xyvind's logg [ADVENTURE]

Din egen Forum-blogg! Om MC-livet ditt og annet du vil dele med andre.
Låst
xyvind
Innlegg: 1408
Registrert: 26 sep 2013, 09:50
Motorsykkelen din: .

Re: xyvind's logg [BMW S1000R]

Legg inn av xyvind »

Stian87 skrev:Ja det må jeg virkelig si. Utrolig smarte de baggene. Er man først ute på tur og har behov for plassen så blir det litt ett fett om man har de i tillegg til kriegabaggene, utseendemessig altså. :D

Tror jeg skal vurdere de selv. Har Kriega 40-10-10 komboen selv, men bør være greit med den komboen også.

Men hvor skal du ha teltet Xyvind? Det blir vel for langt?
Jeg tar det videre her jeg, Stian87!
Utseendemessig synes jeg dette ser meeeget bra ut. Når ble sidevesker ukult når en skal på tur? Disse er veldig lett å ta av og på, og det er kun en veldig lite sjenerende plastbrakett som sitter igjen på sykkelen. Jeg har uansett ikke noe show-sykkel, mer en brukssykkel! Bilde
Kriega-comboen får lett plass oppå passasjersalen. Gleder meg til å pakke på alt sammen og dra avgårde Bilde
Jeg har pakket teltet på sykkelen en gang dør, og da havnet det i 30-literen fra Kriega. Usikker på om det vil passe i en av sideveskene. Har foreløpig et Nordmarka 2 fra Helsport. Vurderer en hammock med tarp fra Hemnessjøen stedet for teltet. Litt usikker https://www.xxl.no/hennessy-hammock-ha ... 12_1_style

Skal sjekke om teltet passer nå jeg Bilde
Elruts84 skrev:Hehe..Så kjekt du får madammen med deg..Det er jo utrolig mye kjekkere når en får dele det med noen.. :thumleft :D
Jeg har prøvd i mange år men ikke en gang en tur får jeg til...Så der er du rett og slett heldig..

Det er ikke vits å presse dem til det heller..Da vil de hvertfall ikke. :knegg

Flott sykkel med flott oppakning :D

Elruts
Ja det var kult å få den tilliten, og vi hadde det gøy på de to korte turene! Håper å få henne med på noen små turer til i løpet av sommeren Bilde

xyvind
Innlegg: 1408
Registrert: 26 sep 2013, 09:50
Motorsykkelen din: .

xyvind's logg [BMW S1000R]

Legg inn av xyvind »

Nei teltet går ikke ned i sideveskene. Men det var heller ikke planen. Jeg vil ha lett tilgjengelige ting i sideveskene. Telt, sovepose, liggeunderlag etc. skal ligge i Kriega 30L. Tror jeg kommer til å pakke klær, et par sko etc. i sideveskene. Nå har jeg temmelig god plass Bilde men det frister å bytte ut teltet med hammocken. Mye enklere å slå leir med, og tar mindre plass. Forutsetter at man har et par trær da Bilde

Bilde
Sist redigert av xyvind den 10 jun 2018, 10:21, redigert 1 gang totalt.

Brukeravatar
Stian87
Innlegg: 2038
Registrert: 14 mai 2016, 23:18
Motorsykkelen din: Ducati Diavel 2016
Bosted: Ski

Re: xyvind's logg [BMW S1000R]

Legg inn av Stian87 »

xyvind skrev: 10 jun 2018, 09:37 Jeg tar det videre her jeg, Stian87!
Utseendemessig synes jeg dette ser meeeget bra ut. Når ble sidevesker ukult når en skal på tur? Disse er veldig lett å ta av og på, og det er kun en veldig lite sjenerende plastbrakett som sitter igjen på sykkelen. Jeg har uansett ikke noe show-sykkel, mer en brukssykkel! Bilde
Kriega-comboen får lett plass oppå passasjersalen. Gleder meg til å pakke på alt sammen og dra avgårde Bilde
Jeg har pakket teltet på sykkelen en gang dør, og da havnet det i 30-literen fra Kriega. Usikker på om det vil passe i en av sideveskene. Har foreløpig et Nordmarka 2 fra Helsport. Vurderer en hammock med tarp fra Hemnessjøen stedet for teltet. Litt usikker https://www.xxl.no/hennessy-hammock-ha ... 12_1_style

Skal sjekke om teltet passer nå jeg Bilde

Ja det var kult å få den tilliten, og vi hadde det gøy på de to korte turene! Håper å få henne med på noen små turer til i løpet av sommeren Bilde
Synes ikke det er noe problem når du skal på tur i det hele tatt. Synes rett og slett løsningen, ved at du kan ta av den stangen var utrolig smart. Hva kostet det å få de montert?

