xyvind's logg [ADVENTURE]
Re: xyvind's logg [BMW S1000R - Sesongstart 2018!]
Jeg har propper i jakka jeg også. Jeg kan føle meg litt fjern eller nummen hvis jeg kjører med de i ørene. Vanskelig å beskrive. I byen til og fra jobb bruker jeg aldri propper. Men på langtur er det absolutt behagelig, for ørene. Jeg har spilt trommer hele mitt liv, så jeg vet hvor viktig det er å beskytte hørselen!
Re: xyvind's logg [BMW S1000R - Sesongstart 2018!]
Har forresten lagt salget av bimmern helt og holdent på hylla! Nå må jeg slutte og tulle sånn med det der. Det var gøy å prøve noen andre sykler, men jeg greier ikke kvitte meg med den vanvittige BMW’en. Kvalitetsfølelsen, kjøreegenskapene, og utseendet er helt unike. Jeg måtte kanskje flørte litt med noen andre sykler for at jeg skulle forstå hvor mye jeg elsker min egen sykkel. Klissete, I know :-D
Jeg var til og med og fikk en vurdering av den, mtp innbytte, hos en forhandler midt i Oslo i går. Og da han prøvde å snakke ned om enkelte ting, som at den har alt for mange hestekrefter, eller at Akrapovic-slipon’en umulig kunne være lovlig etc, da bestemte jeg meg virkelig. Nå får det være nok! Ingen snakker sånn om MIN sykkel! :-D
Så nå planlegger jeg å pynte litt på black beauty med tail tidy og tank grips, blant annet. Også må jeg finne tid til en dag på spa-behandling i Fredrikstad :-D
Jeg var til og med og fikk en vurdering av den, mtp innbytte, hos en forhandler midt i Oslo i går. Og da han prøvde å snakke ned om enkelte ting, som at den har alt for mange hestekrefter, eller at Akrapovic-slipon’en umulig kunne være lovlig etc, da bestemte jeg meg virkelig. Nå får det være nok! Ingen snakker sånn om MIN sykkel! :-D
Så nå planlegger jeg å pynte litt på black beauty med tail tidy og tank grips, blant annet. Også må jeg finne tid til en dag på spa-behandling i Fredrikstad :-D
- Bjerknez
- Innlegg: 24578
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: xyvind's logg [BMW S1000R - Sesongstart 2018!]
Sånn skal det låte!
Du finner ingen sykkel til hygeligere pris som overgår den BMW,en
Skal du ha noe som hamler opp med denne må du nok mange titalls tusen opp i pris

Du finner ingen sykkel til hygeligere pris som overgår den BMW,en

Skal du ha noe som hamler opp med denne må du nok mange titalls tusen opp i pris

-
- Innlegg: 7935
- Registrert: 06 nov 2008, 22:42
- Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
- Bosted: Tranby
Re: xyvind's logg [BMW S1000R - Sesongstart 2018!]
Når det gjelder Vindstøy/turbulens og stabilitet på sykkelen -Skal man fjærne alt slikt så er faktisk det eneste alternativet BIL.
Man sitter faktisk "ute" og kjører..
skal en ha det "stille og rolig" må man enten ha en låvedør en ser i gjennom eller en kåpe/skjerm som er nærme kroppen og hindrer luften å komme mellom skjerm og kropp.
"adv" med skjerm "rett opp" og langt unna er stort sett for å ta vindpress i høyere hastighet,men dette er jo designtrenden for tiden.
Beste kombo synes jeg er at vinden treffer rett under hjelmen- fjærner vindpress på overkroppen i 110-120+
og hjelmen har "ren luft" uten slag og turbulens.
Ørepropper brukes uansett konsekvent. ALLE hjelmer støyer for mye i motorveisfart-noen allerede for mye fra 40kmh.
Noen i høyere frekvens mens noen er værst helt nede i infralydområdet hvor dette best merkes som "slag"
Hvis jeg ikke skal kjøre mye motorvei i høy fart er helt naken sykkel det absolutt beste.
Hvis en forventer at det skal være stille og vindfritt på motorsykkel bør man nok revurdere en smule hva en driver med.
Man sitter faktisk "ute" og kjører..
skal en ha det "stille og rolig" må man enten ha en låvedør en ser i gjennom eller en kåpe/skjerm som er nærme kroppen og hindrer luften å komme mellom skjerm og kropp.
"adv" med skjerm "rett opp" og langt unna er stort sett for å ta vindpress i høyere hastighet,men dette er jo designtrenden for tiden.
Beste kombo synes jeg er at vinden treffer rett under hjelmen- fjærner vindpress på overkroppen i 110-120+
og hjelmen har "ren luft" uten slag og turbulens.

