Erfaringer NC750X - evt. andre forslag?
- Atrox
- Innlegg: 254
- Registrert: 18 jan 2017, 21:44
- Motorsykkelen din: GPZ500s, F650CS, XJ600, Breva 750IE
Erfaringer NC750X - evt. andre forslag?
Hei
Vurderer å bytte ut den gamle halvslitne GPZ`en, og få meg noe nyere. Da jeg for øyeblikket ligger i sofaen etter runde 2 med nakkeoperasjoner går det mye tid på Finn og Youtube etter søken på neste tohjuling. Av en eller annen grunn har NC750X/S truffet meg litt - ser det ligger en del av disse på Finn, men ser også ut til at de fleste som har en slik kvitter seg med den etter veldig få kjørte kilometer. Er det noen her som har erfaring med disse og som kan fortelle litt om hva de synes?
Er ett par andre som også står på lista over sykler jeg skal sjekke:
MT-07/XJ6
SV650 (nye typen som bygger på Gladius-ramma. Har hatt 2003-versjonen av denne tidligere og var veldig fornøyd med den)
KTM 690 Duke (men usikker på kvalitet - vil ha noe som ikke gir plunder og heft)
Versys 650
XT660 Tenerè
Ser for meg at alle disse har en litt mer oppreist kjørestilling enn GPZ`en har, sikkert smart ref. nevnte nakke.
Sykkelen skal kun brukes til fornøyelse, ergo ikke noen utpreget pendersykkel. Tenkt å kjøpe relativt ny, nettopp for å slippe overraskelser/problemer samt få på plass ABS (og gjerne traction), i prisleiet 50-100 lapper.
Alle innspill mottas med takk :)
Vurderer å bytte ut den gamle halvslitne GPZ`en, og få meg noe nyere. Da jeg for øyeblikket ligger i sofaen etter runde 2 med nakkeoperasjoner går det mye tid på Finn og Youtube etter søken på neste tohjuling. Av en eller annen grunn har NC750X/S truffet meg litt - ser det ligger en del av disse på Finn, men ser også ut til at de fleste som har en slik kvitter seg med den etter veldig få kjørte kilometer. Er det noen her som har erfaring med disse og som kan fortelle litt om hva de synes?
Er ett par andre som også står på lista over sykler jeg skal sjekke:
MT-07/XJ6
SV650 (nye typen som bygger på Gladius-ramma. Har hatt 2003-versjonen av denne tidligere og var veldig fornøyd med den)
KTM 690 Duke (men usikker på kvalitet - vil ha noe som ikke gir plunder og heft)
Versys 650
XT660 Tenerè
Ser for meg at alle disse har en litt mer oppreist kjørestilling enn GPZ`en har, sikkert smart ref. nevnte nakke.
Sykkelen skal kun brukes til fornøyelse, ergo ikke noen utpreget pendersykkel. Tenkt å kjøpe relativt ny, nettopp for å slippe overraskelser/problemer samt få på plass ABS (og gjerne traction), i prisleiet 50-100 lapper.
Alle innspill mottas med takk :)
- AJ
- Administrator
- Innlegg: 39732
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: Erfaringer NC750X - evt. andre forslag?
Jeg testkjørte en slik for et par år siden.
Testen etterlot ikke akkurat uutslettelige inntrykk må jeg innrømme.
Det sitter en en halv 1500 kubikks firesylindret bilrekkemotor i denne. Ikke spesielt sprek og ingen nakkehårreisende motorkarakterer eller lyd.
Men ganske praktisk siden det er et, til å være MC, romslig bagasjerom der tanken er på andre sykler.
Sal og sittestilling husker jeg som ganske gode.
Testen etterlot ikke akkurat uutslettelige inntrykk må jeg innrømme.
Det sitter en en halv 1500 kubikks firesylindret bilrekkemotor i denne. Ikke spesielt sprek og ingen nakkehårreisende motorkarakterer eller lyd.
Men ganske praktisk siden det er et, til å være MC, romslig bagasjerom der tanken er på andre sykler.
Sal og sittestilling husker jeg som ganske gode.
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.


