Sol!! Fantastisk vær og tørre veier. Alt ligger til rette for en dag på motorsykkel.
Eg kjører avgårde og møter kjørelærer på skolen kl 0700. Vi går gjennom sykkelen og terper litt på sikkerhetskontrollen før vi kjører avgårde til kjøregården hvor førerprøve skal starte kl 0830.
Opplegget er det samme som sist. 4 kandidater skal vurderes i kjøregård, før vi møter på trafikkstasjonen senere på dagen for kjøring i trafikk om kjøregården godkjennes. Eg er den eneste som skal opp til tung mc idag. 2 skal kjøre opp til A1 og en annen skal ha A2.
Eg får nesten en hel time å øve i kjøregård og eg kjenner at øvinga med lærer de siste dagene har hjulpet veldig mykje! Bruker mest tid på krypkjøring, for der sliter eg litt fortsatt. Foten går nedi innimellom og kjegler velter, men prøver å holde hodet kaldt likevel.

Ellers har eg god kontroll på de andre øvelsene og lærer syns det ser bra ut.
Klokka blir halv ni, og sensor vinker på meg - here we go again..
Nye sensorer i år. Begge er svært hyggelige og lette å prate med. Vi går gjennom i detalj om hva som skal skje og eg får god tid til stille spørsmål underveis om noe skulle være uklart. "Dersom du viser meg at du er trygg på sykkelen nå i kjøregården, så skal vi ut i trafikk senere idag, men dersom eg ser at du ikkje behersker øvelsene godt nok her, så avsluttes prøven fordi det kan være farlig å kjøre med deg i trafikk.. er du klar?" "Ehh... ja" sier eg og Sensor drar fram en iPad og det trekkes et sikkerhetspørsmål.
"Ja" sier sensor "du skal få lov å kontrollere å forklare kontroll av hjelmen din!" Eg Blir litt paff..

Eg har vært så konsentrert om sykkelen når eg har øvd på disse spørsmålene at hjelmen har eg helt glemt av! Men eg drar fram hjelmen og snakker om riper og skader, hakestropp, E merking og visir.. glemmer sikkert mykje, men sensor virker fornøyd med svaret uten at han gir noen bekreftelse på det.
Så bærer det avgårde i krypkjøring. Fryktelig nervøs men fast bestemt på å klare det denne gangen. Triller sykkelen til start, starter opp og setter i gang. Eg vingler veldig i starten, men kommer meg greit gjennom første sving. Kjenner eg er borti ei kjegle med foten på andre kjegle men kommer meg inn i garasjen uten å sette ned en fot...puh.. snur greit i garasjen og kommer meg tilbake til start uten en fot i bakken på første runde! Andre runde tar eg en litt for krapp sving og kommer skjevt inn i kjeglene. Hører at en kjegle velter bak meg, og nå går foten i bakken først én gang og så to ganger i det eg entrer garasjen. F.....

kjører tilbake til start og fullfører øvelsen. Ikkje perfekt men mye bedre enn i fjor tenker eg.. og prøver å ikkje henge for mye med hodet.
Vi går videre til sving, brems i sving og nødbrems. alle disse fikser eg greit, og tenker ikkje noe særlig over om eg gjorde noe feil her.
Så tilslutt unnamanøver. Tørt føre gjør meg tryggere. Eg gjorde jo denne øvelsen i 70km/t for 2 dager siden! 50 er jo ingenting!

og det går fint. Ingen kjegler rørt og føler eg viser en godkjent unnamanøver. Sensor kommer bort til meg og sier, "eg skal ikkje si så mye om kjøringa di enda, men det ender på en totalvurdering. vi treffes på trafikkstasjonen kl 1045." Nå er utgangspunktet MYE bedre enn i fjor og tenker at idag KAN eg få en bokstav til på førerkortet!
I år som i fjor løser eg ventinga før møte på vegvesenet med å kjøre rundt i trafikk med bil og få overblikk over ting eg må passe på under oppkjøringa.
Møter på utenfor sensors kontor kl 1040. Sola er begynt å ta skikkelig tak og temperaturen i kjøredressen stiger veldig fort! Finner meg en liten flekk med skygge i det sensor kommer ut. "Kan eg få låne hjelmen din?" Sier sensor og plasserer intercomen. Vi tester om den virker og... nei... det gjør den jo ikkje.

