cosmogs skrev: 09 jun 2018, 20:39Men det er enkelte ulykker jeg ikke helt forstår. Det hender en MC kjører i helt grei hastighet gjennom en kurve, og sykkelen plutselig bare sklir unna og legger seg ned, til tross for tørr veibane og vettug kjøring. Hva handler det om? Er det MC´r med ekstremt dårlige dekk, eller andre faktorer som spiller inn?
Hm...evige dilemmaet. Skal man kjøre superrolig og ikke ha det så veldig gøy men ha veldig god margin. Eller akseptere at vanskelig å garderer seg 100% mot velt, akseptere risikoen og ha det fryktelig moro. Blir å prøve å finne en balansegang mellom fart og risiko, noe vi vel kanskje alle gjør bevisst eller ubevisst.
Hatt 2 kræsj hvor farten under normale omstendigheter hadde gått greit, første var det
kald asfalt, kanskje frost i bakken og
kalde dekk (dagens første venstresving 3min fra heimen). Kjørt den svingen hundrevis av ganger så tenkte ikke en gang på det før slapp. Andre gangen var det
grus og sand dratt ut i veibanen av biler som kuttet svingen, så det ikke pga lav sol i det kjørte inn i skyggeparti. Tredje kræsjen hatt var i
sving i nedoverbakke, har mindre trykk/grep på fremhjulet enn nedoverbakke, så slapp foran.
Alle kunne nok vært unngått hvis
kjørt saktere så forutsatt at man teknisk kjører røddig nok (og at dekk/dempere etc er i orden) så er det jo farten man kan gjøre noe med. Handler om å legge inn margin.
Andre faktorer som gjør at jeg senker farten er
nylagt asfalt (olje som legger seg oppå) og hvis
asfalten ser glatt ut ("polert" overflate). Mulig grepet er bra, tar bare ikke sjansen. Det som gjør tar det pent når regner, er ikke mest at våt asfalt, men at ikke ser om dieselsøl i svinger. Verst av alt: Nylagt asfalt og regn