Så for meg at telte ble for langt for kriegabaggene. Det telt ser jo egentlig helt kurant ut det for en person :)

Kult at du fikk med dama! Håper en dag å få til det samme selv, foreløpig har det vært litt vanskelig, men tror hun har lyst til å sitte på en dag. Hun fikk den gamle hjelmen min som passet så det var jo bra. :thumleft
LocaToWeb Profilside
https://locatoweb.com/user/ztian

Ducati Monster 821 2016 (2016 - 2017) --> BMW S1000R 2017 (2017 - 2019) --> Ducati Diavel 2016 (2019--->)

xyvind
Innlegg: 1408
Registrert: 26 sep 2013, 09:50
Motorsykkelen din: .

xyvind's logg [BMW S1000R]

Legg inn av xyvind »

Jeg monterte det selv utenfor AGM. Fikk låne verktøy fra verkstedet. Super-ålreite folk! Hadde med egen unbrakonøkkel og loctite. Brukte litt loctite på de to boltene som holder sideveskebrakettene og passasjerfothvilerne på plass.
Alt man trenger for å montere dette er en T45 torx-trekker, en 8mm fastnøkkel, en unbrakonøkkel (nr 5?), en svær unbrakonøkkel, og en times tid til rådighet.
Det var veldig lett! Bjerknez var der som moralsk støtte og teknisk synser. Han hentet også kaffe til meg
Har bare lyst ut på tur jeg nå!

xyvind
Innlegg: 1408
Registrert: 26 sep 2013, 09:50
Motorsykkelen din: .

Re: xyvind's logg [BMW S1000R]

Legg inn av xyvind »

Teltet er ikke for langt for Kriega 30L. Men det var for langt for SW Blaze-baggene. Tror hammock kan bli min greie på tur.

xyvind
Innlegg: 1408
Registrert: 26 sep 2013, 09:50
Motorsykkelen din: .

xyvind's logg [BMW S1000R]

Legg inn av xyvind »

Fordelene med hammock er mange, som jeg ser det!
- den tar mindre plass på sykkelen
- man slipper teltstenger
- man slipper å ta med liggeunderlag
- man slipper å ligge på bakken hvis det regner eller har regnet
- man har et sted å sitte når man lager mat/kaffe eller bare slapper av (slipper å ha med stol)
- med tak over hodet (tarp) har man et sted å stå under tak og ta av/på kjøreutstyr og klær

Ulempen er vel hvis man velger å ta en natt på en campingplass, for å ha tilgang til strøm for å lade mobil, kamera etc.. da er kanskje telt best, med mindre det er en campingplass med noen trær der man kan henge opp hammocken da.

Bilde

Brukeravatar
Stian87
Innlegg: 2038
Registrert: 14 mai 2016, 23:18
Motorsykkelen din: Ducati Diavel 2016
Bosted: Ski

Re: xyvind's logg [BMW S1000R]

Legg inn av Stian87 »

Hvordan er det med passasjer når du har disse veskene på?
LocaToWeb Profilside
https://locatoweb.com/user/ztian

Ducati Monster 821 2016 (2016 - 2017) --> BMW S1000R 2017 (2017 - 2019) --> Ducati Diavel 2016 (2019--->)

xyvind
Innlegg: 1408
Registrert: 26 sep 2013, 09:50
Motorsykkelen din: .

Re: xyvind's logg [BMW S1000R]

Legg inn av xyvind »

Stian87 skrev:Hvordan er det med passasjer når du har disse veskene på?
Er vel meningen at det skal gå an å kjøre med passasjer med sideveskene montert ja. Kan bli litt liten plass til føttene.. jeg vet ikke helt. Men kan teste det en dag!

Brukeravatar
Baffin
Innlegg: 527
Registrert: 01 jan 2016, 18:00
Motorsykkelen din: Suzuki V-STROM 650XT, 2015 mod.