Ørepropper brukes uansett konsekvent. ALLE hjelmer støyer for mye i motorveisfart-noen allerede for mye fra 40kmh.
Noen i høyere frekvens mens noen er værst helt nede i infralydområdet hvor dette best merkes som "slag"
Hvis jeg ikke skal kjøre mye motorvei i høy fart er helt naken sykkel det absolutt beste.
Hvis en forventer at det skal være stille og vindfritt på motorsykkel bør man nok revurdere en smule hva en driver med.

当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后
- Bjerknez
- Innlegg: 24578
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: xyvind's logg [BMW S1000R - Sesongstart 2018!]
Lenge siden jeg har vært så enig med deg Mekkern :)
Bortsett fra at jeg faktisk foretrekker nakensykkel på motorvei fremfor sykler med vindskjerm. Spesielt der faktisk.
En javn luftstrøm fordelt på overkroppen er mye bedre enn at den hamrer inn i et stuevindu, med de bakdelene det fører med seg.
Bortsett fra at jeg faktisk foretrekker nakensykkel på motorvei fremfor sykler med vindskjerm. Spesielt der faktisk.
En javn luftstrøm fordelt på overkroppen er mye bedre enn at den hamrer inn i et stuevindu, med de bakdelene det fører med seg.
-
- Innlegg: 7935
- Registrert: 06 nov 2008, 22:42
- Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
- Bosted: Tranby
Re: xyvind's logg [BMW S1000R - Sesongstart 2018!]
Joda-men på en del nakene customsykkeler der en sitter rett opp/litt bakover og ikke har noen "fremovervekt" blir litt slitsom når en tipper 110+Bjerknez skrev: 10 mai 2018, 07:40 Lenge siden jeg har vært så enig med deg Mekkern :)
Bortsett fra at jeg faktisk foretrekker nakensykkel på motorvei fremfor sykler med vindskjerm. Spesielt der faktisk.
En javn luftstrøm fordelt på overkroppen er mye bedre enn at den hamrer inn i et stuevindu, med de bakdelene det fører med seg.
På "hvalen" (ikke kjønnsorgan) kan dette avhjelpes med å bruke de bakre fothvilerne slik at kroppen "tipper" litt fremover og man slipper unna at man må bruke styret for å holde igjen, opp til ca 120+/-

当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后
- Bjerknez
- Innlegg: 24578
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: xyvind's logg [BMW S1000R - Sesongstart 2018!]
Kan helt uanstrengt ligge i 130km/t på E6 over lenger tid med min vertfall. Det hender faktisk jeg slipper styret litt inni mellom også, for å hvile armene. Jeg tenker ikke engang på vinden...
De aller fleste nakensykler jeg har kjørt har en lett fremoverlent sittestilling med beina bakover. Superduke er noe mer oppreist.
Med vindskjerm derimot så slipper jeg ikke styret i høy fart. Det er helt sikkert.
De aller fleste nakensykler jeg har kjørt har en lett fremoverlent sittestilling med beina bakover. Superduke er noe mer oppreist.
Med vindskjerm derimot så slipper jeg ikke styret i høy fart. Det er helt sikkert.
- Stian87
- Innlegg: 2038
- Registrert: 14 mai 2016, 23:18
- Motorsykkelen din: Ducati Diavel 2016
- Bosted: Ski
Re: xyvind's logg [BMW S1000R - Sesongstart 2018!]
Så bra Øyvind! Godt du tok til fornuft
Jeg skulle gjerne hatt litt spabehandling jeg også Bjerknez

