"flappende" ulyd forbundet med bakre brems på Toyota
- gsx750_80
- Innlegg: 2212
- Registrert: 24 apr 2010, 19:34
- Motorsykkelen din: GSX 750 '80, Ninja 250R m.fl.
- Bosted: Trøndelag
- Kontakt:
"flappende" ulyd forbundet med bakre brems på Toyota
Bilspørsmål, men.. :
En Toyota Camry (2000. 2.2 bensin) har ulyder i bakre venstre brems.
I går registrerte jeg "klankelyd" som hørtes ut som den kommer fra rundt venstre bakhjul, rett etter oppstart.
Etter anslagsvis 1.5 km kjøring begynte jeg å høre en ulyd som fulgte hjulenes omdreiningshastighet, som tiltok i styrke.
Etter ytterligere noen hundre meters kjøring stoppet jeg, og registrerte at bremseskive bak var god og varm.
I tillegg til skivebremsene har visst disse bilene bremsetrommel som knyttes til håndbrekk. Ved å dra i håndbrekk forsvinner ulyden
akkurat så lenge som brekket er på.
Synes følgende beskrivelse var ganske treffende, men fant ikke noe svar:
"I have a 1998 Camry V6 with 165000 miles. I had brake pads and rotors replaced on all four tires. Two days later, I noticed a flapping/knocking noise apparently coming from the rear of the car. It only happens after the car as been driving for 5-10 minutes. The noise increases in frequency as the speed of the vehicle increases and is unaffected by braking or bumps and gets louder the longer the car is driven. I took the car back and they re-checked all the brake installations and said everything was fine and the noise was nothing to worry about (of course I had to convince them that there really was a noise). They also said they inspected the tires and didn’t find anything wrong. I have jacked the car up and looked under all tires and don’t see anything close to the tires that could be hitting them. It sounds like a strip of rubber hitting a metal pan. I see no loose plastic guards or mudflaps. The tires were all replaced less than 2 years ago and they have been rotated regularly and visually appear to be in good shape. If anyone has any suggestions, I would greatly appreciate it."
Hadde ulyden for en ukes tid siden også, men etter å ha tvunget bremseskivene fra hverandre og gitt "systemet" en sprut WD40 i forbindelse med hjulskift, virket det som ulyden forsvant.
Den er nå tilbake, og tydeligvis usunn, i og med kraftig varmeutvikling..
I tillegg til "klankelyden" blir det etterhvert en "flappende" lyd, som om det hadde vært en løs del av et dekk som klasket i asfalten.
Men jeg har ikke registrert skader på dekk. Flappelyden er også ledsaget av "gnissing", en mer metallisk lyd, kanskje.
Noen som har en god formening om hva dette kan skyldes ? Er det sannsynlig at det er noe galt inne i trommelen , feks løsnet bremsesko e.l.? Eller kan det være feilmonterte bremseklosser eller dårlig kaliper? (Bilen har stort sett stått i ro noen måneder i vinter, før jeg
kjøpte den.
En Toyota Camry (2000. 2.2 bensin) har ulyder i bakre venstre brems.
I går registrerte jeg "klankelyd" som hørtes ut som den kommer fra rundt venstre bakhjul, rett etter oppstart.
Etter anslagsvis 1.5 km kjøring begynte jeg å høre en ulyd som fulgte hjulenes omdreiningshastighet, som tiltok i styrke.
Etter ytterligere noen hundre meters kjøring stoppet jeg, og registrerte at bremseskive bak var god og varm.
I tillegg til skivebremsene har visst disse bilene bremsetrommel som knyttes til håndbrekk. Ved å dra i håndbrekk forsvinner ulyden
akkurat så lenge som brekket er på.
