Innrømmer med en gang at jeg ikke har lest alle innleggene i denne tråden veldig grundig.
Nettopp fordi jeg aldri har sett KTM's 390 modeller som aktuelle for egen del.
Men nå er jeg plutselig havnet der at jeg er blitt 390 Duke eier. Rent formelt har det ikke skjedd enda, men kontrakt ble skrevet i dag da jeg leverte 390'en til 1. gangsservice der jeg hentet den 28. mai, på Motorspeed i Lillehammer.
Historien om hvordan dette skjedde har har skrevet i andre tråder inne, men gjentar gjerne kort:
På vei til Motorspeed for å demokjøre nye 1290 SA etter avtale med selgeren som solgte 1290 2018 modellen jeg har eid siden apr. 2018, skjedde det utenkelig at jeg fikk en gjenstand i radiatoren som gjorde at den punkterte og kjølevæsken begynte å lekke.
Rakk fram til Motorspeed uten temp.økningsproblemer på motoren. Fikk kjøreforbud, ny radiator var eneste fixløsning.
Men... hvordan komme hjem igjen

?
Da kom forslaget om å kjøre og beholde en 390 Duke demosykkel til egen sykkel var ferdig fikset.
Men demosykkelen var ikke registrert... Så da hev selger Anders på Motorspeed seg rundt og fikk den registrert. Tok litt tid, men etter hvert kom skiltet på plass.
Jeg salet opp, slo på tenninga og mot meg fra TFT displayet sto det 0 km

!
Altså helt ny sykkel.
Forsåvidt ingen skremmende tanke siden jeg har kjørt inn flere nye sykler fra de var fabrikknye, så dette kommer til å gå heløt utmerket, tenkte jeg.
Selv om det ikke tok allverdens tid å få sendt en nye 1290 radiator fra hovedlageret i Sverige (eller Nederland?), så tok det lenger tid enn jeg hadde tenkt. Og Duke'en kunne jeg kjøre med så mye jeg ville bare ikke over 1000 km (1. gangsservice) pga. garantien, fikk jeg opplyst på mail fra selgeren.
Ja, så da ble det en del kjøring, da... Og jeg ble stadig mer imponert over hva denne snertne lille motorsykklen var kapabel til.
Ikke minst i de forholdsvis bratte bakkene opp her jeg bor. Fantastisk dravillig thumper/endunker på 43/44 HK, som gjør høygirkjøring i disse bakkene til kakespising

.
Og til alt overmål opplevde jeg sykkelen som svært behagelig å kjøre med en perfekt kjørestilling for meg på ca. 184 cm.
I dag kjørte jeg sykkelen til Lillehammer langs Randsfjorden til Dokka, deretter over Synnfjell og videre mot Saksumdal da jeg kom til e-6'en, og fortsatte mot Vingnes rett ved Motorspeed.
En skikkelig fin tur med en nett og snerten MC, som passer disse veiene omtrent perfekt

.
I løpet av de dagene etter at jeg ga beskjed om at "ja, jeg kjøper'n!" når tilbudet fra selger kom, har jeg lurte på hva jeg egentlig har gjort...

.
Har nesten angret også...
Men nå er all tvil feid til side!
Etter å ha kjørt denne spreke artigheten i 923 km. er jeg storfornøyd med lilleDuke

.
Så får vi se hvordan den er 1. gangsservice. Da flyttes turtallsvarslingen noen steg oppover i forhold til der den er statt pga. innkjøringsperioden.
Så da blir det å dra den mer ut på girene, tenker jeg

!
Gleder meg til jeg skal hente den igjen

!
Å kjøre denne er som å møte min egen lett-MC ungdomsversjon i gjen, bare i en betydelig mer potent utgave

. Skikkelig motorsykkelglede!
Her noen bilder: