Ekstrautstyr Kawasaki Z800
Ekstrautstyr Kawasaki Z800
Heisann! Jeg har nylig skaffet meg en Z800 2016 mod (svart og mørkerød) og lurer på om noen andre eiere har noen erfaringer og tips og dele når det gjelder oppgraderinger.
Hva som er et must i mine øyne så langt er:
-Nye seter
-Vindskjerm
-Velteklosser
Har sett litt etter seter og her er det veldig varierende hva jeg har funnet når det gjelder både utseende og priser.
Er på jakt etter nytt frem og baksete til en fornuftig pris. Er det noen som har noen anbefalinger her?
Ser det er mye å spare på å kjøpe gel-pads men jeg tenker en permanent løsning er best med tanke på hvor harde originalsetene er.
Må bytte begge setene da jeg og fruen tenker oss på noen langturer i sommer.
Vil en vindskjerm på rundt 30 cm hjelpe godt på denne sykkelen eller må man ha en enda større type for å ta unna vinden på langturer?
Noen tips til hvilken type som er best?
Kunne også tenkt meg å installere velteklosser og motor-deksel. Noen erfaringer om hvilke og hvor man bør kjøpe dette?
Hva som er et must i mine øyne så langt er:
-Nye seter
-Vindskjerm
-Velteklosser
Har sett litt etter seter og her er det veldig varierende hva jeg har funnet når det gjelder både utseende og priser.
Er på jakt etter nytt frem og baksete til en fornuftig pris. Er det noen som har noen anbefalinger her?
Ser det er mye å spare på å kjøpe gel-pads men jeg tenker en permanent løsning er best med tanke på hvor harde originalsetene er.
Må bytte begge setene da jeg og fruen tenker oss på noen langturer i sommer.
Vil en vindskjerm på rundt 30 cm hjelpe godt på denne sykkelen eller må man ha en enda større type for å ta unna vinden på langturer?
Noen tips til hvilken type som er best?
Kunne også tenkt meg å installere velteklosser og motor-deksel. Noen erfaringer om hvilke og hvor man bør kjøpe dette?
- barske
- Innlegg: 272
- Registrert: 10 jun 2017, 14:33
- Motorsykkelen din: Ducati Streetfighter V4S
- Bosted: Trondheim
Re: Ekstrautstyr Kawasaki Z800
Hei og velkommen hit
Jeg hadde en z800 til nå nylig. Solgte den for et par uker siden. Fin sykkel.
Du finner litt småstasj på div nettbutikker. https://www.xlmoto.no f.eks.
Jeg kjørte med originalsete bare. Blir fort en vanesak egentlig. Om det finnes forskjellige bakseter vet jeg ikke da jeg satte på et solodeksel i stedet. Kort skiltoppheng er vel et must, slipon hvis du kjører med det originale enda.. Jeg satte også på barend speil, da jeg syns jeg fikk bedre sikt + at det ser bedre ut.
Ang vindskjerm hadde jeg også 2 stk. Et som var kanskje 20-30 cm og et som dekket displayet i front. Kan ikke si jeg merket forskjell på kjøring.