Synes følgende beskrivelse var ganske treffende, men fant ikke noe svar:
"I have a 1998 Camry V6 with 165000 miles. I had brake pads and rotors replaced on all four tires. Two days later, I noticed a flapping/knocking noise apparently coming from the rear of the car. It only happens after the car as been driving for 5-10 minutes. The noise increases in frequency as the speed of the vehicle increases and is unaffected by braking or bumps and gets louder the longer the car is driven. I took the car back and they re-checked all the brake installations and said everything was fine and the noise was nothing to worry about (of course I had to convince them that there really was a noise). They also said they inspected the tires and didn’t find anything wrong. I have jacked the car up and looked under all tires and don’t see anything close to the tires that could be hitting them. It sounds like a strip of rubber hitting a metal pan. I see no loose plastic guards or mudflaps. The tires were all replaced less than 2 years ago and they have been rotated regularly and visually appear to be in good shape. If anyone has any suggestions, I would greatly appreciate it."
Hadde ulyden for en ukes tid siden også, men etter å ha tvunget bremseskivene fra hverandre og gitt "systemet" en sprut WD40 i forbindelse med hjulskift, virket det som ulyden forsvant.
Den er nå tilbake, og tydeligvis usunn, i og med kraftig varmeutvikling..
I tillegg til "klankelyden" blir det etterhvert en "flappende" lyd, som om det hadde vært en løs del av et dekk som klasket i asfalten.
Men jeg har ikke registrert skader på dekk. Flappelyden er også ledsaget av "gnissing", en mer metallisk lyd, kanskje.
Noen som har en god formening om hva dette kan skyldes ? Er det sannsynlig at det er noe galt inne i trommelen , feks løsnet bremsesko e.l.? Eller kan det være feilmonterte bremseklosser eller dårlig kaliper? (Bilen har stort sett stått i ro noen måneder i vinter, før jeg
kjøpte den.
Sist redigert av gsx750_80 den 27 apr 2018, 14:17, redigert 1 gang totalt.
mvh
-gsx750_80
-gsx750_80
Re: "flappende" ulyd forbundet med bakre brems på Toyota
Varmgang kommer av at bremser ligger på.
Kan være enten håndbrekk eller kaliper som ikke slipper.
Ikke uvanlig at gummimanskjett blir ødelagt og det kommer vann og dritt inn og stempel henger.
Dette kan skape lyder også.
Har du sjekket om bremseskjoldene ikke subber i skiva?
Ta av hjul og snurr rundt så kjenner du om det henger eller om skjoldet er borte i skiva.
Uansett ikke noe problem å fikse
Kan være enten håndbrekk eller kaliper som ikke slipper.
Ikke uvanlig at gummimanskjett blir ødelagt og det kommer vann og dritt inn og stempel henger.
Dette kan skape lyder også.
Har du sjekket om bremseskjoldene ikke subber i skiva?
Ta av hjul og snurr rundt så kjenner du om det henger eller om skjoldet er borte i skiva.
Uansett ikke noe problem å fikse
- gsx750_80
- Innlegg: 2212
- Registrert: 24 apr 2010, 19:34
- Motorsykkelen din: GSX 750 '80, Ninja 250R m.fl.
- Bosted: Trøndelag
- Kontakt:
Re: "flappende" ulyd forbundet med bakre brems på Toyota
Takk for svar.simpson skrev: 27 apr 2018, 14:07 Varmgang kommer av at bremser ligger på.
Kan være enten håndbrekk eller kaliper som ikke slipper.
Ikke uvanlig at gummimanskjett blir ødelagt og det kommer vann og dritt inn og stempel henger.
Dette kan skape lyder også.
Har du sjekket om bremseskjoldene ikke subber i skiva?
Ta av hjul og snurr rundt så kjenner du om det henger eller om skjoldet er borte i skiva.
Uansett ikke noe problem å fikse
Jeg jekket opp hjulet og dreide det rundt før oppstart. Da hørte jeg ingen ulyd, og jeg registrerte ingen friksjon som slo meg som unaturlig.
Men, dersom det er kontakt mellom bremseklosser og skive feks, om enn bare så vidt, så kan jeg se for meg at deler varmes opp etterhvert, ekspanderer, og fører til tiltakende ulyd.
Får muligens ta av hjulet og se på bremseskjold mm. La merke til at de var litt bøyde / ujevne, noen steder.
Jeg kjøpte noe kopperpasta for feks hjulbolter. Er det realistisk å få tilført smøring uten å demontere kaliper, mon tro?
Bilen er jo langt fra ny, og har vært avsiltet siden november, før jeg kjøpte den for en ukes tid siden.
Det er muligens kurant å fikse, men jeg har ikke gjort slikt før, så jeg får vel forsøke å lese meg opp og evt studere youtube videoer som måtte finnes.
mvh
-gsx750_80
-gsx750_80
- FredrikE24
- Innlegg: 5039
- Registrert: 24 apr 2016, 18:53
- Motorsykkelen din: BMW K1200RS
- Bosted: Nordre Follo
Re: "flappende" ulyd forbundet med bakre brems på Toyota
Her hadde jeg nappet av bremseskiva og sjekka bremsebånda til brekket. Kan fort være at du har en litt treg håndbrekkwire, evt. treghet i mekanismen som ekspanderer bånda når du napper i det. Demonter, smør opp/bytt ut(erfaringsmessig bør det demonteres og løses opp i olje, røres på og monteres igjen). Sjekk at brekkwire går tilbake. Forsvinner lydene når du napper i brekket, så er det som regel brekkrelatert.
- gsx750_80
- Innlegg: 2212
- Registrert: 24 apr 2010, 19:34
- Motorsykkelen din: GSX 750 '80, Ninja 250R m.fl.
- Bosted: Trøndelag
- Kontakt:
Re: "flappende" ulyd forbundet med bakre brems på Toyota
Tok av hjulet og dreide bremseskiva. Ikke nevneverdig fruksjon mot bremseklosser, men plutselig ble det bråstopp. Det ser ut til å være stopp innenfor skivem, i trommel. Da går mistanken i retning bremsesko og trommelbremsen. Fikk ikke opp den siste skruen i kveld, så jeg har ikke fått sett hvorden det står til på innsiden, foreløpig.FredrikE24 skrev: 27 apr 2018, 16:37 Her hadde jeg nappet av bremseskiva og sjekka bremsebånda til brekket. Kan fort være at du har en litt treg håndbrekkwire, evt. treghet i mekanismen som ekspanderer bånda når du napper i det. Demonter, smør opp/bytt ut(erfaringsmessig bør det demonteres og løses opp i olje, røres på og monteres igjen). Sjekk at brekkwire går tilbake. Forsvinner lydene når du napper i brekket, så er det som regel brekkrelatert.
mvh
-gsx750_80
-gsx750_80
- FredrikE24
- Innlegg: 5039
- Registrert: 24 apr 2016, 18:53
- Motorsykkelen din: BMW K1200RS
- Bosted: Nordre Follo
Re: "flappende" ulyd forbundet med bakre brems på Toyota
Husk å slakke bånda helt, ellers kan den være vanskelig å nappe av.
Sitter en strammemekanisme inni der som man normalt strammer/slakker gjennom et hull i trommelen. Mulig det ikke er slik på Toyota.
Sitter en strammemekanisme inni der som man normalt strammer/slakker gjennom et hull i trommelen. Mulig det ikke er slik på Toyota.
- gsx750_80
- Innlegg: 2212
- Registrert: 24 apr 2010, 19:34
- Motorsykkelen din: GSX 750 '80, Ninja 250R m.fl.
- Bosted: Trøndelag
- Kontakt:
Re: "flappende" ulyd forbundet med bakre brems på Toyota
90 % av jobben så langt, har bestått i å få løsnet en bolt som holdt deler av kaliper. Det begynte å bli mørkt, og jeg var lei, så foreløpig har jeg kommet til stadiet vist i foto. Det ser ikke bra ut. Det var knapt noe belegg igjen på bremsesko. (Antakelig bør jeg skifte disse på begge sider etterhvert . Vi får se..)FredrikE24 skrev: 27 apr 2018, 23:53 Husk å slakke bånda helt, ellers kan den være vanskelig å nappe av.
Sitter en strammemekanisme inni der som man normalt strammer/slakker gjennom et hull i trommelen. Mulig det ikke er slik på Toyota.
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
mvh
-gsx750_80
-gsx750_80
Re: "flappende" ulyd forbundet med bakre brems på Toyota
Det beste er å kjøpe nye klippere, bremsebånd, klosser og skiver på begge sider.
Sånne type deler har blitt så billige nå til dags at det bedre å få byttet de enn å fikse på gammelt drit.
Sånne type deler har blitt så billige nå til dags at det bedre å få byttet de enn å fikse på gammelt drit.
- gsx750_80
- Innlegg: 2212
- Registrert: 24 apr 2010, 19:34
- Motorsykkelen din: GSX 750 '80, Ninja 250R m.fl.
- Bosted: Trøndelag
- Kontakt:
Re: "flappende" ulyd forbundet med bakre brems på Toyota
Tror overoppheting har rot i at bremsebånd på innsida av trommel har blitt liggende "på". Har skiftet bremsebånd på begge sider, fjærer mm. Vha gode kompiser og sammenlagt en dags arbeid, antakelig. Tok en prøvetur og registrerte varmgang, fortsatt. Kaster inn håndkleet og leverer antakelig bilen til merkeforhandler snarest mulig...
Utrolig mye fikling, og bruker opptil timer på steg som tar bare sekunder på youtube-videoer..
Utrolig mye fikling, og bruker opptil timer på steg som tar bare sekunder på youtube-videoer..

mvh
-gsx750_80
-gsx750_80
Re: "flappende" ulyd forbundet med bakre brems på Toyota
Da er det enten håndbremswire eller hjulsylindere som henger.
Sylindere er veldig kurant å bytte, håndbremswire er litt mer knotete om du ikke har løftebukk
Sylindere er veldig kurant å bytte, håndbremswire er litt mer knotete om du ikke har løftebukk
- gsx750_80
- Innlegg: 2212
- Registrert: 24 apr 2010, 19:34
- Motorsykkelen din: GSX 750 '80, Ninja 250R m.fl.
- Bosted: Trøndelag
- Kontakt:
Re: "flappende" ulyd forbundet med bakre brems på Toyota
Det er ting som tyder på at håndbrekkwire er skadet, noe som kan bidra vesentlig til at bremsesko ikke trekkes unna trommel, slik atsimpson skrev: 15 mai 2018, 05:06 Da er det enten håndbremswire eller hjulsylindere som henger.
Sylindere er veldig kurant å bytte, håndbremswire er litt mer knotete om du ikke har løftebukk
bremser henger på, med unormal slitasje og varmgang blandt resultatene.
Kanskje burde både hjulsyliner og wire skiftes.
Merkeverksted antyder oppunder 4000.- for jobben (antydet 1.5 timer). Muligens en frisk pris, men jeg har ikke løftebukk. Begynner
dessuten å bli lei av å streve med dette.
En av boltene satt så fast at jeg sleit 1-2 timer bare med å få den løs. Noen splinter med fjører utenpå, som har stoppskiver som skal
lirkes inn i et spor i bremseskoene, har også forårsaket noen timer arbeid, med tilhørende frustrasjon..
Takk for informasjon og råd. De anses som nyttige i den videre prosessen..
mvh
-gsx750_80
-gsx750_80
- gsx750_80
- Innlegg: 2212
- Registrert: 24 apr 2010, 19:34
- Motorsykkelen din: GSX 750 '80, Ninja 250R m.fl.
- Bosted: Trøndelag
- Kontakt:
Re: "flappende" ulyd forbundet med bakre brems på Toyota
gsx750_80 skrev: 15 mai 2018, 12:24Det er ting som tyder på at håndbrekkwire er skadet, noe som kan bidra vesentlig til at bremsesko ikke trekkes unna trommel, slik atsimpson skrev: 15 mai 2018, 05:06 Da er det enten håndbremswire eller hjulsylindere som henger.
Sylindere er veldig kurant å bytte, håndbremswire er litt mer knotete om du ikke har løftebukk
bremser henger på, med unormal slitasje og varmgang blandt resultatene.
Kanskje burde både hjulsyliner og wire skiftes.
Merkeverksted antyder oppunder 4000.- for jobben (antydet 1.5 timer). Muligens en frisk pris, men jeg har ikke løftebukk, og har krøpet mye rundt i grusen allerede.. Begynner dessuten å bli lei av å streve med dette.
En av boltene satt så fast at jeg sleit 1-2 timer bare med å få den løs. Noen splinter med fjører utenpå, som har stoppskiver som skal
lirkes inn i et spor i bremseskoene, har også forårsaket noen timer arbeid, med tilhørende frustrasjon..
Takk for informasjon og råd. De anses som nyttige i den videre prosessen..
mvh
-gsx750_80
-gsx750_80
- gsx750_80
- Innlegg: 2212
- Registrert: 24 apr 2010, 19:34
- Motorsykkelen din: GSX 750 '80, Ninja 250R m.fl.
- Bosted: Trøndelag
- Kontakt:
Re: "flappende" ulyd forbundet med bakre brems på Toyota
Joda, det er en slik mekanisme også på denne Camry'en. Den er slakket så mye som mulig, men båndene ligger likevel for nære trommel, noe som konstateres ved at fingertupper blir nesten brente ved berøring av skive/trommel, etter kun noen få kilometers kjøring.FredrikE24 skrev: 27 apr 2018, 23:53 Husk å slakke bånda helt, ellers kan den være vanskelig å nappe av.
Sitter en strammemekanisme inni der som man normalt strammer/slakker gjennom et hull i trommelen. Mulig det ikke er slik på Toyota.
Har vel brukt omtrent et dagsverk til dette selv, med hjelp av bekjente.
Som sagt, så tror jeg at jeg nå overlater videre arbeid til et verksted.
mvh
-gsx750_80
-gsx750_80
- FredrikE24
- Innlegg: 5039
- Registrert: 24 apr 2016, 18:53
- Motorsykkelen din: BMW K1200RS
- Bosted: Nordre Follo
Re: "flappende" ulyd forbundet med bakre brems på Toyota
Du har slakket wire helt ved brekket også eller?
- FredrikE24
- Innlegg: 5039
- Registrert: 24 apr 2016, 18:53
- Motorsykkelen din: BMW K1200RS
- Bosted: Nordre Follo
Re: "flappende" ulyd forbundet med bakre brems på Toyota
Normalt sett ved montering av bakbremser med slikt brekk, så skal håndbrekkwire slakkes helt.
Strammemekanisme i trommel slakkes helt.
Skive settes på. Strammemekanisme i trommelen strammes såpass at det går ganske så tungt(du klarer å dra rundt skiva såvidt for hånd).
Dødgang på brekket justeres med wiren. Så kjører man seg en tur og bånda slites til.
Strammemekanisme i trommel slakkes helt.
Skive settes på. Strammemekanisme i trommelen strammes såpass at det går ganske så tungt(du klarer å dra rundt skiva såvidt for hånd).
Dødgang på brekket justeres med wiren. Så kjører man seg en tur og bånda slites til.
- gsx750_80
- Innlegg: 2212
- Registrert: 24 apr 2010, 19:34
- Motorsykkelen din: GSX 750 '80, Ninja 250R m.fl.
- Bosted: Trøndelag
- Kontakt:
Re: "flappende" ulyd forbundet med bakre brems på Toyota
Jeg har ikke foretatt meg noen ting i nærheten av håndbrekket, av justeringer.
Om det kan fortelle noe: Jeg må dra det ganske langt før det "tar", noe som på et vis harmonerer dårlig med at bremsesko antakelig ligger an mot trommel konstant (?). Tyder på "sprengt(e) / defekte wirer ?
Kjørte en tur på kanskje 5 kilometer i kveld, for å teste, og oppdaget dessverre at også høyre side hadde tendenser til varmgang.
Vesentlig mindre enn på førersiden, men dog..
mvh
-gsx750_80
-gsx750_80
- gsx750_80
- Innlegg: 2212
- Registrert: 24 apr 2010, 19:34
- Motorsykkelen din: GSX 750 '80, Ninja 250R m.fl.
