Hvilken sykkel vil dere foreslå?

Forum for fulleffekt tung-MC
Svar
mistergemas
Motorsykkelen din: Honda ST 1300 Pan European

Hvilken sykkel vil dere foreslå?

Legg inn av mistergemas »

Jeg er en godt voksen gutt som lurer hva som skal bli min neste sykkel. Tenker på type touring eller adventure og jeg tenker brukt.
Noen kriterier: Det må være en sykkel som duger for litt lengre turer men også til hverdags. Jeg må sitte godt og avslappet med rimelig god beskyttelse for elementene og støy. Hører gjerne fra dere som har erfaringer fra Yamaha FJR 1300, Yamaha Super Tenere, Kawasaki GTR 1400, Kawasaki Versys 1000, Honda Pan European 1300, Honda CRF 1000 African twin eller tilsvarende. Hva vil dere foreslå?
PS. Kjører i dag en Honda CBF 1000 som jeg har modifisert med hel kåpe og risers. Er egentlig ganske fornøyd men sliter med å venne meg til vindstøyen og skulle ønske at jag slapp å kjøre med øreplugger. DS.

Brukeravatar
AJ
Administrator
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Kontakt:

Re: Hvilken sykkel vil dere foreslå?

Legg inn av AJ »

mistergemas skrev: 06 jun 2018, 19:59 >snip< men sliter med å venne meg til vindstøyen og skulle ønske at jag slapp å kjøre med øreplugger. DS.
Har ingen erfaring selv med syklene du har listet opp. Men kan med ganske stor sikkerhet si at du ikke vil slippe unna vindstøyen med
sykler som har rimelig opprett kjørestilling hvor føreren har flere titalls cm. avstand til skjermen. Da blir det uansett urolig og vindblåstbråkete for føreren. Dessverre...
Så ønsket om å slippe å bruke øreplugger tror jeg du kan se langt etter.

Jeg har selv lav toleranse for vindstøy og plugger ørene skikkelig på hver tur.
Urolig turbulent fartsvind, som varierer alt etter hvordan vinden er, har jeg avfunnet meg med og ta pauser når jeg kjenner jeg trenger det når forholdene er som verst.

Brukeravatar
Dansekris
Motorsykkelen din: T7

Legg inn av Dansekris »

Ørepropper er helt nødvendig når man kjører motorsykkel. Jeg sliter veldig med tinnitus og øresus som gradvis blir verre og verre, så bruk for all del ørepropper!

Hva med en Kawasaki Z1000 SX? Fikk prøvekjørt en sånn for noen uker tilbake og der slipper du turbulens. Jeg opplevde en jevn og fin strøm med luft som ikke var belastende.
Skal du sitte noe mer oppreist enn det slipper du nok ikke unna turbulensen.

mistergemas

Okei. Takk for svar. Tar gjerne i mot flere synspunkter/ kommentarer.
Forrige sykkelen jeg hadde var en cruiser. Der satt jeg langt fra vindskjermen og opprett men opplevde ikke noen plagsom turbulens eller vindstøy. Kjørte med åpen hjelm og uten øreplugger uten problem. Hadde nok beholdt den sykkelen en stund til hvis den hadde hatt noe mer motor og tålt noe mer nedlegg i svingene.

Brukeravatar
AJ
Administrator
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Kontakt:

Legg inn av AJ »

mistergemas skrev: 06 jun 2018, 21:28
Forrige sykkelen jeg hadde var en cruiser. Der satt jeg langt fra vindskjermen og opprett men opplevde ikke noen plagsom turbulens eller vindstøy.
Men på den sykkelen satt du vel så lavt at du nærmest måtte se gjennom i stedet for over skjermen, kanskje?
Jeg spør av ren uvitenhet siden jeg ikke har noen kjøreerfaring med cruisere annet enn et par uten særlig vindskjerm å snakke om (Moto Guzzi sykler).

mistergemas

Joda AJ det er riktig det, så nok gjennom skjermen på den sykkelen.
Hva slags øreplugger bruker dere?
Føler at jeg mister noe av "kontakten" med motoren når jeg bruker plugger men det er vel en vanesak.

Brukeravatar
AJ
Administrator
Kontakt:

Legg inn av AJ »

mistergemas skrev: 06 jun 2018, 22:12 Joda AJ det er riktig det, så nok gjennom skjermen på den sykkelen.
Tenkte meg nesten det ;) .
Da blir det nesten som å kjøre en kabriolet...
På en MC hvor hodet og øvre del av overkroppen er over øvre skjermkant så vil du helt naturlig og uunngåelig får utfordringer med vind og grader av turbulens med den avstanden som er fra skjerm til fører på sykler med oppreist eller lett framoverlent kjørestilling.