De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
- Atrox
- Innlegg: 254
- Registrert: 18 jan 2017, 21:44
- Motorsykkelen din: GPZ500s, F650CS, XJ600, Breva 750IE
Re: Erfaringer NC750X - evt. andre forslag?
Akkurat den type tilbakemelding jeg er på jakt etter AJ :) Det er gjenbruk av motoren fra Honda Jazz, og blir vel kanskje litt med sykkelen som med bilen - gjør jobben med ikke noe mer. Samtidig har jeg ikke det store behovet for masse motor lenger. SV650`en ville vel mange si at ikke er noe fyrverkeri av en sykkel effektmessig, men den gikk mer enn bra nok for min del :)
-
- Innlegg: 826
- Registrert: 13 des 2015, 13:22
- Motorsykkelen din: Benelli TnT 1130 Sport Evo
- Bosted: Bartebyen
Re: Erfaringer NC750X - evt. andre forslag?
Leide en sånn i Nice for noen år siden og cruiset langs kysten med fruen bakpå - har vel samme erfaring som AJ , gjorde jobben og god sittestilling for sjåfør og passasjer , kult med oppbevaring under "tanken" med plass til en halvhjelm. Ingen smil i hjelmen men fornuftig og traust transportmiddel.
Hadde en SV650 1999 mod - god motor, begrenset med fjæring og bremser , ble nok hakket bedre med Gladius.
Hadde også en XT660X 2005 - bunnsolid allroundsykkel som ble litt morsom med OTR grovere helanlegg , PC3 , fjerning av luft-snorkel , DNA-filter og perforert OTR luftfilterdeksel. Kort sagt mer luft og bensin og en helt annen og morsom sykkel.
KTM690 - artig sykkel men veldig kort register og rykkete gange - ble aldri kompis med den.
Versys 650 - leide en i Tenerife og dro opp serpentinerne til Teide , artig motor med mye spenst , budsjett bremser og fjæring og ikke den helst store kvalitetsfølelsen.
XJ6 - prøvekjørte kompisen sin og det ga meg 0 , liten rekkefirer blir jeg bare irritert av - hvis det ikke er en av sports-maskinene og kjøres på bane.
Ville tatt en prøvetur med en Triumph StreetTriple - meget morsom og kompatibel sykkel med nokså oppreist kjørestilling.
2 stk på Finn :
https://www.finn.no/mc/all/ad.html?finnkode=104877338
https://www.finn.no/mc/all/ad.html?finnkode=118977379
Hadde en SV650 1999 mod - god motor, begrenset med fjæring og bremser , ble nok hakket bedre med Gladius.
Hadde også en XT660X 2005 - bunnsolid allroundsykkel som ble litt morsom med OTR grovere helanlegg , PC3 , fjerning av luft-snorkel , DNA-filter og perforert OTR luftfilterdeksel. Kort sagt mer luft og bensin og en helt annen og morsom sykkel.
KTM690 - artig sykkel men veldig kort register og rykkete gange - ble aldri kompis med den.
Versys 650 - leide en i Tenerife og dro opp serpentinerne til Teide , artig motor med mye spenst , budsjett bremser og fjæring og ikke den helst store kvalitetsfølelsen.
XJ6 - prøvekjørte kompisen sin og det ga meg 0 , liten rekkefirer blir jeg bare irritert av - hvis det ikke er en av sports-maskinene og kjøres på bane.
Ville tatt en prøvetur med en Triumph StreetTriple - meget morsom og kompatibel sykkel med nokså oppreist kjørestilling.
2 stk på Finn :
https://www.finn.no/mc/all/ad.html?finnkode=104877338
https://www.finn.no/mc/all/ad.html?finnkode=118977379
Re: Erfaringer NC750X - evt. andre forslag?
Se på Yamaha tracer 700
- Skogstrollet
- Innlegg: 742
- Registrert: 03 okt 2016, 13:29
- Motorsykkelen din: Honda CRF250L, Yamaha XSR700
- Bosted: Oslo
Re: Erfaringer NC750X - evt. andre forslag?
Støtter denne!
Samme motor som i MT-07, og min XSR700. Utrolig kul og lettkjørt