Re: xyvind's logg [BMW S1000R]

Legg inn av Baffin »

xyvind skrev: 10 jun 2018, 10:21 Nei teltet går ikke ned i sideveskene. Men det var heller ikke planen. Jeg vil ha lett tilgjengelige ting i sideveskene. Telt, sovepose, liggeunderlag etc. skal ligge i Kriega 30L. Tror jeg kommer til å pakke klær, et par sko etc. i sideveskene. Nå har jeg temmelig god plass Bilde men det frister å bytte ut teltet med hammocken. Mye enklere å slå leir med, og tar mindre plass. Forutsetter at man har et par trær da Bilde

Bilde
I tillegg til trær kan du feste hengekøya i fjellveggen ved hjelp av kiler.
Bilde

Kiler finner du bl.a hos Fjellsport

Baffin
Too Old to Rock 'n' Roll: Too Young to Die.

xyvind
Innlegg: 1408
Registrert: 26 sep 2013, 09:50
Motorsykkelen din: .

xyvind's logg [BMW S1000R]

Legg inn av xyvind »

Hva har jeg gjort med sykkelen min i dag? Jeg har kjøpt og montert USB-uttak for å kunne lade mobil, GPS, gopro-batterier etc. imens jeg kjører. Det var så lett å montere, så jeg skjønner ikke hvorfor jeg ikke har gjort det for lenge siden! Valget falt på Oxford, da det var den de hadde på MC Oslo, lett tilgjengelig.
Ulempen er kanskje at den er koblet direkte på batteriet, og det er to små LED-dioder i selve USB-uttaket på styret som lyser til enhver tid. Står et sted på nettet at den drar 2 mA. Er det veldig lite, eller litt mye? Jeg er ikke sikker. Men sikkert lurt å skaffe meg en vedlikeholdslader til å ha i garasjen nå da. Anyways! Klar for mer turkjøring! BildeBilde

Bilde

Bilde

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 5038
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Bosted: Nordre Follo

Re: xyvind's logg [BMW S1000R]

Legg inn av FredrikE24 »

Hvorfor henger du ikke den der på CANBusen? Sitter vel et uttak for strøm som går på tenninga på nyere BMWer et sted rundt styret originalt.

2mA er igrunn ikke mye. Har du et 18Ah stort batteri, så kan man si at det er tomt etter et års tid uten annet forbruk.

xyvind
Innlegg: 1408
Registrert: 26 sep 2013, 09:50
Motorsykkelen din: .

xyvind's logg [BMW S1000R]

Legg inn av xyvind »

FredrikE24 skrev:Hvorfor henger du ikke den der på CANBusen? Sitter vel et uttak for strøm som går på tenninga på nyere BMWer et sted rundt styret originalt.

2mA er igrunn ikke mye. Har du et 18Ah stort batteri, så kan man si at det er tomt etter et års tid uten annet forbruk.
Jeg prøvde å få kjøpt en canbus med løse ledninger, men de hadde ikke. Jeg greide søren ikke finne ut hvor eller om jeg hadde en ledig canbus under setet heller. Tenker jeg ordner dette i løpet av sommeren. Liker ikke den direkte tilkoblingen til batteriet egentlig.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 24650
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
Bosted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: xyvind's logg [BMW S1000R]

Legg inn av Bjerknez »

I utgangspunktet høres det bra ut med slik USB lader på styret, men det er ett par ting som bekymrer meg såpass at jeg ikke ville vurdert denne løsningen selv på egen sykkel.

For det første kan man jo (eller bør) ikke lade i regnvær. Kontaktene peker rett opp og selv om man bare bruker en kontakt så vil den andre fylles med skitt fra utsiden som pollen/veistøv etc. Jeg kan se for meg at dette kan bli et problem på sikt.

Det at den er koblet rett på batteriet er også litt bekymringsfult. Jeg ville hatt det slik at all strøm kuttes når tenning er av. Med dagens moderne sykler så tror jeg man KAN få problemer med elektronikken på sikt. Uten at jeg har noen gode argumenter for det. Er bare en følelse jeg har.

Men sideveskene dine må jeg si jeg faktisk sikler litt på selv... :-# :x

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 5038
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Bosted: Nordre Follo

Re: xyvind's logg [BMW S1000R]

Legg inn av FredrikE24 »

Man får nok ikke noen problemer bortsett fra at batteriet går tomt om det står slik et års tid(sett bort ifra andre strømtrekk når sykkelen står).

xyvind
Innlegg: 1408
Registrert: 26 sep 2013, 09:50
Motorsykkelen din: .

Re: xyvind's logg [BMW S1000R]

Legg inn av xyvind »

Det står at man ikke skal lade når det regner. Ganske logisk. Den toppa som man lukker den med når den ikke er i bruk er vanntett, den har et IP-nummer og greier. Dette skal være helt problemfritt, Bjerknez. Ikke bekymre deg det er tilogmed en egen sikring mellom usb’en og motorsykkelbatteriet. Men når jeg får tid skal jeg bestille en canbus-kobling med løse ledninger og lodde den på slik at tenningen kutter strømtilførsel til USB-lader. Det blir så bra så.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 24650
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
Bosted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: xyvind's logg [BMW S1000R]

Legg inn av Bjerknez »

Ja, det var jo ikke dyre greine og enkel installasjon, så risikoen er vel lav ja.

