Ulyd bakhjul
Ulyd bakhjul
Hører ulyd fra bakhjul mår jeg setter Horneten min på depot støtte og roterer bakhjul. Oppdaget det da jeg skulle smøre kjede. Høres ut som gnisninger på bremseklosser, men kommer bare på deler av rotasjon av hjulet. Altså litt stille så litt lyd, så stille, så litt lyd når jeg roterer bakhjulet. Noen ide om hva det kan være?
-
OnlineAJ
- Administrator
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Kontakt:
Re: Ulyd bakhjul
Hei og velkommen til oss her på MCsiden.no
.
Hvis lyden kommer på "deler av rotasjonen" av hjulet så vil jeg tro det handler om at bremseklossene ligger på litt akkurat dere du hører lyden.
Dette er, etter min erfaring, helt uproblematisk og vil gi seg antakelig etter neste tur hvis du bruker bakbremsen forsiktig et par ganger.
Har liten tro på at denne lyden skyldes noe annet som f.eks. slitt hjullager. Da ville det helt sikkert vært en lyd du hører hele tiden mens du roterer hjulet.

Hvis lyden kommer på "deler av rotasjonen" av hjulet så vil jeg tro det handler om at bremseklossene ligger på litt akkurat dere du hører lyden.
Dette er, etter min erfaring, helt uproblematisk og vil gi seg antakelig etter neste tur hvis du bruker bakbremsen forsiktig et par ganger.
Har liten tro på at denne lyden skyldes noe annet som f.eks. slitt hjullager. Da ville det helt sikkert vært en lyd du hører hele tiden mens du roterer hjulet.

De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
Hei. Takk for svar. Skal på tur imorgen så ble litt nervøs, men da slapper jeg litt mer av
Jeg har ikke eid en sykkel som ikke subber litt i klossene i den situasjonen du nevner.
Godt å høre. Fikk den mc på slutt av sesong ifjor, så ikke så godt inne i alt. Kan bare ikke huske jeg har lagt merke til det ved smøring før. Men takk for kjappe tilbakemeldinger. Da blir det en bra langtur til nordvestlandet i helga 
-
OnlineAJ
- Administrator
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Kontakt:
Huske gjerne å ta mange bilder som du kan legge ut her etter at turen

De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
- gsx750_80
- Motorsykkelen din: GSX 750 '80, Ninja 250R m.fl.
- Kontakt:
Kan være kast i bremseskive.Job313 skrev: 31 mai 2018, 22:39 Hører ulyd fra bakhjul mår jeg setter Horneten min på depot støtte og roterer bakhjul. Oppdaget det da jeg skulle smøre kjede. Høres ut som gnisninger på bremseklosser, men kommer bare på deler av rotasjon av hjulet. Altså litt stille så litt lyd, så stille, så litt lyd når jeg roterer bakhjulet. Noen ide om hva det kan være?
mvh
-gsx750_80
-gsx750_80
- kjellv
- Moderator
- Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
- Kontakt:
Skal du rote rundt i sandkassa mi altså? Herlig

Hva er planen din?
-
OnlineAJ
- Administrator
- Kontakt:
Om det skulle være kast i bakhjulsbremseskive så er dette ingen krise.
Bakbremsen bruker du lite på tur og ellers, vil jeg tro, så jeg er ganske sikker på at dette ikke er noe du behøver å sjekke nærmere før du er tilbake på turen din.
At du skal oppstå kast i bakhjulsbremseskiven er forøvrig, etter min erfaring, lite trolig.
Bakbremsen bruker du lite på tur og ellers, vil jeg tro, så jeg er ganske sikker på at dette ikke er noe du behøver å sjekke nærmere før du er tilbake på turen din.
At du skal oppstå kast i bakhjulsbremseskiven er forøvrig, etter min erfaring, lite trolig.

Da blir det en bra tur
. Kjører fra Vestfold - Kongsberg - Uvdal- om Sogndal - til søre Sunnmøre- har kjørt turen før m il men gleder meg
Til mc tur
Til mc tur
- gsx750_80
- Motorsykkelen din: GSX 750 '80, Ninja 250R m.fl.
- Kontakt:
Kast i bremseskive er et velkjent fenomen, og harmonerer med beskrivelsen der bremseklossene berører skiven i deler av rotasjonen. Har dette på en mc selv. Vef for dtor skjevhet kan det forårsake uønsket friksjon og relativt hurtig nedslitte bremseklosser.AJ skrev: 31 mai 2018, 23:29 Om det skulle være kast i bakhjulsbremseskive så er dette ingen krise.
mvh
-gsx750_80
-gsx750_80
- kjellv
- Moderator
- Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
- Kontakt:
Ok. Det blir sikkert en bra tur detJob313 skrev: 31 mai 2018, 23:39 Da blir det en bra tur. Kjører fra Vestfold - Kongsberg - Uvdal- om Sogndal - til søre Sunnmøre- har kjørt turen før m il men gleder meg
Til mc tur![]()

Men kos deg masse, kjør pent. Ha i bakhodet at sauene nå er sluppet på fjellet, men foreløpig er de ikke så villige til å trekke inn i fjellet, det er for lite mat der ennå. De har en lei tendens til å holde seg i lavlandet og langs veiene. I denne sterke varmen trekker de også gjerne inn i tunellene for å finne skygge og kjøle seg ned. Så ta det pent, og ha en flott tur