Brukeravatar
kvase
Motorsykkelen din: KTM 1090 ADV-R/Yamaha WR450F
Kontakt:

Legg inn av kvase »

øreplugger https://www.hantek.no/collections/mc-propper
bruker disse uten det problemet du referer til PRO BIKER formstøpte
Bilde
Vespa Piago 75cc :crazy: Panter 50 cc :D Honda FT 500 cc :thumleft XT660 Z Tennere :thumleft KTM :twothumbs: 1050 ADV-- i stallen nå KTM 1090 ADV-R :prf
i tillegg en Suzuki DRZ 400 :lol
https://www.myrouteapp.com/travelblog/routes/1002610#
Er dyslektiker min verden kan være nesten slik som i artiklen her
http://www.dagbladet.no/2016/03/09/nyhe ... /43421895/

Brukeravatar
Erlendos
Motorsykkelen din: BMW R Nine T 2014

Legg inn av Erlendos »

Jeg prøvekjørte nye Africa Twin her i fjor, og synes det var en knallsykkel av dimensjoner.
Fryktelig komfortabel og stor og velfungerende vindskjerm.
Om jeg skulle valgt touringsykkel, hadde det stått mellom en slik eller en BMW GS av noe slag, selv om jeg ikke har prøvd sistnevnte.

For øvrig har jeg også prøvd Kawa Z1000 SX, og den er vel en slik universalsykkel man kan bruke til alt vil jeg si. Både sportslig og komfortabel/praktisk. For min del ble den såpass velfungerende at den ble litt kjedelig - men det kan man sikkert si om Africa Twin og GS også.

Ellers bruker jeg formstøpte ørepropper fra Hørselslaben AS, med innebygd MC-filter. De demper bra med støy, spesielt høye frekvenser. Lave frekvenser kommer relativt godt gjennom, men jeg blir alltid overrasket når jeg tar de ut etter en tur og hører ALT igjen.
http://www.horselslaben.no/index.php/pr ... toypropper

Yamaha XJ 600 N '94 2006-2008
Honda CBR 600 F '99 2008-2012
BMW RNineT 1200 '14 2016-

Brukeravatar
AJ
Administrator
Kontakt:

Legg inn av AJ »

mistergemas skrev: 06 jun 2018, 22:12 Hva slags øreplugger bruker dere?
Føler at jeg mister noe av "kontakten" med motoren når jeg bruker plugger men det er vel en vanesak.
For tiden bruker jeg Flare Isolate.
Funker veldig bra hvis jeg forsiktig trykker sammen selve proppen (den sorte skumdelen) og påfører den litt spytt før jeg dytter den på plass i øret. Spyttet gjør at den glir godt på plass og tetter godt mot øregangen.

Hva gjelder "kontakten" med motoren så syns jeg det bare er deilig å ha det så stille og rolig som mulig under kjøring :) .

Brukeravatar
kvase
Kontakt:

Legg inn av kvase »

Honda XL 1000 VARADERO er jo også i dette segmentet
https://www.finn.no/mc/all/ad.html?finnkode=121876260
Vespa Piago 75cc :crazy: Panter 50 cc :D Honda FT 500 cc :thumleft XT660 Z Tennere :thumleft KTM :twothumbs: 1050 ADV-- i stallen nå KTM 1090 ADV-R :prf

Brukeravatar
Dansekris
Motorsykkelen din: T7

Legg inn av Dansekris »

mistergemas skrev: 06 jun 2018, 22:12 Joda AJ det er riktig det, så nok gjennom skjermen på den sykkelen.
Hva slags øreplugger bruker dere?
Jeg bruker formstøpte Pro Biker fra Hantek med et helt tett filter. Har også 26Db-filter, men det var for lite med den vanvittige turbulensen jeg har på min F800 GS.

Jeg er litt paranoid av meg, så full demping og ei bråkepotte gjør at jeg slipper å forholde meg til alle lyder og ulyder som måtte komme.

Brukeravatar
schnellfahrer
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE 2017

Legg inn av schnellfahrer »

CBF1000 og Super Tenere er nok ganske like med tanke på vindstøy og turbulens. Begge kan nok bli bedre til en viss grad med høyere vindskjerm. Kjører Super Tenere nå. Jeg skal prøve med en ekstra vindskjerm på toppen etterhvert (type x-creen), men lever greit med hvordan den er.
Kjører med formstøpte øreplugger på -15dB som jeg vil bytte ut til noen som demper mer. Vil helst ha det så rolig som mulig.

Hadde en VFR som var noe roligere, men en slik passer ikke til bruksmønsteret mitt akkurat nå.