Men når jeg kjørte fra Trondheim til Molde i fjor sommer i øsende regn så holdt ikke engang visiret mitt tett. Det regnet så kraftig at jeg nesten ikke klarte å høre musikken i hjelmen. Regndressen holdt faktisk helt tett (utrolig nok) men en slik USB lader hadde nok fått kjørt seg i slike omgivelser, hehe.

Man kjører jo sjeldent døgnet rundt og så lenge man har strøm nok til en dags kjøring samt litt til så er man i mål. Det eneste i mine øyne som trenger en "boost" med strøm på tur hvis man bruker den flittig er mobilen og en dedikert GPS. Mobilen har jeg erfart stort sett klarer seg uten lading, men en dedikert GPS (type TomTom Rider) trenger jo nærmest konstant strøm.

Når det er sagt så synes jeg det er merkelig at slike dedikerte GPS'er på størrelse med en murstein ikke klarer mer enn noen få timer i beste fall. Det gjør dem i mine øyne helt ubrukelige for oss som ikke kjører ADV sykler med innebygget "sigaretttenner" askebeger, stereo, koppholder og hjørnesofa.

Skal man sove i telt så ser jeg så absolutt behovet for en slik, men da foretrekker jeg faktisk batteribank. Da kan man lade i teltet over natten etc.

Jeg hadde en slik lader på Triumphen som gikk fra under salen til tankvesken. Fra tankvesken gikk kabelen gjennom et hull forran og rett inn i GPS'en på styret. Den var koblet til tenningen. I tankvesken hadde jeg en fordeler som gjorde at jeg kunne lade fire enheter samtidig inkludert GPS'en.

Vel fremme, så kunne jeg lett røske ut laderen og ingenting var fastmontert, bortsett fra sigarettenner utaket som var koblet til batteriet under salen, men den var det jo ingen som så.

GPS'en jeg hadde var også vanntett og med litt teip var også koblingen vanntett. Vertfall vanntett nok til at det ikke ble noe problem.

WikingTnT
Innlegg: 826
Registrert: 13 des 2015, 13:22
Motorsykkelen din: Benelli TnT 1130 Sport Evo
Bosted: Bartebyen

Re: xyvind's logg [BMW S1000R]

Legg inn av WikingTnT »

Jeg har omtrent samme løsning ( rett fra batteri med sikring ) men satt på en vanntett bryter på ledningen ved styret slik at jeg selv kan bestemme når den er i bruk .

xyvind
Innlegg: 1408
Registrert: 26 sep 2013, 09:50
Motorsykkelen din: .

Re: xyvind's logg [BMW S1000R]

Legg inn av xyvind »

Du Bjerknez, du må ikke se så mørkt på det et ladepunkt på sykkelen er ikke så farlig som du skal ha det til. Om den kortslutter så har den en egen sikring. Da går sikringen da. Men som sagt, den er vanntett når man lukker den.
Visiret på hjelmen min (SHOEI) har en pakning som gjør visiret helt tett hvis man lukker det helt. Schuberth mangler kanskje dette? Veldig rart av en såpass seriøs hjelmprodusent. Men hjelmer har jo luftekanaler som kan dra inn vann. Har opplevd at det kommer inn vann jeg også, men ikke fra selve visiret.
Det er jo nettopp på telttur jeg skal i sommer. Og det blir nok flere turer før sesongen er over. Det er grunnen til at jeg vil ha lademulighet på sykkelen. Slipper å planlegge dette med lading av gadgets.
Jeg har også batteribank, men den varer jo ikke evig. Nå kan jeg lade batteribanken imens jeg kjører om dagen, så er den kanskje fulladet til kvelden.
Men jeg skal få satt på en canbus-kopling, så den kutter strømmen når tenninga skrus av. Jeg greide ikke finne noe ledig canbus-kontakt da jeg holdt på med dette i går. Noen som vet hvor den er?

Brukeravatar
Dansekris
Innlegg: 1246
Registrert: 12 jun 2016, 18:21
Motorsykkelen din: T7
Bosted: Oslo

Re: xyvind's logg [BMW S1000R]

Legg inn av Dansekris »

xyvind skrev: 13 jun 2018, 09:19 Men jeg skal få satt på en canbus-kopling, så den kutter strømmen når tenninga skrus av. Jeg greide ikke finne noe ledig canbus-kontakt da jeg holdt på med dette i går. Noen som vet hvor den er?
Har hatt lyst til å koble ekstralysene mine på tenninga siden de også går direkte på batteriet. Spurte på verkstedet jeg tok service på sist og de mente det var en veldig strevsom og tidkrevende prosess når sykkelen har CANbus.

