Godtvoksen skrev:
En adresse med
husnummer, og et
kart som er mer detaljert - kunne kanskje være en idé

Tenk om det var så enkelt!
via Flaminia er jo en av romerrikets mest kjente veier (efter via Appia) og alle vil gjerne at akkurat deres lille vei skal hete via Flaminia.
Dermed finnes det mange via Flaminia (som kartet viser).
Er villig til å vedde ganske mye på at det finnes "uendelige" mange hus med samme nummer.
Vi kjøpte nettopp et hus her i landsbyen. Det hadde 47 på veggen. Naboen på ene siden har 49 og naboen på andre siden 45.
På skjøtet står det 47. Men det viser seg efterhvert at nummeret er 82 (det er et annet hus som har 47).
Det som har skjedd var at da kommunen renummrerte gaten for 40 år siden, og påla alle å kjøpe nye skilt, da nektet den gamle
damen som bodde i huset vi nå eier. Hun sa "Jeg har bodd i nr. 47 hele mitt liv, her bodde mine foreldre og deres foreldre.
Jeg skal bo i 47 resten av livet."
Eftersom ingen her i Italia orker å krangle med en gammel dame har det siden dengang vært to hus med 47.
Har ikke vært noe problem, for alle visste at Pasquina i 47 bodde i "det andre 47".
Nå kommer det én vannregning, én gassregning og én regning på kommunale avgifter til 47.
Regningen er naturligvis dobbelt så stor som den skal være.
Han som bor i det egentlige 47 er ikke særlig fornøyd. For å si det mildt.
Vi har eid huset i mer enn ett år, og det ser ut som om gassen er OK.
Vannet og forholdet til kimmunen greiene har vi enda ikke greid å løse opp i.
Vi har ikke engang begynt på jobben med å forandre skjøtet; han som bor i det egentlige 47 er heller ikke særlig fornøyd med
at jeg har skjøte på huset hans :-)
Slik har vi det her i Italia.
Men nå er det (varm!) lunch, litt vin, derefter en dupp. Dermed er alle byråkratigreiene glemt.
[TaSK]