- Bosted: Trøndelag
- Kontakt:
Re: "flappende" ulyd forbundet med bakre brems på Toyota
Jeg får google litt mer, og se hvordan det henger sammen med justering rundt håndbrems, og resten av systemet.FredrikE24 skrev: 15 mai 2018, 21:19 Normalt sett ved montering av bakbremser med slikt brekk, så skal håndbrekkwire slakkes helt.
Strammemekanisme i trommel slakkes helt.
Skive settes på. Strammemekanisme i trommelen strammes såpass at det går ganske så tungt(du klarer å dra rundt skiva såvidt for hånd).
Dødgang på brekket justeres med wiren. Så kjører man seg en tur og bånda slites til.
Det var absolutt motstand å registrere når trommelen ble dreid rundt for hånd. Når hjulet ble skrudd på tror jeg det ble enda mer friksjon.
Vet ikke om press fra hjul mot trommelen, og videre innover mot mekanikk for håndbrems (inni trommelen), forårsaket dette.
Justering av bremsebånd, som kan gjøres via hull i trommel, har blitt gjort. Maksimal slakk er stilt inn, i alle fall for bakhjul på førersiden, der problemene later til å være størst. (Tromler er nye, siden de ikke hadde rust når jeg kjøpte bilen for ca 3 uker siden.)
Antar det gjelder å finne en sunn balanse, slik at båndene blir slitt til, som du nevner. Hvor lang tur skal normalt til, etter din erfaring?
mvh
-gsx750_80
-gsx750_80
- gsx750_80
- Innlegg: 2212
- Registrert: 24 apr 2010, 19:34
- Motorsykkelen din: GSX 750 '80, Ninja 250R m.fl.
- Bosted: Trøndelag
- Kontakt:
Re: "flappende" ulyd forbundet med bakre brems på Toyota
PS: Angående "balanse", nevnt over: Jeg har altså mistanke om at bremsebånd fortsatt ligger hardere an mot tromler enn de bør, men kan ikke påstå dette med 100 % sikkerhet (spesielt ikke etter at du nevnte at det var normalt å "slite de til".gsx750_80 skrev: 15 mai 2018, 23:10Jeg får google litt mer, og se hvordan det henger sammen med justering rundt håndbrems, og resten av systemet.FredrikE24 skrev: 15 mai 2018, 21:19 Normalt sett ved montering av bakbremser med slikt brekk, så skal håndbrekkwire slakkes helt.
Strammemekanisme i trommel slakkes helt.
Skive settes på. Strammemekanisme i trommelen strammes såpass at det går ganske så tungt(du klarer å dra rundt skiva såvidt for hånd).
Dødgang på brekket justeres med wiren. Så kjører man seg en tur og bånda slites til.
Det var absolutt motstand å registrere når trommelen ble dreid rundt for hånd. Når hjulet ble skrudd på tror jeg det ble enda mer friksjon.
Vet ikke om press fra hjul mot trommelen, og videre innover mot mekanikk for håndbrems (inni trommelen), forårsaket dette.
Justering av bremsebånd, som kan gjøres via hull i trommel, har blitt gjort. Maksimal slakk er stilt inn, i alle fall for bakhjul på førersiden, der problemene later til å være størst. (Tromler er nye, siden de ikke hadde rust når jeg kjøpte bilen for ca 3 uker siden.)
Antar det gjelder å finne en sunn balanse, slik at båndene blir slitt til, som du nevner. Hvor lang tur skal normalt til, etter din erfaring?
mvh
-gsx750_80
-gsx750_80
- FredrikE24
- Innlegg: 5039
- Registrert: 24 apr 2016, 18:53
- Motorsykkelen din: BMW K1200RS
- Bosted: Nordre Follo
Re: "flappende" ulyd forbundet med bakre brems på Toyota
Tar du av skiva, så må du se etter at mekanismen drar seg tilbake helt selv når du drar av brekket. Går ting tregt er det enten dårlig wire, og/eller mekanismen som utvider bånda når wire trekkes.