"Finns ingen plats att gömma sig
Vart du än går skogen hittar dig"
Vart du än går skogen hittar dig"
Re: Erfaringer NC750X - evt. andre forslag?
Hva med en Suzuki V-strom?
De modellene er ganske fine syns jeg, både 650cc og 1000cc.
https://www.finn.no/mc/all/ad.html?finnkode=103756956
https://www.finn.no/mc/all/ad.html?finnkode=117090655
https://www.finn.no/mc/all/ad.html?finnkode=118311291
De modellene er ganske fine syns jeg, både 650cc og 1000cc.
https://www.finn.no/mc/all/ad.html?finnkode=103756956
https://www.finn.no/mc/all/ad.html?finnkode=117090655
https://www.finn.no/mc/all/ad.html?finnkode=118311291
Re: Erfaringer NC750X - evt. andre forslag?
Til fornøyelse hadde jeg gått for en brukt mt07 eller xsr700 om du liker "retro". Syns det er litt overkill med kåpe om man bare skal ha det morro. Lett og smidig sykkel med herlig motor for klassen. Hva med Ducati Scrambler?
- Atrox
- Innlegg: 254
- Registrert: 18 jan 2017, 21:44
- Motorsykkelen din: GPZ500s, F650CS, XJ600, Breva 750IE
Re: Erfaringer NC750X - evt. andre forslag?
Takk for masse bra tips!
Slår fra meg Hondaen tror jeg - blir rett og slett litt for snau. DL650 (V-Strom) hadde jeg helt glemt, definitivt satt på lista. Skal også ta en tur innom Yamaha og og se på Tracer og MT-07.
Ducati Scrambler står på lista, men er sjelden å se brukt innenfor prisnivå jeg hadde tenkt å legge meg på.
Slår fra meg Hondaen tror jeg - blir rett og slett litt for snau. DL650 (V-Strom) hadde jeg helt glemt, definitivt satt på lista. Skal også ta en tur innom Yamaha og og se på Tracer og MT-07.
Ducati Scrambler står på lista, men er sjelden å se brukt innenfor prisnivå jeg hadde tenkt å legge meg på.
- Atrox
- Innlegg: 254
- Registrert: 18 jan 2017, 21:44
- Motorsykkelen din: GPZ500s, F650CS, XJ600, Breva 750IE
Re: Erfaringer NC750X - evt. andre forslag? (Løst! :) )
Da har jeg vært og testet følgende:
Transalp XL700: Likte denne veldig godt, sprek nok men jeg ble ikke komfortabel med sittestillinga (og varmen fra motor som grilla nøttene).
ER6-F: Artig sak, lettkjørt, satt greit, fin motor men får piggene ut når selger ikke har giddi å vaska sykkelen før visning, olja ser køl svart ut, kjedet er helt tørt osv.
BMW F650 CS (Scarver): Alltid syntes disse er litt "stygg"-kule - endunker på femti gamp og drivreim. Satt veldig godt, sykkelen gikk greit nok men mer vibrasjoner enn jeg har vært borti på de to andre ensylinderne jeg har har hatt (XT600/Savage). Var egentlig veldig klar for å kjøpe den men det var noe som skurra så jeg klarte ikke å få ut fingern....
Så dukka det brått opp en 2008 DL650 på Finn i morges, en godt voksen eier - 15000 på telleren, ABS (som jeg har satt som ett krav denne gang). Stått noen år, så trenger en service og nye dekk men ellers hel og pen og nydelig gange på motor. Den står nå i garasjen.
Tipset til Dansekris gikk inn - om jeg treffer deg noengang så skylder jeg deg en Cola :)
Transalp XL700: Likte denne veldig godt, sprek nok men jeg ble ikke komfortabel med sittestillinga (og varmen fra motor som grilla nøttene).
ER6-F: Artig sak, lettkjørt, satt greit, fin motor men får piggene ut når selger ikke har giddi å vaska sykkelen før visning, olja ser køl svart ut, kjedet er helt tørt osv.
BMW F650 CS (Scarver): Alltid syntes disse er litt "stygg"-kule - endunker på femti gamp og drivreim. Satt veldig godt, sykkelen gikk greit nok men mer vibrasjoner enn jeg har vært borti på de to andre ensylinderne jeg har har hatt (XT600/Savage). Var egentlig veldig klar for å kjøpe den men det var noe som skurra så jeg klarte ikke å få ut fingern....
Så dukka det brått opp en 2008 DL650 på Finn i morges, en godt voksen eier - 15000 på telleren, ABS (som jeg har satt som ett krav denne gang). Stått noen år, så trenger en service og nye dekk men ellers hel og pen og nydelig gange på motor. Den står nå i garasjen.
Tipset til Dansekris gikk inn - om jeg treffer deg noengang så skylder jeg deg en Cola :)
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
Re: Erfaringer NC750X - evt. andre forslag? (Løst! :) )
Woohoo! Gratulerer så myeAtrox skrev: 23 mai 2018, 22:33 Så dukka det brått opp en 2008 DL650 på Finn i morges, en godt voksen eier - 15000 på telleren, ABS (som jeg har satt som ett krav denne gang). Stått noen år, så trenger en service og nye dekk men ellers hel og pen og nydelig gange på motor. Den står nå i garasjen.
Tipset til Dansekris gikk inn - om jeg treffer deg noengang så skylder jeg deg en Cola :)
20180523_190245.jpg