Ikke vet jeg. Har virkelig ikke peiling på strøm, så følger spent med på om du får til.

xyvind
Innlegg: 1408
Registrert: 26 sep 2013, 09:50
Motorsykkelen din: .

Re: xyvind's logg [BMW S1000R]

Legg inn av xyvind »

Dansekris skrev:
xyvind skrev: 13 jun 2018, 09:19 Men jeg skal få satt på en canbus-kopling, så den kutter strømmen når tenninga skrus av. Jeg greide ikke finne noe ledig canbus-kontakt da jeg holdt på med dette i går. Noen som vet hvor den er?
Har hatt lyst til å koble ekstralysene mine på tenninga siden de også går direkte på batteriet. Spurte på verkstedet jeg tok service på sist og de mente det var en veldig strevsom og tidkrevende prosess når sykkelen har CANbus.

Ikke vet jeg. Har virkelig ikke peiling på strøm, så følger spent med på om du får til.
Så vidt jeg forstår har disse BMW’ene en ledig canbus under setet et sted. Jeg har sett denne videoen, men greide ikke finne noe ledig canbus på min S1000R.
https://youtu.be/te1e-x8GVOM

Solo-rider
Innlegg: 869
Registrert: 11 apr 2010, 19:42
Motorsykkelen din: Ducati V4 S 2025
Bosted: Vestfold

Re: xyvind's logg [BMW S1000R]

Legg inn av Solo-rider »

Hallo :vs
Hvorfor lange masse arbeide av dette . Kjøp en adapter fra Optimate og koble den mellom batteriet og USB uttaket.(Eller bare bruk USB overgangen på adapteren) Den styrer seg selv i følge nettsiden deres.
https://www.optimate.co.uk/products/o100-usb-charger
Jeg kjøpte en slik hos Speed mc: :thumleft
http://shop.speedmc.no/usb-vanntett-ada ... icro-kabel
Tempo: Corvette 300 1965(Comet motor)Svithun Safir 400 1970(Trigger 50 motor)Panther1968(Fighter 100 motor)
1982 Suzuki 400 E
1986 Yamaha XV 1000
2005 Honda Transalp 650
2003 Honda Varadero XL 1000
2002 BMW F650 CS
2015 Yamaha MT09 Tracer. Kjørt 30420km på 3 sesonger.
2021 BMW 1250.Kjøpt ny 2021.Kjørt 39972km på 4 sesonger.
2025 Ducati Multistrada V4S

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 5038
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Bosted: Nordre Follo

Re: xyvind's logg [BMW S1000R]

Legg inn av FredrikE24 »

Schubert har også pakning, men når denne tørker og/eller man slurver med å låse visiret stengt, så kan det komme inn litt regnvann på nesa innimellom.
Pakninga må smøres inn innimellom

xyvind
Innlegg: 1408
Registrert: 26 sep 2013, 09:50
Motorsykkelen din: .

Re: xyvind's logg [BMW S1000R]

Legg inn av xyvind »

Jeg så på de der hos MC Oslo. Kom frem til at det ikke hadde blitt noen god løsning. Da hadde jeg hatt ett USB-uttak under salen. Salen på S1000R må skrus av og på med torx-trekker. Så det hadde bare blitt helt ubrukelig. Tror heller jeg skal prøve å lodde på en canbus-kobling hvis det er sånn at det er en ledig canbus på sykkelen. Men takk for tips

WikingTnT
Innlegg: 826
Registrert: 13 des 2015, 13:22
Motorsykkelen din: Benelli TnT 1130 Sport Evo
Bosted: Bartebyen

Re: xyvind's logg [BMW S1000R]

Legg inn av WikingTnT »

Eller hvorfor ikke gjøre det veldig enkelt med bryter?
Det hender at jeg vil lade uten å slå på tenningen også...

xyvind
Innlegg: 1408
Registrert: 26 sep 2013, 09:50
Motorsykkelen din: .

Re: xyvind's logg [BMW S1000R]

Legg inn av xyvind »

WikingTnT skrev:Eller hvorfor ikke gjøre det veldig enkelt med bryter?
Det hender at jeg vil lade uten å slå på tenningen også...
Bryter får bli «plan B» Bilde Hvis jeg uansett må klippe ledninger og lodde på noe så setter jeg heller på en canbus hvis det er mulig! Bilde

Låst