Jeg skulle gjerne hatt litt spabehandling jeg også Bjerknez

LocaToWeb Profilside
https://locatoweb.com/user/ztian
Ducati Monster 821 2016 (2016 - 2017) --> BMW S1000R 2017 (2017 - 2019) --> Ducati Diavel 2016 (2019--->)
https://locatoweb.com/user/ztian
Ducati Monster 821 2016 (2016 - 2017) --> BMW S1000R 2017 (2017 - 2019) --> Ducati Diavel 2016 (2019--->)
Re: xyvind's logg [BMW S1000R - Sesongstart 2018!]
Det var da voldsomt!mekkern skrev:Når det gjelder Vindstøy/turbulens og stabilitet på sykkelen -Skal man fjærne alt slikt så er faktisk det eneste alternativet BIL.
Man sitter faktisk "ute" og kjører..
skal en ha det "stille og rolig" må man enten ha en låvedør en ser i gjennom eller en kåpe/skjerm som er nærme kroppen og hindrer luften å komme mellom skjerm og kropp.
"adv" med skjerm "rett opp" og langt unna er stort sett for å ta vindpress i høyere hastighet,men dette er jo designtrenden for tiden.
Beste kombo synes jeg er at vinden treffer rett under hjelmen- fjærner vindpress på overkroppen i 110-120+
og hjelmen har "ren luft" uten slag og turbulens.![]()
Ørepropper brukes uansett konsekvent. ALLE hjelmer støyer for mye i motorveisfart-noen allerede for mye fra 40kmh.
Noen i høyere frekvens mens noen er værst helt nede i infralydområdet hvor dette best merkes som "slag"
Hvis jeg ikke skal kjøre mye motorvei i høy fart er helt naken sykkel det absolutt beste.
Hvis en forventer at det skal være stille og vindfritt på motorsykkel bør man nok revurdere en smule hva en driver med.

Men noen sykler (adv-sykler, etter min erfaring) har et stort problem med turbulens og vindstøy. Det må da være helt innafor å nevne dette etter en prøvekjøring, uten at en må revurdere motorsykkelinteressen og i stedet kjøre bil.
- AJ
- Administrator
- Innlegg: 39733
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: xyvind's logg [BMW S1000R - Sesongstart 2018!]
Skulle bare mangle om ikke dette bør og skal nevnes slik at folk er klar over utfordringen. For dette er nok en utfordring i større eller mindre grad for alle med adv.sykler der ute.xyvind skrev: 10 mai 2018, 09:01 Det var da voldsomt!
Men noen sykler (adv-sykler, etter min erfaring) har et stort problem med turbulens og vindstøy. Det må da være helt innafor å nevne dette etter en prøvekjøring, uten at en må revurdere motorsykkelinteressen og i stedet kjøre bil.
Som jeg og flere her inne har nevnt tidligere er utfordringen med nettopp disse syklene den oppreiste kjørestillingen og avstanden mellom fører og skjermløsningen.
Det er først og fremst denne avstanden som skaper støy og urolig luft (også kjent som turbulens...

Luft i bevegelse som treffer en (skjerm)kant vil alltid lage lyd. Oppfattelsen av lyden avhenger av ørets avstand når lyden treffer kanten.
Skal man kjøre en sykkel med høy og oppreist kjørestilling slik adv.sykler er konstruert må man til en viss grense avfinne seg med urolig luft og vindstøy, kanskje til og med begynne å trives med det og tenke at "Ah! man skal kjenne at man kjører MC!"


Alle vil finne sin optimale løsning etter hvert og da blir adv.sykkelkjøringen bare stor stas

Men det krever altså litt innsats for å finne den best mulige løsningen for akkurat deg. Husk det

God tur


_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.