Har testet Africa Twin i 30 minutter og følte ikke at det var spesielt rolig bak skjermen.
Yamaha Super Tenere XT1200ZE
x - Honda CBF1000
x - Honda VFR700

Brukeravatar
Ketil
Motorsykkelen din: BMW1250GSA 2019

Legg inn av Ketil »

Som Schnellfahrer kjører også jeg en Super Tenere, men min er eldre ser jeg. ST er en super allrounder som du kan ta med ut på lange ferieturer og som fungerer fint på all slags underlag. Den er veldig komfortabel, du sitter oppreist og god demping sluker alt av ujevnheter. I forhold til andre adv-sykler i denne klassen er den kanskje ikke av de sprekeste, men for meg holder det i massevis og kjedelig er den i alle all ikke synes jeg. Min har nå kjørt 42 000 km og i mitt eie har det ikke vært noe feil å melde. Yamaha er jo kjent for skuddsikker kvalitet, og med kardangdrift er det ikke noe kjede som skal smøres heller. I forhold til priser på bruktmarkedet så er ST lavere i pris en for eksempel BMW GS, så det er mulig å gjøre greie kjøp. Jeg har kun prøvekjørt en 2013 modell BMW 1200 GS, flott sykkel, men for meg appellerte Super Tenere mere.

Brukeravatar
FredrikE24
Motorsykkelen din: BMW K1200RS

Legg inn av FredrikE24 »

BMW K1200RS er jo en het kandidat? Jeg synes det hvertfall :knegg
Kan lese litt i bloggen, jeg er vel egentlig veldig fornøyd med hva den klarer.

Hvis du har sett på FJR, så burde du også ta en titt på BMW K1300GT. Det er maskin.

Og ja, jeg er BMW fanboy, synes de lager ting helt etter min smak, særlig når det kommer til det innovative og kanskje litt sære måte.
Sist redigert av FredrikE24 den 06 jun 2018, 23:39, redigert 1 gang totalt.

mistergemas

Noen som bruker intercom sammen med øreplugger? Hva slags plugger fungerer best til det?

Brukeravatar
kvase
Kontakt:

Legg inn av kvase »

Brukt Scala rider Smartpack fungerer helt greit MIC og høyttalere integreres i hjelmen - hører også gjennom hørselvern

Brukeravatar
FredrikE24

Legg inn av FredrikE24 »

Bruker selv helt vanlige skumpropper av billigste sort. Har ikke sjans til å høre hva folk sier med de på uten at de nærmet skriker. Bruker intercom og streaming av musikk uten problemer.

Jeg fant fort ut at man må bruke ørepropper på de turene som er noe lenger enn 10min. Ellers får jeg øresus etter noen timer. Noen turer om dagen uten propper over en lengre periode og det blir mye verre.
Nå tør jeg ikke annet enn å kjøre med dette hele tiden.

Brukeravatar
Bjerknez
Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
Kontakt:

Legg inn av Bjerknez »

Hvis vindstøy er viktig å få bort så vil jeg mene man burde satse på en større sporttourer. Disse har ingen «påklistret» vindskjerm, men en vindskjerm som er formet til sykkelen. Disse plastvinduene som er klistrer på adv syklene er bare i veien.

Jeg har til dags dato til gode å få prøvekjørt en større sportstourer. Dette skal gjøres en vakker dag.

Men jeg har kjørt en K1200RS. Faktisk en ganske fin sykkel. Vindskjermen fungerte greit under 80km/t og var ikke så aller værst over heller mener jeg å huske, men en vindskjerm vil for meg alltid være «i veien». Økt støy og turbulens er ikke noe jeg ønsker. Men nå ser ikke jeg på K1200RS som en vaskeekte sportstourer heller. Til det blir den litt «spinkel». Men en skikkelig bra priset sykkel som vil gi deg mye glede :)

Brukeravatar
Bjerknez
Kontakt:

Legg inn av Bjerknez »

Glem det! Jeg tar alltid feil med K1200RS og R1200RS. Det er sistnevnte jeg har kjørt og om ønskelig kan du lese om prøveturen samt se bilder her: https://bjerknez.no/provekjort-bmw-r1200rs-4436/

Brukeravatar
Stian87
Motorsykkelen din: Ducati Diavel 2016

Legg inn av Stian87 »

Hvis du lurer på ørepropper bør du søke på ørepropper i forumet. Lang tråd om det. Bruker selv skumpropper etter at jeg mistet de jeg hadde fra før av.
LocaToWeb Profilside
https://locatoweb.com/user/ztian

Ducati Monster 821 2016 (2016 - 2017) --> BMW S1000R 2017 (2017 - 2019) --> Ducati Diavel 2016 (2019--->)

Brukeravatar
Bjerknez
Kontakt:

Legg inn av Bjerknez »

En ting er helt sikkert. Uavhengig av hva vi sier her inne, vil du til syvende og sist finne dine egne veier og løsninger på sikt. De aller fleste bruker ørepropper, men JEG har aldri brukt dette og ikke synes jeg støyen i hjelmen er plagsom heller. Enten er jeg bare imun mot støy, eller så har jeg riktig hjelm som passer mitt hode og en sykkel som ikke gir vindstøy etc. Mange faktorer som spiller inn.