Jeg hadde en z800 til nå nylig. Solgte den for et par uker siden. Fin sykkel.
Du finner litt småstasj på div nettbutikker. https://www.xlmoto.no f.eks.
Jeg kjørte med originalsete bare. Blir fort en vanesak egentlig. Om det finnes forskjellige bakseter vet jeg ikke da jeg satte på et solodeksel i stedet. Kort skiltoppheng er vel et must, slipon hvis du kjører med det originale enda.. Jeg satte også på barend speil, da jeg syns jeg fikk bedre sikt + at det ser bedre ut.
Ang vindskjerm hadde jeg også 2 stk. Et som var kanskje 20-30 cm og et som dekket displayet i front. Kan ikke si jeg merket forskjell på kjøring.
- AJ
- Administrator
- Innlegg: 39726
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: Ekstrautstyr Kawasaki Z800
Hei og velkommen skal du være her på MCsiden.no, Tmyl
Av de modifiseringene du lister opp så tør jeg påstå at velteklosser og motordeksel er enklest. Der velger man bare det man liker og skrur på, enkelt og greit. Det ene alternativet er som regel like bra som de andre.
Sånn er det ikke nødvendigvis når det gjelder vindskjerm og sal på sykkelen.
Mitt første innlegg her på dette forumet var i 2006 og handlet nettopp om vindskjerm på TDM 900'en, som jeg hadde da.
Mye vind og mye vindstøy gjorde at jeg laget en tråd om dette. Fant ingen fullgod løsning på den sykkelen og heller ikke på de jeg har hatt senere
.
Men så har også jeg valgt sykler som antakelig er de verste i klassen hva gjelder "ubrukelige" vindskjermer. Sykler som Yamaha TDM 900, Triumph Tiger 1050, Moto Guzzi Stelvio, KTM 1290 Super Adventure og den jeg har nå, Super Adventure S er slik laget at det vanskelig lar seg gjøre å få et stille luftrom mellom skjerm og fører. Avstanden blir for stor og skal man unngå vindpress og urolig luft (turbulens) under kjøring må man ha en låvedørskjerm. Og med ens lik skjerm så ville du nok antakelig foretrekke å kjøre når ingen andre gjør det... Slike løsninger ser som regel ikke ut i det hele tatt.
Alternativet er minst mulig skjerm eller ingen skjerm i det hele tatt slik at man får en jevn(ere) luftstrøm mot kroppen, men da slipper man ikke unna vindpresset som kan bli tildels voldsomt i høye hastigheter.
Selv brukte jeg altfor mange kroner på å eksperimentere med ulike skjermer uten at den ene løsningen var noe særlig bedre enn den andre. Nå gidder jeg ikke det mer, men sørger for best mulig støybeskyttelse og avfinner meg med at ulike type vind gir ulike forhold under kjøring på sykkelen. Av og til drømmeaktig behagelig med jevn luftstrøm og lav vindstøy, mens andre ganger som kommer det vind fra alle kanter som røsker og river skikkelig i deg.
Når det gjelder sal så har jeg alltid kjørt med originalsalen med unntak av den sykkelen jeg har nå og Triumph Tiger'n. På Tiger ble det bare marginalt bedre, mens på Super Adventure S'en jeg har nå er det tildels betydelig bedre enn det som var originalen på min forrige Super Adventure. De originale som fulgte med S'en ser og kjennes litt annerledes ut, men disse har jeg ikke prøvd siden sykkelen ble levert med Powerparts Comfort Seats, som sittetr på sykkelen nå.
Sal kan være like utfordrende som vindskjerm for å finne den man synes er best. Billigere å prøve forskjellige skjermer. Når det gjelder sal bør man være mer sikekr på hva man gjør eller vil eksperimenteringsmoroa koste mer enn det smaker.
Vet ikke om du ble klokere av dette?
Hadde du hatt muligheten til å prøve en lang rekke sykler sav din type med ulike sal og skjermløsninger så kan det hende du hadde funne din løsning. Men sånn er neppe verden for de fleste av oss som ikke har sykler som ligger på salgsstoppen...
Men uansett, lykke til i jakten
.

Av de modifiseringene du lister opp så tør jeg påstå at velteklosser og motordeksel er enklest. Der velger man bare det man liker og skrur på, enkelt og greit. Det ene alternativet er som regel like bra som de andre.
Sånn er det ikke nødvendigvis når det gjelder vindskjerm og sal på sykkelen.
Mitt første innlegg her på dette forumet var i 2006 og handlet nettopp om vindskjerm på TDM 900'en, som jeg hadde da.
Mye vind og mye vindstøy gjorde at jeg laget en tråd om dette. Fant ingen fullgod løsning på den sykkelen og heller ikke på de jeg har hatt senere

Men så har også jeg valgt sykler som antakelig er de verste i klassen hva gjelder "ubrukelige" vindskjermer. Sykler som Yamaha TDM 900, Triumph Tiger 1050, Moto Guzzi Stelvio, KTM 1290 Super Adventure og den jeg har nå, Super Adventure S er slik laget at det vanskelig lar seg gjøre å få et stille luftrom mellom skjerm og fører. Avstanden blir for stor og skal man unngå vindpress og urolig luft (turbulens) under kjøring må man ha en låvedørskjerm. Og med ens lik skjerm så ville du nok antakelig foretrekke å kjøre når ingen andre gjør det... Slike løsninger ser som regel ikke ut i det hele tatt.
Alternativet er minst mulig skjerm eller ingen skjerm i det hele tatt slik at man får en jevn(ere) luftstrøm mot kroppen, men da slipper man ikke unna vindpresset som kan bli tildels voldsomt i høye hastigheter.
Selv brukte jeg altfor mange kroner på å eksperimentere med ulike skjermer uten at den ene løsningen var noe særlig bedre enn den andre. Nå gidder jeg ikke det mer, men sørger for best mulig støybeskyttelse og avfinner meg med at ulike type vind gir ulike forhold under kjøring på sykkelen. Av og til drømmeaktig behagelig med jevn luftstrøm og lav vindstøy, mens andre ganger som kommer det vind fra alle kanter som røsker og river skikkelig i deg.
Når det gjelder sal så har jeg alltid kjørt med originalsalen med unntak av den sykkelen jeg har nå og Triumph Tiger'n. På Tiger ble det bare marginalt bedre, mens på Super Adventure S'en jeg har nå er det tildels betydelig bedre enn det som var originalen på min forrige Super Adventure. De originale som fulgte med S'en ser og kjennes litt annerledes ut, men disse har jeg ikke prøvd siden sykkelen ble levert med Powerparts Comfort Seats, som sittetr på sykkelen nå.
Sal kan være like utfordrende som vindskjerm for å finne den man synes er best. Billigere å prøve forskjellige skjermer. Når det gjelder sal bør man være mer sikekr på hva man gjør eller vil eksperimenteringsmoroa koste mer enn det smaker.
Vet ikke om du ble klokere av dette?
Hadde du hatt muligheten til å prøve en lang rekke sykler sav din type med ulike sal og skjermløsninger så kan det hende du hadde funne din løsning. Men sånn er neppe verden for de fleste av oss som ikke har sykler som ligger på salgsstoppen...
Men uansett, lykke til i jakten

