Hei
Fruen og eg hadde oss ein mc tur søndag for ei veke sidan på vår BMW 1600GTL.
I ein lang nedoverbakke etter ein time med blandet kjøring, begynte sykkelen å ryke tykk kvit røyk og det lutet brent olje.
Eg vågde ikkje kjøre sykkelen heim så den vart fraktet på henger.
Eg limma deksler så eg kom til luftfilterboksen, i bunnen på boksen var det ca 0,2dl motorolje og litt vann.
Slanger med oljedamp fra motorblokka var heilt tett av "majones" i overgang til luftfilterboksen.
Det var gått ein del olje i eksos så eg måtte brenne ut rester med gassbrenner.
Fekk renset slanger og luftfilterboksen for olje og vann, og sykkelen vart friskmeldt.
Andre som har opplevd det samme, er dette noke mcverksteder kontrollerer ved ein service ?
Sykkelen har 58000km på telleren og vart kjørt 8000km forrige sesong uten ein dråpe oljeforbruk.
Ønsker andre sine erfaringer med lignende problem
Olje og vann i luftfilterboks.
- AJ
- Administrator
- Innlegg: 39732
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: Olje og vann i luftfilterboks.
Velkommen her på MCsiden.no, Asle
Jeg har ingen erfaring med BMW 1600 annet enn at jeg hjalp en eier med å løfte opp sin etter at han veltet da han skulle krysse veien ved ESSO stasjonen i Stryn for noen år siden.
Fikk virkelig vondt av fyren og sykkelen som så helt ny ut...
Har ingenting med hva du lurer på, selvfølglelig, men kom til å tenke på hendelsen da jeg leste hva slags flott sykkel du har.
Til det du opplevde kan jeg tenke meg at "majones" ansamlingen skyldes kondensdannelse i motoren. Et problem som oppstår i MC-motorer når de gjerne ikke er blitt kjørt driftsvarme nok i kjølig og fuktig vær. Motor og motorolje blir ikke varme nok til at kondensen fordampes.

Jeg har ingen erfaring med BMW 1600 annet enn at jeg hjalp en eier med å løfte opp sin etter at han veltet da han skulle krysse veien ved ESSO stasjonen i Stryn for noen år siden.
Fikk virkelig vondt av fyren og sykkelen som så helt ny ut...
Har ingenting med hva du lurer på, selvfølglelig, men kom til å tenke på hendelsen da jeg leste hva slags flott sykkel du har.
Til det du opplevde kan jeg tenke meg at "majones" ansamlingen skyldes kondensdannelse i motoren. Et problem som oppstår i MC-motorer når de gjerne ikke er blitt kjørt driftsvarme nok i kjølig og fuktig vær. Motor og motorolje blir ikke varme nok til at kondensen fordampes.
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.


De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
- gsx750_80
- Innlegg: 2212
- Registrert: 24 apr 2010, 19:34
- Motorsykkelen din: GSX 750 '80, Ninja 250R m.fl.
- Bosted: Trøndelag
- Kontakt:
Re: Olje og vann i luftfilterboks.
En tråd her, som beskriver noe liknende:
https://k6gtl.com/index.php/topic,963.0.html
Defekter i stempel/stempler og ringer, i noen tilfeller. Får håpe det ikke er så ille, spesielt dersom BMWen er utenfor garanti- eller reklamasjonsperiode.
https://k6gtl.com/index.php/topic,963.0.html
Defekter i stempel/stempler og ringer, i noen tilfeller. Får håpe det ikke er så ille, spesielt dersom BMWen er utenfor garanti- eller reklamasjonsperiode.
-
- Innlegg: 7
- Registrert: 02 jul 2017, 16:39
- Motorsykkelen din: Suzuki V-Strom 650 | Yamaha FZS 600
Re: Olje og vann i luftfilterboks.
Jeg har opplevd det samme på min 2000 Yamaha FZS 600 som jeg bruker daglig hele vinteren. Tok ut forgassere for overhaling og gjorde reint i luftfilterboksen og lufteslange fra veivhuset. Det er litt majones i toppen av selve veivhuset, samt en blanding av vann og majones i lufteslangen og i luftfilterboksen. Har snakket med verksmesteren på Yamaha før om dette, og vist han bilde av majonesen jeg fant i luftfilterboksen. Han mener at det kun dreier seg om kondens fra småkjøring om vinteren. Legger ved et bilde som viser majonesen i fremste del av luftfilterboksen. For min del venter jeg på nye plugger og plugghetter. Når det ankommer skal jeg prøve å få tatt en kompresjonstest før jeg eventuelt gjør flere undersøkelser.
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
Re: Olje og vann i luftfilterboks.
"Majonesen" ligner (gammel) bensin som "sørper seg", gjerne etter kontakt med vann/kondens.
Olje i luftfilterboksen er ikke uvanlig. Veivhusventilasjonen ender som regel opp der.
Min sykkel (HD 2012-modell) kvitter seg gjerne med "overskuddet" på den måten om jeg fyller olje helt opp til max-merket på peilepinnen.
Fyller jeg opp til maks så freser den ut en del i luftfilteret, helt til den er nede på et nivå den selv liker, deretter stopper det.
Null mer oljeforbruk.
Dette kan gjerne pågå et par dager før filteret er tørt og fint igjen og slutter å dryppe olje!
Olje i luftfilterboksen er ikke uvanlig. Veivhusventilasjonen ender som regel opp der.
Min sykkel (HD 2012-modell) kvitter seg gjerne med "overskuddet" på den måten om jeg fyller olje helt opp til max-merket på peilepinnen.
Fyller jeg opp til maks så freser den ut en del i luftfilteret, helt til den er nede på et nivå den selv liker, deretter stopper det.
Null mer oljeforbruk.
Dette kan gjerne pågå et par dager før filteret er tørt og fint igjen og slutter å dryppe olje!
I never apologize.
I'm sorry, but that's just the way I am.
I'm sorry, but that's just the way I am.