selv så anbefaler jeg kjedeverktøy for DID-kjeder. Koster noe hundrelapper og varer livet ut.
Tips; ikke kutt det gamle kjedet med verktøyet, bruk heller vinkelsliper.
- kusa
- Innlegg: 94
- Registrert: 08 okt 2016, 12:08
- Motorsykkelen din: Kawasaki Ninja ZX6r 636 2006mod
- Bosted: Hønefoss
Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring
Takk for svar, har allerede byttet. Det viste seg at ingen tidligere eiere har byttet kjede og drev siden den var ny, så var ingen annen løsning enn å kappe kjedet. Det er ganske utrolig at dette har holdt nesten 35k km..cannon skrev: 09 mai 2018, 08:27Du har kanskje fikset dette?kusa skrev: 25 apr 2018, 20:00 Da var dagen kommet for å bytte kjede og drev på min ninja 636. Lurer på om noen har anbefalinger om hvor jeg skal kjøpe dette? EBay/xlmoto/andre?? Jeg tror jeg vil gå for X ring men er åpen for O også.. Har hørt at X skal vare lengre og være «bedre»... Er også usikker på hvilken type kjede jeg skal kjøpe, altså 520 eller lignende! Noen som har peiling?
Jeg anbefaler på kjøpe standard kjededimensjon til din sykkel. Jeg handler sånt fra wemoto.com. Legg inn sykkelen din så får du opp rett kjede/drevpakke. Svært god nettbutikk.
Jeg anbefaler x-ring, og velg kvalitet (som kanskje koster litt ekstra).
Jeg skiftet nettopp kjede/drev på cbr929rr. Kjørt drøyt 40.000 km. DID x-ring og JT ståldrev. Monterte samme pakke fra wemoto, og de leverte DID-kjede i rett lengde til min sykkel.
Skal du bytte selv så anbefaler jeg kjedeverktøy for DID-kjeder. Koster noe hundrelapper og varer livet ut.
Tips; ikke kutt det gamle kjedet med verktøyet, bruk heller vinkelsliper.
Ta kontakt om du/dere vil ha turfølge! Område Oslo/Hønefoss.
2006 - Kawasaki Ninja 636 (2016 - ...)
2006 - Kawasaki Ninja 636 (2016 - ...)
Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring
30 sider nå......... Kardang er best!
- AJ
- Administrator
- Innlegg: 39726
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring
Jo, jo... det kan godt hende

Men det er fortsatt slik at de aller fleste motorsykler har kjede. Til og med flere og flere, er det grunn til å tro.
Ikke at dette er særlig problematisk eller krevende, men det er alltids interessant, for å si det slik, å utveksle meninger og erfaringer om kjededrift og div. vedlikeholdsløsninger, på samme måte som f.eks å diskutere motorolje fra Biltema kontra andre anerkjente oljeprodusenter...

_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.


De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.