På den gamle bilen jeg hadde smurte jeg opp den mekanismen hver vår da det ble tregt gjennom vintern. CRC 5-56/WD40 gjør susen.
På den gamle bilen jeg hadde smurte jeg opp den mekanismen hver vår da det ble tregt gjennom vintern. CRC 5-56/WD40 gjør susen.
- gsx750_80
- Innlegg: 2212
- Registrert: 24 apr 2010, 19:34
- Motorsykkelen din: GSX 750 '80, Ninja 250R m.fl.
- Bosted: Trøndelag
- Kontakt:
Re: "flappende" ulyd forbundet med bakre brems på Toyota
Takker for diverse gode råd. Jeg har i det minste lært litt om bremser underveis, men bilen ble tidlig denne uka levert inn til et verksted som får se på saken..
mvh
-gsx750_80
-gsx750_80
- gsx750_80
- Innlegg: 2212
- Registrert: 24 apr 2010, 19:34
- Motorsykkelen din: GSX 750 '80, Ninja 250R m.fl.
- Bosted: Trøndelag
- Kontakt:
Re: "flappende" ulyd forbundet med bakre brems på Toyota
Etter skifte av bremsebånd og fjærer mm på begge sider, hang fortsatt bremsene på, spesielt på førersiden. Siden ble bilen levert på et verksted, og på fredag var den ferdig. Håndbrekkwirer på begge sider er nå skiftet. I tillegg ble det skiftet en av fem bolter som holdtFredrikE24 skrev: 15 mai 2018, 23:22 Tar du av skiva, så må du se etter at mekanismen drar seg tilbake helt selv når du drar av brekket. Går ting tregt er det enten dårlig wire, og/eller mekanismen som utvider bånda når wire trekkes.
På den gamle bilen jeg hadde smurte jeg opp den mekanismen hver vår da det ble tregt gjennom vintern. CRC 5-56/WD40 gjør susen.
et forhjul på plass, etter at jeg brøt den av i forbindelse med skifte til sommerdekk. Nå skal det forhåpentligvis være i orden.
(pris: Bortimot 5.4 kNOK)
mvh
-gsx750_80
-gsx750_80
- gsx750_80
- Innlegg: 2212
- Registrert: 24 apr 2010, 19:34
- Motorsykkelen din: GSX 750 '80, Ninja 250R m.fl.
- Bosted: Trøndelag
- Kontakt:
Re: "flappende" ulyd forbundet med bakre brems på Toyota
Etter skifte av bremsebånd og wirer for håndbrekk henger ikke lengre bremsene på, med varmgang og stor slitasje som resultat.gsx750_80 skrev: 28 mai 2018, 09:02Etter skifte av bremsebånd og fjærer mm på begge sider, hang fortsatt bremsene på, spesielt på førersiden. Siden ble bilen levert på et verksted, og på fredag var den ferdig. Håndbrekkwirer på begge sider er nå skiftet. I tillegg ble det skiftet en av fem bolter som holdtFredrikE24 skrev: 15 mai 2018, 23:22 Tar du av skiva, så må du se etter at mekanismen drar seg tilbake helt selv når du drar av brekket. Går ting tregt er det enten dårlig wire, og/eller mekanismen som utvider bånda når wire trekkes.
På den gamle bilen jeg hadde smurte jeg opp den mekanismen hver vår da det ble tregt gjennom vintern. CRC 5-56/WD40 gjør susen.
et forhjul på plass, etter at jeg brøt den av i forbindelse med skifte til sommerdekk. Nå skal det forhåpentligvis være i orden.
(pris: Bortimot 5.4 kNOK)
Det eneste som irriterer nå, er klikkelyder fra bremser ved kjøring i sakte hastighet ( < 40 km/t) , og spesielt i sving.
