-Hva er det viktigste å lære for en helt fersk MC fører som skal hoppe rett på Tung MC, etter din mening? og hvis du gikk rett på tung MC sertifikatet uten noen erfaring, fikk du det til ganske greit? noen tips?
Det aller viktigste som helt fersk lærer du på trafikkskolen. Det handler først og fremst om det elementære. Det meste kommer helt naturlig av seg selv, men noen teknikker må læres og innøves. Bruk av blikk og riktig plassering i veibanen er viktig. Det hjelper andre trafikanter og se hva du vil og hvor du har tenkt deg etc. Å se langt frem (bruk av blikk) hjelper deg til å holde balansen ved krypkjøring samt å se evt. hindringer tidlig og reagere på dem.
Alt dette lærer du på trafikkskolen.
-Hvor ille er det å kjøre når det regner, går det fint så lenge du er forsiktig?, ellers anbefales det ikke?
Å kjøre i regnet går helt fint. Sikten går selvsagt ned, man blir kald og kanskje våt hvis man ikke har de rette klærne på seg. Det går utover konsentrasjonen etc. Så farten bør settes ned.
Vått underlag er også glattere enn tørt underlag. Man bør ta det penere i svinger og spesielt i enkelte rundkjølringer nær bensinstasjoner etc. Der kan det ligge oljesøl og DET er glatt!
Men generelt sett så kan man kjøre som vanlig på våt vei, men unngå de store utskeielsene i svingene. Dette kommer du også til å lære om på trafikkskolen.
Grus i veien som dukker opp rett rundt en sving på tørr asfalt mens du har god driv er derimot langt mer "spennende". Dette frykter jeg mer enn en våt flekk på veien.
-Er det noen spesiell type merke av verneutstyr dere anbefaler? (Jakke/Bukse/Hjelm,etc)
Her kommer det nom mange meninger. Jeg har hatt både dyrt og rimelig utstyr når det kommer til kjøreklær. Helt umulig og anbefale noe konkret her. Men top of the end klær som koster skjorta er Klim og Rukka. Dette er slitesterke og vanntette klær med GoreTex.
Personlig foretrekker jeg rimeligere klær som kan byttes i ny og ne. De rimeligere klærne er ofte ikke helt vanntette, men da trer jeg enkelt ppå meg en tynn regndress utenpå. Midt i sommervarmen så liker jeg litt lettere klær som puster litt og siden jeg stoirt sett kjører i finvær så duger rimeligere kjøreklær til meg.
Men kjøp deg en skikkelig hjelm. Det finnes mange hjelm produsenter på markedet og de fleste er gode, men de mest populære er nok Schuberth og Shoei.
Kjøp deg også skikkelige støvler. Personlig liker jeg best støvlene fra TCX. Kjøp skikkelige GoreTex støvler som går oppover anklene.
Hansker er også viktig. Her foretrekker jeg skinn. Dem føles stive og "rare" i begynnelsen, men etter noen uker så former dem seg etter hånden din og føles langt bedre. Husk vanntette hansker.
-Er teoriprøven til MC mye vanskeligere en bil teoriprøven?
Nei, det synes jeg ikke. Stort sett det samme, men noen få spørsmål omhandler motorsykkel alene.
-Må jeg eie en egen MC for å ta kjøretimer/oppkjøring
Nei, det vanlige er at du låner sykkel på trafikkskolen både under læring og oppkjøring. Dog anbefaler jeg deg å kjøpe en egen motorsykkel for øvekjøring.
Når du har fått noen timer på baken og gjennomgått det viktigste på trafikkskolen så kan du lovlig øvekjøre på egen sykkel hvor en annen kjører bak/forran deg på egen motorsykkel.
Kravene er da som følger:
- Den som øvekjører med deg må være over 25 år.
- Han må ha hatt lappen på MC sammenhengende i fem år.
- Begge skal ha på gul vest med rød "L" på ryggen.
- Det skal også være toveis komunikasjon mellom deg og den du øvekjører med.
-Honda Hornet CB 600 / CB 600F som førstegangssykkel?. Noen som har kjørt disse 2,kan det anbefales?