De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
Re: xyvind's logg [BMW S1000R - Sesongstart 2018!]
Naken sykkel i over 130 blir oftest stress.
Finnes løsninger for kåpesykkel. Jeg hadde Touratech flipp på min GSA, og det gikk fra spetakkel til behagelig
Men den var heller ikke noe å cruise med i over 130-150.
Jeg personlig trives i 200+ på en sportstourer og kjører lett slik igjennom Tyskland.
Sent from my iPhone using Tapatalk
Finnes løsninger for kåpesykkel. Jeg hadde Touratech flipp på min GSA, og det gikk fra spetakkel til behagelig

Jeg personlig trives i 200+ på en sportstourer og kjører lett slik igjennom Tyskland.
Sent from my iPhone using Tapatalk
Re: xyvind's logg [BMW S1000R - Sesongstart 2018!]
Er ikke ofte jeg ligger og cruiser i 130
enda sjeldnere 200+. Nei det er ikke så greit med slike hastigheter på en nakensykkel. Enda verre på en sykkel med vindskjerm.
Jeg ser de som kjører lengre turer med S1000R ofte setter på en litt større vindskjerm, og jeg lurer på hvordan det fungerer på den sykkelen. Tror ikke jeg kommer til å kjøpe noen vindskjerm med det første. Det blir ikke slike hastigheter på de turene jeg skal i sommer heller.
I det daglige kjører jeg bare i fartsgrenser inntil 80 km/t, og da er S1000R i hvert fall helt kanon. Opp til 130, som du sier, synes jeg det er greit også.

Jeg ser de som kjører lengre turer med S1000R ofte setter på en litt større vindskjerm, og jeg lurer på hvordan det fungerer på den sykkelen. Tror ikke jeg kommer til å kjøpe noen vindskjerm med det første. Det blir ikke slike hastigheter på de turene jeg skal i sommer heller.
I det daglige kjører jeg bare i fartsgrenser inntil 80 km/t, og da er S1000R i hvert fall helt kanon. Opp til 130, som du sier, synes jeg det er greit også.
-
- Innlegg: 7935
- Registrert: 06 nov 2008, 22:42
- Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
- Bosted: Tranby
Re: xyvind's logg [BMW S1000R - Sesongstart 2018!]
Poenget er/var ikke annet enn at det virker som noen har et litt urealistisk syn på mc og vindstøy/turbulens og tydligvis forventer at det skal være dønn stille.xyvind skrev: 10 mai 2018, 09:01
Det var da voldsomt!
Men noen sykler (adv-sykler, etter min erfaring) har et stort problem med turbulens og vindstøy. Det må da være helt innafor å nevne dette etter en prøvekjøring, uten at en må revurdere motorsykkelinteressen og i stedet kjøre bil.
Dette er en generell betraktning og har heller ikke vært stilet til noen enkeltperson/enkeltinlegg.
Beklager hvis dette ble oppfattet slik.
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后
- Stian87
- Innlegg: 2038
- Registrert: 14 mai 2016, 23:18
- Motorsykkelen din: Ducati Diavel 2016
- Bosted: Ski
Re: xyvind's logg [BMW S1000R - Sesongstart 2018!]
Lurer på hvordan det hadde vært å kjøre adv om du reiv av skjermen...
LocaToWeb Profilside
https://locatoweb.com/user/ztian
Ducati Monster 821 2016 (2016 - 2017) --> BMW S1000R 2017 (2017 - 2019) --> Ducati Diavel 2016 (2019--->)
https://locatoweb.com/user/ztian
Ducati Monster 821 2016 (2016 - 2017) --> BMW S1000R 2017 (2017 - 2019) --> Ducati Diavel 2016 (2019--->)
Re: xyvind's logg [BMW S1000R - Sesongstart 2018!]
Her er min lille test ride av 1100 Scrambler
Morsom sykkel med ganske herlig lydspor. Men den føltes liten, og litt lite sykkel for pengene - mao stiv pris!

Morsom sykkel med ganske herlig lydspor. Men den føltes liten, og litt lite sykkel for pengene - mao stiv pris!