Disse kommer fra bremser bak, og spesielt førersiden. Jeg la merke til at bremseklosser for skivebremser syntes å mangle noen av de tynne blikkdelene som gjerne finnes i ytterkanter (slitasjevarsler). Antar det kan føre til ekstra bevegelse på bremseklossene, og at dette framkaller klikkelyder. Noen som har en formening om hvorvidt det virker rimelig?
mvh
-gsx750_80
-gsx750_80
- gsx750_80
- Innlegg: 2212
- Registrert: 24 apr 2010, 19:34
- Motorsykkelen din: GSX 750 '80, Ninja 250R m.fl.
- Bosted: Trøndelag
- Kontakt:
Re: "flappende" ulyd forbundet med bakre brems på Toyota
Mange som hadde god peiling på bremser her, virket det som. Etter å ha slitt med bakbremser på Camry'en kanskje en dags tid, sammenlagt, ble det et versksted som overtok. Tror det kostet rundt 5kNOK.
I dag oppdaget jeg at det var vibrasjon i rattet under kjøring. Etter dagens tur kjente jeg på bremseskivene. Venstre foran var meget varm, så der det noe galt. Antar caliper er sliten. Noen som vet om disse som regel må skiftes, hvis de først har begynt å "skape seg"?
(Det kan gå mange dager mellom hver gang denne bilen kjøres, så det er ikke rart om enkelte ting "står seg i hjel")
I dag oppdaget jeg at det var vibrasjon i rattet under kjøring. Etter dagens tur kjente jeg på bremseskivene. Venstre foran var meget varm, så der det noe galt. Antar caliper er sliten. Noen som vet om disse som regel må skiftes, hvis de først har begynt å "skape seg"?
(Det kan gå mange dager mellom hver gang denne bilen kjøres, så det er ikke rart om enkelte ting "står seg i hjel")
mvh
-gsx750_80
-gsx750_80
- AJ
- Administrator
- Innlegg: 39860
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: "flappende" ulyd forbundet med bakre brems på Toyota
Opplevde det samme på en Nissan Almera for noen år siden.
I det tilfellet demonterte mekaniker kaliperen, gjorde den ren, smurte opp bevegelige deler og satte den sammen igjen. Og etter det fungerte bremsene som nye igjen i lang tid etterpå.
Men det kan godt hende det hadde det hadde svart seg med en byttekaliper i stedet...
Vet ikke, ikke siden jeg ikke sammenlignet priser.
I det tilfellet demonterte mekaniker kaliperen, gjorde den ren, smurte opp bevegelige deler og satte den sammen igjen. Og etter det fungerte bremsene som nye igjen i lang tid etterpå.
Men det kan godt hende det hadde det hadde svart seg med en byttekaliper i stedet...
Vet ikke, ikke siden jeg ikke sammenlignet priser.
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.


De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
- FredrikE24
- Innlegg: 5039
- Registrert: 24 apr 2016, 18:53
- Motorsykkelen din: BMW K1200RS
- Bosted: Nordre Follo
Re: "flappende" ulyd forbundet med bakre brems på Toyota
Tipper at en god rens av glidebolter og sjekk av at mansjettene for disse er tette gjør susen. Kommer det vann inn her, så går det tregt og bremsene kan henge på. Jeg har varma mange kalippere opp rødglødende for å få ut fastrustede glidebolter.. Dette er et vedlikeholdspunkt..
En god vane er å bruke et lite spett eller voksen skrutrekker til å bende fra hverandre kaliper slik at stempler og glidebolter får rørt seg, for så å pumpe bremsene ut igjen. Gjenta prosessen 4-5 ganger. Gjør dette hver gang man legger om dekk for sesongen(vinter/sommer). Da varer nærmest kaliperne evig.
Verksteder bytter hele kalipere over en lav sko, rett og slett for å kunne gi garanti.
En god vane er å bruke et lite spett eller voksen skrutrekker til å bende fra hverandre kaliper slik at stempler og glidebolter får rørt seg, for så å pumpe bremsene ut igjen. Gjenta prosessen 4-5 ganger. Gjør dette hver gang man legger om dekk for sesongen(vinter/sommer). Da varer nærmest kaliperne evig.
Verksteder bytter hele kalipere over en lav sko, rett og slett for å kunne gi garanti.