_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.


De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
Re: Ekstrautstyr Kawasaki Z800
Takk!barske skrev: 06 jun 2018, 18:34 Hei og velkommen hit![]()
Jeg hadde en z800 til nå nylig. Solgte den for et par uker siden. Fin sykkel.
Du finner litt småstasj på div nettbutikker. https://www.xlmoto.no f.eks.
Jeg kjørte med originalsete bare. Blir fort en vanesak egentlig. Om det finnes forskjellige bakseter vet jeg ikke da jeg satte på et solodeksel i stedet. Kort skiltoppheng er vel et must, slipon hvis du kjører med det originale enda.. Jeg satte også på barend speil, da jeg syns jeg fikk bedre sikt + at det ser bedre ut.
Ang vindskjerm hadde jeg også 2 stk. Et som var kanskje 20-30 cm og et som dekket displayet i front. Kan ikke si jeg merket forskjell på kjøring.

Jeg har allerede kort skiltoppheng og akrapovic eksosanlegg på sykkelen.
Nå fikk jeg lyst på nye bar end speil. Synes det var stiligst med å ha speilet under styret, men har ikke klart å finne hvor man kan kjøpe disse. Har du bilde eller evt link til de du hadde?
Så du sier at vindskjerm på 20-30 cm ikke utgjorde noen forskjell fra å kjøre helt uten vindskjerm?

- Bjerknez
- Innlegg: 24576
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Ekstrautstyr Kawasaki Z800
Varmeholker er et must
Har du hatt det en gang, så vil du aldri klare deg uten

Har du hatt det en gang, så vil du aldri klare deg uten

Re: Ekstrautstyr Kawasaki Z800
Et lite apropos,
Da kjøpte litt dyrere vanntette hansker hos MC Oslo fikk jeg beskjed om at flittig bruk av varmeholker på mer enn laveste innstilling ødela membranen i hanskene og at de til slutt ville slippe inn vann.
Da kjøpte litt dyrere vanntette hansker hos MC Oslo fikk jeg beskjed om at flittig bruk av varmeholker på mer enn laveste innstilling ødela membranen i hanskene og at de til slutt ville slippe inn vann.
Re: Ekstrautstyr Kawasaki Z800
Jeg var tenkt å kjøpe meg nye og varme kjørehansker i førsteomgang, men varmeholker skal vurderes! Jeg har ikke fått prøvd det enda.Bjerknez skrev: 07 jun 2018, 15:38 Varmeholker er et must![]()
Har du hatt det en gang, så vil du aldri klare deg uten![]()
Hvor er det bra og kjøpe varmeholker og er det enkelt og montere for en med middels mekaniske evner?
Re: Ekstrautstyr Kawasaki Z800
Jeg var tenkt å kjøpe meg nye og varme kjørehansker i førsteomgang, men varmeholker skal vurderes! Jeg har ikke fått prøvd det enda.Bjerknez skrev: 07 jun 2018, 15:38 Varmeholker er et must![]()
Har du hatt det en gang, så vil du aldri klare deg uten![]()
Hvor er det bra og kjøpe varmeholker og er det enkelt og montere for en med middels mekaniske evner?
- barske
- Innlegg: 272
- Registrert: 10 jun 2017, 14:33
- Motorsykkelen din: Ducati Streetfighter V4S
- Bosted: Trondheim
Re: Ekstrautstyr Kawasaki Z800
Jeg kjøpte på xlmoto.no. De har flere modeller. Jeg var harry nok til å velge med hodeskalleTmyl skrev: 07 jun 2018, 13:46Takk!barske skrev: 06 jun 2018, 18:34 Hei og velkommen hit![]()
Jeg hadde en z800 til nå nylig. Solgte den for et par uker siden. Fin sykkel.
Du finner litt småstasj på div nettbutikker. https://www.xlmoto.no f.eks.
Jeg kjørte med originalsete bare. Blir fort en vanesak egentlig. Om det finnes forskjellige bakseter vet jeg ikke da jeg satte på et solodeksel i stedet. Kort skiltoppheng er vel et must, slipon hvis du kjører med det originale enda.. Jeg satte også på barend speil, da jeg syns jeg fikk bedre sikt + at det ser bedre ut.
Ang vindskjerm hadde jeg også 2 stk. Et som var kanskje 20-30 cm og et som dekket displayet i front. Kan ikke si jeg merket forskjell på kjøring.![]()
Jeg har allerede kort skiltoppheng og akrapovic eksosanlegg på sykkelen.
Nå fikk jeg lyst på nye bar end speil. Synes det var stiligst med å ha speilet under styret, men har ikke klart å finne hvor man kan kjøpe disse. Har du bilde eller evt link til de du hadde?
Så du sier at vindskjerm på 20-30 cm ikke utgjorde noen forskjell fra å kjøre helt uten vindskjerm?![]()

Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
Re: Ekstrautstyr Kawasaki Z800
Går det an å montere vanlige bar end speil på undersiden?
Regner med det må gå an om man bare tar speilet over på undersiden på motsatt side

Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
- Bjerknez
- Innlegg: 24576
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Ekstrautstyr Kawasaki Z800
Jeg hadde mye heller lagt pengene i varmeholker kontra en haug med produkter som pynter på utseendet. Jeg ville vertfall prioritert komfort før utseende. Det er det samme hvor varme hansker du har og hvor vanntette dem er. Det blir kaldt på henda når du kjører på lengre turer okke som.Tmyl skrev: 07 jun 2018, 16:08Jeg var tenkt å kjøpe meg nye og varme kjørehansker i førsteomgang, men varmeholker skal vurderes! Jeg har ikke fått prøvd det enda.Bjerknez skrev: 07 jun 2018, 15:38 Varmeholker er et must![]()
Har du hatt det en gang, så vil du aldri klare deg uten![]()
Hvor er det bra og kjøpe varmeholker og er det enkelt og montere for en med middels mekaniske evner?
Midt på sommeren i lavlandet klarer du deg nok, men prøv og bli med på en langtur på høsten som også innebærer en snartur innom fjellheimen

Re: Ekstrautstyr Kawasaki Z800
Jeg har også samme problem når det gjelder betongklossen som originalsetet kan sammenlignes med. Der er kawasaki forferdelig dårlig på Z modellene. Er det shad som gjelder eller er det noe annet? De er ikke så veldig pene..
- FredrikE24
- Innlegg: 5011
- Registrert: 24 apr 2016, 18:53
- Motorsykkelen din: BMW K1200RS
- Bosted: Nordre Follo
Re: Ekstrautstyr Kawasaki Z800
Min erfaring med varmeholker, er at det ikke hjelper stort når det først er behov. Fryser man på hendene så hjelper det ikke å varme innsiden. Uansett om det er så varmt at man brenner seg, hjelper det lite. Har da noen vindtette regntrekk å dra over hanskene.
Re: Ekstrautstyr Kawasaki Z800
Ikke enig, har hatt mye glede av varmeholker. De hjelper selvsagt ikke mot alt, men forlenger sesongen betraktelig. Ikke for å unngå frostskader, men nettopp for komfortelementet som da tillater en hygge-tur i 8 grader istedenfor en meningsløs dag i sofaen.
-
- Innlegg: 152
- Registrert: 30 mar 2010, 09:10
- Motorsykkelen din: Kawa1000/SuzDL650/HondaANF
- Bosted: Ridabu
Re: Ekstrautstyr Kawasaki Z800
Hei! Ser at du i opprinnelig innlegg skriver at nytt sete, ny vindskjerm og velteklosser er et must. Jeg mener du prioriterer smart om det er tursykkel som er målet. Originalt sete er litt basic. Hva med noe fra Topsellerie? Anbefaler komplett, nytt sete isteden for å levere inn original til ombygging.
Vindskjerm er smart, ville gått for Madstad, men litt usikker på om fester for Z900 er egnet... sjekk ut!
Klosser i form av «Street defender kit» fra GIVI er bokstavelig talt et sikkert valg. Mye bra bagasjegreier fra samme sted.
Vil for egen del legge til at varmehålker (Oxford?) er smarte greier på våre breddegrader.
Mange gode forslag på tøff pynt ellers i tråden. Lykke til på en kjempegod sykkel!
Vindskjerm er smart, ville gått for Madstad, men litt usikker på om fester for Z900 er egnet... sjekk ut!
Klosser i form av «Street defender kit» fra GIVI er bokstavelig talt et sikkert valg. Mye bra bagasjegreier fra samme sted.
Vil for egen del legge til at varmehålker (Oxford?) er smarte greier på våre breddegrader.
Mange gode forslag på tøff pynt ellers i tråden. Lykke til på en kjempegod sykkel!