PS! Sist jeg var på bedriftshelseundersøkelse så var hørselen min utmerket.

For meg så blir det helt feil med ørepropper. Det føltes som jeg kjørte rundt med en P*** i øret. Nå vet jeg ikke åssen dette føles (bare så det er sagt) men poenget mitt er at det føles bare rart.

Det er så mange faktorer som spiller inn her at du nesten bare må sette deg på en sykkel og kjøre deg noen lange turer og gjøre deg opp din egen mening. Legg til forskjellige preferanser i tillegg så skjønner du sikkert at vi kunne diskutert dette til dommedag.

Nå får jeg sikkert snart en belæring om decibel og farlige nivåer samt at jeg en vakker dag kan bli døv på begge ørene hvis jeg fortsetter som jeg gjør. Det er mange andre ting som bekymrer meg mer enn akkurat det når det gjelder motorsykkel. Trivsel er like viktig som helsen og man må finne en balansegang som passer en selv.

Jajo82
Motorsykkelen din: Triumph tiger 1200 rally pro 2022

Legg inn av Jajo82 »

Jeg har hatt to av de du nevner:-) Hadde en kawasaki versys 1000 2013 modell. Var meget behagelig sal på den, god oppreist sittestilling.
Veldig god å kjøre langtur,men ikke spesielt god på grusveier.
Nå har jeg en africa twin 2017 med dct. Fruen har 2016 AT manuell. Trives veldig godt på den sykkelen. Har montert en touring vindskjerm på min og vips så forsvant all hjelmstøyen( men jeg synes det er ålreit med propper, for selv om du ikke merker noe nå så¨kommer slike hørselskader snikende) Så for å oppsummere, kjører du lite på grus så kan jeg anbefale begge, kjører du mer grus så er det AT jeg kan anbefale. Men, ting som passer meg er ikke sikkert passer deg, så her må prøves:-) Lykke til:-)

mistergemas

Pc krasj og vedlikehold på huset har ført til pause på forumet for min del.
Ville nok prioritere en sykkel hvor jeg sitter behagelig og kan kjøre lange strekk. Vil ikke trenge en offroader, mesteparten av kjøringen foregår nok på asfalt, men gjerne en som takler en grei grusvei. Skulle gjerne hatt en AT men den er jo relativt ny og ikke mange brukte til salgs ennå. Versysen frister, ser den får gjennomgående gode skussmål for komfort. Ellers har jeg vurdert både Varadero og Super Tenere men frykter at disse er relativt "topptunge", noen som har erfaringer?

Brukeravatar
FredrikE24

Legg inn av FredrikE24 »

Som tidligere yrkesfagarbeider med mye støy, banking og stygge lyder har ørene fått kjørt seg. Når man i tillegg liker å spille musikk djevelsk høyt i sin egen stue, så blir det ikke bedre. Å kjøre motorsykkel uten ørepropper går fint en stund, men jeg er veldig følsom for vedvarende støy. På jobb hender det at jeg kan stå i ikke spesielt sjenerende eller øredøvende støy, men mer jevn sus(typ store industripumper på noen hundre kilowatt) en hel arbeidsdag. Problemet oppstår først når jeg kommer hjem og setter meg i stillhet. Da kommer piping i ørene til og fra, noen ganger mer intenst enn andre ganger. Kjører jeg langt på sykkel, gjerne om jeg banker motorvei i 140km/t i timesvis, og setter meg i stillhet så kommer det piping like etterpå. Om jeg gjør det hyppig nok, så skal det ganske lite til før piping oppstår, feks. en kvarters tur i 50-60. Så ørepropper bruker jeg konsekvent for å ikke dra på meg ytterligere hørselskader.

Er nok R1200RS(boxer) du har kjørt Bjerknez, K1200RS har rekkefirer. K=rekkemotor+kardang, R=boxer+kardang, S=rekkefire+kjede, F=Rotax/tosylindret rekke+reim/kjede, G=ensylindret+kjede

Er vel ikke å komme bort ifra at høye sykler kan være topptunge. Lavt tyngdepunkt får man på en lav sykkel med motoren montert så nære bakken som mulig. Jeg vil påstå dette ikke har så mye å si når man kjører.

Svar