Sensor fomler noe veldig og virker ikkje til å skjønne bæret av hvorfor den ikkje vil koble seg opp mot hans egen...

etter endel banning og sukk og stønn får han det endelig til. "Går ikkje alltid helt knirkefritt for oss sensorer heller ser du" sier han med et flir.
Sensor skal kjøre bak meg denne gangen også

heldigvis ingen passasjer på oppkjøring idag heller. En annen kandidat som kjører A1 starter samtidig med meg med den andre sensoren.
Ut på veien nå og sensors første beskjed er ta til høyre ut fra trafikkstasjonen. Akkurat som min forrige oppkjøring. "Følg veien til eg gir en ny beskjed". Det er 70 sone og eg legger meg i overkant av 70. Kjører et godt stykke med 70, 50 og 80 sone og legger meg hele tiden noe over fartsgrensa slik kjørelærer mente eg burde. Sensor sier at eg skal ta neste til høyre... hmmm..

dette minner mistenkelig om min forrige oppkjøring. Kjører nøyaktig samme ruta,bare at vi hoppet over en avstikker inn i et boligfelt.. ett felt nå og 80 sone. Mykje svinger med vekslende god/dårlig sikt. I år som i fjor konsentrer eg meg lite om speedometeret her og prøver å holde en god flyt i passende fart før og ut av svingene. Etter ei lita stund tar vi igjen en bil.. den ligger konstant i 60-70

eg tenker at det er best å kjøre forbi for å fortsette i samme dur. Kjører forbi på en fin oversiktlig strekke og tenker at dette gikk jo fint.. Kjører så ca 1 km til før sensor sier " Da kan du finne en plass å snu, og kjøre tilbake samme vei" nå er vi på nøyaktig samme sted som sist oppkjøring og eg er dermed overbevist om at eg utrolig nok har fått nøyaktig lik oppkjøring som sist!
Kjører fint tilbake til eg kommer til hovedveien igjen. Nå er det et kryss og eg venter på beskjed fra sensor hvilken vei eg skal ta her. Men han er stum.

Da spør eg "høyre eller venstre?" Får ikkje noe svar og mistenker da at intercomen har sviktet..

eg tar en sjans på at venstre er riktig vei (tilbake mot trafikkstasjonen) og stopper så på en busstopp, snur meg mot sensor og peker på intercomen.

sensor går av sykkelen og kommer fram til meg og sier "Den ubrukelige dritt intercomen har sviktet igjen, bare glem det og kjør tilbake til trafikkstasjonen. Du kan vel veien dit herfra?" Eg nikker og vi kjører fint tilbake til sensors kontor.
Vel framme har eg en ok følelse på at det kanskje gikk bra idag.. Sensor spør om eg har noe eg vil kommentere om kjøringa mi idag.. "Nei egentlig ikkje.. har igrunn gjort det kan etter beste evne idag. Selv om eg rota det noe til på krypkjøring føler eg at kjøregården gikk greit og at eg kanskje fikk vist at eg har kontroll på de fleste øvelsene. I trafikk synes eg det gikk fint igrunn.. kan ikkje komme på noen spesifikke hendelser som ikkje gikk så bra?"

Ok, sier sensor "eg går inn å skriver litt, så kommer du inn når eg sier ifra"
Nervene kommer, men eg har en god følelse. Hva kan eg ha gjort feil idag som skulle gjøre meg uegnet til å kjøre motorsykkel..?
Sensor ber meg komme inn. Og ber meg sitte ned. Ser på meg og sier "du kjører litt fort..!"
](./images/smilies/grrr.gif)
kjenner alt blodet forsvinner fra ansiktet og eg blir nesten litt kvalm.. "du ligger stort sett over fartsgrensa på to feltsvei og litt vél fort til tider. På det meste var du opp i 89km/t når du kjørte forbi den bilen."
Men sier sensor. "Dette er en godkjent førerprøve. Du viser meg et fremragende sporvalg og plassering. farten og plasserung er naturlig gjennom uoversiktlige svinger og du viser god kontroll på sykkelen." "At du ikkje klarte krypkjøring 100% har eg ikkje notert meg engang. Det har ingenting å si når kjøregården ellers var godt utført. Så gratulerer, du er klar for å øve videre på egenhånd!"
Eg takker sensor med et håndtrykk og går å bestiller meg nytt førerkort!
Eg har nå hatt lappen i snart 3uker og 1500km. Livet er fantastisk!