Var selv på nippet til å kjøpe en Vstrom. Brukt MYE tid på å lese om disse modellene. Tror du har gjort et knallvalg!
Var i samme situasjon som deg da jeg kjøpte F800GSen min. Mangla service og hadde dårlige dekk. Det er faktisk fantastisk deilig å starte på ny sykkel med å ta service og skaffe nye sko. Da starter man på en måte på blanke ark og man vet med seg selv at alt er på stell.
- Atrox
- Innlegg: 254
- Registrert: 18 jan 2017, 21:44
- Motorsykkelen din: GPZ500s, F650CS, XJ600, Breva 750IE
Re: Erfaringer NC750X - evt. andre forslag?
Spesielt også da prisen var veldig god - tror jeg gjorde ett veldig godt kjøp. Den er iitt høyere enn jeg liker men tror det er en vanesak - får begge beina flatt i bakken så det kommer seg sikkert :)
Sitter og finner stasj å dytte på nå: Dekk, motorbeskyttelse, skidplate, radiatorbeskyttelse, mobilfeste osv. Tror dette blir bra :)
Sitter og finner stasj å dytte på nå: Dekk, motorbeskyttelse, skidplate, radiatorbeskyttelse, mobilfeste osv. Tror dette blir bra :)
- AJ
- Administrator
- Innlegg: 39732
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: Erfaringer NC750X - evt. andre forslag?
Grattis med V-Strom'en!
645 kubikk - det halve av modellebetegnelsen på min 1290, som faktisk er på 1301 kubikk
.
Sorry... kunne bare ikke la være
På ingen måte vondt ment.
Du har helt klart skaffet deg en flott sykkel med bredt brukspområde
645 kubikk - det halve av modellebetegnelsen på min 1290, som faktisk er på 1301 kubikk

Sorry... kunne bare ikke la være

På ingen måte vondt ment.
Du har helt klart skaffet deg en flott sykkel med bredt brukspområde

_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.


De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
- Atrox
- Innlegg: 254
- Registrert: 18 jan 2017, 21:44
- Motorsykkelen din: GPZ500s, F650CS, XJ600, Breva 750IE
Re: Erfaringer NC750X - evt. andre forslag?
Ingen fare AJ - ække hårsår! (Hakke hår heller 
Alt til sitt bruk - som småbarnsfar, overarbeida IT-nerd, nakkeskada og med ett hus fra 1923 så begrenser det seg hvor mye tid jeg har til å leke med kubikken :)

Alt til sitt bruk - som småbarnsfar, overarbeida IT-nerd, nakkeskada og med ett hus fra 1923 så begrenser det seg hvor mye tid jeg har til å leke med kubikken :)
Re: Erfaringer NC750X - evt. andre forslag?
Høyden er nok en vanesak. Jeg er 184cm og rekker ned med tærne på min. Etter en måneds tid er jeg veldig vant til det. Begge beina flatt i bakken er jo ren luksus i forhold!Atrox skrev: 23 mai 2018, 22:48 Spesielt også da prisen var veldig god - tror jeg gjorde ett veldig godt kjøp. Den er iitt høyere enn jeg liker men tror det er en vanesak - får begge beina flatt i bakken så det kommer seg sikkert :)
Sitter og finner stasj å dytte på nå: Dekk, motorbeskyttelse, skidplate, radiatorbeskyttelse, mobilfeste osv. Tror dette blir bra :)
Høyden er fantastisk i trafikken.
Kremt.. Er visst flere enn vår gode venn fra Fredrikstad som lider av kubikksykenAJ skrev: 23 mai 2018, 22:50 645 kubikk - det halve av modellebetegnelsen på min 1290, som faktisk er på 1301 kubikk.