Jeg kjørte en Honda CB 600 på trafikkskolen. Dette er en fin førstegangssykkel. En firesylindret sykkel i 600 klassen føles trygg og dem er ganske "smoothe" og kjøre. Effekten er uansett overveldende i forhold til hva du er vant med, men som alt annet vil du som alle andre her inne på sikt "gå lei" og søke noe heftigere.
-Opplever du at det er mange "tullinger" ute i trafikken (biler) når du er ute og kjører i Norge?
Søker du rundt på nett og Youtube så finner du desverre en drøss av skremselsvideoer over "idiotiske bilister". Man kan velge å sette dem i bås og bestemme seg for at alle bilister er "tullinger" og dermed reagere der etter. Det vil kanskje gjøre at du unngår flere situasjoner i trafikken som er kjipe eller farlige.
men de aller fleste bilister er ikke idoter eller tullinger. Er du en tulling som bilist?
Jeg opplever de aller fleste bilister som imøtekommende og greie i trafikken. Hovedproblemet er at du som motorsyklist tar mindre plass. Du kaster regelrett mindre skygge og du synes ikke like godt i trafikken som en bil. Ofte kommer vi også ganske fort og gjerne opp på siden på bilene uten at dem merker det med en gang. Ofte sitter også bilister og fikler med andre ting som tar fra dem oppmerksomheten. Det kan skape en del farlige situasjoner. Jeg har ikke tall på hvor ofte jeg ser bilister med trynet i mobilen, midt på E6 i 130km/t. Kom deg forbi og vekk fra dem.
Så på det punktet er mange bilister "idioter".
Men her kommer plassering og blikkbruk inn som et godt hjelpemiddel. La oss si du kjører i tett trafikk. Du ønsker å kjøre forbi bilene i sagte fart. (lane splitting som det heter). Legg deg bak bilen du vil forbi ut mot midten av veien. Da ser bilisten deg i spilet (forhåpentligvis) og gir deg mer plass. Sitter han/hun med trynet i mobilen (mange gjør dette i køer) så vent. Ikke press deg frem for enhver pris. En gammel dame som skvetter til kan finne på mye rart.
Når du har kommet inn i en god rytme og starter forbikjøringen i sagte fart, så se langt frem. Få med deg hva som skjer slik at du kan ta dine valg i god tid. Følg med på bilene du kjører forbi. Svinger dem til siden så har dem sett deg. Svinger dem ikke til siden så kan dem også ha sett deg, men driter bare i deg. Greit nok, men slike bilister bør du være mer obs på. Det finnes noen ytterst få bilister som ser på din forbikjøring som en enorm krenkelse. Noen ytterst få vil også fysisk stoppe deg ved å brått svinge ut eller i værste fall åpne døren.
Dette er svært uvanlig, men jeg har opplevd dette to ganger på fem år. Møter du slike bilister og du kommer deg forbi dem så kom deg vekk fra situasjonen. Kjør gjerne forbi neste bil også slik at det er en bil til i mellom. Du vet aldri hva slike folk kan finne på.
Det som er mest nervepirrende når det kommer til bilister i trafikken er i kryss. La oss si du kommer i 80km/t på en forkjørsvei. Lenger bort står det en bilist som skal ut på denne veien. Spørsmålet blir da... har han sett deg? I slike situasjoner bør du ALLTID late som om bilisten ikke har sett deg. jeg har opplevd flere ganger at dem kjører rett ut forran meg. Nesten som om dem venter til jeg kommer før dem kjører ut.
Sannheten er at i hodet dems så ser dem etter en bil. En liten motorsykkel synes ikke like godt så for dem er veien helt tom. Så vær på vakt. En ting er å velte i sagtegående kø, men å dundre inn i siden på en bil i 80km/t er nok noe helt annet og langt mer farlig.
I slike tillfeller er igjen plassering viktig. Ligger du ut mot midten i veibanen når du nærmer deg bilen så forteller du bilisten at du IKKE skal til høyre der han/hun kommer ut. Det er også større sjans for at han/hun ser deg.
Så konklusjonen er at de fleste bilister er greie å ha med å gjøre. Bare vis hva du vil og sørg for at du har blitt sett før du foretar deg noe. Det er ingen som liker å bli "skremt" i trafikken. Da blir man fort amper på morgenkvisten :)
Lykke til med førerkortet! :)